본 연구는 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용, 그리고 청소년의 삶 의 질에 미치는 영향관계를 분석함으로써 청소년들의 올바른 스마트폰 사용과 삶의 질 향상의 방안에 대하여 규명하고자 하였다. 스마트폰의 보급 및 확산은 다양한 계층에서 나타나고 있는 보편적인 현상이다. 청 소년들은 스마트폰을 중요한 커뮤니케이션의 수단으로 사용하면서 편리 함을 추구한다. 하지만 스마트폰 사용에 지나치게 집착하게 되는 행동을 보이면 스마트폰은 더 이상 소통을 위한 도구가 아니라, 청소년의 삶을 지배하는 수단이 되어 버리는 것이다. 이러한 맥락에서 본 연구는 사회 적 지지, 청소년의 스마트폰 사용과 삶의 질 간의 관계를 규명하고자 한 다. 구체적으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간에 어떠한 영 향을 미치는지, 사회적 지지가 청소년의 삶의 질에 미치는 영향은 어떠한 지, 청소년의 스마트폰 사용시간이 청소년의 삶의 질에 미치는 영향에 대 하여 분석하고 이론적·정책적 함의를 제시한다. 연구목적을 효과적으로 달성하기 위해 기존문헌 고찰 및 실증분석을 병행하였다. 본 연구는 크게 5개의 장으로 구성되어 있다. 제1장 서론에서는 연구목 적과 연구범위 및 방법 등에 관한 내용을 담고 있다. 제2장은 사회적 지 지와 청소년의 스마트폰 사용, 삶의 질에 관한 이론과 선행연구를 다양한 측면에서 검토하고, 이들 간의 관계에 대한 이론적·논리적 근거를 검토 하였다. 제3장은 이론적 논의와 선행연구 검토 결과를 바탕으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간과 삶의 질에 미치는 영향에 관한 연 구모형과 가설을 설정하고 측정도구 및 분석방법 등에 대해 기술하였다. 제4장은 실증분석의 장으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간 과 삶의 질에 미치는 영향을 경험적으로 분석한다. 실증분석을 위해 경기 도 지역 중학교 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통 해 수집된 자료를 바탕으로 일반적 인식조사 분석과 집단 간 ...
본 연구는 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용, 그리고 청소년의 삶 의 질에 미치는 영향관계를 분석함으로써 청소년들의 올바른 스마트폰 사용과 삶의 질 향상의 방안에 대하여 규명하고자 하였다. 스마트폰의 보급 및 확산은 다양한 계층에서 나타나고 있는 보편적인 현상이다. 청 소년들은 스마트폰을 중요한 커뮤니케이션의 수단으로 사용하면서 편리 함을 추구한다. 하지만 스마트폰 사용에 지나치게 집착하게 되는 행동을 보이면 스마트폰은 더 이상 소통을 위한 도구가 아니라, 청소년의 삶을 지배하는 수단이 되어 버리는 것이다. 이러한 맥락에서 본 연구는 사회 적 지지, 청소년의 스마트폰 사용과 삶의 질 간의 관계를 규명하고자 한 다. 구체적으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간에 어떠한 영 향을 미치는지, 사회적 지지가 청소년의 삶의 질에 미치는 영향은 어떠한 지, 청소년의 스마트폰 사용시간이 청소년의 삶의 질에 미치는 영향에 대 하여 분석하고 이론적·정책적 함의를 제시한다. 연구목적을 효과적으로 달성하기 위해 기존문헌 고찰 및 실증분석을 병행하였다. 본 연구는 크게 5개의 장으로 구성되어 있다. 제1장 서론에서는 연구목 적과 연구범위 및 방법 등에 관한 내용을 담고 있다. 제2장은 사회적 지 지와 청소년의 스마트폰 사용, 삶의 질에 관한 이론과 선행연구를 다양한 측면에서 검토하고, 이들 간의 관계에 대한 이론적·논리적 근거를 검토 하였다. 제3장은 이론적 논의와 선행연구 검토 결과를 바탕으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간과 삶의 질에 미치는 영향에 관한 연 구모형과 가설을 설정하고 측정도구 및 분석방법 등에 대해 기술하였다. 제4장은 실증분석의 장으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간 과 삶의 질에 미치는 영향을 경험적으로 분석한다. 