북한이탈주민의 직업교육만족도가 이직의도와 적응유연성에 미치는 영향 The Effect of Vocational Education Satisfaction among North Korean Refugees on Turnover Intention and Resilience원문보기
본 연구의 목적은 북한이탈주민의 직업교육만족도가 이직의도와 적응유연성에 미치는 영향을 살펴보는데 있다.
현재 남한에 입국한 북한이탈주민은 2만 8,000여명을 넘어서고 있으며 우리 사회에 중요한 이슈로 떠오르고 있다. 그리고 이는 지속적으로 증가할 것으로 예상된다. 사회주의 사회에서 국가에만 의지하여 생활하였던 습관을 버리고 남한사회에 잘 적응하기 위해서는 성장과 발달을 돕기 위한 방법이 필요하다. 취업과 연계된 직업교육을 통하여 올바른 이직의도와 적응유연성을 키워주는 것이 평생교육 분야에서 중요한 이슈이며 그들의 과제이기도 하다.
연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 첫째, 북한이탈주민의 일반적 특성에 따른 직업교육 만족도, 적응유연성의 차이는 어떠한가? 둘째, 북한이탈주민의 직업교육 만족도가 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 북한이탈주민의 직업교육 만족도가 적응유연성에 미치는 영향은 어떠한가? 로 설정하였다.
연구의 대상은 전국의 직업교육 경험이 있는 북한이탈주민을 선정하였으며 2015년 3월 22일부터 4월 10까지 설문지 230부를 배포하고 182부를 분석에 사용하였다. 주요 분석방법은 수집된 자료에 기초하여 데이터 코딩(data coding)과 ...
본 연구의 목적은 북한이탈주민의 직업교육만족도가 이직의도와 적응유연성에 미치는 영향을 살펴보는데 있다.
현재 남한에 입국한 북한이탈주민은 2만 8,000여명을 넘어서고 있으며 우리 사회에 중요한 이슈로 떠오르고 있다. 그리고 이는 지속적으로 증가할 것으로 예상된다. 사회주의 사회에서 국가에만 의지하여 생활하였던 습관을 버리고 남한사회에 잘 적응하기 위해서는 성장과 발달을 돕기 위한 방법이 필요하다. 취업과 연계된 직업교육을 통하여 올바른 이직의도와 적응유연성을 키워주는 것이 평생교육 분야에서 중요한 이슈이며 그들의 과제이기도 하다.
연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 첫째, 북한이탈주민의 일반적 특성에 따른 직업교육 만족도, 적응유연성의 차이는 어떠한가? 둘째, 북한이탈주민의 직업교육 만족도가 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 북한이탈주민의 직업교육 만족도가 적응유연성에 미치는 영향은 어떠한가? 로 설정하였다.
연구의 대상은 전국의 직업교육 경험이 있는 북한이탈주민을 선정하였으며 2015년 3월 22일부터 4월 10까지 설문지 230부를 배포하고 182부를 분석에 사용하였다. 주요 분석방법은 수집된 자료에 기초하여 데이터 코딩(data coding)과 데이터 클리닝(data cleaning)과정을 거쳐 SPSS(Statistical Package for Social Science) V. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 북한이탈주민의 직업만족도는 성별에 따라 교육내용과 교수자 만족도는 여성이, 교육시설과 교육기관의 만족도는 남성이 높은 것으로 나타났다. 연령에 따라서는 35세 미만의 만족도가 높은 것으로 나타났으며 제3국에서 거주한 경험이 없는 북한이탈주민의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 학력에 따라서는 대졸학력이, 입국연도에 따라 2011년 이후에 입국한 북한이탈주민의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 소득에 따라 교육내용과 교수자, 교육시설은 100만원 이하, 교육기관은 101∼150만원 이하, 근무형태에 따라서는 정규직이 높은 것으로 나타났다. 북한이탈주민의 적응유연성은 성별에 따라 여성이 모두 높게 나타났으며 연령에 따라서는 강인성, 꿈과 목표, 인내심은 35세 미만의 북한이탈주민이 높은 것으로 나타났으며 친밀감은 45세∼50세 미만, 사회적 지지는 40세∼45세 미만의 북한이탈주민이 높은 것으로 나타났다. 제3국에서 거주한 경험이 없는 북한이탈주민이 높은 것으로 나타났으며 대학원 재학 및 졸업 집단에서 사회적 지지가 높은 것으로 나타났다. 입국연도에 따라서 크게 차이가 없는 것으로 나타났다. 소득에 따라서 친밀감은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 101∼150만원 집단의 적응 유연성이 높은 것으로 나타났다. 근무형태에 따라서 교육내용과 교수자 만족도, 교육시설과 교육기관의 만족도 모두 근무 형태가 정규직인 북한이탈주민의 적응유연성이 높은 것으로 나타났다
둘째, 직업교육만족도가 이직의도에 미치는 영향에 미치는 영향에 대해 회귀분석을 실시한 결과 회귀모형의 설명력은 2.4%이고, 회귀식은 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 직업교육만족도가 적응유연성에 미치는 영향에 미치는 영향에 대해 회귀분석을 실시한 결과 회귀모형의 설명력은 29.6%이고, 회귀식은 통계적으로 유의한 것으로 분석되었으며 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 직업교육만족도와 이직의도 및 적응유연성과 정(+)의 상관성을 가지는 것으로 나타났으며 적응유연성은 이직의도와 정(+)의 상관성을 가지는 것으로 나타났다.
연구결과는 북한이탈주민의 직업교육만족도와 이직의도 및 적응유연성의 차이를 파악하고 그에 미치는 영향에 대하여 알아보며 이를 바탕으로 지속적이며 올바른 교육을 진행하여 그들이 자기의 적성에 맞는 일을 찾아 남한사회에 정착하는데 도움을 주는 계기가 될 것이다.
