본 연구의 목적은 국내 자동차 부품산업을 대상으로 외부 지식네트워크 구축을 위한 요인들을 규명하고 외부 지식네트워크 구축이 기업의 역량성과와 기술성과에 미치는 영향에 대하여 실증분석 하는 것이다. 그리고 공급단계에 따른 외부 지식네트워크 구축이 역량성과와 기술성과에 미치는 조절효과를 분석하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국에 위치하고 있는 자동차 부품 제조기업을 대상으로 자료를 수집한 후 SmartPLS 2.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 외부 지식네트워크 구축 내부요인과 외부 지식네트워크 구축간의 관계를 살펴보면, 내부요인 중 혁신적 조직문화가 외부 지식네트워크 구축에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 혁신적인 조직문화의 구축은 조직이 외부 지식네트워크를 구축하는데 필요한 지원 정도가 높으며, 조직원들의 외부 지식에 대한 ...
본 연구의 목적은 국내 자동차 부품산업을 대상으로 외부 지식네트워크 구축을 위한 요인들을 규명하고 외부 지식네트워크 구축이 기업의 역량성과와 기술성과에 미치는 영향에 대하여 실증분석 하는 것이다. 그리고 공급단계에 따른 외부 지식네트워크 구축이 역량성과와 기술성과에 미치는 조절효과를 분석하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국에 위치하고 있는 자동차 부품 제조기업을 대상으로 자료를 수집한 후 SmartPLS 2.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 외부 지식네트워크 구축 내부요인과 외부 지식네트워크 구축간의 관계를 살펴보면, 내부요인 중 혁신적 조직문화가 외부 지식네트워크 구축에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 혁신적인 조직문화의 구축은 조직이 외부 지식네트워크를 구축하는데 필요한 지원 정도가 높으며, 조직원들의 외부 지식에 대한 개방성이 높을수록 외부 지식네트워크의 구축이 높아진다는 결과로 판단된다.
R&D역량의 경우에는 외부 지식네트워크 구축에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이는 R&D역량과 관련되어 주장되어온 자원준거이론(Wernerfelt, 1984))과 개방형 혁신 패러다임(Chesbrough, 2003)의 이론 중에서 자원준거이론의 결과를 뒷받침하는 결과라 하겠다. 이는 R&D역량이 높을수록 자사가 보유한 내부 자원의 이질성과 부동성을 확보하기 위하여 외부와의 기술 제휴등이 불필요함을 의미하는 결과이다. 그리고 R&D역량이 높은 기업일수록 자사만의 핵심 보유기술이 외부 지식네트워크 구축을 통해 외부로 유출됨을 우려하여 부정적인 견해를 보인 것으로 판단된다.
둘째, 외부 지식네트워크 구축 외부요인 중 시장 경쟁강도는 외부 지식네트워크 구축에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 시장 경쟁강도가 높을수록 시장에서의 자사의 전략적 위치를 확보하고 상승시키기 위한 노력으로 외부 지식네트워크 구축을 활발히 함으로써 나타나는 결과로 판단된다.
하지만 국제화는 외부 지식네트워크 구축에 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 자동차 부품산업의 특성에 기인한 것으로 대부분의 자동차 부품업체의 국제화가 자사의 전략적 선택이 아닌 완성차 업체의 국제화 전략에 따라 종속적으로 순응할 수밖에 없고 이러한 국제화 전략이 외부 지식의 습득이나 아이디어의 창출이 목적이 아니라 공급사슬망상의 비용절감이 목적인 경우가 대부분이기 때문으로 풀이된다.
셋째, 외부 지식네트워크의 구축은 역량성과와 기술성과에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 정진우(2005)의 연구에 따르면 기업의 인적, 물적 협력을 통한 기술협력은 기술역량성과에 정(+)의 영향을 미침을 증명한 연구 결과와 일치한다고 할 수 있다. 또한 자동차 부품산업은 국내 완성차 업체와 마찬가지로 선진기술의 추종전략을 구사함에 따라 해외 선진부품업체와의 기술 제휴 또는 기술 컨설턴트 활용 등의 네트워크를 활용한 활동을 통해 자사의 신제품과 신공법의 개발, 신기술 개발 또는 기술의 개량 등을 향상시키는 전략을 추진하고 있다.
넷째, 외부 지식네트워크 구축요인과 역량성과, 기술성과간의 관계에 있어서 외부 지식네트워크 구축의 매개효과 검증에서 혁신적인 조직문화와 시장경쟁강도는 역량성과와 기술성과와의 관계에서 모두 부분매개효과가 있음을 확인하였다. 그리고 R&D역량은 역량성과에는 16.8%, 기술성과에는 13.5%의 매개효과가 있었으나, VAF값이 20%를 넘지 못해 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 이는 외부 지식네트워크 구축을 통해 기업의 역량성과와 기술성과를 높이기 위해서는 혁신적 조직문화와 높은 시장 경쟁강도의 환경이 필요하다는 것을 확인하였다. 하지만 R&D역량은 R&D역량이 높을수록 외부 지식네트워크의 구축에 부(-)의 영향을 미치므로 매개효과는 없는 것으로 나타났다.