실증분석을 위해 경기 도 지역 중학교 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통 해 수집된 자료를 바탕으로 일반적 인식조사 분석과 집단 간 차이분석을 실시하고, 가설검증을 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 제5장은 결론 부 분으로 연구결과를 종합·요약하고, 청소년의 삶의 질 향상을 위한 정책 제언과 향후 연구방법에 대해 기술하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회적 지지 요인과 스마트폰 사용시간 간의 상관관계 분석 결과, 부모지지와 친구지지는 청 소년의 스마트폰 사용시간과 유의미한 상관관계가 없는 것으로 분석되었 다. 하지만 교사지지의 경우에는 청소년의 스마트폰 사용시간과 부(-)적 상관관계를 가지고 있는 것으로 분석되었으며, p<0.001 수준에서 유의미 한 것으로 확인할 수 있었다. 둘째, 사회적 지지와 삶의 질 간의 상관관계를 살펴보면, 분석 결과, 양 자 간에는 모두 정(+)적 상관성을 가지며, 각각의 상관성은 모두 통계적 으로 유의미한 것으로 분석되었다. 셋째, 청소년의 스마트폰 사용시간과 삶의 질 간의 상관관계 분석 결 과, 스마트폰 사용시간은 학업성취도, 신체적 만족도, 일상생활 만족도 등 모든 삶의 질 요인과 통계적으로 유의한 부(-)적 상관관계를 가지는 것으로 분석되었다. 넷째, 청소년의 사회적 지지가 스마트폰 사용시간에 미치는 영향을 검 증하기 위한 다중회귀분석 결과, 교사지지와 스마트폰 사용시간에 통계 적으로 유의한 부(-)의 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 이에 청소년의 교사지지, 친구지지가 스마트폰 사용시간에 유의미한 영향을 미칠 것이 라는 <가설1-2>와 <가설1-3>는 채택되었고, <가설2-1>은 기각되었다. 다섯째, 청소년의 사회적 지지가 삶의 질 요인 중 학업성취도에 미치는 영향을 검증하기 위한 다중회귀분석 결과, 교사지지와 친구지지는 학업 성취도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 이에 교사지지, 친구지지가 학업성취도에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 <가설2-2>와 <가설2-3>은 채택되었고, <가설2-1>은 기각되었다. 여섯째, 청소년의 사회적 지지가 삶의 질 요인 중 신체적 만족도에 미치는 영향을 검증하 기 위한 다중회귀분석 결과, 부모지지와 친구지지는 신체적 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향관계가 있는 것으로 나 타났다. <가설2-4>와 <가설2-6>은 채택되었고 <가설2-5>는 기각되었다. 일곱째, 청소년의 사회적 지지가 삶의 질 요인 중 일상생활 만족도에 미치는 영향을 검증하기 위한 다중회귀분석 결과, 부모지지와 교사지지, 친구지지 모두 일상생활 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향관계 가 있는 것으로 나타났다. <가설2-7>, <가설2-8>, <가설2-9>는 채택되었다. 여덟째, 스마트폰 사용시간이 삶의 질 요인에 미치는 영향을 검증하기 위한 단순회귀분석 결과, 스마트폰 사용시간은 학업성취도, 신체적 만족 도, 일상생활 만족도에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향관계가 있는 것으 로 나타났다. <가설3-1>, <가설3-2>, <가설3-3>은 채택되었다. 이러한 실증분석 결과를 토대로 청소년의 삶의 질 향상을 위한 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년에 대한 교사의 정서적 지지를 향상 시킬 수 있는 방안이 마련될 필요가 있다. 둘째, 청소년들 간의 지지를 강화할 수 있는 방안도 마련되어야 한다. 셋째, 청소년의 비교과활동으 로 동아리 활동을 장려할 필요가 있다. 넷째, 부모의 지지가 청소년에 게 있어서 중요한 요인 중 하나로 지속적인 부모의 교육이 필요하다. 이러한 맥락에서 청소년의 올바른 스마트폰 사용을 위한 방안을 제시하 면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 올바른 스마트폰 사용을 위한 교육 프 로그램을 운영할 필요가 있다. 둘째, 청소년의 스마트폰 과의존 성향을 관리할 수 있도록 학교차원에서 체계적인 지원이 요구된다. 셋째, 학교 에서 스마트폰 과의존 예방교육을 지속적으로 활용할 필요가 있다. 넷째, 청소년의 올바른 스마트폰 사용을 위한 전담 상담사를 확대할 필요가 있다.
