본 연구의 목적은 사교육과 그의 대안으로 제시된 EBS 방송의 시청이 수학의 학업성취도에 미치는 영향에 대하여 기존의 연구들을 분석하고, 수학 학업성취도에 미치는 영향의 정도에 대하여 다양한 양적 방법론을 통하여 측정하고자 하였다. 특히 학업성취도를 실험설계를 통하여 분석하기에는 예산상 제약과 윤리적 문제가 있다는 측면에서 관찰 가능한 자료를 이용하여 최대한 실험설계에 가깝게 설정하는 방법을 통하여 분석하고자 했다. 본 연구에서는 그 중에서도 경향점수매칭법을 활용한 결합표집을 이용하여 다중회귀분석과의 비교를 실시하였다. 첫째로 사교육 경험여부에 대해서는 다중회귀분석 모형 중 EBS 시청을 하지 않은 집단에서의 사교육 경험여부를 제외하고는 모두 수학 사교육을 경험한 경우가 그렇지 않은 경우에 비해 수학 학업성취도가 높게 나타났음을 확인하였다. 특히 경향점수매칭 후 분석에서는 3.469점의 학업성취도 증가 효과가 있음을 살펴보았다. 둘째로 EBS 방송 시청여부에 대해서는 t-test의 경우를 제외하고는 오히려 EBS 수학 강의를 시청한 경우 그렇지 않은 경우에 비해 수학 학업성취도가 하락하는 현상이 발생하였으며, EBS 방송을 시청한 집단이 그렇지 않은 집단에 비하여 수학성취도가 높을 것이라는 가설을 지지하지 않았다. 셋째로 사교육 경험여부와 EBS 방송 시청여부의 수학성취도에 미치는 효과의 비교에 대해서는 수학 사교육을 경험한 경우 EBS 수학 강의를 시청한 경우에 비해 t-test에서는 약 9점, 다중회귀분석 모형에서는 6.2점, 그리고 경향점수매칭 후 ...
본 연구의 목적은 사교육과 그의 대안으로 제시된 EBS 방송의 시청이 수학의 학업성취도에 미치는 영향에 대하여 기존의 연구들을 분석하고, 수학 학업성취도에 미치는 영향의 정도에 대하여 다양한 양적 방법론을 통하여 측정하고자 하였다. 특히 학업성취도를 실험설계를 통하여 분석하기에는 예산상 제약과 윤리적 문제가 있다는 측면에서 관찰 가능한 자료를 이용하여 최대한 실험설계에 가깝게 설정하는 방법을 통하여 분석하고자 했다. 본 연구에서는 그 중에서도 경향점수매칭법을 활용한 결합표집을 이용하여 다중회귀분석과의 비교를 실시하였다. 첫째로 사교육 경험여부에 대해서는 다중회귀분석 모형 중 EBS 시청을 하지 않은 집단에서의 사교육 경험여부를 제외하고는 모두 수학 사교육을 경험한 경우가 그렇지 않은 경우에 비해 수학 학업성취도가 높게 나타났음을 확인하였다. 특히 경향점수매칭 후 분석에서는 3.469점의 학업성취도 증가 효과가 있음을 살펴보았다. 둘째로 EBS 방송 시청여부에 대해서는 t-test의 경우를 제외하고는 오히려 EBS 수학 강의를 시청한 경우 그렇지 않은 경우에 비해 수학 학업성취도가 하락하는 현상이 발생하였으며, EBS 방송을 시청한 집단이 그렇지 않은 집단에 비하여 수학성취도가 높을 것이라는 가설을 지지하지 않았다. 셋째로 사교육 경험여부와 EBS 방송 시청여부의 수학성취도에 미치는 효과의 비교에 대해서는 수학 사교육을 경험한 경우 EBS 수학 강의를 시청한 경우에 비해 t-test에서는 약 9점, 다중회귀분석 모형에서는 6.2점, 그리고 경향점수매칭 후 ATE 측정에서는 약 5점의 차이를 보이며, 사교육을 경험한 경우 EBS 수학 강의를 시청한 경우에 비해 5점 이상 학업성취도가 높은 것으로 나타났다. t-test에 비해서는 다중회귀분석 모형에서 그 차이가 약 2.8점 줄어들었으며, 선택편향(selection bias)을 최소화하기 위해 시도하였던 경향점수매칭은 다중회귀분석 모형에 비해 1.2점 차이가 줄어들은 것은 t-test나 다중회귀분석이 실제 실험설계에 가까운 경향점수매칭에 비해 두 제도 간의 차이를 양의 방향으로 편향되게 측정하고 있음을 의미한다. 가장 이상적인 방안으로 사교육 경험과 EBS 방송 시청에 대하여 실험연구를 설계하여 실시하는 것이 있지만, 예산상 제약과 윤리적 문제로 인해 제한되어 있는 것이 사실이다. 따라서 관측 연구(observational study)를 실시하는 가운데에도 제도의 효과나 참여 여부에 따른 효과를 제대로 측정할 수 있는 연구방법론적인 고려가 필요할 것이다. 주요어 : 사교육 경험, EBS 방송 시청, 수학 학업성취도, 선택편향, 경향점수매칭법 학 번 : D20018401
