본 연구의 목적은 대학생 창의융합역량을 구체적으로 구명하고 그 역량을 측정할 수 있는 측정도구를 개발하여 타당화 하는 것이다. 이를 위하여 ‘대학생 창의융합역량 측정도구의 구성요인은 무엇인가? 대학생 창의융합역량 측정도구는 타당한가?’ 라는 연구문제를 설정하였다. 대학생 창의융합역량 측정도구의 구성요인을 구명하기 위해 첫째, 문헌고찰을 통해 창의적 능력, 창의적 성격, 창의적 리더십, 융합적 사고, 융합적 가치 창출의 5개 구성요인을 선정하였다. 둘째, 선정된 구성요인과 문항에 대해 전문가들을 통해 ...
본 연구의 목적은 대학생 창의융합역량을 구체적으로 구명하고 그 역량을 측정할 수 있는 측정도구를 개발하여 타당화 하는 것이다. 이를 위하여 ‘대학생 창의융합역량 측정도구의 구성요인은 무엇인가? 대학생 창의융합역량 측정도구는 타당한가?’ 라는 연구문제를 설정하였다. 대학생 창의융합역량 측정도구의 구성요인을 구명하기 위해 첫째, 문헌고찰을 통해 창의적 능력, 창의적 성격, 창의적 리더십, 융합적 사고, 융합적 가치 창출의 5개 구성요인을 선정하였다. 둘째, 선정된 구성요인과 문항에 대해 전문가들을 통해 내용타당도를 검증받았다. 내용타당도 검증 후, 60개 문항을 추출하였고, 997명의 대학생을 대상으로 예비검사를 실시하였다. 셋째, 예비검사 후 문항분석을 하였고, 59개 문항이 선정되어 탐색적 요인분석을 통해 창의적 능력, 창의적 성격, 창의적 리더십, 융합적 사고, 융합적 가치 창출의 5개 구성요인과 59개의 문항을 확정하였다. 넷째, 1,577명의 대학생을 대상으로 본 검사를 실시하였고, 검사 결과를 토대로 확인적 요인분석을 실시하였고, 5개 구성요인과 59개 문항에 대한 측정모형의 적합도를 평가하였다. 이러한 모형적합도 검증을 통해 5개 구성요인으로 된 병렬모형이 위계모형보다 대학생의 창의융합역량을 설명하기에 더 적합한 것으로 검증되었다. 또한 수렴타당도 및 판별타당도를 포함한 구인타당도와 교차타당도까지 확보되었다. 최종적으로 대학생 창의융합역량은 창의적 능력(creative ability), 창의적 성격(creative personality), 창의적 리더십(creative leadership), 융합적 사고(confluent thinking) 및 융합적 가치 창출(confluent value creation) 5개 구성요인과 59개 문항으로 구성된 5C 모델로 검증되었으며, 이것을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 측정도구가 개발되었다. 본 연구를 통해 개발된 대학생 창의융합역량 측정도구는 대학이 창의융합역량을 양성하기 위한 기초자료로 활용되어, 대학생의 역량 함양 추이를 살펴보며 대학 재학 중 교육과정 선정 및 교수-학습 자료 개발에 도움이 될 것이다.
본 연구의 목적은 대학생 창의융합역량을 구체적으로 구명하고 그 역량을 측정할 수 있는 측정도구를 개발하여 타당화 하는 것이다. 이를 위하여 ‘대학생 창의융합역량 측정도구의 구성요인은 무엇인가? 대학생 창의융합역량 측정도구는 타당한가?’ 라는 연구문제를 설정하였다. 대학생 창의융합역량 측정도구의 구성요인을 구명하기 위해 첫째, 문헌고찰을 통해 창의적 능력, 창의적 성격, 창의적 리더십, 융합적 사고, 융합적 가치 창출의 5개 구성요인을 선정하였다. 둘째, 선정된 구성요인과 문항에 대해 전문가들을 통해 내용타당도를 검증받았다. 내용타당도 검증 후, 60개 문항을 추출하였고, 997명의 대학생을 대상으로 예비검사를 실시하였다. 셋째, 예비검사 후 문항분석을 하였고, 59개 문항이 선정되어 탐색적 요인분석을 통해 창의적 능력, 창의적 성격, 창의적 리더십, 융합적 사고, 융합적 가치 창출의 5개 구성요인과 59개의 문항을 확정하였다. 넷째, 1,577명의 대학생을 대상으로 본 검사를 실시하였고, 검사 결과를 토대로 확인적 요인분석을 실시하였고, 5개 구성요인과 59개 문항에 대한 측정모형의 적합도를 평가하였다. 이러한 모형적합도 검증을 통해 5개 구성요인으로 된 병렬모형이 위계모형보다 대학생의 창의융합역량을 설명하기에 더 적합한 것으로 검증되었다. 또한 수렴타당도 및 판별타당도를 포함한 구인타당도와 교차타당도까지 확보되었다. 최종적으로 대학생 창의융합역량은 창의적 능력(creative ability), 창의적 성격(creative personality), 창의적 리더십(creative leadership), 융합적 사고(confluent thinking) 및 융합적 가치 창출(confluent value creation) 5개 구성요인과 59개 문항으로 구성된 5C 모델로 검증되었으며, 이것을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 측정도구가 개발되었다. 본 연구를 통해 개발된 대학생 창의융합역량 측정도구는 대학이 창의융합역량을 양성하기 위한 기초자료로 활용되어, 대학생의 역량 함양 추이를 살펴보며 대학 재학 중 교육과정 선정 및 교수-학습 자료 개발에 도움이 될 것이다.