본 연구는 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용, 그리고 청소년의 삶 의 질에 미치는 영향관계를 분석함으로써 청소년들의 올바른 스마트폰 사용과 삶의 질 향상의 방안에 대하여 규명하고자 하였다. 스마트폰의 보급 및 확산은 다양한 계층에서 나타나고 있는 보편적인 현상이다. 청 소년들은 스마트폰을 중요한 커뮤니케이션의 수단으로 사용하면서 편리 함을 추구한다. 하지만 스마트폰 사용에 지나치게 집착하게 되는 행동을 보이면 스마트폰은 더 이상 소통을 위한 도구가 아니라, 청소년의 삶을 지배하는 수단이 되어 버리는 것이다. 이러한 맥락에서 본 연구는 사회 적 지지, 청소년의 스마트폰 사용과 삶의 질 간의 관계를 규명하고자 한 다. 구체적으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간에 어떠한 영 향을 미치는지, 사회적 지지가 청소년의 삶의 질에 미치는 영향은 어떠한 지, 청소년의 스마트폰 사용시간이 청소년의 삶의 질에 미치는 영향에 대 하여 분석하고 이론적·정책적 함의를 제시한다. 연구목적을 효과적으로 달성하기 위해 기존문헌 고찰 및 실증분석을 병행하였다. 본 연구는 크게 5개의 장으로 구성되어 있다. 제1장 서론에서는 연구목 적과 연구범위 및 방법 등에 관한 내용을 담고 있다. 제2장은 사회적 지 지와 청소년의 스마트폰 사용, 삶의 질에 관한 이론과 선행연구를 다양한 측면에서 검토하고, 이들 간의 관계에 대한 이론적·논리적 근거를 검토 하였다. 제3장은 이론적 논의와 선행연구 검토 결과를 바탕으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간과 삶의 질에 미치는 영향에 관한 연 구모형과 가설을 설정하고 측정도구 및 분석방법 등에 대해 기술하였다. 제4장은 실증분석의 장으로 사회적 지지가 청소년의 스마트폰 사용시간 과 삶의 질에 미치는 영향을 경험적으로 분석한다. 실증분석을 위해 경기 도 지역 중학교 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통 해 수집된 자료를 바탕으로 일반적 인식조사 분석과 집단 간 차이분석을 실시하고, 가설검증을 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 제5장은 결론 부 분으로 연구결과를 종합·요약하고, 청소년의 삶의 질 향상을 위한 정책 제언과 향후 연구방법에 대해 기술하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회적 지지 요인과 스마트폰 사용시간 간의 상관관계 분석 결과, 부모지지와 친구지지는 청 소년의 스마트폰 사용시간과 유의미한 상관관계가 없는 것으로 분석되었 다. 하지만 교사지지의 경우에는 청소년의 스마트폰 사용시간과 부(-)적 상관관계를 가지고 있는 것으로 분석되었으며, p<0.001 수준에서 유의미 한 것으로 확인할 수 있었다. 둘째, 사회적 지지와 삶의 질 간의 상관관계를 살펴보면, 분석 결과, 양 자 간에는 모두 정(+)적 상관성을 가지며, 각각의 상관성은 모두 통계적 으로 유의미한 것으로 분석되었다. 셋째, 청소년의 스마트폰 사용시간과 삶의 질 간의 상관관계 분석 결 과, 스마트폰 사용시간은 학업성취도, 신체적 만족도, 일상생활 만족도 등 모든 삶의 질 요인과 통계적으로 유의한 부(-)적 상관관계를 가지는 것으로 분석되었다. 넷째, 청소년의 사회적 지지가 스마트폰 사용시간에 미치는 영향을 검 증하기 위한 다중회귀분석 결과, 교사지지와 스마트폰 사용시간에 통계 적으로 유의한 부(-)의 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 이에 청소년의 교사지지, 친구지지가 스마트폰 사용시간에 유의미한 영향을 미칠 것이 라는 <가설1-2>와 <가설1-3>는 채택되었고, <가설2-1>은 기각되었다. 다섯째, 청소년의 사회적 지지가 삶의 질 요인 중 학업성취도에 미치는 영향을 검증하기 위한 다중회귀분석 결과, 교사지지와 친구지지는 학업 성취도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 이에 교사지지, 친구지지가 학업성취도에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 <가설2-2>와 <가설2-3>은 채택되었고, <가설2-1>은 기각되었다. 여섯째, 청소년의 사회적 지지가 삶의 질 요인 중 신체적 만족도에 미치는 영향을 검증하 기 위한 다중회귀분석 결과, 부모지지와 친구지지는 신체적 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향관계가 있는 것으로 나 타났다. <가설2-4>와 <가설2-6>은 채택되었고 <가설2-5>는 기각되었다. 일곱째, 청소년의 사회적 지지가 삶의 질 요인 중 일상생활 만족도에 미치는 영향을 검증하기 위한 다중회귀분석 결과, 부모지지와 교사지지, 친구지지 모두 일상생활 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향관계 가 있는 것으로 나타났다. <가설2-7>, <가설2-8>, <가설2-9>는 채택되었다. 여덟째, 스마트폰 사용시간이 삶의 질 요인에 미치는 영향을 검증하기 위한 단순회귀분석 결과, 스마트폰 사용시간은 학업성취도, 신체적 만족 도, 일상생활 만족도에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향관계가 있는 것으 로 나타났다. <가설3-1>, <가설3-2>, <가설3-3>은 채택되었다. 이러한 실증분석 결과를 토대로 청소년의 삶의 질 향상을 위한 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년에 대한 교사의 정서적 지지를 향상 시킬 수 있는 방안이 마련될 필요가 있다. 둘째, 청소년들 간의 지지를 강화할 수 있는 방안도 마련되어야 한다. 셋째, 청소년의 비교과활동으 로 동아리 활동을 장려할 필요가 있다. 넷째, 부모의 지지가 청소년에 게 있어서 중요한 요인 중 하나로 지속적인 부모의 교육이 필요하다. 이러한 맥락에서 청소년의 올바른 스마트폰 사용을 위한 방안을 제시하 면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 올바른 스마트폰 사용을 위한 교육 프 로그램을 운영할 필요가 있다. 둘째, 청소년의 스마트폰 과의존 성향을 관리할 수 있도록 학교차원에서 체계적인 지원이 요구된다. 셋째, 학교 에서 스마트폰 과의존 예방교육을 지속적으로 활용할 필요가 있다. 넷째, 청소년의 올바른 스마트폰 사용을 위한 전담 상담사를 확대할 필요가 있다.
By analyzing the correlation of adolescents’smartphone use and their quality of life with social support, this study tried to find out the way to guide adolescents to the right use of smartphones, which eventually would lead to the improvement of their life quality. It has been a common phenomenon t...
