도로안전시설 및 회전 전용신호운영의 효과 메타분석 : 신호교차로를 대상으로 A meta analysis on the effectiveness of road safety features and turn signal : focusing on signalized intersection원문보기
교차로에서 발생하는 사고는 전체 사고의 44%를 차지하며, 최근 10년간 교차로에서 발생하는 사고건수는 증가추세에 있다. 한편, 우리나라는 효율적이고 안전한 통행을 위해 교차로 대부분의 지점에 대해 신호 운영을 하고 있으나 최근 신호의 비효율적 운영 등의 문제가 제기되고 있으며, 사고다발지점으로 신호교차로가 대부분 선정되어 신호교차로의 안전개선 노력이 우선적으로 필요한 실정이다. 이에 정부는 한정된 예산과 단기적으로 사업효과를 얻는 것을 선호하면서 도로안전시설물이나 신호운영형태 개선사업을 주로 시행하고자 한다. 그러나 여러 개선사업효과에 대한 기존의 많은 연구의 결과값은 매우 다양하여 개선사업안의 사고감소효과에 대한 확신을 가지지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 ...
교차로에서 발생하는 사고는 전체 사고의 44%를 차지하며, 최근 10년간 교차로에서 발생하는 사고건수는 증가추세에 있다. 한편, 우리나라는 효율적이고 안전한 통행을 위해 교차로 대부분의 지점에 대해 신호 운영을 하고 있으나 최근 신호의 비효율적 운영 등의 문제가 제기되고 있으며, 사고다발지점으로 신호교차로가 대부분 선정되어 신호교차로의 안전개선 노력이 우선적으로 필요한 실정이다. 이에 정부는 한정된 예산과 단기적으로 사업효과를 얻는 것을 선호하면서 도로안전시설물이나 신호운영형태 개선사업을 주로 시행하고자 한다. 그러나 여러 개선사업효과에 대한 기존의 많은 연구의 결과값은 매우 다양하여 개선사업안의 사고감소효과에 대한 확신을 가지지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 메타분석을 통해 기존의 신호교차로 교통사고발생에 영향을 미치는 변인을 활용한 여러 사고예측연구 결과를 종합적으로 검토하고, 보다 강력한 통계적인 힘을 가진 일반적인 결론을 도출하고자 하였다. 본 연구에서는 신호교차로 전체 사고건수를 종속변수로 하는 연구 중 24건의 논문을 선정하고 10개 변인에 대한 54개의 개별효과크기(effect size)를 산출하였다. 메타분석 결과, 도로안전시설물 설치와 신호교차로 교통사고의 관계는 좌회전 전용차로를 제외하고는 모두 통계적으로 유의하게 감소한 사고영향을 나타내어, 도로안전시설물이 사고감소에 영향을 준다는 통계적인 결과자료를 도출하였다. 그 중 도류화설치의 효과크기가 가장 높았으며, 좌회전차로 가속구간, 조명시설, 횡단보도, 우회전 전용차로, 중앙분리대 순으로 효과가 높은 것으로 나타났다. 반면, 비보호 좌회전, 비보호 우회전 신호운영은 교통사고 발생건수와 통계적으로 유의하게 정적(+)관계를 보임으로써 비보호 회전처리 시 교차로 사고가 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구는 지금까지 축적된 교차로 사고감소효과를 연구한 논문들의 다양한 결과값들을 종합적으로 살펴보았다는 점과 효과 연구들을 국내 최초로 메타분석을 통해 종합적으로 살펴보았다는 점에서 의의가 있으며, 교차로 설계시나 기존교차로 개선사업 시행시 도로안전시설물 및 회전신호운영의 사고 관련효과를 각종 정책자료로 유용하게 쓰일 것을 기대한다.
교차로에서 발생하는 사고는 전체 사고의 44%를 차지하며, 최근 10년간 교차로에서 발생하는 사고건수는 증가추세에 있다. 한편, 우리나라는 효율적이고 안전한 통행을 위해 교차로 대부분의 지점에 대해 신호 운영을 하고 있으나 최근 신호의 비효율적 운영 등의 문제가 제기되고 있으며, 사고다발지점으로 신호교차로가 대부분 선정되어 신호교차로의 안전개선 노력이 우선적으로 필요한 실정이다. 이에 정부는 한정된 예산과 단기적으로 사업효과를 얻는 것을 선호하면서 도로안전시설물이나 신호운영형태 개선사업을 주로 시행하고자 한다. 그러나 여러 개선사업효과에 대한 기존의 많은 연구의 결과값은 매우 다양하여 개선사업안의 사고감소효과에 대한 확신을 가지지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 메타분석을 통해 기존의 신호교차로 교통사고발생에 영향을 미치는 변인을 활용한 여러 사고예측연구 결과를 종합적으로 검토하고, 보다 강력한 통계적인 힘을 가진 일반적인 결론을 도출하고자 하였다. 본 연구에서는 신호교차로 전체 사고건수를 종속변수로 하는 연구 중 24건의 논문을 선정하고 10개 변인에 대한 54개의 개별효과크기(effect size)를 산출하였다. 메타분석 결과, 도로안전시설물 설치와 신호교차로 교통사고의 관계는 좌회전 전용차로를 제외하고는 모두 통계적으로 유의하게 감소한 사고영향을 나타내어, 도로안전시설물이 사고감소에 영향을 준다는 통계적인 결과자료를 도출하였다. 그 중 도류화설치의 효과크기가 가장 높았으며, 좌회전차로 가속구간, 조명시설, 횡단보도, 우회전 전용차로, 중앙분리대 순으로 효과가 높은 것으로 나타났다. 반면, 비보호 좌회전, 비보호 우회전 신호운영은 교통사고 발생건수와 통계적으로 유의하게 정적(+)관계를 보임으로써 비보호 회전처리 시 교차로 사고가 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구는 지금까지 축적된 교차로 사고감소효과를 연구한 논문들의 다양한 결과값들을 종합적으로 살펴보았다는 점과 효과 연구들을 국내 최초로 메타분석을 통해 종합적으로 살펴보았다는 점에서 의의가 있으며, 교차로 설계시나 기존교차로 개선사업 시행시 도로안전시설물 및 회전신호운영의 사고 관련효과를 각종 정책자료로 유용하게 쓰일 것을 기대한다.
