초등학생 구강보건교육이 구강보건지식과 구강보건행동 및 구강위생상태에 미치는 영향 The Effects of Oral Health Education for Elementary Students on Knowledge, Behavior and Sanitary Conditions of Oral Health원문보기
본 연구는 초등학생을 위한 구강보건교육이 초등학생의 구강보건지식, 구강보건행동, 구강위생상태에 미치는 효과를 확인하기 위해 시행되었다. 연구 설계는 비동등성 대조군 전후 시차 설계이며, 연구대상은 경상남도 일개 도시에 소재한 J초등학교에서 2학년 4개 학급 중 2개 학급 전체 41명을 실험군으로 나머지 2개 학급 전체 45명을 대조군으로 임의 표출하였다. 자료 수집은 2015년 8월 27일부터 2015년 11월 13일까지 이루어졌다. 대조군에게 사전조사를 진행하고 4주후 사후조사를 실시하였으며, 대조군 조사가 완료된 이후 실험군에게 사전조사를 시행한 후 4주간 구강보건교육을 적용하고 교육 종료 4주후 사후조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 사전조사와 사후조사는 실험군과 대조군 모두에게 구강보건지식과 구강보건행동의 도구 설문지와 학생들의 구강위생상태는 치면 ...
- 국문 초록 -
초등학생 구강보건교육이 구강보건지식과 구강보건행동 및 구강위생상태에 미치는 영향
본 연구는 초등학생을 위한 구강보건교육이 초등학생의 구강보건지식, 구강보건행동, 구강위생상태에 미치는 효과를 확인하기 위해 시행되었다. 연구 설계는 비동등성 대조군 전후 시차 설계이며, 연구대상은 경상남도 일개 도시에 소재한 J초등학교에서 2학년 4개 학급 중 2개 학급 전체 41명을 실험군으로 나머지 2개 학급 전체 45명을 대조군으로 임의 표출하였다. 자료 수집은 2015년 8월 27일부터 2015년 11월 13일까지 이루어졌다. 대조군에게 사전조사를 진행하고 4주후 사후조사를 실시하였으며, 대조군 조사가 완료된 이후 실험군에게 사전조사를 시행한 후 4주간 구강보건교육을 적용하고 교육 종료 4주후 사후조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 사전조사와 사후조사는 실험군과 대조군 모두에게 구강보건지식과 구강보건행동의 도구 설문지와 학생들의 구강위생상태는 치면 착색제를 이용하여 구강환경관리능력지수(Patient Hygiene Performance [PHP])를 기초로 구강위생상태 점수를 산출하였으며, 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 이용하여 기술통계, -test, t-test, ANCOVA로 분석하였다.
본 연구의 주요결과는 다음과 같다.
첫째, 초등학생 구강보건교육을 제공받은 실험군이 대조군에 비해 구강보건지식이 유의하게 높게 나타나 제 1가설은 지지되었다(F=28.48, p<.001). 둘째, 초등학생 구강보건교육을 제공받은 실험군이 대조군에 비해 구강보건행동 점수가 높았으나 통계적으로 유의하지 않아 제 2가설은 기각되었다(F=3.946, p=.050). 셋째, 초등학교 구강보건교육을 제공받은 실험군이 대조군에 비해 구강위생상태 점수가 유의하게 높게 나타나 제 3가설은 지지되었다(F=54.99, p<.001).
본 연구는 일개 초등학교 2학년 학생을 대상으로 하였으므로 연구결과를 일반화하기에는 제한점이 있다. 또한 실험군과 대조군의 사전 동질성 검정결과 구강보건교육경험 유무와 구강보건지식이 동질하지 못하여 연구의 내적타당도가 충분히 확보되지 못하였으므로 향후 무작위 할당법 등을 이용한 반복연구와 구강보건교육의 유지효과를 파악하기 위한 반복 측정을 통한 추후 연구도 필요하다. 그럼에도 불구하고 본 연구는 구강보건교육 프로그램을 통해 구강보건지식과 구강위생상태를 향상시키는 효과를 확인하였다는데 의의가 있다. 앞으로 초등학생의 구강보건행동을 향상 및 유지시켜 구강건강증진에 기여 할 수 있는 학교, 가정 및 지역사회와 연계한 지속적이고 반복적인 다양한 프로그램들이 개발되어야 할 것이다.
