국 문 초 록 집중력이 스트레스와 정서반응에 미치는 영향 왕 위 공주대학교 대학원 경영학과 국제경영전공 현대 대학생들은 공부할 때 스트레스를 많이 겪고 있다. 대학생들이 학교에 경쟁을 하는 상황에서 시험, 불안, 고민, 걱정 등을 고조되면 성적과 능력이 발휘에 부정적인 영향을 미치며 인지과정과 과제 수행과 걱정과 정서상의 문제가 나타나서 생리적 반응에 부적적인 영향을 주고. 또한 대학교 안에서의 생활 외에 대인관계와 사회생활에 부정적인 정서 형성에 영향을 미치고 있다. 본 연구는 한국 충남권 대학생을 대상으로 대학생들의 집중력이 스트레스와 정서 반응에 미치는 영향을 파악하고 대학들이 집중력이 떨어지면서 대학생활에서 스트레스 결과에 어떤 영향을 미치고 어떤 정서 반응에 미치는 영향을 연구 목적으로 설정하였다. 이러한 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집중력이 스트레스에 어떤 영향을 미치는 것을 보이는가. 둘째, 학업스트레스 수준에 스트레스를 받으면서 어떤 정서 반응이 있는지 살펴보고자 한다. 셋째, 집중력은 정서에 어떤 영향을 미치는 것에 대한 것을 보이는가. 본 연구의 ...
국 문 초 록 집중력이 스트레스와 정서반응에 미치는 영향 왕 위 공주대학교 대학원 경영학과 국제경영전공 현대 대학생들은 공부할 때 스트레스를 많이 겪고 있다. 대학생들이 학교에 경쟁을 하는 상황에서 시험, 불안, 고민, 걱정 등을 고조되면 성적과 능력이 발휘에 부정적인 영향을 미치며 인지과정과 과제 수행과 걱정과 정서상의 문제가 나타나서 생리적 반응에 부적적인 영향을 주고. 또한 대학교 안에서의 생활 외에 대인관계와 사회생활에 부정적인 정서 형성에 영향을 미치고 있다. 본 연구는 한국 충남권 대학생을 대상으로 대학생들의 집중력이 스트레스와 정서 반응에 미치는 영향을 파악하고 대학들이 집중력이 떨어지면서 대학생활에서 스트레스 결과에 어떤 영향을 미치고 어떤 정서 반응에 미치는 영향을 연구 목적으로 설정하였다. 이러한 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집중력이 스트레스에 어떤 영향을 미치는 것을 보이는가. 둘째, 학업스트레스 수준에 스트레스를 받으면서 어떤 정서 반응이 있는지 살펴보고자 한다. 셋째, 집중력은 정서에 어떤 영향을 미치는 것에 대한 것을 보이는가. 본 연구의 모집단의 한국의 대학생이나 조사 범위는 충남권 소재 대학에 재학중인 대학생으로 2015년 5월 초까지 설문조사하였다. 총 250부의 설문지를 배포되어 회수되었고 그 중 한 15부를 제외한 총 235부의 설문지를 본 연구의 실증분석에 이용되었다. 본 연구에서는 연구문제는 다음과 같이 연구를 진행하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0과 AMOS 21.0의 통계 팩키지를 이용하여 항목들 간의 내적 일관성(internal consistency)을 위해 Cronbach`s ɑ계수를 이용하여 신뢰성을 검증하였고‚ 타당성확보를 위해 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 실시하였다. 그리고 상관관계분석(correlation analysis)을 실시하여 독립변수와 종속변수간의 명확한 관계와 통계적 유의성을 밝히기 위해 공변량구조분석을 실시하였다. 연구 분석에 대한 주요 결과는 다음과 같다. 첫째‚ 본 연구는 대학생들이 학습 집중을 못 하면 학교생활에서 받는 많은 스트레스를 적절히 해소하지 못해서 부정적인 영향으로 나타났다. 즉 집중력이 스트레스에 부의 영향을 미치는 것이다. 둘째‚ 본 연구는 스트레스가 많으면 부정정서에 정의 영향을 미쳤다. 스트레스가 부정적 정서를 동반하게 되므로 불안한 마음을 가질 수 있었고 자기 주의집중력이 떨어졌다. 셋째, 본 연구는 스트레스가 긍정정서에 부의 영향을 미치는 것은 지지되지 않아 스트레스가 낮으면 긍정정서가 높게 나온다고 반드시 말할 수 없었다. 그러나 스트레스를 잘 관리하면 부정적인 정서가 줄어들게 되므로 학생들의 삶의 질이 향상되고 나아가 건강한 사회인으로 성장하는 기틀이 형성 될 수 있을 것이라 생각한다. 넷째, 본 연구는 집중력이 정서에 영향을 미쳤다. 집중력은 자신에게 의미가 있는 일과 의미 없는 일에 대해 선택할 때 정서조절을 통해서 긍정적 정서를 증가시키고 부정적 정서를 덜 느끼게 된다. 이상의 결론을 종합하면 집중력이 스트레스에 부의 영향을 주며 부정적 정서에 부의 영향을 미치고 긍정적 정서에 정의 영향을 미치는 것이다. 핵심주제어: 집중력, 스트레스, 정서