다섯째, 공급단계에 따른 외부 지식네트워크 구축이 역량성과와 기술성과에 미치는 조절효과를 분석한 결과, 2차 협력업체 대비 1차 협력업체가 역량성과와 기술성과에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 자사의 기술과 역량향상에 영향을 미치는 고급인력들이 2차 협력업체 보다 1차 협력업체로 집중되는 현상에 의해 발생되는 것으로 판단된다. 또한 대기업군에 속하는 1차 협력업체가 외부 지식네트워크를 바탕으로 외부로부터 유입된 기술 지식과 정보를 신제품과 신공법, 그리고 신기술로 창출 할 수 있는 기업 차원의 투자와 지원에 의해 나타난 결과로 해석된다. 그러므로 2차 협력업체는 자사의 부족한 기술과 역량의 성과를 향상시키기 위해서 투자비용의 최소화를 통한 정부 지원 사업 또는 외부로부터의 기술 컨설팅, 고객과의 협업을 통한 혁신성과의 향상 전략 추진이 필요함을 제시한다.
본 연구의 목적은 국내 자동차 부품산업을 대상으로 외부 지식네트워크 구축을 위한 요인들을 규명하고 외부 지식네트워크 구축이 기업의 역량성과와 기술성과에 미치는 영향에 대하여 실증분석 하는 것이다. 그리고 공급단계에 따른 외부 지식네트워크 구축이 역량성과와 기술성과에 미치는 조절효과를 분석하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국에 위치하고 있는 자동차 부품 제조기업을 대상으로 자료를 수집한 후 SmartPLS 2.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 외부 지식네트워크 구축 내부요인과 외부 지식네트워크 구축간의 관계를 살펴보면, 내부요인 중 혁신적 조직문화가 외부 지식네트워크 구축에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 혁신적인 조직문화의 구축은 조직이 외부 지식네트워크를 구축하는데 필요한 지원 정도가 높으며, 조직원들의 외부 지식에 대한 개방성이 높을수록 외부 지식네트워크의 구축이 높아진다는 결과로 판단된다.
R&D역량의 경우에는 외부 지식네트워크 구축에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이는 R&D역량과 관련되어 주장되어온 자원준거이론(Wernerfelt, 1984))과 개방형 혁신 패러다임(Chesbrough, 2003)의 이론 중에서 자원준거이론의 결과를 뒷받침하는 결과라 하겠다. 이는 R&D역량이 높을수록 자사가 보유한 내부 자원의 이질성과 부동성을 확보하기 위하여 외부와의 기술 제휴등이 불필요함을 의미하는 결과이다. 그리고 R&D역량이 높은 기업일수록 자사만의 핵심 보유기술이 외부 지식네트워크 구축을 통해 외부로 유출됨을 우려하여 부정적인 견해를 보인 것으로 판단된다.
둘째, 외부 지식네트워크 구축 외부요인 중 시장 경쟁강도는 외부 지식네트워크 구축에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 시장 경쟁강도가 높을수록 시장에서의 자사의 전략적 위치를 확보하고 상승시키기 위한 노력으로 외부 지식네트워크 구축을 활발히 함으로써 나타나는 결과로 판단된다.
하지만 국제화는 외부 지식네트워크 구축에 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 자동차 부품산업의 특성에 기인한 것으로 대부분의 자동차 부품업체의 국제화가 자사의 전략적 선택이 아닌 완성차 업체의 국제화 전략에 따라 종속적으로 순응할 수밖에 없고 이러한 국제화 전략이 외부 지식의 습득이나 아이디어의 창출이 목적이 아니라 공급사슬망상의 비용절감이 목적인 경우가 대부분이기 때문으로 풀이된다.
셋째, 외부 지식네트워크의 구축은 역량성과와 기술성과에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 정진우(2005)의 연구에 따르면 기업의 인적, 물적 협력을 통한 기술협력은 기술역량성과에 정(+)의 영향을 미침을 증명한 연구 결과와 일치한다고 할 수 있다. 또한 자동차 부품산업은 국내 완성차 업체와 마찬가지로 선진기술의 추종전략을 구사함에 따라 해외 선진부품업체와의 기술 제휴 또는 기술 컨설턴트 활용 등의 네트워크를 활용한 활동을 통해 자사의 신제품과 신공법의 개발, 신기술 개발 또는 기술의 개량 등을 향상시키는 전략을 추진하고 있다.
