현대사회는 ‘글로벌 시대’, ‘다문화 시대’로 급속도로 변화 하고 있다. 우리사회도 더 이상은 단일 민족이라 할 수 없을 정도로 빠르게 다문화 인구가 증가하고 있다. 지금은 세계의 여러 나라 사람들과 같이 이웃으로 어울리며 살아가고 있으며, 이처럼 급변하는 사회 속에서 올바른 다문화적 가치관과 세계관수립을 위한 교육이 필요하게 되었다. 현행교육에서 다문화 수업은 대부분 감상영역으로 명화를 보고 소개하며 감상하거나 다문화가정 학생들을 대상으로 한국문화 알리기 위주의 수업이 주를 이루어 다문화의 인식에는 충분하지 않음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구자는 다문화가정, 일반가정 학생들 모두가 함께 어우러질 수 있는 체계적인 미술교육 프로그램의 필요성을 인식하였다. 본 논문에서는 초등학교 3, 4학년을 대상으로 연구자가 만든 다문화 미술교육을 위한 프로그램을 적용하여 더욱 더 효과적인 지도방법을 마련할 수 있는 자료를 만들고, 교육적 효과를 높여 다문화 미술교육에 관한 시도를 활성화 하는데 그 목적을 두었다. 첫째, 다문화 이해를 위한 이론적 배경으로 성립배경과 나라별 정책에 대해 알아보고 한국 사회의 ...
현대사회는 ‘글로벌 시대’, ‘다문화 시대’로 급속도로 변화 하고 있다. 우리사회도 더 이상은 단일 민족이라 할 수 없을 정도로 빠르게 다문화 인구가 증가하고 있다. 지금은 세계의 여러 나라 사람들과 같이 이웃으로 어울리며 살아가고 있으며, 이처럼 급변하는 사회 속에서 올바른 다문화적 가치관과 세계관수립을 위한 교육이 필요하게 되었다. 현행교육에서 다문화 수업은 대부분 감상영역으로 명화를 보고 소개하며 감상하거나 다문화가정 학생들을 대상으로 한국문화 알리기 위주의 수업이 주를 이루어 다문화의 인식에는 충분하지 않음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구자는 다문화가정, 일반가정 학생들 모두가 함께 어우러질 수 있는 체계적인 미술교육 프로그램의 필요성을 인식하였다. 본 논문에서는 초등학교 3, 4학년을 대상으로 연구자가 만든 다문화 미술교육을 위한 프로그램을 적용하여 더욱 더 효과적인 지도방법을 마련할 수 있는 자료를 만들고, 교육적 효과를 높여 다문화 미술교육에 관한 시도를 활성화 하는데 그 목적을 두었다. 첫째, 다문화 이해를 위한 이론적 배경으로 성립배경과 나라별 정책에 대해 알아보고 한국 사회의 다문화 교육의 개념과 다문화 가정현황 및 다문화 미술교육의 내용을 알아보고 다문화 미술교육의 현황을 이해하기위해 2014년 현행되고 있는 초등학교 3, 4학년의 미술 교육과정을 살펴보았다. 둘째, 문헌조사를 통한 실태 분석을 통해 다문화 미술교육의 수업프로그램 내용을 만들어 다양한 문화를 이해하는 학생들의 태도 가치관 변화를 알기위한 다문화 인식에 대한 설문조사를 실시하였고 프로그램에 참가하는 부산시 해운대구 초등학교 3개교의 3, 4학년 학생 40명을 대상으로 연구를 진행 하였다. 셋째, 초등학교 3, 4학년 미술 교육과정을 기반으로 다문화 미술프로그램을 활용한 총 10개의 프로그램을 수업에 적용한 후 설문조사를 실시하여 다문화 미술프로그램 실시 전 후의 교육적 효과와 그에 따른 가치관의 변화를 알아보았다. 이상의 연구 목적과 방법에 의해 얻어진 교육 프로그램 성과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 다문화 탐구 활동을 통해 우리의 문화와 타문화를 비교해 보면서 서로 다름을 알고 개성과 특색을 인정하였다. 둘째, 수업을 통해 다른 나라의 문화들에 대한 존중하는 태도를 배웠고 대부분의 학생들이 우리문화와 비슷한 부분과 다른 부분을 자연스럽게 받아들이는 태도를 보여 주었다. 셋째, 일반가정의 학생들과 다문화 가정 학생들 모두 글로벌 시대의 흐름에 맞춘 교육으로 다문화 미술교육을 위한 프로그램을 통해서 미래 지향적이고 긍정적인 마인드를 가지게 되었다. 넷째, 다문화 이해 내용이 포함된 교수․학습 지도안은 교사에게 적극적인 미술수업을 전개할 수 있도록 하였다. 이로써 더 많은 학생들이 선생님의 지도를 받아 다문화의 다양함을 받아들이고 인식하며 그 문화를 좀 더 친근하게 여길 수 있게 되었다. 위와 같은 연구가 확대되어 좀 더 다양한 시도와 노력으로 다문화가정학생과 일반가정학생의 경계를 넘어 서로의 가치를 인정하고 의미 있는 사회적 인식의 변화가 계속 되어야 할 것이다.
