본 연구의 목적은 군 교육기관에서 근무하는 군 교관들에 대하여 군의 조직문화가 조직효과에 미치는 영향관계의 인식을 비교 검토하는 것이다. 분석결과에 따라 도출된 정보는 군 교육기관의 조직효과를 높이기 위한 정책과정에서 효과적인 방안을 제공할 수 있을 것이다. 군 조직문화의 하위문화인 군 교육기관의 조직문화는 민간교육기관과 유사한 조직문화 속에서 조직의 구성원은 일반직 군무원 교관, 계약직 군무원 교관, 현역 장교 교관 세 고용형태로 구성된다. 군 조직이 가진 특수성에 따라 군 교육기관의 조직문화와 조직효과에 관한 연구는 고용형태와 인구통계학적 특성을 고려하는 특별한 접근방법이 필요하다. 본 연구는 먼저, 조직문화와 조직효과에 관한 조직 일반론을 고찰하였으며, 군 조직의 특수성과 군 교육기관의 문화를 조사하였다. 조직문화와 조직의 효과에 관한 선행연구를 통해 군 조직에 대한 조직 일반론의 적용 가능성과 적용방안을 검토했다. 경험적인 모형을 수립하고 연구가설을 설정하였으며, 설문조사와 통계분석을 통해 분석모형과 연구 가설을 실증적으로 분석하고 검증하였다. 본 연구의 실증적 검증의 결과 군 교육기관의 교관들은 고용형태별로 다른 행태의 조직문화를 보이고 있다. 일반직 교관은 직업적으로 안정적인 상태에서 구성원들의 상호 관계를 중시하는 관계문화를 중시하고 직무에 만족하며, ...
본 연구의 목적은 군 교육기관에서 근무하는 군 교관들에 대하여 군의 조직문화가 조직효과에 미치는 영향관계의 인식을 비교 검토하는 것이다. 분석결과에 따라 도출된 정보는 군 교육기관의 조직효과를 높이기 위한 정책과정에서 효과적인 방안을 제공할 수 있을 것이다. 군 조직문화의 하위문화인 군 교육기관의 조직문화는 민간교육기관과 유사한 조직문화 속에서 조직의 구성원은 일반직 군무원 교관, 계약직 군무원 교관, 현역 장교 교관 세 고용형태로 구성된다. 군 조직이 가진 특수성에 따라 군 교육기관의 조직문화와 조직효과에 관한 연구는 고용형태와 인구통계학적 특성을 고려하는 특별한 접근방법이 필요하다. 본 연구는 먼저, 조직문화와 조직효과에 관한 조직 일반론을 고찰하였으며, 군 조직의 특수성과 군 교육기관의 문화를 조사하였다. 조직문화와 조직의 효과에 관한 선행연구를 통해 군 조직에 대한 조직 일반론의 적용 가능성과 적용방안을 검토했다. 경험적인 모형을 수립하고 연구가설을 설정하였으며, 설문조사와 통계분석을 통해 분석모형과 연구 가설을 실증적으로 분석하고 검증하였다. 본 연구의 실증적 검증의 결과 군 교육기관의 교관들은 고용형태별로 다른 행태의 조직문화를 보이고 있다. 일반직 교관은 직업적으로 안정적인 상태에서 구성원들의 상호 관계를 중시하는 관계문화를 중시하고 직무에 만족하며, 조직몰입도 하는 것으로 인식하고 있고, 장교 교관은 과업문화를 중시하고 직무만족은 높게 인식하지만, 조직몰입은 낮게 인식을 하는 조직문화를 형성하고, 계약직 교관은 직장의 불안정성과 연관되어 문화적 모든 요인에서 가장 낮은 인식을 하는 조직 문화적 특성이 있으며, 특히 직무에 만족과 조직몰입을 하지 않은 인식을 나타낸, 특이한 조직문화가 형성되어 있다는 결과를 나타냈다. 따라서 군 교육기관에서 모든 교관이 담당하는 역할과 기능은 같지만, 군 교육기관의 조직에서는 고용형태에 따라 다른 유형의 조직문화가 형성되고, 이들 조직문화는 조직효과에 각기 다른 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 결론적으로 군 교육기관의 조직구조와 고용형태는 군 조직의 특수성에 비추어 일정한 통일적 문화형성이 요구된다는 점을 고려하여 군 교육 관련 제도를 개선할 필요가 있음을 시사하고 있다 할 것이다. 