국 문 초 록 집중력이 스트레스와 정서반응에 미치는 영향 왕 위 공주대학교 대학원 경영학과 국제경영전공 현대 대학생들은 공부할 때 스트레스를 많이 겪고 있다. 대학생들이 학교에 경쟁을 하는 상황에서 시험, 불안, 고민, 걱정 등을 고조되면 성적과 능력이 발휘에 부정적인 영향을 미치며 인지과정과 과제 수행과 걱정과 정서상의 문제가 나타나서 생리적 반응에 부적적인 영향을 주고. 또한 대학교 안에서의 생활 외에 대인관계와 사회생활에 부정적인 정서 형성에 영향을 미치고 있다. 본 연구는 한국 충남권 대학생을 대상으로 대학생들의 집중력이 스트레스와 정서 반응에 미치는 영향을 파악하고 대학들이 집중력이 떨어지면서 대학생활에서 스트레스 결과에 어떤 영향을 미치고 어떤 정서 반응에 미치는 영향을 연구 목적으로 설정하였다. 이러한 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집중력이 스트레스에 어떤 영향을 미치는 것을 보이는가. 둘째, 학업스트레스 수준에 스트레스를 받으면서 어떤 정서 반응이 있는지 살펴보고자 한다. 셋째, 집중력은 정서에 어떤 영향을 미치는 것에 대한 것을 보이는가. 본 연구의 모집단의 한국의 대학생이나 조사 범위는 충남권 소재 대학에 재학중인 대학생으로 2015년 5월 초까지 설문조사하였다. 총 250부의 설문지를 배포되어 회수되었고 그 중 한 15부를 제외한 총 235부의 설문지를 본 연구의 실증분석에 이용되었다. 본 연구에서는 연구문제는 다음과 같이 연구를 진행하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0과 AMOS 21.0의 통계 팩키지를 이용하여 항목들 간의 내적 일관성(internal consistency)을 위해 Cronbach`s ɑ계수를 이용하여 신뢰성을 검증하였고‚ 타당성확보를 위해 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 실시하였다. 그리고 상관관계분석(correlation analysis)을 실시하여 독립변수와 종속변수간의 명확한 관계와 통계적 유의성을 밝히기 위해 공변량 구조분석을 실시하였다. 연구 분석에 대한 주요 결과는 다음과 같다. 첫째‚ 본 연구는 대학생들이 학습 집중을 못 하면 학교생활에서 받는 많은 스트레스를 적절히 해소하지 못해서 부정적인 영향으로 나타났다. 즉 집중력이 스트레스에 부의 영향을 미치는 것이다. 둘째‚ 본 연구는 스트레스가 많으면 부정정서에 정의 영향을 미쳤다. 스트레스가 부정적 정서를 동반하게 되므로 불안한 마음을 가질 수 있었고 자기 주의집중력이 떨어졌다. 셋째, 본 연구는 스트레스가 긍정정서에 부의 영향을 미치는 것은 지지되지 않아 스트레스가 낮으면 긍정정서가 높게 나온다고 반드시 말할 수 없었다. 그러나 스트레스를 잘 관리하면 부정적인 정서가 줄어들게 되므로 학생들의 삶의 질이 향상되고 나아가 건강한 사회인으로 성장하는 기틀이 형성 될 수 있을 것이라 생각한다. 넷째, 본 연구는 집중력이 정서에 영향을 미쳤다. 집중력은 자신에게 의미가 있는 일과 의미 없는 일에 대해 선택할 때 정서조절을 통해서 긍정적 정서를 증가시키고 부정적 정서를 덜 느끼게 된다. 이상의 결론을 종합하면 집중력이 스트레스에 부의 영향을 주며 부정적 정서에 부의 영향을 미치고 긍정적 정서에 정의 영향을 미치는 것이다. 핵심주제어: 집중력, 스트레스, 정서
Abstract The Effect of Concentration on Stress and Emotional Response Wang, Wei Department of Business Administration Graduate School of Kongju National University Gong Ju, Korea (Supervised by Professor: We, Oh Gie) Nowadays, students experience a lot of stress as they progress through their study....