This study intended to identify creativity confluence competency of university students and develop the creativity confluence competency test measuring it. For this purpose, research questions were set as follows: what are the constructing factors for creativity confluence competency of university s...
This study intended to identify creativity confluence competency of university students and develop the creativity confluence competency test measuring it. For this purpose, research questions were set as follows: what are the constructing factors for creativity confluence competency of university students? and whether is the creativity confluence competency test valid or not? To investigate the constructing factors for creativity confluence competency of university students, at first, creative ability, creative personality, creative leadership, confluent thinking, confluent value creation were chosen through literature review. Secondly, the contents validity of chosen constructing factors and questions was verified by specialists. Afterwards, 60 questions were extracted and a preliminary survey consisting of 60 questions targeted at 997 university students was conducted. Thirdly, 60 questions were analyzed after the preliminary survey, 59 questions were chosen, identifying 5 constructing factors such as creative ability, creative personality, creative leadership, confluence thinking, and confluence value creation and 59 questions through exploratory factor analysis. Fourthly, a regular survey consisting of 59 questions targeted at 1,577 university students was conducted. Based on the survey result, goodness of model fit about 5 constructing factors and 59 questions was tested through confirmatory factor analysis. Through goodness of model fit test, a parallel model rather than a hierarchical model is more proper to explain creativity confluence competency of university students. Construct validity including convergent validity and discriminant validity and also cross-validity were identified. Finally, creativity confluence competency of university students is verified as 5C model composed of 5 constructing factors such as creative ability, creative personality, creative leadership, confluent thinking, confluent value creation and 59 questions, reliable and valid test being developed through this study. The test developed through this study will be the basis to foster creativity confluence competency of university students, choose differentiated university educational programs and develop teaching and learning materials.
This study intended to identify creativity confluence competency of university students and develop the creativity confluence competency test measuring it. For this purpose, research questions were set as follows: what are the constructing factors for creativity confluence competency of university students? and whether is the creativity confluence competency test valid or not? To investigate the constructing factors for creativity confluence competency of university students, at first, creative ability, creative personality, creative leadership, confluent thinking, confluent value creation were chosen through literature review. Secondly, the contents validity of chosen constructing factors and questions was verified by specialists. Afterwards, 60 questions were extracted and a preliminary survey consisting of 60 questions targeted at 997 university students was conducted. Thirdly, 60 questions were analyzed after the preliminary survey, 59 questions were chosen, identifying 5 constructing factors such as creative ability, creative personality, creative leadership, confluence thinking, and confluence value creation and 59 questions through exploratory factor analysis. Fourthly, a regular survey consisting of 59 questions targeted at 1,577 university students was conducted. Based on the survey result, goodness of model fit about 5 constructing factors and 59 questions was tested through confirmatory factor analysis. Through goodness of model fit test, a parallel model rather than a hierarchical model is more proper to explain creativity confluence competency of university students. Construct validity including convergent validity and discriminant validity and also cross-validity were identified. Finally, creativity confluence competency of university students is verified as 5C model composed of 5 constructing factors such as creative ability, creative personality, creative leadership, confluent thinking, confluent value creation and 59 questions, reliable and valid test being developed through this study. The test developed through this study will be the basis to foster creativity confluence competency of university students, choose differentiated university educational programs and develop teaching and learning materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.