본 연구의 목적은 북한이탈주민의 직업교육만족도가 이직의도와 적응유연성에 미치는 영향을 살펴보는데 있다.
현재 남한에 입국한 북한이탈주민은 2만 8,000여명을 넘어서고 있으며 우리 사회에 중요한 이슈로 떠오르고 있다. 그리고 이는 지속적으로 증가할 것으로 예상된다. 사회주의 사회에서 국가에만 의지하여 생활하였던 습관을 버리고 남한사회에 잘 적응하기 위해서는 성장과 발달을 돕기 위한 방법이 필요하다. 취업과 연계된 직업교육을 통하여 올바른 이직의도와 적응유연성을 키워주는 것이 평생교육 분야에서 중요한 이슈이며 그들의 과제이기도 하다.
연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 첫째, 북한이탈주민의 일반적 특성에 따른 직업교육 만족도, 적응유연성의 차이는 어떠한가? 둘째, 북한이탈주민의 직업교육 만족도가 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 북한이탈주민의 직업교육 만족도가 적응유연성에 미치는 영향은 어떠한가? 로 설정하였다.
연구의 대상은 전국의 직업교육 경험이 있는 북한이탈주민을 선정하였으며 2015년 3월 22일부터 4월 10까지 설문지 230부를 배포하고 182부를 분석에 사용하였다. 주요 분석방법은 수집된 자료에 기초하여 데이터 코딩(data coding)과 데이터 클리닝(data cleaning)과정을 거쳐 SPSS(Statistical Package for Social Science) V. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 북한이탈주민의 직업만족도는 성별에 따라 교육내용과 교수자 만족도는 여성이, 교육시설과 교육기관의 만족도는 남성이 높은 것으로 나타났다. 연령에 따라서는 35세 미만의 만족도가 높은 것으로 나타났으며 제3국에서 거주한 경험이 없는 북한이탈주민의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 학력에 따라서는 대졸학력이, 입국연도에 따라 2011년 이후에 입국한 북한이탈주민의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 소득에 따라 교육내용과 교수자, 교육시설은 100만원 이하, 교육기관은 101∼150만원 이하, 근무형태에 따라서는 정규직이 높은 것으로 나타났다. 북한이탈주민의 적응유연성은 성별에 따라 여성이 모두 높게 나타났으며 연령에 따라서는 강인성, 꿈과 목표, 인내심은 35세 미만의 북한이탈주민이 높은 것으로 나타났으며 친밀감은 45세∼50세 미만, 사회적 지지는 40세∼45세 미만의 북한이탈주민이 높은 것으로 나타났다. 제3국에서 거주한 경험이 없는 북한이탈주민이 높은 것으로 나타났으며 대학원 재학 및 졸업 집단에서 사회적 지지가 높은 것으로 나타났다. 입국연도에 따라서 크게 차이가 없는 것으로 나타났다. 소득에 따라서 친밀감은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 101∼150만원 집단의 적응 유연성이 높은 것으로 나타났다. 근무형태에 따라서 교육내용과 교수자 만족도, 교육시설과 교육기관의 만족도 모두 근무 형태가 정규직인 북한이탈주민의 적응유연성이 높은 것으로 나타났다
둘째, 직업교육만족도가 이직의도에 미치는 영향에 미치는 영향에 대해 회귀분석을 실시한 결과 회귀모형의 설명력은 2.4%이고, 회귀식은 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 직업교육만족도가 적응유연성에 미치는 영향에 미치는 영향에 대해 회귀분석을 실시한 결과 회귀모형의 설명력은 29.6%이고, 회귀식은 통계적으로 유의한 것으로 분석되었으며 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 직업교육만족도와 이직의도 및 적응유연성과 정(+)의 상관성을 가지는 것으로 나타났으며 적응유연성은 이직의도와 정(+)의 상관성을 가지는 것으로 나타났다.
연구결과는 북한이탈주민의 직업교육만족도와 이직의도 및 적응유연성의 차이를 파악하고 그에 미치는 영향에 대하여 알아보며 이를 바탕으로 지속적이며 올바른 교육을 진행하여 그들이 자기의 적성에 맞는 일을 찾아 남한사회에 정착하는데 도움을 주는 계기가 될 것이다.
This study aims to provide basic data for vocational education research to help settlement in South Korean society and financial independence by examining the effect of vocational education for North Korean refugees on turnover intention and resilience.
As of June 2015, the Ministry of Unification ...
This study aims to provide basic data for vocational education research to help settlement in South Korean society and financial independence by examining the effect of vocational education for North Korean refugees on turnover intention and resilience.
