북한이탈주민의 직업생활 적응과정 및 직업교육 요구 탐색 Exploring the occupational adaptation process and vocational education needs of North Korean Refugees living in South Korea원문보기
본 연구는 북한이탈주민의 안정적인 남한사회 정착에 도움을 주고자 하는 목적에서 출발하였다. 북한이탈주민은 남한사회에서 경제적 어려움을 겪고 있는데 이것은 동시에 직업생활이 불안정하다는 뜻이기도 하다. 북한이탈주민은 직업교육을 통해 직업생활을 유지하려고 하지만 이마저 쉽지 않은 상황이다. 이에 따라 북한이탈주민의 직업생활 적응과정과 직업생활 적응과정 중 나타나는 직업교육 요구를 탐색하고자 하였다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 북한이탈주민의 직업생활 적응과정은 어떠한지, 둘째, 북한이탈주민의 직업교육 요구가 무엇인지를 확인하는 것이다. 연구 수행 이후 나타난 결과는 다음과 같다. 전사 자료는 ...
본 연구는 북한이탈주민의 안정적인 남한사회 정착에 도움을 주고자 하는 목적에서 출발하였다. 북한이탈주민은 남한사회에서 경제적 어려움을 겪고 있는데 이것은 동시에 직업생활이 불안정하다는 뜻이기도 하다. 북한이탈주민은 직업교육을 통해 직업생활을 유지하려고 하지만 이마저 쉽지 않은 상황이다. 이에 따라 북한이탈주민의 직업생활 적응과정과 직업생활 적응과정 중 나타나는 직업교육 요구를 탐색하고자 하였다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 북한이탈주민의 직업생활 적응과정은 어떠한지, 둘째, 북한이탈주민의 직업교육 요구가 무엇인지를 확인하는 것이다. 연구 수행 이후 나타난 결과는 다음과 같다. 전사 자료는 근거이론 방법론에 입각하여 개방코딩-축코딩-선택코딩에 따라 분류하였다. 개방코딩에서 개념은 70개, 하위 범주는 20개, 상위 범주는 10개로 분류하였다. 축코딩을 통해서 북한이탈 동기 및 경험과 필수적인 직업생활을 인과적 조건으로, 직업교육 경험을 중심현상으로 두었다. 또한 맥락적 조건은 직업교육의 결과, 직업교육의 장단점, 양육과 교육에 대한 고민들로 구성하였다. 중재적 조건은 직업생활 적응으로, 상호작용 전략은 남한사회 적응으로 지정하였다. 결과에 대한 부분은 직업교육 개선점과 안정적인 직업생활을 위한 직업교육 내 정서적 지원요소로 지정하였다. 선택코딩에서는 본 연구의 핵심 범주를 ‘직업교육을 통해 안정적인 직업생활 이어나가기’로 두었다. 이러한 핵심 범주를 기본으로 코딩을 실시하였고 직업교육과 직업생활 측면에서 종합적인 요구를 도출하였다. 직업교육 측면에서 탐색한 요구는 다음과 같다. 첫째, 이론과 현장 경험이 연계된 직업교육이 절실하다. 둘째, 남한의 문화와 언어에 대한 교육이 필요하다. 셋째, 지역별로 상이한 지원 없이 다양하고 고르게 취업 지원을 받아야 한다. 넷째, 남북한 직장 문화가 상이함에 따른 이질감을 해소하고 이해를 높일 수 있는 교육을 해야 한다. 다섯째, 노동법률 및 생활법에 대한 지식을 다루어야 한다. 직업생활 적응 측면에서 탐색한 요구는 다음과 같다. 첫째, 홀로 이탈한 북한이탈주민들을 위한 정서적 지원이 시급하다. 둘째, 남한 사람들의 북한이탈주민에 대한 사회적 인식 개선 또는 배려를 위한 교육이 필요하다.
본 연구는 북한이탈주민의 안정적인 남한사회 정착에 도움을 주고자 하는 목적에서 출발하였다. 북한이탈주민은 남한사회에서 경제적 어려움을 겪고 있는데 이것은 동시에 직업생활이 불안정하다는 뜻이기도 하다. 북한이탈주민은 직업교육을 통해 직업생활을 유지하려고 하지만 이마저 쉽지 않은 상황이다. 이에 따라 북한이탈주민의 직업생활 적응과정과 직업생활 적응과정 중 나타나는 직업교육 요구를 탐색하고자 하였다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 북한이탈주민의 직업생활 적응과정은 어떠한지, 둘째, 북한이탈주민의 직업교육 요구가 무엇인지를 확인하는 것이다. 연구 수행 이후 나타난 결과는 다음과 같다. 전사 자료는 근거이론 방법론에 입각하여 개방코딩-축코딩-선택코딩에 따라 분류하였다. 개방코딩에서 개념은 70개, 하위 범주는 20개, 상위 범주는 10개로 분류하였다. 축코딩을 통해서 북한이탈 동기 및 경험과 필수적인 직업생활을 인과적 조건으로, 직업교육 경험을 중심현상으로 두었다. 또한 맥락적 조건은 직업교육의 결과, 직업교육의 장단점, 양육과 교육에 대한 고민들로 구성하였다. 중재적 조건은 직업생활 적응으로, 상호작용 전략은 남한사회 적응으로 지정하였다. 결과에 대한 부분은 직업교육 개선점과 안정적인 직업생활을 위한 직업교육 내 정서적 지원요소로 지정하였다. 선택코딩에서는 본 연구의 핵심 범주를 ‘직업교육을 통해 안정적인 직업생활 이어나가기’로 두었다. 이러한 핵심 범주를 기본으로 코딩을 실시하였고 직업교육과 직업생활 측면에서 종합적인 요구를 도출하였다. 직업교육 측면에서 탐색한 요구는 다음과 같다. 첫째, 이론과 현장 경험이 연계된 직업교육이 절실하다. 둘째, 남한의 문화와 언어에 대한 교육이 필요하다. 셋째, 지역별로 상이한 지원 없이 다양하고 고르게 취업 지원을 받아야 한다. 넷째, 남북한 직장 문화가 상이함에 따른 이질감을 해소하고 이해를 높일 수 있는 교육을 해야 한다. 다섯째, 노동법률 및 생활법에 대한 지식을 다루어야 한다. 직업생활 적응 측면에서 탐색한 요구는 다음과 같다. 첫째, 홀로 이탈한 북한이탈주민들을 위한 정서적 지원이 시급하다. 둘째, 남한 사람들의 북한이탈주민에 대한 사회적 인식 개선 또는 배려를 위한 교육이 필요하다.