주제어(키워드) 초등학생, 구강보건교육, 구강보건지식, 구강보건행동, 구강위생상태
- 국문 초록 -
초등학생 구강보건교육이 구강보건지식과 구강보건행동 및 구강위생상태에 미치는 영향
본 연구는 초등학생을 위한 구강보건교육이 초등학생의 구강보건지식, 구강보건행동, 구강위생상태에 미치는 효과를 확인하기 위해 시행되었다. 연구 설계는 비동등성 대조군 전후 시차 설계이며, 연구대상은 경상남도 일개 도시에 소재한 J초등학교에서 2학년 4개 학급 중 2개 학급 전체 41명을 실험군으로 나머지 2개 학급 전체 45명을 대조군으로 임의 표출하였다. 자료 수집은 2015년 8월 27일부터 2015년 11월 13일까지 이루어졌다. 대조군에게 사전조사를 진행하고 4주후 사후조사를 실시하였으며, 대조군 조사가 완료된 이후 실험군에게 사전조사를 시행한 후 4주간 구강보건교육을 적용하고 교육 종료 4주후 사후조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 사전조사와 사후조사는 실험군과 대조군 모두에게 구강보건지식과 구강보건행동의 도구 설문지와 학생들의 구강위생상태는 치면 착색제를 이용하여 구강환경관리능력지수(Patient Hygiene Performance [PHP])를 기초로 구강위생상태 점수를 산출하였으며, 수집된 자료는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 이용하여 기술통계, -test, t-test, ANCOVA로 분석하였다.
본 연구의 주요결과는 다음과 같다.
첫째, 초등학생 구강보건교육을 제공받은 실험군이 대조군에 비해 구강보건지식이 유의하게 높게 나타나 제 1가설은 지지되었다(F=28.48, p<.001). 둘째, 초등학생 구강보건교육을 제공받은 실험군이 대조군에 비해 구강보건행동 점수가 높았으나 통계적으로 유의하지 않아 제 2가설은 기각되었다(F=3.946, p=.050). 셋째, 초등학교 구강보건교육을 제공받은 실험군이 대조군에 비해 구강위생상태 점수가 유의하게 높게 나타나 제 3가설은 지지되었다(F=54.99, p<.001).
본 연구는 일개 초등학교 2학년 학생을 대상으로 하였으므로 연구결과를 일반화하기에는 제한점이 있다. 또한 실험군과 대조군의 사전 동질성 검정결과 구강보건교육경험 유무와 구강보건지식이 동질하지 못하여 연구의 내적타당도가 충분히 확보되지 못하였으므로 향후 무작위 할당법 등을 이용한 반복연구와 구강보건교육의 유지효과를 파악하기 위한 반복 측정을 통한 추후 연구도 필요하다. 그럼에도 불구하고 본 연구는 구강보건교육 프로그램을 통해 구강보건지식과 구강위생상태를 향상시키는 효과를 확인하였다는데 의의가 있다. 앞으로 초등학생의 구강보건행동을 향상 및 유지시켜 구강건강증진에 기여 할 수 있는 학교, 가정 및 지역사회와 연계한 지속적이고 반복적인 다양한 프로그램들이 개발되어야 할 것이다.
The Effects of Oral Health Education for Elementary Students on Knowledge, Behavior and Sanitary Conditions of Oral Health
Kim, Ju-Hyo Graduate School of Public Health Changwon National University
This study was performed to ident...
ABSTRACT & KEYWORDS
The Effects of Oral Health Education for Elementary Students on Knowledge, Behavior and Sanitary Conditions of Oral Health
Kim, Ju-Hyo Graduate School of Public Health Changwon National University
This study was performed to identify the effects of oral health education on elementary students' knowledge, behavior and sanitary conditions of oral health. The study design was nonequivalent prepost test control group design. Data collection was done 4 classes in J Elementary School in a city of Gyeongnam from August 27 to November 13, 2015. The total number of participants was 86, allocated conveniently. The number of participants was 41 of experimental group from 2 classess, and 45 of control group from 2 classess. Pre-test was conducted to the comparison group followed by post-test four weeks later. After survey of the comparison group was completed, the pre-test was performed to the experimental group, and then 4 weeks of oral health education was applied followed by post-test 4 weeks later. For this study questionaries of oral health knowledge and oral health behavior were used to both the experimental and comparison groups, and Patient Hygiene Performance [PHP] to check the students' sanitary conditions, the scores of oral sanitary conditions were calculated. Collected data were analyzed with frequency, mean, standard deviation, -test, t-test and ANCOVA using SPSS WIN 18.0 program.