By analyzing the correlation of adolescents’smartphone use and their quality of life with social support, this study tried to find out the way to guide adolescents to the right use of smartphones, which eventually would lead to the improvement of their life quality. It has been a common phenomenon that smartphones have spread out and expanded to a variety of classes in the society. The adolescents seek for convenience while using the smartphones as important means for communication. However, if they start showing that they are being addicted to using the smartphones, the smartphones are no longer the tools for communication but they become the ones controlling over their lives. Based on this point, this study clarifies whether the support from society influences on the adolescents’ using smartphones and their quality of life. This study shows, specifically, how much and what kind of influence the social support has on the duration of adolescents’ using smartphones as well as the quality of their life. Also, it suggests implications in theory and policy by analyzing how the duration of adolescents’ smartphone use makes difference in their quality of life. To effectively achieve the purpose of this study, the analysis of actual proof as well as the examination of existing documents was carried out in parallel. This study mainly consists of 5 chapters. The 1st chapter, which is a preface, introduces the purpose of the study as well as its range and method. The 2nd chapter went over the theories and preceding studies on the social support and its impact on the adolescents’smartphone use and their quality of life in different aspects and reviewed the theoretical and logical evidences supporting their correlations. Based on the findings from the theoretical discussion and the examination of preceding studies, the 3rd chapter set up the research model and the hypotheses of the influence of social support onto the duration of the adolescents’smartphone use and their quality of life while describing the methodology of measurement and analysis. The 4th chapter shows the analysis of actual proof to analyze the influence of social support on the duration of the adolescents’smartphone use and its effect on their quality of life empirically. For this empirical analysis, the survey was conducted among the junior high school students in the Kyungki-do province. Using the data gathered from the survey, both the general recognition analysis and the analysis of difference between groups were made. Also, the multiple regression analysis was done for hypothesis testing. The 5th chapter, the conclusion part, integrated and summarized the results from the study and also made a few adolescents’quality of life and how the studies should be done in the future. For summary of the major findings from this study, please refer to the followings. First, the result of analyzing the correlative relationship between the elements of social support and the duration of smartphone use by adolescents shows that there is no meaningful correlation of the support from parents and peers with hours of their using smartphones. But, the analysis shows there is a negative(-) correlation with p<0.001 between the support from teachers and the duration of smart phone use by adolescents. Second, if we look into the correlation between the social support and the quality of life, the analysis shows that two factors have both positive(+) correlations with each of