본 연구의 목적은 청소년의 스마트폰 과의존 문제가 사회적문제로 심화되고 있으므로, 청소년의 학업 스트레스가 스마트폰 과의존에 미치는 영향과 학업 스트레스와 스마트폰 과의존과의 관계에서 부모-자녀 의사소통의 매개효과가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있었다. 이를 위하여 서울 노원구에 소재하는 Y고등학교와 경기도에 소재하는 D 고등학교, E 고등학교 3개의 고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 463명을 대상으로 2020년 12월부터 2021년 3월까지 설문조사를 실시하였다. 코로나19로 인하여 대면수업이 원활하지 못한 관계로 학교 측에 이해를 바라며 도움을 받아 4개월 기간 동안 온라인 설문조사를 통하여 실시하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 수집한 자료에서 결측치와 미응답을 제거한 후 ...
본 연구의 목적은 청소년의 스마트폰 과의존 문제가 사회적문제로 심화되고 있으므로, 청소년의 학업 스트레스가 스마트폰 과의존에 미치는 영향과 학업 스트레스와 스마트폰 과의존과의 관계에서 부모-자녀 의사소통의 매개효과가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있었다. 이를 위하여 서울 노원구에 소재하는 Y고등학교와 경기도에 소재하는 D 고등학교, E 고등학교 3개의 고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 463명을 대상으로 2020년 12월부터 2021년 3월까지 설문조사를 실시하였다. 코로나19로 인하여 대면수업이 원활하지 못한 관계로 학교 측에 이해를 바라며 도움을 받아 4개월 기간 동안 온라인 설문조사를 통하여 실시하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 수집한 자료에서 결측치와 미응답을 제거한 후 SPSS 22.0을 사용하여 신뢰도분석을 실시하였다. 이에 따른 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학업 스트레스는 스마트폰 과의존과 정적인 직접 관계를 지니었다. 둘째, 학업 스트레스는 부모-자녀 의사소통과 정적인 직접 관계를 보였다. 셋째, 부모-자녀 의사소통은 스마트폰 과의존과 정적인 직접 관계가 있었다. 넷째, 학업 스트레스는 부모-자녀 의사소통을 매개로 하여 스마트폰 과의존과 정적인 관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 학업 스트레스-스마트폰 과의존 경로에서는 부모-자녀 의사소통의 매개효과가 정적인 관계를 지니었다. 따라서 본 연구 결과를 정리해보면, 학업 스트레스로 인하여 스마트폰 과의존 할 경우 부모-자녀의 개방형‧긍정적인 의사소통의 방법으로 스마트폰 과의존의 감소효과를 갖게 된다. 또한 학업 스트레스 수준이 높을수록 스마트폰 과의존 수준이 높게 나타난다는 선행연구(민동옥, 2019)의 결과와 같았으며, 고등학생의 원만한 학업을 위해서 학업 스트레스 수준을 낮추어야 한다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라 본연구는 학업 스트레스가 스마트폰 과의존에 영향을 미치는 요인을 확인하고 변인관계를 확인하였고, 청소년의 발달에 가장 직접적인 영향을 주는 부모와 자녀의 건강한 대화를 통해 학업 스트레스, 스마트폰 과의존을 완화시키는데 도움을 줄 수가 있다는 것에 큰 의의가 있었다. 이를 바탕으로 본 연구는 노원구, 경기도 특정 지역의 고등학교에 재학 중인 고등학생을 대상으로 한 결과이므로 추후 전국을 대상으로 연구하거나 종단적 연구를 확대해 나가야 할 필요가 있으며, 이로 인하여 청소년의 학업 스트레스로 인한 스마트폰 과의존의 예방과 방안을 고안하고 논의하였다.
본 연구의 목적은 청소년의 스마트폰 과의존 문제가 사회적문제로 심화되고 있으므로, 청소년의 학업 스트레스가 스마트폰 과의존에 미치는 영향과 학업 스트레스와 스마트폰 과의존과의 관계에서 부모-자녀 의사소통의 매개효과가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있었다. 이를 위하여 서울 노원구에 소재하는 Y고등학교와 경기도에 소재하는 D 고등학교, E 고등학교 3개의 고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 463명을 대상으로 2020년 12월부터 2021년 3월까지 설문조사를 실시하였다. 코로나19로 인하여 대면수업이 원활하지 못한 관계로 학교 측에 이해를 바라며 도움을 받아 4개월 기간 동안 온라인 설문조사를 통하여 실시하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 수집한 자료에서 결측치와 미응답을 제거한 후 SPSS 22.0을 사용하여 신뢰도분석을 실시하였다. 이에 따른 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학업 스트레스는 스마트폰 과의존과 정적인 직접 관계를 지니었다. 둘째, 학업 스트레스는 부모-자녀 의사소통과 정적인 직접 관계를 보였다. 셋째, 부모-자녀 의사소통은 스마트폰 과의존과 정적인 직접 관계가 있었다. 넷째, 학업 스트레스는 부모-자녀 의사소통을 매개로 하여 스마트폰 과의존과 정적인 관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 학업 스트레스-스마트폰 과의존 경로에서는 부모-자녀 의사소통의 매개효과가 정적인 관계를 지니었다. 따라서 본 연구 결과를 정리해보면, 학업 스트레스로 인하여 스마트폰 과의존 할 경우 부모-자녀의 개방형‧긍정적인 의사소통의 방법으로 스마트폰 과의존의 감소효과를 갖게 된다. 또한 학업 스트레스 수준이 높을수록 스마트폰 과의존 수준이 높게 나타난다는 선행연구(민동옥, 2019)의 결과와 같았으며, 고등학생의 원만한 학업을 위해서 학업 스트레스 수준을 낮추어야 한다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라 본연구는 학업 스트레스가 스마트폰 과의존에 영향을 미치는 요인을 확인하고 변인관계를 확인하였고, 청소년의 발달에 가장 직접적인 영향을 주는 부모와 자녀의 건강한 대화를 통해 학업 스트레스, 스마트폰 과의존을 완화시키는데 도움을 줄 수가 있다는 것에 큰 의의가 있었다. 이를 바탕으로 본 연구는 노원구, 경기도 특정 지역의 고등학교에 재학 중인 고등학생을 대상으로 한 결과이므로 추후 전국을 대상으로 연구하거나 종단적 연구를 확대해 나가야 할 필요가 있으며, 이로 인하여 청소년의 학업 스트레스로 인한 스마트폰 과의존의 예방과 방안을 고안하고 논의하였다.