더욱 엄격한 공개채용을 통해서 해당 교과목에 대한 전문성을 확보할 필요가 있고, 교관의 신분을 일정수준 보장한다면, 더욱 안정적인 군 교육기관의 교육문화가 정착됨과 동시에 조직의 효과도 증대시킬 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 군 교육기관에서 근무하는 군 교관들에 대하여 군의 조직문화가 조직효과에 미치는 영향관계의 인식을 비교 검토하는 것이다. 분석결과에 따라 도출된 정보는 군 교육기관의 조직효과를 높이기 위한 정책과정에서 효과적인 방안을 제공할 수 있을 것이다. 군 조직문화의 하위문화인 군 교육기관의 조직문화는 민간교육기관과 유사한 조직문화 속에서 조직의 구성원은 일반직 군무원 교관, 계약직 군무원 교관, 현역 장교 교관 세 고용형태로 구성된다. 군 조직이 가진 특수성에 따라 군 교육기관의 조직문화와 조직효과에 관한 연구는 고용형태와 인구통계학적 특성을 고려하는 특별한 접근방법이 필요하다. 본 연구는 먼저, 조직문화와 조직효과에 관한 조직 일반론을 고찰하였으며, 군 조직의 특수성과 군 교육기관의 문화를 조사하였다. 조직문화와 조직의 효과에 관한 선행연구를 통해 군 조직에 대한 조직 일반론의 적용 가능성과 적용방안을 검토했다. 경험적인 모형을 수립하고 연구가설을 설정하였으며, 설문조사와 통계분석을 통해 분석모형과 연구 가설을 실증적으로 분석하고 검증하였다. 본 연구의 실증적 검증의 결과 군 교육기관의 교관들은 고용형태별로 다른 행태의 조직문화를 보이고 있다. 일반직 교관은 직업적으로 안정적인 상태에서 구성원들의 상호 관계를 중시하는 관계문화를 중시하고 직무에 만족하며, 조직몰입도 하는 것으로 인식하고 있고, 장교 교관은 과업문화를 중시하고 직무만족은 높게 인식하지만, 조직몰입은 낮게 인식을 하는 조직문화를 형성하고, 계약직 교관은 직장의 불안정성과 연관되어 문화적 모든 요인에서 가장 낮은 인식을 하는 조직 문화적 특성이 있으며, 특히 직무에 만족과 조직몰입을 하지 않은 인식을 나타낸, 특이한 조직문화가 형성되어 있다는 결과를 나타냈다. 따라서 군 교육기관에서 모든 교관이 담당하는 역할과 기능은 같지만, 군 교육기관의 조직에서는 고용형태에 따라 다른 유형의 조직문화가 형성되고, 이들 조직문화는 조직효과에 각기 다른 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 결론적으로 군 교육기관의 조직구조와 고용형태는 군 조직의 특수성에 비추어 일정한 통일적 문화형성이 요구된다는 점을 고려하여 군 교육 관련 제도를 개선할 필요가 있음을 시사하고 있다 할 것이다. 더욱 엄격한 공개채용을 통해서 해당 교과목에 대한 전문성을 확보할 필요가 있고, 교관의 신분을 일정수준 보장한다면, 더욱 안정적인 군 교육기관의 교육문화가 정착됨과 동시에 조직의 효과도 증대시킬 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to compare to an awareness at the military trainers working in the military educational institutions and the employment type. The information derived from the results of the analysis will be able to provide the effective measures to improve the organizational effectivene...