their correlations having statistical meaning. Third, the analysis made to find out the correlation between the duration of adolescents’ smartphone use and their quality of life shows that there is a negative correlation(-) of the duration of smartphone use with all kinds of elements related to quality of life such as academic performance, physical satisfaction and happiness from daily life. Fourth, the multiple regression analysis made to prove the effect of social support toward adolescents onto the duration of smartphone use shows that the support from teachers has a statistically meaningful negative correlation(-) with the duration of smartphone use. Accordingly, and , which predicted that support from teachers and friends would have meaningful influence on the duration of smartphone use, were accepted while was rejected. Fifth, in order to prove that the social support the adolescents get has an influence on the academic performance, another multiple regression analysis was made and its result shows that the support from teachers and friends also has a statistically meaningful positive correlation(+) on the academic performance. Thus, and , which assumed that the support from teachers and friends would influence positively on the academic performance, were accepted while was rejected. Sixth, the multiple regression test made for proving that the support the adolescents get from the society affects the physical satisfaction, which is one of the elements related to quality of life, shows that there is a statistically meaningful positive correlation(+) between the support from parents and friends and the satisfaction in their bodies. Therefore, and were accepted while was rejected. Seventh, the result from another multiple regression analysis conducted to confirm the social support that the adolescents get affects the happiness of daily life, which is one of elements related to quality of life, shows that all the support from parents, teachers and friends have positive correlations(+) with the satisfaction of their daily lives. Accordingly, , and were all accepted. Eighth, the simple regression analysis shows that the duration of smartphone use has a statistically meaningful negative correlation(-) with academic performance, physical satisfaction and happiness with their daily lives. Thus, , and were all accepted. Based on all these empirical analyses, I suggest the followings to improve the quality of life of adolescents. First, the ways to increase teachers’ emotional support toward adolescents need to be discussed and prepared. Second, also, we have to think of the ways to reinforce the support among adolescents. Third, it is necessary to encourage the club activities as part of extra-curricular activities done by adolescents. Fourth, since the support from parents is one of the most important things required for adolescents, the continuous parenting education is required. Based on these points, here are my suggestions to help adolescents use smartphones in an appropriate way. First, it is necessary to run some educational programs for the proper way of using smartphones by adolescents. Second, the systematic support from the school level is required to control the adolescents’ extreme reliance on smartphones. Third, the education to prevent adolescents from relying upon smartphones at excessive level must be carried out on-going basis. Fourth, there is strong need for the specialized counselors to be extended to help adolescents utilize smartphones in a right way.