본 연구의 목적은 사교육과 그의 대안으로 제시된 EBS 방송의 시청이 수학의 학업성취도에 미치는 영향에 대하여 기존의 연구들을 분석하고, 수학 학업성취도에 미치는 영향의 정도에 대하여 다양한 양적 방법론을 통하여 측정하고자 하였다. 특히 학업성취도를 실험설계를 통하여 분석하기에는 예산상 제약과 윤리적 문제가 있다는 측면에서 관찰 가능한 자료를 이용하여 최대한 실험설계에 가깝게 설정하는 방법을 통하여 분석하고자 했다. 본 연구에서는 그 중에서도 경향점수매칭법을 활용한 결합표집을 이용하여 다중회귀분석과의 비교를 실시하였다. 첫째로 사교육 경험여부에 대해서는 다중회귀분석 모형 중 EBS 시청을 하지 않은 집단에서의 사교육 경험여부를 제외하고는 모두 수학 사교육을 경험한 경우가 그렇지 않은 경우에 비해 수학 학업성취도가 높게 나타났음을 확인하였다. 특히 경향점수매칭 후 분석에서는 3.469점의 학업성취도 증가 효과가 있음을 살펴보았다. 둘째로 EBS 방송 시청여부에 대해서는 t-test의 경우를 제외하고는 오히려 EBS 수학 강의를 시청한 경우 그렇지 않은 경우에 비해 수학 학업성취도가 하락하는 현상이 발생하였으며, EBS 방송을 시청한 집단이 그렇지 않은 집단에 비하여 수학성취도가 높을 것이라는 가설을 지지하지 않았다. 셋째로 사교육 경험여부와 EBS 방송 시청여부의 수학성취도에 미치는 효과의 비교에 대해서는 수학 사교육을 경험한 경우 EBS 수학 강의를 시청한 경우에 비해 t-test에서는 약 9점, 다중회귀분석 모형에서는 6.2점, 그리고 경향점수매칭 후 ATE 측정에서는 약 5점의 차이를 보이며, 사교육을 경험한 경우 EBS 수학 강의를 시청한 경우에 비해 5점 이상 학업성취도가 높은 것으로 나타났다. t-test에 비해서는 다중회귀분석 모형에서 그 차이가 약 2.8점 줄어들었으며, 선택편향(selection bias)을 최소화하기 위해 시도하였던 경향점수매칭은 다중회귀분석 모형에 비해 1.2점 차이가 줄어들은 것은 t-test나 다중회귀분석이 실제 실험설계에 가까운 경향점수매칭에 비해 두 제도 간의 차이를 양의 방향으로 편향되게 측정하고 있음을 의미한다. 가장 이상적인 방안으로 사교육 경험과 EBS 방송 시청에 대하여 실험연구를 설계하여 실시하는 것이 있지만, 예산상 제약과 윤리적 문제로 인해 제한되어 있는 것이 사실이다. 따라서 관측 연구(observational study)를 실시하는 가운데에도 제도의 효과나 참여 여부에 따른 효과를 제대로 측정할 수 있는 연구방법론적인 고려가 필요할 것이다. 주요어 : 사교육 경험, EBS 방송 시청, 수학 학업성취도, 선택편향, 경향점수매칭법 학 번 : D20018401
ABSTRACT An Empirical Study on the Effects of Private Tutoring and EBS Engagement on Mathematics Achievement Soon-sang, Hong Department of Mathematics Education Graduate School of Kongju National University Gong Ju, Korea (Supervised by Professor Deok-ho, Lee) The purpose of this study is to analyze...