As of June 2015, the Ministry of Unification reported that there are over 28,000 North Korean refugees entering South Korea(The Ministry of Unification's website, 2015). North Korean refugees to enter South Korea will continue to increase. For North Korean refugees to break the habit of relying on the state under the socialist system and to adapt well to South Korean society, it is required to seek a method helpful in their growth and development.
Developing proper turnover intention and improving resilience, based on employment-linked vocational education, is an important issue in lifelong education and is their task.
The research problems for achieving this study purpose are as follows.
First, what are the differences in vocational education satisfaction and resilience depending on general characteristics of North Korean refugees?
Second, what is the effect of vocational education satisfaction among North Korean refugees on turnover intention?
Third, what is the effect of vocational education satisfaction among North Korean refugees on resilience?
This study targeted North Korean refugees with experience in receiving vocational education all over the country. 230 questionnaires were distributed from March 22 to April 10 2015 and 182 ones were used for analysis. As major analysis methods, data coding and data cleaning were conducted and the data collected were analyzed using SPSS(Statistical Package for Social Science) V. 18.0 program.
The study findings are as follows.
First, satisfaction in educational contents and instructors was higher in females and satisfaction in educational facilities and institutions was higher in males. North Korean refugees under the age of 35 and those with no experience in living in a third country showed a higher satisfaction.
Also, North Korean refugees, who graduated from colleges and entered South Korea after 2011, showed a higher satisfaction. In addition, satisfaction in educational contents, instructors and educational facilities was higher in North Korean refugees with an income of one million won, satisfaction in educational institutions was higher in those with an income of 1.01 to 1.50 million won and those in a permanent position showed a higher satisfaction.
In terms of gender, resilience was higher in females. In terms of age, hardiness, dream and goal and patience were higher in North Korean refugees under the age of 35, intimacy was higher in those under the age of 45 to 50 and social support was higher in those under the age of 40 to 45.
North Korean refugees with no experience in living in a third country showed a higher resilience and social support was higher in the group that is going to graduate school, or graduated. There were no big differences in resilience depending on the year of entrance.
There were statistically significant differences in intimacy depending on the level of income and resilience was higher in the group with an income of 1.01 to 1.50 million won. In relation to the types of employment, North Korean refugees in a permanent position showed a higher resilience.