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of parent-child communication on the relationship between academic stress and smartphone overdependence, as the problem of adolescents' smartphone overdependence is deepening into social problems. For this purpose, a survey was conduc...
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of parent-child communication on the relationship between academic stress and smartphone overdependence, as the problem of adolescents' smartphone overdependence is deepening into social problems. For this purpose, a survey was conducted from December 2020 to March 2021 with 463 students in the first, second and third grade of Y high school in Nowon-gu, Seoul, and D high school and E high school in Gyeonggi-do. Because of the lack of face-to-face classes due to Corona 19, the study conducted an online survey for 4 months with help from the school in order to understand. To achieve the purpose of this study, the reliability analysis was conducted using SPSS 22.0 after removing missing values and unresponsive responses from the collected data. The results of this study are as follows: First, academic stress has a positive direct relationship with smartphone overdependence. Second, academic stress showed a positive direct relationship with parent-child communication; third, parent-child communication had a positive direct relationship with smartphone overdependence. Fourth, academic stress was found to have a positive relationship with smartphone overdependence through parent-child communication. Fifth, in the academic stress-smartphone overdependence path, the mediating effect of parent-child communication was positively related. Therefore, the results of this study show that if the smartphone is overdependent due to academic stress, the smartphone overdependence will be reduced by the method of open and positive communication between parents and children.In addition, the results of previous studies (Min Dong-ok, 2019) that the higher the level of academic stress, the higher the level of smartphone overdependence appeared, and it was found that the level of academic stress should be lowered for the smooth study of high school students. Accordingly, this study confirmed the factors that academic stress affects smartphone overdependence and confirmed the variable relationship, and it was significant that it could help to alleviate academic stress and smartphone overdependence through healthy conversation between parents and children who have the most direct influence on the development of adolescents. Based on this, this study is the result of high school students attending high schools in Nowon-gu and Gyeonggi-do, so it is necessary to study the whole country or expand the longitudinal research in the future. Therefore, the prevention and plan of smartphone overdependence due to academic stress of adolescents were devised and discussed.
The purpose of this study was to investigate the mediating effect of parent-child communication on the relationship between academic stress and smartphone overdependence, as the problem of adolescents' smartphone overdependence is deepening into social problems. For this purpose, a survey was conducted from December 2020 to March 2021 with 463 students in the first, second and third grade of Y high school in Nowon-gu, Seoul, and D high school and E high school in Gyeonggi-do. Because of the lack of face-to-face classes due to Corona 19, the study conducted an online survey for 4 months with help from the school in order to understand. To achieve the purpose of this study, the reliability analysis was conducted using SPSS 22.0 after removing missing values and unresponsive responses from the collected data. The results of this study are as follows: First, academic stress has a positive direct relationship with smartphone overdependence. Second, academic stress showed a positive direct relationship with parent-child communication; third, parent-child communication had a positive direct relationship with smartphone overdependence. Fourth, academic stress was found to have a positive relationship with smartphone overdependence through parent-child communication. Fifth, in the academic stress-smartphone overdependence path, the mediating effect of parent-child communication was positively related. Therefore, the results of this study show that if the smartphone is overdependent due to academic stress, the smartphone overdependence will be reduced by the method of open and positive communication between parents and children.In addition, the results of previous studies (Min Dong-ok, 2019) that the higher the level of academic stress, the higher the level of smartphone overdependence appeared, and it was found that the level of academic stress should be lowered for the smooth study of high school students. Accordingly, this study confirmed the factors that academic stress affects smartphone overdependence and confirmed the variable relationship, and it was significant that it could help to alleviate academic stress and smartphone overdependence through healthy conversation between parents and children who have the most direct influence on the development of adolescents. Based on this, this study is the result of high school students attending high schools in Nowon-gu and Gyeonggi-do, so it is necessary to study the whole country or expand the longitudinal research in the future. Therefore, the prevention and plan of smartphone overdependence due to academic stress of adolescents were devised and discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.