리더십코칭프로그램이 대학생 멘토 자원봉사자의 자기효능감 및 리더십생활기술에 미치는 효과 The effects of leadership coaching program on the self-efficacy and leadership life skill of university students mentor volunteers원문보기
본 연구는 리더십 코칭프로그램이 대학생 멘토 자원봉사자들의 자기효능 감, 리더십생활기술에 어떠한 효과가 있는지 검증하는데 목적이 있다. 리 더십코칭프로그램을 실시하며 개인별 GROW일지를 작성함으로써 코칭에 도움이 되도록 하였다. 본 연구를 위해 서울시 D구에 소재한 B기관의 대학생 멘토 자원봉사자 를 대상으로 실험집단 8명, 통제집단 10명으로 구성하여 6주 동안 1회기 당 2시간으로 주 1회~2회씩 총 7회기에 걸쳐 리더십코칭프로그램을 실시 하였다. 실험집단에는 1회기 시작 전 자기효능감 척도와 리더십생활기술 척도를 사용하여 사전검사를 실시하였고, 7회기 종료 후 사후검사를 실시 하였다. 통제집단은 동일한 기간에 걸쳐 사전검사와 사후검사를 실시하였 으며 리더십코칭프로그램 참여를 비롯하여 관련 교육프로그램에 참석하지 않도록 하였다. 리더십 코칭 프로그램의 효과를 측정하기 위한 도구로 자기효능감 척도와 리더십 생활기술 척도를 사용하였다. 자기효능감 척도는 차정은(1997)의 ...
본 연구는 리더십 코칭프로그램이 대학생 멘토 자원봉사자들의 자기효능 감, 리더십생활기술에 어떠한 효과가 있는지 검증하는데 목적이 있다. 리 더십코칭프로그램을 실시하며 개인별 GROW일지를 작성함으로써 코칭에 도움이 되도록 하였다. 본 연구를 위해 서울시 D구에 소재한 B기관의 대학생 멘토 자원봉사자 를 대상으로 실험집단 8명, 통제집단 10명으로 구성하여 6주 동안 1회기 당 2시간으로 주 1회~2회씩 총 7회기에 걸쳐 리더십코칭프로그램을 실시 하였다. 실험집단에는 1회기 시작 전 자기효능감 척도와 리더십생활기술 척도를 사용하여 사전검사를 실시하였고, 7회기 종료 후 사후검사를 실시 하였다. 통제집단은 동일한 기간에 걸쳐 사전검사와 사후검사를 실시하였 으며 리더십코칭프로그램 참여를 비롯하여 관련 교육프로그램에 참석하지 않도록 하였다. 리더십 코칭 프로그램의 효과를 측정하기 위한 도구로 자기효능감 척도와 리더십 생활기술 척도를 사용하였다. 자기효능감 척도는 차정은(1997)의 일 반적 자기효능감 척도를 수정하여 재구성한 한혜진(2002)의 자기효능감 검사를 사용하였고, 리더십생활기술 척도는 Dormody와 Seevers(1995)이 사용한 리더십생활기술의 하위영역을 우리나라의 상황에 맞게 재구성한 최창욱(2001)의 리더십생활기술 척도를 사용하였다. 연구 자료 분석과 효과 검증은 신뢰도 검증, 독립표본 t-검증, 혼합변량 분석(Mixed ANOVA) 및 대응표본 t-검증을 실시하였고, 통계처리는 SPSS Windows v20.0 한글판을 이용하였다. 이 연구를 통하여 얻은 결과 와 논의는 다음과 같다. 리더십코칭프로그램이 자기효능감에 대한 효과는 통계적으로 유의하였다. 리더십코칭프로그램이 리더십생활기술에 대한 효 과는 통계적으로 유의하였으나 하위요인에 대한 효과를 분석한 결과 의사 소통기술, 인간관계기술, 학습능력기술에서는 유의하였다. 그러나 의사결 정기술, 조직관리기술, 자기이해기술, 그룹활동기술에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 본 연구를 통해서 본 의의는 다음과 같다. 첫째, 전통적인 리더십프로그 램에 코칭모델을 도입하여 그 효과성을 검증하였다는 점이다. 둘째, 대학 생을 대상으로 리더십코칭프로그램의 개발과 효과성 검증에 의미가 있다. 셋째, 코칭의 유사영역에서의 코칭의 활용에 대한 시사점을 주었다는데 의미가 있다.
