다국적 회계·컨설팅 기업인 PricewaterhouseCoopers(PwC)의 보고서에 따르면, 2012년 세계 엔터테인먼트(Entertainment & Media) 산업 시장 규모는 1조 6천 385억 달러로 집계됐다(PWC, 2012). 이는 전년보다 5.1% 성장한 결과로, 2010-2011년의 성장률인 4.9%에 이어 여전한 상승세를 보이고 있으며, 향후 5년간 연평균 5.7% 성장하여 2015년에는 2조 1천 201억 달러의 시장규모를 보일 것으로 전망하고 있다. 대한민국은 가수 싸이의 북미·유럽시장 진출과 함께 전체 시장의 2.8%를 차지하며 세계 7위로 한 계단 상승하였으며, 국내에서도 엔터테인먼트 업종을 분석하는 증권사들이 늘어날 정도로 이 산업에 대한 긍정적인 관심이 확산되고 있다(이진혁, 2012). ‘한류’라는 이름 아래 아시아를 넘어 유럽, 미국의 음반 시장까지 전세계로 뻗어나가며 문화적·산업적 영향력이 빠른 속도로 확대되고 있는 한국 엔터테인먼트 산업은 고부가가치 신성장동력으로 떠오르며 큰 이슈가 되고 있는 가운데, 경영학계는 물론, 관련 전문가들의 ...
다국적 회계·컨설팅 기업인 PricewaterhouseCoopers(PwC)의 보고서에 따르면, 2012년 세계 엔터테인먼트(Entertainment & Media) 산업 시장 규모는 1조 6천 385억 달러로 집계됐다(PWC, 2012). 이는 전년보다 5.1% 성장한 결과로, 2010-2011년의 성장률인 4.9%에 이어 여전한 상승세를 보이고 있으며, 향후 5년간 연평균 5.7% 성장하여 2015년에는 2조 1천 201억 달러의 시장규모를 보일 것으로 전망하고 있다. 대한민국은 가수 싸이의 북미·유럽시장 진출과 함께 전체 시장의 2.8%를 차지하며 세계 7위로 한 계단 상승하였으며, 국내에서도 엔터테인먼트 업종을 분석하는 증권사들이 늘어날 정도로 이 산업에 대한 긍정적인 관심이 확산되고 있다(이진혁, 2012). ‘한류’라는 이름 아래 아시아를 넘어 유럽, 미국의 음반 시장까지 전세계로 뻗어나가며 문화적·산업적 영향력이 빠른 속도로 확대되고 있는 한국 엔터테인먼트 산업은 고부가가치 신성장동력으로 떠오르며 큰 이슈가 되고 있는 가운데, 경영학계는 물론, 관련 전문가들의 사례연구 주제로 자리매김했을 만큼 연구의 수가 늘어나고 있는 추세이다(문화체육관광부, 2013; 송치웅 외, 2012). 이에 본 연구는 한류 문화 생성의 중심인 엔터테인먼트 산업을 대상으로 무형자산이 기업가치에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 2010년부터 2013년까지 한국의 유가증권 및 코스닥시장에 상장된 307개 엔터테인먼트 기업/연도 관측치를 대상으로 한 실증분석에서 무형자산의 대용치로 사용한 비재무적 정보인 신제품 개발수와 인터넷 검색횟수는 기업가치와 유의한 양(+)의 관련성을 갖는 것으로 나타났다. 특히, 기존의 연구들이 다루었던 전통적인 무형자산 회계정보인 광고비만을 사용했을 때보다 비회계정보를 함께 사용했을 때 무형자산의 기업가치 설명력이 높아지는 것을 살펴봄으로써 재무적 접근을 넘어서는 다양한 무형자산의 수용범위 확대와 새로운 측정방법 도입의 필요성을 통한 사업보고서의 재정비가 시급함을 실감할 수 있었다. 본 연구는 최근 문화현상인 한류를 대표하는 엔터테인먼트 산업을 회계적인 측면에서 살펴봄으로써 앞으로 국가 이미지를 높이는 데 상당한 효과를 가질 것으로 예상되는 고부가가치 핵심동력의 연구에 발판이 될 것으로 보여지며, 다양하고 새로운 무형자산의 인식 및 측정과 공시방법을 개발하고자 하는 새로운 회계시스템 발전에 도움이 될 것이다.