By analyzing the correlation of adolescents’smartphone use and their quality of life with social support, this study tried to find out the way to guide adolescents to the right use of smartphones, which eventually would lead to the improvement of their life quality. It has been a common phenomenon that smartphones have spread out and expanded to a variety of classes in the society. The adolescents seek for convenience while using the smartphones as important means for communication. However, if they start showing that they are being addicted to using the smartphones, the smartphones are no longer the tools for communication but they become the ones controlling over their lives. Based on this point, this study clarifies whether the support from society influences on the adolescents’ using smartphones and their quality of life. This study shows, specifically, how much and what kind of influence the social support has on the duration of adolescents’ using smartphones as well as the quality of their life. Also, it suggests implications in theory and policy by analyzing how the duration of adolescents’ smartphone use makes difference in their quality of life. To effectively achieve the purpose of this study, the analysis of actual proof as well as the examination of existing documents was carried out in parallel. This study mainly consists of 5 chapters. The 1st chapter, which is a preface, introduces the purpose of the study as well as its range and method. The 2nd chapter went over the theories and preceding studies on the social support and its impact on the adolescents’smartphone use and their quality of life in different aspects and reviewed the theoretical and logical evidences supporting their correlations. Based on the findings from the theoretical discussion and the examination of preceding studies, the 3rd chapter set up the research model and the hypotheses of the influence of social support onto the duration of the adolescents’smartphone use and their quality of life while describing the methodology of measurement and analysis. The 4th chapter shows the analysis of actual proof to analyze the influence of social support on the duration of the adolescents’smartphone use and its effect on their quality of life empirically. For this empirical analysis, the survey was conducted among the junior high school students in the Kyungki-do province. Using the data gathered from the survey, both the general recognition analysis and the analysis of difference between groups were made. Also, the multiple regression analysis was done for hypothesis testing. The 5th chapter, the conclusion part, integrated and summarized the results from the study and also made a few adolescents’quality of life and how the studies should be done in the future. For summary of the major findings from this study, please refer to the followings. First, the result of analyzing the correlative relationship between the elements of social support and the duration of smartphone use by adolescents shows that there is no meaningful correlation of the support from parents and peers with hours of their using smartphones. But, the analysis shows there is a negative(-) correlation with p<0.001 between the support from teachers and the duration of smart phone use by adolescents. Second, if we look into the correlation between the social support and the quality of life, the analysis shows that two factors have both positive(+) correlations with each of their correlations having statistical meaning. Third, the analysis made to find out the correlation between the duration of adolescents’ smartphone use and their quality of life shows that there is a negative correlation(-) of the duration of smartphone use with all kinds of elements related to quality of life such as academic performance, physical satisfaction and happiness from daily life. Fourth, the multiple regression analysis made to prove the effect of social support toward adolescents onto the duration of smartphone use shows that the support from teachers has a statistically meaningful negative correlation(-) with the duration of smartphone use. Accordingly, and , which predicted that support from teachers and friends would have meaningful influence on the duration of smartphone use, were accepted while was rejected. Fifth, in order to prove that the social support the adolescents get has an influence on the academic performance, another multiple regression analysis was made and its result shows that the support from teachers and friends also has a statistically meaningful positive correlation(+) on the academic performance. Thus, and , which assumed that the support from teachers and friends would influence positively on the academic performance, were accepted while was rejected. Sixth, the multiple regression test made for proving that the support the adolescents get from the society affects the physical satisfaction, which is one of the elements related to quality of life, shows that there is a statistically meaningful positive correlation(+) between the support from parents and friends and the satisfaction in their bodies. Therefore, and were accepted while was rejected. Seventh, the result from another multiple regression analysis conducted to confirm the social support that the adolescents get affects the happiness of daily life, which is one of elements related to quality of life, shows that all the support from parents, teachers and friends have positive correlations(+) with the satisfaction of their daily lives. Accordingly, , and were all accepted. Eighth, the simple regression analysis shows that the duration of smartphone use has a statistically meaningful negative correlation(-) with academic performance, physical satisfaction and happiness with their daily lives. Thus, , and were all accepted. Based on all these empirical analyses, I suggest the followings to improve the quality of life of adolescents. First, the ways to increase teachers’ emotional support toward adolescents need to be discussed and prepared. Second, also, we have to think of the ways to reinforce the support among adolescents. Third, it is necessary to encourage the club activities as part of extra-curricular activities done by adolescents. Fourth, since the support from parents is one of the most important things required for adolescents, the continuous parenting education is required. Based on these points, here are my suggestions to help adolescents use smartphones in an appropriate way. First, it is necessary to run some educational programs for the proper way of using smartphones by adolescents. Second, the systematic support from the school level is required to control the adolescents’ extreme reliance on smartphones. Third, the education to prevent adolescents from relying upon smartphones at excessive level must be carried out on-going basis. Fourth, there is strong need for the specialized counselors to be extended to help adolescents utilize smartphones in a right way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.