ABSTRACT An Empirical Study on the Effects of Private Tutoring and EBS Engagement on Mathematics Achievement Soon-sang, Hong Department of Mathematics Education Graduate School of Kongju National University Gong Ju, Korea (Supervised by Professor Deok-ho, Lee) The purpose of this study is to analyze the existing studies about the effect on private tutoring and EBS broadcasting which is considered as the alternative which was presented by education authorities. And this study attempts to measure the degree of the effects of private tutoring and EBS engagement on mathematics achievement using various quantitative methodologies. Since experimental research has the budget limitation and ethics problems, this study use the observational data and the method “Propensity Score Matching(PSM)” to set the data and methodology as close as possible to the experimental design. This study compares PSM and OLS multiple regression analysis to find the degree of selection bias. First, for private tutoring experience aspect, the case of having experience on private tutoring gets more score on Korean SAT mathematics except the group which has not experienced of EBS engagement on OLS multiple regression. Especially, 3.469 higher point on Korean SAT mathematics reveals on the analysis of propensity score matching method. Second, for EBS engagement, the group which experienced EBS mathematics engagement gets lower score on Korean SAT mathematics compared to the group which has not experienced EBS mathematics engagement. It is not support the Hypothesis 2 which the group who has experience EBS mathematics engagement may get higher mathematics score than the group who has not. Third, for the comparing the effect of private tutoring and EBS engagement on enhancing mathematics achievement, the group which has experience the private tutoring gets higher score than the group which has engage the EBS broadcasting about 9 points on the analysis of t-test, 6.2 points on the analysis of OLS multiple regression and about 5 points on the analysis of PS-matching and measuring ATE. It decreased 2.8 points on the analysis of OLS multiple regression compared to t-test, and it decreased additional 1.2 points on the analysis of PSM compared to OLS multiple regression. T-test and OLS multiple regression indicates some selection-bias which has positive direction compared to the PSM method closed to experimental design. Designing and conducting the experimental study on private tutoring and EBS engagement is the most ideal way but, there’re the budget-limitation and the ethics problems. So, it will be required to consider the methodology which measures the exact effect of institution or participation when we conduct the observational studies. Keyword : Private Tutoring, EBS engagement, Mathematics Achievement, Selection bias, Propensity Score Matching Student Number : D20018401
ABSTRACT An Empirical Study on the Effects of Private Tutoring and EBS Engagement on Mathematics Achievement Soon-sang, Hong Department of Mathematics Education Graduate School of Kongju National University Gong Ju, Korea (Supervised by Professor Deok-ho, Lee) The purpose of this study is to analyze the existing studies about the effect on private tutoring and EBS broadcasting which is considered as the alternative which was presented by education authorities. And this study attempts to measure the degree of the effects of private tutoring and EBS engagement on mathematics achievement using various quantitative methodologies. Since experimental research has the budget limitation and ethics problems, this study use the observational data and the method “Propensity Score Matching(PSM)” to set the data and methodology as close as possible to the experimental design. This study compares PSM and OLS multiple regression analysis to find the degree of selection bias. First, for private tutoring experience aspect, the case of having experience on private tutoring gets more score on Korean SAT mathematics except the group which has not experienced of EBS engagement on OLS multiple regression. Especially, 3.469 higher point on Korean SAT mathematics reveals on the analysis of propensity score matching method. Second, for EBS engagement, the group which experienced EBS mathematics engagement gets lower score on Korean SAT mathematics compared to the group which has not experienced EBS mathematics engagement. It is not support the Hypothesis 2 which the group who has experience EBS mathematics engagement may get higher mathematics score than the group who has not. Third, for the comparing the effect of private tutoring and EBS engagement on enhancing mathematics achievement, the group which has experience the private tutoring gets higher score than the group which has engage the EBS broadcasting about 9 points on the analysis of t-test, 6.2 points on the analysis of OLS multiple regression and about 5 points on the analysis of PS-matching and measuring ATE. It decreased 2.8 points on the analysis of OLS multiple regression compared to t-test, and it decreased additional 1.2 points on the analysis of PSM compared to OLS multiple regression. T-test and OLS multiple regression indicates some selection-bias which has positive direction compared to the PSM method closed to experimental design. Designing and conducting the experimental study on private tutoring and EBS engagement is the most ideal way but, there’re the budget-limitation and the ethics problems. So, it will be required to consider the methodology which measures the exact effect of institution or participation when we conduct the observational studies. Keyword : Private Tutoring, EBS engagement, Mathematics Achievement, Selection bias, Propensity Score Matching Student Number : D20018401
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.