The main result of this study showed as follows;
1) The experimental group provided with oral health education showed significantly higher knowledge score than the comparison group, which means the hypothesis 1 was supported(F=28.48, p<.001).
2) The experimental group provided with oral health education showed higher oral health behavior score than the comparison group, but there wasn't significantly diffent. Therefore, the hypothesis 2 was dismissed (F=3.946, p=.050).
3) The experimental group provided with oral health education showed significantly higher oral sanitary condition score than the comparison group, which means the hypothesis 3 was supported(F=54.99, p<.001).
The result of this study can't be generalized because the subjects were from only one elementary school, and there wasn't obtained the homogeneity in oral health education experience and oral health knowledge so the internal validity of the study wasn't secured.
Therefore, the future replication study is needed with random allocation used. Besides, to understand the maintenance effect of oral health education, the study through repeated measurement is needed. Nevertheless, this study confirmed the effect that oral health education program improves oral health knowledge and oral sanitary conditions. In the future, continuous, repetitive and various programs that improve and maintain elementary students' oral health behavior, should be developed in connection with schools, homes and local communities.
KEYWORDS Elementary students, Oral health education, Oral health knowledge, Oral health behavior, Oral sanitary condition
ABSTRACT & KEYWORDS
The Effects of Oral Health Education for Elementary Students on Knowledge, Behavior and Sanitary Conditions of Oral Health
Kim, Ju-Hyo Graduate School of Public Health Changwon National University
This study was performed to identify the effects of oral health education on elementary students' knowledge, behavior and sanitary conditions of oral health. The study design was nonequivalent prepost test control group design. Data collection was done 4 classes in J Elementary School in a city of Gyeongnam from August 27 to November 13, 2015. The total number of participants was 86, allocated conveniently. The number of participants was 41 of experimental group from 2 classess, and 45 of control group from 2 classess. Pre-test was conducted to the comparison group followed by post-test four weeks later. After survey of the comparison group was completed, the pre-test was performed to the experimental group, and then 4 weeks of oral health education was applied followed by post-test 4 weeks later. For this study questionaries of oral health knowledge and oral health behavior were used to both the experimental and comparison groups, and Patient Hygiene Performance [PHP] to check the students' sanitary conditions, the scores of oral sanitary conditions were calculated. Collected data were analyzed with frequency, mean, standard deviation, -test, t-test and ANCOVA using SPSS WIN 18.0 program.
The main result of this study showed as follows;
1) The experimental group provided with oral health education showed significantly higher knowledge score than the comparison group, which means the hypothesis 1 was supported(F=28.48, p<.001).
2) The experimental group provided with oral health education showed higher oral health behavior score than the comparison group, but there wasn't significantly diffent. Therefore, the hypothesis 2 was dismissed (F=3.946, p=.050).
3) The experimental group provided with oral health education showed significantly higher oral sanitary condition score than the comparison group, which means the hypothesis 3 was supported(F=54.99, p<.001).
The result of this study can't be generalized because the subjects were from only one elementary school, and there wasn't obtained the homogeneity in oral health education experience and oral health knowledge so the internal validity of the study wasn't secured.
Therefore, the future replication study is needed with random allocation used. Besides, to understand the maintenance effect of oral health education, the study through repeated measurement is needed. Nevertheless, this study confirmed the effect that oral health education program improves oral health knowledge and oral sanitary conditions. In the future, continuous, repetitive and various programs that improve and maintain elementary students' oral health behavior, should be developed in connection with schools, homes and local communities.
KEYWORDS Elementary students, Oral health education, Oral health knowledge, Oral health behavior, Oral sanitary condition
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.