Second, in regression analysis to see the effect of vocational education satisfaction on turnover intention, the explanatory power of the regression model was 2.4%, the regression equation was statistically significant and vocational education satisfaction positively influenced turnover intention.
In regression analysis to see the effect of vocational education satisfaction on resilience, the explanatory power of the regression model was 29.6%, the regression equation was statistically significant and vocational education satisfaction positively influenced resilience.
Third, there was a positive correlation among vocational education satisfaction, turnover intention and resilience and resilience had a positive correlation with turnover intention.
It is anticipated that this study will help North Korean refugees find jobs suitable for their aptitudes and settle down in South Korean society by demonstrating the differences in vocational education satisfaction, turnover intention and resilience among North Korean refugees and the effect of vocational education satisfaction on turnover intention and resilience and suggesting the directivity of continued and proper education, based on the findings.
This study aims to provide basic data for vocational education research to help settlement in South Korean society and financial independence by examining the effect of vocational education for North Korean refugees on turnover intention and resilience.
As of June 2015, the Ministry of Unification reported that there are over 28,000 North Korean refugees entering South Korea(The Ministry of Unification's website, 2015). North Korean refugees to enter South Korea will continue to increase. For North Korean refugees to break the habit of relying on the state under the socialist system and to adapt well to South Korean society, it is required to seek a method helpful in their growth and development.
Developing proper turnover intention and improving resilience, based on employment-linked vocational education, is an important issue in lifelong education and is their task.
The research problems for achieving this study purpose are as follows.
First, what are the differences in vocational education satisfaction and resilience depending on general characteristics of North Korean refugees?
Second, what is the effect of vocational education satisfaction among North Korean refugees on turnover intention?
Third, what is the effect of vocational education satisfaction among North Korean refugees on resilience?
This study targeted North Korean refugees with experience in receiving vocational education all over the country. 230 questionnaires were distributed from March 22 to April 10 2015 and 182 ones were used for analysis. As major analysis methods, data coding and data cleaning were conducted and the data collected were analyzed using SPSS(Statistical Package for Social Science) V. 18.0 program.
The study findings are as follows.
First, satisfaction in educational contents and instructors was higher in females and satisfaction in educational facilities and institutions was higher in males. North Korean refugees under the age of 35 and those with no experience in living in a third country showed a higher satisfaction.
Also, North Korean refugees, who graduated from colleges and entered South Korea after 2011, showed a higher satisfaction. In addition, satisfaction in educational contents, instructors and educational facilities was higher in North Korean refugees with an income of one million won, satisfaction in educational institutions was higher in those with an income of 1.01 to 1.50 million won and those in a permanent position showed a higher satisfaction.
In terms of gender, resilience was higher in females. In terms of age, hardiness, dream and goal and patience were higher in North Korean refugees under the age of 35, intimacy was higher in those under the age of 45 to 50 and social support was higher in those under the age of 40 to 45.
North Korean refugees with no experience in living in a third country showed a higher resilience and social support was higher in the group that is going to graduate school, or graduated. There were no big differences in resilience depending on the year of entrance.
There were statistically significant differences in intimacy depending on the level of income and resilience was higher in the group with an income of 1.01 to 1.50 million won. In relation to the types of employment, North Korean refugees in a permanent position showed a higher resilience.
Second, in regression analysis to see the effect of vocational education satisfaction on turnover intention, the explanatory power of the regression model was 2.4%, the regression equation was statistically significant and vocational education satisfaction positively influenced turnover intention.
In regression analysis to see the effect of vocational education satisfaction on resilience, the explanatory power of the regression model was 29.6%, the regression equation was statistically significant and vocational education satisfaction positively influenced resilience.
Third, there was a positive correlation among vocational education satisfaction, turnover intention and resilience and resilience had a positive correlation with turnover intention.
It is anticipated that this study will help North Korean refugees find jobs suitable for their aptitudes and settle down in South Korean society by demonstrating the differences in vocational education satisfaction, turnover intention and resilience among North Korean refugees and the effect of vocational education satisfaction on turnover intention and resilience and suggesting the directivity of continued and proper education, based on the findings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.