본 연구는 리더십 코칭프로그램이 대학생 멘토 자원봉사자들의 자기효능 감, 리더십생활기술에 어떠한 효과가 있는지 검증하는데 목적이 있다. 리 더십코칭프로그램을 실시하며 개인별 GROW일지를 작성함으로써 코칭에 도움이 되도록 하였다. 본 연구를 위해 서울시 D구에 소재한 B기관의 대학생 멘토 자원봉사자 를 대상으로 실험집단 8명, 통제집단 10명으로 구성하여 6주 동안 1회기 당 2시간으로 주 1회~2회씩 총 7회기에 걸쳐 리더십코칭프로그램을 실시 하였다. 실험집단에는 1회기 시작 전 자기효능감 척도와 리더십생활기술 척도를 사용하여 사전검사를 실시하였고, 7회기 종료 후 사후검사를 실시 하였다. 통제집단은 동일한 기간에 걸쳐 사전검사와 사후검사를 실시하였 으며 리더십코칭프로그램 참여를 비롯하여 관련 교육프로그램에 참석하지 않도록 하였다. 리더십 코칭 프로그램의 효과를 측정하기 위한 도구로 자기효능감 척도와 리더십 생활기술 척도를 사용하였다. 자기효능감 척도는 차정은(1997)의 일 반적 자기효능감 척도를 수정하여 재구성한 한혜진(2002)의 자기효능감 검사를 사용하였고, 리더십생활기술 척도는 Dormody와 Seevers(1995)이 사용한 리더십생활기술의 하위영역을 우리나라의 상황에 맞게 재구성한 최창욱(2001)의 리더십생활기술 척도를 사용하였다. 연구 자료 분석과 효과 검증은 신뢰도 검증, 독립표본 t-검증, 혼합변량 분석(Mixed ANOVA) 및 대응표본 t-검증을 실시하였고, 통계처리는 SPSS Windows v20.0 한글판을 이용하였다. 이 연구를 통하여 얻은 결과 와 논의는 다음과 같다. 리더십코칭프로그램이 자기효능감에 대한 효과는 통계적으로 유의하였다. 리더십코칭프로그램이 리더십생활기술에 대한 효 과는 통계적으로 유의하였으나 하위요인에 대한 효과를 분석한 결과 의사 소통기술, 인간관계기술, 학습능력기술에서는 유의하였다. 그러나 의사결 정기술, 조직관리기술, 자기이해기술, 그룹활동기술에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 본 연구를 통해서 본 의의는 다음과 같다. 첫째, 전통적인 리더십프로그 램에 코칭모델을 도입하여 그 효과성을 검증하였다는 점이다. 둘째, 대학 생을 대상으로 리더십코칭프로그램의 개발과 효과성 검증에 의미가 있다. 셋째, 코칭의 유사영역에서의 코칭의 활용에 대한 시사점을 주었다는데 의미가 있다.
This study aimed to examine the effects of a leadership coaching program on self-efficacy and leadership life skill of university student mentor volunteers. This study executed a leadership coaching program and had volunteers to keep personal growth daily report for assisting coaching. For this purp...
This study aimed to examine the effects of a leadership coaching program on self-efficacy and leadership life skill of university student mentor volunteers. This study executed a leadership coaching program and had volunteers to keep personal growth daily report for assisting coaching. For this purpose, this study consisted of a test group with 8 students and a control group with 10 students from university student mentor volunteers at B institutions in D-gu, Seoul. The leadership coaching program was carried out for 7 sessions during 6 weeks with 2 hours per session and with once and twice per week. For the test group, the pretest was carried out before the start of the first session using self-efficacy index and leadership life skill index and the posttest was carried out after the 7 sessions. For the control group, the pretest and posttest were carried out during the same period without any participation of any educational program including the leadership coaching program. In order to measure efficacy of the leadership coaching program, Han Hye Jin(2002)’s self-efficacy test modified from the general self-efficacy index of Cha Jeong Eun (1997) was used for measuring self-efficacy index. As for leadership life skill index, leadership life skill index reconstructed by Choi Chang Wook (2001) which was adopted from the sub-category of leadership life skill by Dormody and Seevers(1995) was employed. To analyze data and verify effects, the study took reliability test, independent sample t-test, mixed ANOVA and matching sample t-test. For statistical processing, SPSS Windows v20.0 Korean version was used. The findings of the study are as follows. The effect of the leadership coaching program upon self-efficacy was statistically significant. Generally the effect of the leadership coaching program on leadership life skill was statistically significant. As for the effect analysis on sub-categories, while there were significant differences in communication skill, interpersonal skill and learning capacity skill, there were no significant differences in decision making skill, organization management skill, self-understanding skill and group activity skill. The importance of this study is as follows. Firstly, this study is meaningful in that it examined an efficacy of traditional leadership program by adopting coaching model. Secondly, this study is meaningful in that it developed leadership coaching program of university students and examined its efficacy. Thirdly, this study is meaningful in that it provided an implication on the use of coaching in a similar area of coaching.
This study aimed to examine the effects of a leadership coaching program on self-efficacy and leadership life skill of university student mentor volunteers. This study executed a leadership coaching program and had volunteers to keep personal growth daily report for assisting coaching. For this purpose, this study consisted of a test group with 8 students and a control group with 10 students from university student mentor volunteers at B institutions in D-gu, Seoul. The leadership coaching program was carried out for 7 sessions during 6 weeks with 2 hours per session and with once and twice per week. For the test group, the pretest was carried out before the start of the first session using self-efficacy index and leadership life skill index and the posttest was carried out after the 7 sessions. For the control group, the pretest and posttest were carried out during the same period without any participation of any educational program including the leadership coaching program. In order to measure efficacy of the leadership coaching program, Han Hye Jin(2002)’s self-efficacy test modified from the general self-efficacy index of Cha Jeong Eun (1997) was used for measuring self-efficacy index. As for leadership life skill index, leadership life skill index reconstructed by Choi Chang Wook (2001) which was adopted from the sub-category of leadership life skill by Dormody and Seevers(1995) was employed. To analyze data and verify effects, the study took reliability test, independent sample t-test, mixed ANOVA and matching sample t-test. For statistical processing, SPSS Windows v20.0 Korean version was used. The findings of the study are as follows. The effect of the leadership coaching program upon self-efficacy was statistically significant. Generally the effect of the leadership coaching program on leadership life skill was statistically significant. As for the effect analysis on sub-categories, while there were significant differences in communication skill, interpersonal skill and learning capacity skill, there were no significant differences in decision making skill, organization management skill, self-understanding skill and group activity skill. The importance of this study is as follows. Firstly, this study is meaningful in that it examined an efficacy of traditional leadership program by adopting coaching model. Secondly, this study is meaningful in that it developed leadership coaching program of university students and examined its efficacy. Thirdly, this study is meaningful in that it provided an implication on the use of coaching in a similar area of coaching.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.