현대사회는 ‘글로벌 시대’, ‘다문화 시대’로 급속도로 변화 하고 있다. 우리사회도 더 이상은 단일 민족이라 할 수 없을 정도로 빠르게 다문화 인구가 증가하고 있다. 지금은 세계의 여러 나라 사람들과 같이 이웃으로 어울리며 살아가고 있으며, 이처럼 급변하는 사회 속에서 올바른 다문화적 가치관과 세계관수립을 위한 교육이 필요하게 되었다. 현행교육에서 다문화 수업은 대부분 감상영역으로 명화를 보고 소개하며 감상하거나 다문화가정 학생들을 대상으로 한국문화 알리기 위주의 수업이 주를 이루어 다문화의 인식에는 충분하지 않음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구자는 다문화가정, 일반가정 학생들 모두가 함께 어우러질 수 있는 체계적인 미술교육 프로그램의 필요성을 인식하였다. 본 논문에서는 초등학교 3, 4학년을 대상으로 연구자가 만든 다문화 미술교육을 위한 프로그램을 적용하여 더욱 더 효과적인 지도방법을 마련할 수 있는 자료를 만들고, 교육적 효과를 높여 다문화 미술교육에 관한 시도를 활성화 하는데 그 목적을 두었다. 첫째, 다문화 이해를 위한 이론적 배경으로 성립배경과 나라별 정책에 대해 알아보고 한국 사회의 다문화 교육의 개념과 다문화 가정현황 및 다문화 미술교육의 내용을 알아보고 다문화 미술교육의 현황을 이해하기위해 2014년 현행되고 있는 초등학교 3, 4학년의 미술 교육과정을 살펴보았다. 둘째, 문헌조사를 통한 실태 분석을 통해 다문화 미술교육의 수업프로그램 내용을 만들어 다양한 문화를 이해하는 학생들의 태도 가치관 변화를 알기위한 다문화 인식에 대한 설문조사를 실시하였고 프로그램에 참가하는 부산시 해운대구 초등학교 3개교의 3, 4학년 학생 40명을 대상으로 연구를 진행 하였다. 셋째, 초등학교 3, 4학년 미술 교육과정을 기반으로 다문화 미술프로그램을 활용한 총 10개의 프로그램을 수업에 적용한 후 설문조사를 실시하여 다문화 미술프로그램 실시 전 후의 교육적 효과와 그에 따른 가치관의 변화를 알아보았다. 이상의 연구 목적과 방법에 의해 얻어진 교육 프로그램 성과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 다문화 탐구 활동을 통해 우리의 문화와 타문화를 비교해 보면서 서로 다름을 알고 개성과 특색을 인정하였다. 둘째, 수업을 통해 다른 나라의 문화들에 대한 존중하는 태도를 배웠고 대부분의 학생들이 우리문화와 비슷한 부분과 다른 부분을 자연스럽게 받아들이는 태도를 보여 주었다. 셋째, 일반가정의 학생들과 다문화 가정 학생들 모두 글로벌 시대의 흐름에 맞춘 교육으로 다문화 미술교육을 위한 프로그램을 통해서 미래 지향적이고 긍정적인 마인드를 가지게 되었다. 넷째, 다문화 이해 내용이 포함된 교수․학습 지도안은 교사에게 적극적인 미술수업을 전개할 수 있도록 하였다. 이로써 더 많은 학생들이 선생님의 지도를 받아 다문화의 다양함을 받아들이고 인식하며 그 문화를 좀 더 친근하게 여길 수 있게 되었다. 위와 같은 연구가 확대되어 좀 더 다양한 시도와 노력으로 다문화가정학생과 일반가정학생의 경계를 넘어 서로의 가치를 인정하고 의미 있는 사회적 인식의 변화가 계속 되어야 할 것이다.
Modern society is rapidly chaage'. Our society cnging into 'global age', 'multicultural an not be said racially homogeneous any more as multicultural population is rapidly increasing. Now we are also living in harmony with them as a neighbor as any other people of the world. In as such rapidly chang...
