현대사회는 통신과 교통 등의 발달로 인해 각 나라 사이에 정치, 경제, 문화, 사회활동의 활발한 교류로 세계화, 다문화 사회 현상이 점점 뚜렷해지고 있다. 우리나라도 단일민족을 내세워 우수성을 강조해왔으나, 국제결혼이나 노동자이주 등으로 인해 다문화 사회 양상이 나타나고 있다. 특히 지리적으로 인접해 있고, 문화적으로도 유사한 아시아 인구의 유입이 빠르게 증가하고 있는 것은 사실이다. 그러나 아직까지 학교 교육에서는 체계적인 다문화교육이 이루어지지 못하는 실정이다. 따라서 다문화 시대에 발맞추어 교육 현장에서는 현재부터라도 다문화 교육에 대한 다양한 시도와 연구가 필요하다.
이러한 다문화 교육을 포함하여 여러 학습에서 학습자의 동기를 학습요건의 중요한 요소로 생각하며 이론을 제시한 켈러(John M. Keller)는 ...
현대사회는 통신과 교통 등의 발달로 인해 각 나라 사이에 정치, 경제, 문화, 사회활동의 활발한 교류로 세계화, 다문화 사회 현상이 점점 뚜렷해지고 있다. 우리나라도 단일민족을 내세워 우수성을 강조해왔으나, 국제결혼이나 노동자이주 등으로 인해 다문화 사회 양상이 나타나고 있다. 특히 지리적으로 인접해 있고, 문화적으로도 유사한 아시아 인구의 유입이 빠르게 증가하고 있는 것은 사실이다. 그러나 아직까지 학교 교육에서는 체계적인 다문화교육이 이루어지지 못하는 실정이다. 따라서 다문화 시대에 발맞추어 교육 현장에서는 현재부터라도 다문화 교육에 대한 다양한 시도와 연구가 필요하다.
이러한 다문화 교육을 포함하여 여러 학습에서 학습자의 동기를 학습요건의 중요한 요소로 생각하며 이론을 제시한 켈러(John M. Keller)는 동기유발의 요소를 A(자신감), R(관련성), C(자신감), S(만족감)의 네 가지로 제시하였다. 켈러의 동기이론은 음악교과뿐 아니라 타 교과에도 적용이 가능한 이론으로써 수업 시간 전반에 걸쳐 동기 전략을 사용하여 학습자의 학습에 대한 효율성을 극대화 하고자 하는 데 초점을 두고 있다. 본 연구자는 학습의 가장 중요한 요소인 ‘동기’에 초점을 맞추어 켈러의 ‘동기이론’을 적용한 아시아 민요의 다문화 수업 지도안을 연구해 보았다. 이에 따라 본 논문은 켈러의 ARCS 동기이론을 아시아 민요 수업에 적용하여 다문화 음악 수업을 할 수 있는 효율적인 지도안을 제시하고자 한다.
ARCS 이론을 적용한 교수-학습 모형을 개발하여 수업 계획을 제시하고 중학교 18종 교과서에 가장 많은 빈도의 수록곡인 중국 민요 <모리화>, 일본 민요 <벚꽃>, 인도네시아 민요 <내 어머니>를 제재곡으로 정하여 각곡을 2차시로 계획하여 총 6차시의 다문화 수업 지도안을 만들었다. 각각의 민요를 학습할 때에는 그 나라의 문화적 배경을 설명하여 학생들의 이해를 돕고 원어 학습을 통한 수업을 제시한다. 또한 각 차시마다 활동지를 개발하여 ARCS 이론을 적용한 다문화 수업에 도움이 되고자 하였다.
본 연구를 통해 수업전반에 걸친 적절한 동기유발 전략을 통해 효율적인 학습을 할 수 있고 이로 인해 학생들의 학습 이해력이 향상 될 수 있을 것을 기대한다. 또한 학생들이 낯설게만 느껴졌던 아시아 음악에 대해 흥미와 호기심을 가지고 수업에 임할 수 있을 것이다.
현대사회는 통신과 교통 등의 발달로 인해 각 나라 사이에 정치, 경제, 문화, 사회활동의 활발한 교류로 세계화, 다문화 사회 현상이 점점 뚜렷해지고 있다. 우리나라도 단일민족을 내세워 우수성을 강조해왔으나, 국제결혼이나 노동자이주 등으로 인해 다문화 사회 양상이 나타나고 있다. 특히 지리적으로 인접해 있고, 문화적으로도 유사한 아시아 인구의 유입이 빠르게 증가하고 있는 것은 사실이다. 그러나 아직까지 학교 교육에서는 체계적인 다문화교육이 이루어지지 못하는 실정이다. 따라서 다문화 시대에 발맞추어 교육 현장에서는 현재부터라도 다문화 교육에 대한 다양한 시도와 연구가 필요하다.
이러한 다문화 교육을 포함하여 여러 학습에서 학습자의 동기를 학습요건의 중요한 요소로 생각하며 이론을 제시한 켈러(John M. Keller)는 동기유발의 요소를 A(자신감), R(관련성), C(자신감), S(만족감)의 네 가지로 제시하였다. 켈러의 동기이론은 음악교과뿐 아니라 타 교과에도 적용이 가능한 이론으로써 수업 시간 전반에 걸쳐 동기 전략을 사용하여 학습자의 학습에 대한 효율성을 극대화 하고자 하는 데 초점을 두고 있다. 본 연구자는 학습의 가장 중요한 요소인 ‘동기’에 초점을 맞추어 켈러의 ‘동기이론’을 적용한 아시아 민요의 다문화 수업 지도안을 연구해 보았다. 이에 따라 본 논문은 켈러의 ARCS 동기이론을 아시아 민요 수업에 적용하여 다문화 음악 수업을 할 수 있는 효율적인 지도안을 제시하고자 한다.