The purpose of this study is to help North Korean Refugees adapt and live a stable life in South Korean society. North Korean refugees are undergoing financial difficulties, meaning their vocational life is unstable. These individuals try to maintain their vocational life by relying on their vocatio...
The purpose of this study is to help North Korean Refugees adapt and live a stable life in South Korean society. North Korean refugees are undergoing financial difficulties, meaning their vocational life is unstable. These individuals try to maintain their vocational life by relying on their vocational educations, but their situation is not easy. This thesis intended to study vocational education shortcomings, which were revealed during the process of North Korean Refugees’ integration into vocational life, and address the needs of North Korean refugees’ to succeed in South Korean vocational life. The research problems are as followed: First, how the occupational adaptation process of North Koreans refugees could be improved. Second, to confirm the vocational education needs of them. The results of the study are as follows, the transcribed database is sorted by open coding-axial coding-selective coding based on grounded theory methodology. In open coding, it is sorted to 70 concepts, 20 subcategories, 10 upper categories. The motive of defection from North Korea, experiences, essential vocational life were organized to Casual Conditions, vocational education experiences were organized to Central Phenomenon. The result of vocational education, the pros and cons of vocational education, and worries of nurture and education were formed to Contextual Conditions. Intervening Conditions were occupational adaptation, Interactive Strategies were South Korean society adaptation. The result consisted of the improvement of vocational education and an emotional support element within the vocational education for the stable working life. This research’s main category is keeping a stable vocational life through vocational education. The study conducted coding based on this category and drew a conclusion comprehensive needs in terms of vocational education and life. The needs that were explored in terms of vocational education are as follows: First, the vocational education that is connected to the theory and field experience is essential. Second, the education of South Korean culture and language is needed. Third, each region needs a variety of job applications without different support. Fourth, the education needs to be provided to eliminate the sense of difference in the South and North Korean workplace cultures and improve understanding. Fifth, the knowledge of labor laws and the way of life must be known by North Korean refugees. The needs that were explored in terms of the occupational adaptation are as follows: First, emotional support is needed for North Korean refugees who are alone. Second, the education is needed to improve South Koreans’ social awareness of North Korean refugees and consider them.
The purpose of this study is to help North Korean Refugees adapt and live a stable life in South Korean society. North Korean refugees are undergoing financial difficulties, meaning their vocational life is unstable. These individuals try to maintain their vocational life by relying on their vocational educations, but their situation is not easy. This thesis intended to study vocational education shortcomings, which were revealed during the process of North Korean Refugees’ integration into vocational life, and address the needs of North Korean refugees’ to succeed in South Korean vocational life. The research problems are as followed: First, how the occupational adaptation process of North Koreans refugees could be improved. Second, to confirm the vocational education needs of them. The results of the study are as follows, the transcribed database is sorted by open coding-axial coding-selective coding based on grounded theory methodology. In open coding, it is sorted to 70 concepts, 20 subcategories, 10 upper categories. The motive of defection from North Korea, experiences, essential vocational life were organized to Casual Conditions, vocational education experiences were organized to Central Phenomenon. The result of vocational education, the pros and cons of vocational education, and worries of nurture and education were formed to Contextual Conditions. Intervening Conditions were occupational adaptation, Interactive Strategies were South Korean society adaptation. The result consisted of the improvement of vocational education and an emotional support element within the vocational education for the stable working life. This research’s main category is keeping a stable vocational life through vocational education. The study conducted coding based on this category and drew a conclusion comprehensive needs in terms of vocational education and life. The needs that were explored in terms of vocational education are as follows: First, the vocational education that is connected to the theory and field experience is essential. Second, the education of South Korean culture and language is needed. Third, each region needs a variety of job applications without different support. Fourth, the education needs to be provided to eliminate the sense of difference in the South and North Korean workplace cultures and improve understanding. Fifth, the knowledge of labor laws and the way of life must be known by North Korean refugees. The needs that were explored in terms of the occupational adaptation are as follows: First, emotional support is needed for North Korean refugees who are alone. Second, the education is needed to improve South Koreans’ social awareness of North Korean refugees and consider them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.