넷째, 외부 지식네트워크 구축요인과 역량성과, 기술성과간의 관계에 있어서 외부 지식네트워크 구축의 매개효과 검증에서 혁신적인 조직문화와 시장경쟁강도는 역량성과와 기술성과와의 관계에서 모두 부분매개효과가 있음을 확인하였다. 그리고 R&D역량은 역량성과에는 16.8%, 기술성과에는 13.5%의 매개효과가 있었으나, VAF값이 20%를 넘지 못해 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 이는 외부 지식네트워크 구축을 통해 기업의 역량성과와 기술성과를 높이기 위해서는 혁신적 조직문화와 높은 시장 경쟁강도의 환경이 필요하다는 것을 확인하였다. 하지만 R&D역량은 R&D역량이 높을수록 외부 지식네트워크의 구축에 부(-)의 영향을 미치므로 매개효과는 없는 것으로 나타났다.
다섯째, 공급단계에 따른 외부 지식네트워크 구축이 역량성과와 기술성과에 미치는 조절효과를 분석한 결과, 2차 협력업체 대비 1차 협력업체가 역량성과와 기술성과에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 자사의 기술과 역량향상에 영향을 미치는 고급인력들이 2차 협력업체 보다 1차 협력업체로 집중되는 현상에 의해 발생되는 것으로 판단된다. 또한 대기업군에 속하는 1차 협력업체가 외부 지식네트워크를 바탕으로 외부로부터 유입된 기술 지식과 정보를 신제품과 신공법, 그리고 신기술로 창출 할 수 있는 기업 차원의 투자와 지원에 의해 나타난 결과로 해석된다. 그러므로 2차 협력업체는 자사의 부족한 기술과 역량의 성과를 향상시키기 위해서 투자비용의 최소화를 통한 정부 지원 사업 또는 외부로부터의 기술 컨설팅, 고객과의 협업을 통한 혁신성과의 향상 전략 추진이 필요함을 제시한다.
The purpose of this study was to identify the factors to establish External Knowledge Network for the domestic automotive parts and to analyze the effects of building External Knowledge Network on the capacity of corporate performance and technological achievements.
In order to achieve the purpose ...
The purpose of this study was to identify the factors to establish External Knowledge Network for the domestic automotive parts and to analyze the effects of building External Knowledge Network on the capacity of corporate performance and technological achievements.
In order to achieve the purpose of study, data were collected from the manufacturers of auto parts located throughout the country and it was analyzed using PLS program. The result can be summarized as follows.
First, the relationship between the corporate’s internal factors and external knowledge network constructed was analyzed, innovative organizational culture of the internal factors was positively affecting (+) the establishment of external knowledge network. The innovative organizational culture establishment is likely due to an open activity of the organization to build external knowledge network. The R&D capabilities among the internal factors showed to be insignificant in building external knowledge network. This negative opinion may be due to the concerns on possible outflow of the company’s technology through the external knowledge network, especially if the corporate has high R&D capabilities.
Second, the market competition level among the previous external factors showed to have positive influence on building the external knowledge network. This may be due to the active establishment of external knowledge network in an effort to secure a strategic position in the marker which has more higher market competition level. In addition, diversification of the supply chain also has positive effect(+) on building the external knowledge network. Also, this is considered to be due to an active establishment of external knowledge network in order to obtain information about the market requirements and new product development, improvement as customer and partner company become more diversified. However, internalization among external factors showed to be not significant in building external knowledge network. This comes from the nature of auto part industry, most of the auto part manufacturers’ internalization is not the company’s own strategy, but it is an subordinate adjustment to the internalization strategy of car makers. Most of the car makers’ goal is not considered to be obtaining external knowledge or creation of an idea, but it is to save costs on the supply chain.
Third, the building external knowledge network was confirmed to have positive(+) effect on performance and technological achievement. This is consistent with study result of Jung(1998), which proved that personal and material cooperation of company’s positively affect technological capability achievement.
Fourth, the relationship between the precedence factor, capacity and technological performance of building external knowledge network showed that innovative organizational culture and diversification of supply chain were confirmed to be playing the role of partial mediate effect in both capacity performance and technology performance in verification of the mediate effect of external knowledge network. In addition, market competition level showed to performing the role of partial mediate effect in capacity performance only. This confirmed that in order to increase the capacity performance of a company through external knowledge network building, establishment of innovative organizational culture, diversification of supply chain, and high market competition level are the required environment. Also, the result confirmed that in order to maximize technology performance, innovative organizational culture and diversification of supply chain are required.
However, different from capacity performance, the establishment of external knowledge network showed to not serve a mediate effect in market competition level and technology performance.
