요리활동은 언어, 신체, 수학, 과학, 사회 등 모든 영역이 통합된 교육과정으로서 유아들에게 많은 교육적 가치를 주는 활동이다. 이에 본 연구에서는 요리활동이 유아의 관찰하기, 분류하기, 측정하기 예측하기, 토의하기 등의 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 경상남도 사천시 소재 H유치원과 O유치원에 다니고 있는 유아 중 만 5세 월령은 61개월~ 72개월 유아 각40명씩 총80명을 대상으로 하였다, 유치원이 위치한 지역은 소도시로, 부모의 사회경제적 지위가 유사한 중류층 가정 출신의 유아들로 구성되어 있다. 이 중 40명은 실험집단으로 나머지 40명은 비교집단으로 배정하였으며, 실험집단에게는 요리활동을 실시하였다.
유아의 과학적 탐구 능력을 측정하기 위해 Martin(1996)의 탐구능력 평가 척도와 요소별 평가준거를 근거로 이경민(2000)이 제작한 과학적 탐구 능력 검사 도구를 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구결과 다음과 같은 사실이 밝혀졌다.
첫째, 요리활동은 유아의 예측하기와 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 토의하기, 그리고 과학적 탐구능력 향상에 효과적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
둘째, 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 향상에 효과적인 영향을 미치나 성별에 따라서는 별다른 차이가 나타나지 않았다.
이상과 같이 본 연구결과를 볼 때, 유아의 요리활동 참여는 과학적 탐구능력 향상에 효과적인 영향을 미침을 알 수 있다. 따라서 요리활동을 과학교육 프로그램으로 적극 활용한다면 유아들의 과학적 사고를 더욱 증진시킬 수 있을 것으로 사료된다.
요리활동은 언어, 신체, 수학, 과학, 사회 등 모든 영역이 통합된 교육과정으로서 유아들에게 많은 교육적 가치를 주는 활동이다. 이에 본 연구에서는 요리활동이 유아의 관찰하기, 분류하기, 측정하기 예측하기, 토의하기 등의 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 경상남도 사천시 소재 H유치원과 O유치원에 다니고 있는 유아 중 만 5세 월령은 61개월~ 72개월 유아 각40명씩 총80명을 대상으로 하였다, 유치원이 위치한 지역은 소도시로, 부모의 사회경제적 지위가 유사한 중류층 가정 출신의 유아들로 구성되어 있다. 이 중 40명은 실험집단으로 나머지 40명은 비교집단으로 배정하였으며, 실험집단에게는 요리활동을 실시하였다.
유아의 과학적 탐구 능력을 측정하기 위해 Martin(1996)의 탐구능력 평가 척도와 요소별 평가준거를 근거로 이경민(2000)이 제작한 과학적 탐구 능력 검사 도구를 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구결과 다음과 같은 사실이 밝혀졌다.
첫째, 요리활동은 유아의 예측하기와 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 토의하기, 그리고 과학적 탐구능력 향상에 효과적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
둘째, 요리활동은 유아의 과학적 탐구능력 향상에 효과적인 영향을 미치나 성별에 따라서는 별다른 차이가 나타나지 않았다.
이상과 같이 본 연구결과를 볼 때, 유아의 요리활동 참여는 과학적 탐구능력 향상에 효과적인 영향을 미침을 알 수 있다. 따라서 요리활동을 과학교육 프로그램으로 적극 활용한다면 유아들의 과학적 사고를 더욱 증진시킬 수 있을 것으로 사료된다.
Cooking activities are an educational process that combines various areas of education such as language, physics, math, science, and society; as such, they are of great educational value to children. To this end, this study analyzes the effects of cooking activities on children's scientific inquiry ...
Cooking activities are an educational process that combines various areas of education such as language, physics, math, science, and society; as such, they are of great educational value to children. To this end, this study analyzes the effects of cooking activities on children's scientific inquiry competencies, namely observing, classifying, measuring, predicting and discussing.
80 5-year-old (61 month old -72 month old) children from H and O Kindergartens located in S City in Gyeongnam Province were selected to take part in this study. Home to two kindergartens, S City is a small-sized city. The parents of the children that attend these kindergartens mostly hail from the middle class, and share a common social and economic status. Experimental and comparative groups consisting of 40 children each were established. The experimental group carried out the cooking activities.
The Scientific Inquiry Competence Test Tool developed by Lee Gyeong-min (2000), which was itself a modified and supplemented version of the inquiry competence evaluation scale and assessment criteria developed by Martin (1996), was used to measure the children's scientific inquiry competencies.
The results of the study can be summarized as follows.
First, cooking activities were found to effectively improve children's scientific inquiry competencies such as predicting, observing, classifying, measuring and discussing.
Second, while cooking activities helped improve children's scientific inquiry competencies, no gender specific differences were recorded.
The above study results show that the participation of children in cooking activities can effectively influence their scientific inquiry competencies. In this regard, the conclusion is reached that the scientific thinking of children can be further developed through the active use of cooking activities as a part of science education programs.
Cooking activities are an educational process that combines various areas of education such as language, physics, math, science, and society; as such, they are of great educational value to children. To this end, this study analyzes the effects of cooking activities on children's scientific inquiry competencies, namely observing, classifying, measuring, predicting and discussing.
80 5-year-old (61 month old -72 month old) children from H and O Kindergartens located in S City in Gyeongnam Province were selected to take part in this study. Home to two kindergartens, S City is a small-sized city. The parents of the children that attend these kindergartens mostly hail from the middle class, and share a common social and economic status. Experimental and comparative groups consisting of 40 children each were established. The experimental group carried out the cooking activities.
The Scientific Inquiry Competence Test Tool developed by Lee Gyeong-min (2000), which was itself a modified and supplemented version of the inquiry competence evaluation scale and assessment criteria developed by Martin (1996), was used to measure the children's scientific inquiry competencies.
The results of the study can be summarized as follows.
First, cooking activities were found to effectively improve children's scientific inquiry competencies such as predicting, observing, classifying, measuring and discussing.
Second, while cooking activities helped improve children's scientific inquiry competencies, no gender specific differences were recorded.
The above study results show that the participation of children in cooking activities can effectively influence their scientific inquiry competencies. In this regard, the conclusion is reached that the scientific thinking of children can be further developed through the active use of cooking activities as a part of science education programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.