Abstract The Effect of Concentration on Stress and Emotional Response Wang, Wei Department of Business Administration Graduate School of Kongju National University Gong Ju, Korea (Supervised by Professor: We, Oh Gie) Nowadays, students experience a lot of stress as they progress through their study. The competition between students in university results in the emergence of anxiety, depression and fear in the exam, and this in turn has a negative impact on the student. In addition, human relationships and social life in university also have a negative emotional impact on students, except in their personal life. The research is based on the study of university students from Chungnam, South Korea, in regards to the effect of concentration on stress and emotional responses. To achieve this aim, the assumptions include: firstly, how concentration affects pressure; secondly, how study pressure affects emotions; and thirdly, how concentration affects emotions. The research is based on the analysis of questionnaires completed by university students from Chungnam before May 2015. There were 250 questionnaires in total, with 15 of them invalid and 235 used as empirical analysis in this research. This research also includes the following studies. Through spss 21.0 and AMOS 21.0, the consistency of the internal relationship of every single question has been assessed with a reliability analysis via Cronbach’s α factor. To ensure the appropriateness of this research, exploratory factor analysis and correlation analysis have been completed, the relationship of independent and dependent variables has been ensured, the sense of the analysis has been developed and the construction analysis of joint-variables has been performed. In summary, the research found that, firstly, for students who have difficulty concentrating, failure to reduce stress in university life has a negative impact on stress for them. Secondly, heavy stress have positive impact on negative emotions. Thirdly, stress having negative impact on positive emotions is unable to be supported by this research, therefore less stress do not lead to positive emotions. Fourthly, this research aims at the study of concentration. Concentration increases positive emotions and reduces negative emotions while decision is made as meaningful or unmeaning via emotion adjustment. In conclusion, concentration has a negative impact on stress and negative emotions, but a positive impact on positive emotions. Key words: concentration, stress, emotions
Abstract The Effect of Concentration on Stress and Emotional Response Wang, Wei Department of Business Administration Graduate School of Kongju National University Gong Ju, Korea (Supervised by Professor: We, Oh Gie) Nowadays, students experience a lot of stress as they progress through their study. The competition between students in university results in the emergence of anxiety, depression and fear in the exam, and this in turn has a negative impact on the student. In addition, human relationships and social life in university also have a negative emotional impact on students, except in their personal life. The research is based on the study of university students from Chungnam, South Korea, in regards to the effect of concentration on stress and emotional responses. To achieve this aim, the assumptions include: firstly, how concentration affects pressure; secondly, how study pressure affects emotions; and thirdly, how concentration affects emotions. The research is based on the analysis of questionnaires completed by university students from Chungnam before May 2015. There were 250 questionnaires in total, with 15 of them invalid and 235 used as empirical analysis in this research. This research also includes the following studies. Through spss 21.0 and AMOS 21.0, the consistency of the internal relationship of every single question has been assessed with a reliability analysis via Cronbach’s α factor. To ensure the appropriateness of this research, exploratory factor analysis and correlation analysis have been completed, the relationship of independent and dependent variables has been ensured, the sense of the analysis has been developed and the construction analysis of joint-variables has been performed. In summary, the research found that, firstly, for students who have difficulty concentrating, failure to reduce stress in university life has a negative impact on stress for them. Secondly, heavy stress have positive impact on negative emotions. Thirdly, stress having negative impact on positive emotions is unable to be supported by this research, therefore less stress do not lead to positive emotions. Fourthly, this research aims at the study of concentration. Concentration increases positive emotions and reduces negative emotions while decision is made as meaningful or unmeaning via emotion adjustment. In conclusion, concentration has a negative impact on stress and negative emotions, but a positive impact on positive emotions. Key words: concentration, stress, emotions
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.