ARCS 이론을 적용한 교수-학습 모형을 개발하여 수업 계획을 제시하고 중학교 18종 교과서에 가장 많은 빈도의 수록곡인 중국 민요 <모리화>, 일본 민요 <벚꽃>, 인도네시아 민요 <내 어머니>를 제재곡으로 정하여 각곡을 2차시로 계획하여 총 6차시의 다문화 수업 지도안을 만들었다. 각각의 민요를 학습할 때에는 그 나라의 문화적 배경을 설명하여 학생들의 이해를 돕고 원어 학습을 통한 수업을 제시한다. 또한 각 차시마다 활동지를 개발하여 ARCS 이론을 적용한 다문화 수업에 도움이 되고자 하였다.
본 연구를 통해 수업전반에 걸친 적절한 동기유발 전략을 통해 효율적인 학습을 할 수 있고 이로 인해 학생들의 학습 이해력이 향상 될 수 있을 것을 기대한다. 또한 학생들이 낯설게만 느껴졌던 아시아 음악에 대해 흥미와 호기심을 가지고 수업에 임할 수 있을 것이다.
In our contemporary society, the multi-cultural social phenomena become more and more conspicuous because political, economic, cultural and social exchanges are very active among nations owing to the development of communication and transportation. Meanwhile, Korea has emphasized the national excell...
In our contemporary society, the multi-cultural social phenomena become more and more conspicuous because political, economic, cultural and social exchanges are very active among nations owing to the development of communication and transportation. Meanwhile, Korea has emphasized the national excellence boasting of a single nation, but as international marriages and foreign workers' immigration are increasing, we are witnessing the multi-cultural social phenomena now. Especially, foreign people are rapidly immigrating to Korea from the Asian countries similar to us culturally. Nevertheless, the schools are not operating a systematic multi-cultural education program. Hence, it is deemed necessary to make diverse attempts and researches on the multi-cultural education in time with the rapidly changing society toward a multi-cultural society.
John M. Keller who regards learners' motivation as an important factor of learning in various educational fields including the multi-cultural education suggests 4 elements of motivation: A (Attention), R (Relevance), C (Confidence) and S (Satisfaction). Keller's motivation theory that may well be adaptable to other subjects than music focuses on maximization of learners' learning efficiency using some motivation strategies across the classrooms. The researcher attempted to develop a multi-cultural Asian folk song pedagogic guide applying Keller's motivation theory, focusing on 'motivation,' or the most important factor of learning.
. After all, this study applied Keller's ARCS motivation theory to the Asian folk song classroom to develop an effective multi-cultural music lesson guide. The subject pieces of folk songs used for this study were those listed most frequently in 18 middle school music textbooks: A Chinese folk song 'Morihwa,' A Japanese folk song 'Cherry Blossom,' and an Indonesian folk song 'My Mother.' Two sessions were designed for each subject piece; 6 sessions in total were arranged for the three subject pieces. It is recommended that teachers should operate their teaching sessions with the native languages intact, while helping students to understand the background or culture of the subject pieces. In addition, an learning activity paper was designed for each session to facilitate the multi-cultural music lessons applying the ARCS theory.
It is expected that students would be properly motivated to learn about the Asian music, improving their learning capacity. Furthermore, it is perceived through this study would help students to be interested in and curious about the Asian music unfamiliar to them.
In our contemporary society, the multi-cultural social phenomena become more and more conspicuous because political, economic, cultural and social exchanges are very active among nations owing to the development of communication and transportation. Meanwhile, Korea has emphasized the national excellence boasting of a single nation, but as international marriages and foreign workers' immigration are increasing, we are witnessing the multi-cultural social phenomena now. Especially, foreign people are rapidly immigrating to Korea from the Asian countries similar to us culturally. Nevertheless, the schools are not operating a systematic multi-cultural education program. Hence, it is deemed necessary to make diverse attempts and researches on the multi-cultural education in time with the rapidly changing society toward a multi-cultural society.
John M. Keller who regards learners' motivation as an important factor of learning in various educational fields including the multi-cultural education suggests 4 elements of motivation: A (Attention), R (Relevance), C (Confidence) and S (Satisfaction). Keller's motivation theory that may well be adaptable to other subjects than music focuses on maximization of learners' learning efficiency using some motivation strategies across the classrooms. The researcher attempted to develop a multi-cultural Asian folk song pedagogic guide applying Keller's motivation theory, focusing on 'motivation,' or the most important factor of learning.
. After all, this study applied Keller's ARCS motivation theory to the Asian folk song classroom to develop an effective multi-cultural music lesson guide. The subject pieces of folk songs used for this study were those listed most frequently in 18 middle school music textbooks: A Chinese folk song 'Morihwa,' A Japanese folk song 'Cherry Blossom,' and an Indonesian folk song 'My Mother.' Two sessions were designed for each subject piece; 6 sessions in total were arranged for the three subject pieces. It is recommended that teachers should operate their teaching sessions with the native languages intact, while helping students to understand the background or culture of the subject pieces. In addition, an learning activity paper was designed for each session to facilitate the multi-cultural music lessons applying the ARCS theory.
It is expected that students would be properly motivated to learn about the Asian music, improving their learning capacity. Furthermore, it is perceived through this study would help students to be interested in and curious about the Asian music unfamiliar to them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.