Modern society is rapidly chaage'. Our society cnging into 'global age', 'multicultural an not be said racially homogeneous any more as multicultural population is rapidly increasing. Now we are also living in harmony with them as a neighbor as any other people of the world. In as such rapidly changing society, education is needed to establish a correct multicultural values and world view. Most current multicultural education is inclined to appreciatrion area in which a noted film is introduced and appreciated or to korean culture publicity-centered lesson. It seemed not sufficient to recognize multiculture. Therefore this researcher recognized the necessity of systematic arts education program in which students from both multicultural and general family are able to go together in harmony. The purpose of this study was to make resources to be able to prepare more efficient teaching method by applying the program to understand multicultural arts invented by this researcher to elementary school 3rd and 4th graders, and to activate the trial of multicultural arts education by raising the educational effect. First, as for the theoretical background to understand multiculture, the background of foundation and policy by nations were investigated. The concept of multicultural education, current status of multicultural family and the contents of multicultural arts education were examined. To understand current status of multicultural arts education, elementary school 3rd and 4th graders' curriculum of arts education under implementation in 2014 were reviewed. Second, the contents of lesson program to understand multicultural arts was made through analysis of current situation by literature survey and questionnaire survey on recognition of multiculture was carried out to understand the change of attitude and values of students who understand various cultures. Research was carried out with 40 3rd and 4th graders, the participants in program, from 3 elementary schools in Haeundae-gu Busan. Lastly, based on elementary 3rd and 4th graders' arts education curriculum, total 10 programs that use arts program to understand multiculture were applied to lesson and questionnaire survey was carried out. And then the educational effect before and after conducting the multicultural arts program, and the successive change of values were examined. Followings are the accomplishments of educational program acquired by the purpose and method of research. First, comparison between our and other cultures through multicultural inquiry activity showed that they are different to each other with individuality and characteristics. Second, attitude to respect other countries' culture was acquired through lesson, and most students showed the natural attitude to accept parts similar with and different from our culture. Third, students from both multicultural and general family came to have future-oriented and positive mind through the program for multicultural arts education as education fit for the flow of global age. Lastly, the teaching and learning plan including contents for understanding multiculture enabled teachers to develop an active arts lesson. Accordingly, more students, under the instruction of teachers, came to be ale to accept and recognize the variety of multiculture and to see it more intimately. With expansion of such research and more various attempts and efforts, significant change of social recognition should be continued acknowledging each other's values beyond the boundary between students from both multicultural and general family.
Modern society is rapidly chaage'. Our society cnging into 'global age', 'multicultural an not be said racially homogeneous any more as multicultural population is rapidly increasing. Now we are also living in harmony with them as a neighbor as any other people of the world. In as such rapidly changing society, education is needed to establish a correct multicultural values and world view. Most current multicultural education is inclined to appreciatrion area in which a noted film is introduced and appreciated or to korean culture publicity-centered lesson. It seemed not sufficient to recognize multiculture. Therefore this researcher recognized the necessity of systematic arts education program in which students from both multicultural and general family are able to go together in harmony. The purpose of this study was to make resources to be able to prepare more efficient teaching method by applying the program to understand multicultural arts invented by this researcher to elementary school 3rd and 4th graders, and to activate the trial of multicultural arts education by raising the educational effect. First, as for the theoretical background to understand multiculture, the background of foundation and policy by nations were investigated. The concept of multicultural education, current status of multicultural family and the contents of multicultural arts education were examined. To understand current status of multicultural arts education, elementary school 3rd and 4th graders' curriculum of arts education under implementation in 2014 were reviewed. Second, the contents of lesson program to understand multicultural arts was made through analysis of current situation by literature survey and questionnaire survey on recognition of multiculture was carried out to understand the change of attitude and values of students who understand various cultures. Research was carried out with 40 3rd and 4th graders, the participants in program, from 3 elementary schools in Haeundae-gu Busan. Lastly, based on elementary 3rd and 4th graders' arts education curriculum, total 10 programs that use arts program to understand multiculture were applied to lesson and questionnaire survey was carried out. And then the educational effect before and after conducting the multicultural arts program, and the successive change of values were examined. Followings are the accomplishments of educational program acquired by the purpose and method of research. First, comparison between our and other cultures through multicultural inquiry activity showed that they are different to each other with individuality and characteristics. Second, attitude to respect other countries' culture was acquired through lesson, and most students showed the natural attitude to accept parts similar with and different from our culture. Third, students from both multicultural and general family came to have future-oriented and positive mind through the program for multicultural arts education as education fit for the flow of global age. Lastly, the teaching and learning plan including contents for understanding multiculture enabled teachers to develop an active arts lesson. Accordingly, more students, under the instruction of teachers, came to be ale to accept and recognize the variety of multiculture and to see it more intimately. With expansion of such research and more various attempts and efforts, significant change of social recognition should be continued acknowledging each other's values beyond the boundary between students from both multicultural and general family.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.