The purpose of this study is to compare to an awareness at the military trainers working in the military educational institutions and the employment type. The information derived from the results of the analysis will be able to provide the effective measures to improve the organizational effectiveness of the military educational institutions in the policy process. The study of the organizational culture and organizational effectiveness of the military educational institutions have taken it into consideration depending on the particularities of a military organization. In addition, a special approach is necessary to consider the type of employment. And the statistic trait of the population. First, this study investigated on the generalizations of the organizational culture, the organizational effectiveness, and the uniqueness of the military organization and military educational institutions. The previous studies regarding the effectiveness of the organizational culture and organization considering the feasibility and the applicability of the organization, generalizations about the organization of the group were scrutinized. Research hypothesis and the establishment of the empirical model, the analysis model and the research hypothesis was empirically verified through the surveys and statistical analysis. Trainers of the military educational institutions, employment type, the empirical validation of the results of this study show a different behavior of the organizational culture. A instructor in a stable condition, emphasizes on the mutual relations of the members of the relationship between the culture and the workplace instability and a officer or an instructor in the hierarchical culture, but the job satisfaction, the organizational commitment of the organizational culture, but the study shows that a contract instructor is associated with a variety of organizations, including the task of culture, a culture of innovation, cultural relations, cultural characteristics and the results were that the formation of a unique organizational culture and the, organizational commitment did not have a sense of solidarity.Particularly, the roles and functions are the same, but the instructor who is in charge of all military educational institutions and the military educational institutions in the different types of organizational culture is formed depending on the type of employment, and the organizational effectiveness of these organizational cultures, having a different impact that is unknown. As a result, the organizational structure of the military educational institutions and forms of employment in the light of the uniqueness of the military organization have been suggested that there is a need to improve the military education system. when a certain unifying cultural formation is required. Also if needs to be secured in the course of expertise through the adoption of more stringent disclosure and ensured a certain level, if the identity of the instructor, is the settled. In conclusion, the military educational institutions and the culture will be stable and increase the effectiveness of your organization.
The purpose of this study is to compare to an awareness at the military trainers working in the military educational institutions and the employment type. The information derived from the results of the analysis will be able to provide the effective measures to improve the organizational effectiveness of the military educational institutions in the policy process. The study of the organizational culture and organizational effectiveness of the military educational institutions have taken it into consideration depending on the particularities of a military organization. In addition, a special approach is necessary to consider the type of employment. And the statistic trait of the population. First, this study investigated on the generalizations of the organizational culture, the organizational effectiveness, and the uniqueness of the military organization and military educational institutions. The previous studies regarding the effectiveness of the organizational culture and organization considering the feasibility and the applicability of the organization, generalizations about the organization of the group were scrutinized. Research hypothesis and the establishment of the empirical model, the analysis model and the research hypothesis was empirically verified through the surveys and statistical analysis. Trainers of the military educational institutions, employment type, the empirical validation of the results of this study show a different behavior of the organizational culture. A instructor in a stable condition, emphasizes on the mutual relations of the members of the relationship between the culture and the workplace instability and a officer or an instructor in the hierarchical culture, but the job satisfaction, the organizational commitment of the organizational culture, but the study shows that a contract instructor is associated with a variety of organizations, including the task of culture, a culture of innovation, cultural relations, cultural characteristics and the results were that the formation of a unique organizational culture and the, organizational commitment did not have a sense of solidarity.Particularly, the roles and functions are the same, but the instructor who is in charge of all military educational institutions and the military educational institutions in the different types of organizational culture is formed depending on the type of employment, and the organizational effectiveness of these organizational cultures, having a different impact that is unknown. As a result, the organizational structure of the military educational institutions and forms of employment in the light of the uniqueness of the military organization have been suggested that there is a need to improve the military education system. when a certain unifying cultural formation is required. Also if needs to be secured in the course of expertise through the adoption of more stringent disclosure and ensured a certain level, if the identity of the instructor, is the settled. In conclusion, the military educational institutions and the culture will be stable and increase the effectiveness of your organization.
주제어
#he generalist civilian instructor civilian contract instructor active duty officers instructor group organizational culture type of employment military educational institutions organizational effectiveness job satisfaction and organizational commitment 일반직군무원 교관 계약직군무원 교관 현역장교 교관 군 조직문화 고용형태 군 교육기관 조직효과 직무만족 조직몰입
학위논문 정보
저자
김현섭
학위수여기관
순천대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
행정학과
지도교수
조선일
발행연도
2013
총페이지
ix, 151
키워드
he generalist civilian instructor civilian contract instructor active duty officers instructor group organizational culture type of employment military educational institutions organizational effectiveness job satisfaction and organizational commitment 일반직군무원 교관 계약직군무원 교관 현역장교 교관 군 조직문화 고용형태 군 교육기관 조직효과 직무만족 조직몰입
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