Traffic accidents occurring at intersections account for 44% of all the accidents. The number of traffic accidents occurring in the last 10 years at intersections is on the rise. Korea has operated traffic signals on most of the intersection points for an efficient and safe passage; however, lately,...
Traffic accidents occurring at intersections account for 44% of all the accidents. The number of traffic accidents occurring in the last 10 years at intersections is on the rise. Korea has operated traffic signals on most of the intersection points for an efficient and safe passage; however, lately, problems such as inefficient operation of traffic signals have been raised and most of signalized intersections have been analyzed as a black spot for traffic accidents. Thus, efforts to improve the safety of signalized intersections are primarily to be made. For this, the government plans to enforce the project to mainly improve road safety facilities and traffic signal operating modes while preferring to get the effectiveness with limited budget and in a short-term. However, the effective value of the number of existing studies quite varies, which makes it difficult to expect the confidence in the effect of reducing accidents from the proposed improvement project. Therefore, through a meta-analysis, this study attempted to draw the general conclusions with more powerful statistical effects by comprehensively reviewing the results from several research papers on predicting accidents using the variables affecting the traffic accidents at the existing signaled intersections. In this study, of the research papers suggesting the entire number of traffic accidents at signal intersections as the dependent variable, 24 were selected. 54 individual effect sizes on 10 variables were calculated. The results of the meta-analysis found that the relationship between installation of road safety facilities and traffic accidents showed a statistically significantly decreased impact, except for exclusive left turn lanes. Thus, the statistical results of materials were derived that road safety facilities have an influence on traffic accident reduction. Of the effect sizes, that of channelization installation was the highest, followed by acceleration section on left-turn, lighting, crosswalk, right-turn lanes, and median. On the contrary, the traffic signal operation at permissive right-turn and permissive left-turn has a significantly statistical static (+) relationship with the number of traffic accidents, suggesting that permissive turn signal phasing increases the number of traffic accidents at intersections. This study is significant in that it reviewed the results of the various research papers that have studied the accumulated effects of traffic accident reduction at intersections and in that it comprehensively examined the papers on effect sizes through a meta-analysis for the first time in Korea. Thus, the accident-related effects of operating road safety facilities and turn signals are expected to be used as various policy data for designing intersections or implementing the project to improve existing intersections.
Traffic accidents occurring at intersections account for 44% of all the accidents. The number of traffic accidents occurring in the last 10 years at intersections is on the rise. Korea has operated traffic signals on most of the intersection points for an efficient and safe passage; however, lately, problems such as inefficient operation of traffic signals have been raised and most of signalized intersections have been analyzed as a black spot for traffic accidents. Thus, efforts to improve the safety of signalized intersections are primarily to be made. For this, the government plans to enforce the project to mainly improve road safety facilities and traffic signal operating modes while preferring to get the effectiveness with limited budget and in a short-term. However, the effective value of the number of existing studies quite varies, which makes it difficult to expect the confidence in the effect of reducing accidents from the proposed improvement project. Therefore, through a meta-analysis, this study attempted to draw the general conclusions with more powerful statistical effects by comprehensively reviewing the results from several research papers on predicting accidents using the variables affecting the traffic accidents at the existing signaled intersections. In this study, of the research papers suggesting the entire number of traffic accidents at signal intersections as the dependent variable, 24 were selected. 54 individual effect sizes on 10 variables were calculated. The results of the meta-analysis found that the relationship between installation of road safety facilities and traffic accidents showed a statistically significantly decreased impact, except for exclusive left turn lanes. Thus, the statistical results of materials were derived that road safety facilities have an influence on traffic accident reduction. Of the effect sizes, that of channelization installation was the highest, followed by acceleration section on left-turn, lighting, crosswalk, right-turn lanes, and median. On the contrary, the traffic signal operation at permissive right-turn and permissive left-turn has a significantly statistical static (+) relationship with the number of traffic accidents, suggesting that permissive turn signal phasing increases the number of traffic accidents at intersections. This study is significant in that it reviewed the results of the various research papers that have studied the accumulated effects of traffic accident reduction at intersections and in that it comprehensively examined the papers on effect sizes through a meta-analysis for the first time in Korea. Thus, the accident-related effects of operating road safety facilities and turn signals are expected to be used as various policy data for designing intersections or implementing the project to improve existing intersections.
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