다국적 회계·컨설팅 기업인 PricewaterhouseCoopers(PwC)의 보고서에 따르면, 2012년 세계 엔터테인먼트(Entertainment & Media) 산업 시장 규모는 1조 6천 385억 달러로 집계됐다(PWC, 2012). 이는 전년보다 5.1% 성장한 결과로, 2010-2011년의 성장률인 4.9%에 이어 여전한 상승세를 보이고 있으며, 향후 5년간 연평균 5.7% 성장하여 2015년에는 2조 1천 201억 달러의 시장규모를 보일 것으로 전망하고 있다. 대한민국은 가수 싸이의 북미·유럽시장 진출과 함께 전체 시장의 2.8%를 차지하며 세계 7위로 한 계단 상승하였으며, 국내에서도 엔터테인먼트 업종을 분석하는 증권사들이 늘어날 정도로 이 산업에 대한 긍정적인 관심이 확산되고 있다(이진혁, 2012). ‘한류’라는 이름 아래 아시아를 넘어 유럽, 미국의 음반 시장까지 전세계로 뻗어나가며 문화적·산업적 영향력이 빠른 속도로 확대되고 있는 한국 엔터테인먼트 산업은 고부가가치 신성장동력으로 떠오르며 큰 이슈가 되고 있는 가운데, 경영학계는 물론, 관련 전문가들의 사례연구 주제로 자리매김했을 만큼 연구의 수가 늘어나고 있는 추세이다(문화체육관광부, 2013; 송치웅 외, 2012). 이에 본 연구는 한류 문화 생성의 중심인 엔터테인먼트 산업을 대상으로 무형자산이 기업가치에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 2010년부터 2013년까지 한국의 유가증권 및 코스닥시장에 상장된 307개 엔터테인먼트 기업/연도 관측치를 대상으로 한 실증분석에서 무형자산의 대용치로 사용한 비재무적 정보인 신제품 개발수와 인터넷 검색횟수는 기업가치와 유의한 양(+)의 관련성을 갖는 것으로 나타났다. 특히, 기존의 연구들이 다루었던 전통적인 무형자산 회계정보인 광고비만을 사용했을 때보다 비회계정보를 함께 사용했을 때 무형자산의 기업가치 설명력이 높아지는 것을 살펴봄으로써 재무적 접근을 넘어서는 다양한 무형자산의 수용범위 확대와 새로운 측정방법 도입의 필요성을 통한 사업보고서의 재정비가 시급함을 실감할 수 있었다. 본 연구는 최근 문화현상인 한류를 대표하는 엔터테인먼트 산업을 회계적인 측면에서 살펴봄으로써 앞으로 국가 이미지를 높이는 데 상당한 효과를 가질 것으로 예상되는 고부가가치 핵심동력의 연구에 발판이 될 것으로 보여지며, 다양하고 새로운 무형자산의 인식 및 측정과 공시방법을 개발하고자 하는 새로운 회계시스템 발전에 도움이 될 것이다.
According to the report by a multinational accounting and consulting firm, PricewaterhouseCoopers (PwC), the global entertainment industry (Entertainment & Media) market size was $ 1,638,500,000,000 in 2012 (PWC, 2012). This was an increase of 5.1% from the year before, showing a steady rise followe...
According to the report by a multinational accounting and consulting firm, PricewaterhouseCoopers (PwC), the global entertainment industry (Entertainment & Media) market size was $ 1,638,500,000,000 in 2012 (PWC, 2012). This was an increase of 5.1% from the year before, showing a steady rise followed by a growth rate of 4.9% from 2010 to 2011. Furthermore, PwC forecasts an annual average growth of 5.7% in the next five years, resulting the market size to be $2,120,1000,000,000 in the year of 2015. With the Korean singer Psy's North America and Europe market expansion, South Korea's entertainment and media market went one rank up, marking 7th in the world. Moreover, many domestic stock firms are showing positive interest in analyzing the entertainment industry (Lee, 2012). Korean entertainment and media industry is rapidly expanding worldwide; not only in Asia, but beyond Europe and even in America’s music market. It is becoming a high-value and new growth power for the cultural and industrial influences under the name of “Hallyu” (also known as the Korean Wave). The subject has already been situated as the case study, and the number of studies is continuously increasing among business experts and related researchers (Ministry of Culture, Sports, and Tourism, 2013; Song et al., 2012). Thus, this study analyzes how the intangible assets of the entertainment industry could impact on the enterprise value in an empirical manner. Based on the company/year observation analysis of 307 entertainment companies listed on the Korea’s stock market and KOSDAQ from 2010 to 2013, the non-financial information substituting as intangible assets, which are new contents and internet searches, showed relevance of meaningful positive(+). In particular, the researches show that compared to the previous studies where advertising cost was used for the traditional financial intangible asset, the explanatory power was higher for the enterprise value of intangible asset with non-account information. Therefore, the need for a new business report is urgent to expand various range of intangible assets and introduce new measuring method beyond financial approach. This study is looking at the Korean entertainment and media industry, which represents as the cultural phenomenon of the Korean Wave, from financial aspect to assist various, new recognition and measurement of intangible assets, and also to be a help of developing a new accounting system with a method of announcement.
According to the report by a multinational accounting and consulting firm, PricewaterhouseCoopers (PwC), the global entertainment industry (Entertainment & Media) market size was $ 1,638,500,000,000 in 2012 (PWC, 2012). This was an increase of 5.1% from the year before, showing a steady rise followed by a growth rate of 4.9% from 2010 to 2011. Furthermore, PwC forecasts an annual average growth of 5.7% in the next five years, resulting the market size to be $2,120,1000,000,000 in the year of 2015. With the Korean singer Psy's North America and Europe market expansion, South Korea's entertainment and media market went one rank up, marking 7th in the world. Moreover, many domestic stock firms are showing positive interest in analyzing the entertainment industry (Lee, 2012). Korean entertainment and media industry is rapidly expanding worldwide; not only in Asia, but beyond Europe and even in America’s music market. It is becoming a high-value and new growth power for the cultural and industrial influences under the name of “Hallyu” (also known as the Korean Wave). The subject has already been situated as the case study, and the number of studies is continuously increasing among business experts and related researchers (Ministry of Culture, Sports, and Tourism, 2013; Song et al., 2012). Thus, this study analyzes how the intangible assets of the entertainment industry could impact on the enterprise value in an empirical manner. Based on the company/year observation analysis of 307 entertainment companies listed on the Korea’s stock market and KOSDAQ from 2010 to 2013, the non-financial information substituting as intangible assets, which are new contents and internet searches, showed relevance of meaningful positive(+). In particular, the researches show that compared to the previous studies where advertising cost was used for the traditional financial intangible asset, the explanatory power was higher for the enterprise value of intangible asset with non-account information. Therefore, the need for a new business report is urgent to expand various range of intangible assets and introduce new measuring method beyond financial approach. This study is looking at the Korean entertainment and media industry, which represents as the cultural phenomenon of the Korean Wave, from financial aspect to assist various, new recognition and measurement of intangible assets, and also to be a help of developing a new accounting system with a method of announcement.
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