Fifth, the result of analysis on the moderator effect of building external knowledge network according to the supply level on capacity performance and technology performance, tier 1st and 2ndvendors both showed to have mediate effect on capacity performance and technology performance. In addition, 1stvendor confirmed that building external knowledge network was more influential in technological performance than in capacity performance, and the 2ndvendor confirmed that building external knowledge network was more influential in capacity performance than in technological performance. This is likely caused by a phenomenon that the high quality manpower that affect skill manpower and capacity performance are concentrated in the 1stvendor compared to the 2nd vendor. Therefore, the 1st vendor needs the activities to level up the capabilities of R&D person to continuously improve capacity performance, and the 2nd vendor needs to work on technical performance improvement through external technology consulting or collaboration with customer. The effect of building external knowledge network on capacity performance and technical performance was greater in the 1st vendor than 2nd vendor. This may result from relative advantage of capital, scale, history, R&D infra of the 1st vendor.
The purpose of this study was to identify the factors to establish External Knowledge Network for the domestic automotive parts and to analyze the effects of building External Knowledge Network on the capacity of corporate performance and technological achievements.
In order to achieve the purpose of study, data were collected from the manufacturers of auto parts located throughout the country and it was analyzed using PLS program. The result can be summarized as follows.
First, the relationship between the corporate’s internal factors and external knowledge network constructed was analyzed, innovative organizational culture of the internal factors was positively affecting (+) the establishment of external knowledge network. The innovative organizational culture establishment is likely due to an open activity of the organization to build external knowledge network. The R&D capabilities among the internal factors showed to be insignificant in building external knowledge network. This negative opinion may be due to the concerns on possible outflow of the company’s technology through the external knowledge network, especially if the corporate has high R&D capabilities.
Second, the market competition level among the previous external factors showed to have positive influence on building the external knowledge network. This may be due to the active establishment of external knowledge network in an effort to secure a strategic position in the marker which has more higher market competition level. In addition, diversification of the supply chain also has positive effect(+) on building the external knowledge network. Also, this is considered to be due to an active establishment of external knowledge network in order to obtain information about the market requirements and new product development, improvement as customer and partner company become more diversified. However, internalization among external factors showed to be not significant in building external knowledge network. This comes from the nature of auto part industry, most of the auto part manufacturers’ internalization is not the company’s own strategy, but it is an subordinate adjustment to the internalization strategy of car makers. Most of the car makers’ goal is not considered to be obtaining external knowledge or creation of an idea, but it is to save costs on the supply chain.
Third, the building external knowledge network was confirmed to have positive(+) effect on performance and technological achievement. This is consistent with study result of Jung(1998), which proved that personal and material cooperation of company’s positively affect technological capability achievement.
Fourth, the relationship between the precedence factor, capacity and technological performance of building external knowledge network showed that innovative organizational culture and diversification of supply chain were confirmed to be playing the role of partial mediate effect in both capacity performance and technology performance in verification of the mediate effect of external knowledge network. In addition, market competition level showed to performing the role of partial mediate effect in capacity performance only. This confirmed that in order to increase the capacity performance of a company through external knowledge network building, establishment of innovative organizational culture, diversification of supply chain, and high market competition level are the required environment. Also, the result confirmed that in order to maximize technology performance, innovative organizational culture and diversification of supply chain are required.
However, different from capacity performance, the establishment of external knowledge network showed to not serve a mediate effect in market competition level and technology performance.
Fifth, the result of analysis on the moderator effect of building external knowledge network according to the supply level on capacity performance and technology performance, tier 1st and 2ndvendors both showed to have mediate effect on capacity performance and technology performance. In addition, 1stvendor confirmed that building external knowledge network was more influential in technological performance than in capacity performance, and the 2ndvendor confirmed that building external knowledge network was more influential in capacity performance than in technological performance. This is likely caused by a phenomenon that the high quality manpower that affect skill manpower and capacity performance are concentrated in the 1stvendor compared to the 2nd vendor. Therefore, the 1st vendor needs the activities to level up the capabilities of R&D person to continuously improve capacity performance, and the 2nd vendor needs to work on technical performance improvement through external technology consulting or collaboration with customer. The effect of building external knowledge network on capacity performance and technical performance was greater in the 1st vendor than 2nd vendor. This may result from relative advantage of capital, scale, history, R&D infra of the 1st vendor.
주제어
#Open Innovation
#External Knowledge Network
#Supply Chain
#Automotive Parts Industry
#Innovation Process
학위논문 정보
저자
심준호
학위수여기관
영남대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
경영학과 운영관리전공
지도교수
윤상흠
발행연도
2015
총페이지
vi, 138 p.
키워드
Open Innovation,
External Knowledge Network,
Supply Chain,
Automotive Parts Industry,
Innovation Process
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