본 연구는 오태석과 정남희의 가야금병창 춘향가 中 쑥대머리의 사설 및 선율을 분석하고 비교하는 것이 목적이다. 연구방법은 오태석·정남희의 쑥대머리 사설 내용의 분석을 편의상 사설의 내용과 말 붙임새의 따라 마루로 구분하여 분석하였다. 선율 비교분석은 오선보를 사용하여 오태석은 실음으로, 정남희는 실음보다 단 3도 위로 채보하였다.
오태석·정남희의 쑥대머리 사설구성 중 동일사설은 제 2·3·5·7마루였고, 유사사설은 제 1·4·6마루였다. 상이사설은 제 8마루의 25장단이었다. 오태석의 단독사설이 출현하는 부분은 제...
본 연구는 오태석과 정남희의 가야금병창 춘향가 中 쑥대머리의 사설 및 선율을 분석하고 비교하는 것이 목적이다. 연구방법은 오태석·정남희의 쑥대머리 사설 내용의 분석을 편의상 사설의 내용과 말 붙임새의 따라 마루로 구분하여 분석하였다. 선율 비교분석은 오선보를 사용하여 오태석은 실음으로, 정남희는 실음보다 단 3도 위로 채보하였다.
오태석·정남희의 쑥대머리 사설구성 중 동일사설은 제 2·3·5·7마루였고, 유사사설은 제 1·4·6마루였다. 상이사설은 제 8마루의 25장단이었다. 오태석의 단독사설이 출현하는 부분은 제 6마루 중 23~24장단, 26~32장단이었다.
동일선율은 총 2회 출현하며 선율을 구성하는 중심선율이 9박 이상 동일하였다. 그리고 유사선율은 7회 출현하며 선율을 구성하는 중심선율이 6박 이상 동일하였다. 또한 상이선율은 16회로 선율을 구성하는 중심선율이 3박 이하 동일하였다.
그리고 오태석의 가야금병창 쑥대머리 단독선율은 6회이다. 정남희의 쑥대머리에서는 등장하지 않는 선율과 사설임으로 오태석의 단독적인 부분임을 알 수 있다.
오태석의 쑥대머리 구성음계는 B-E`-F`-G`-A`-B`-D``-E``로 구성되어있고, 정남희의 쑥대머리 구성음계는 B-E`-F`-G`-A`-B`-E``로 구성되어있다.
결론적으로 오태석·정남희 가야금병창 쑥대머리는 오태석은 중모리 32장단, 정남희는 중모리 25장단으로 오태석의 쑥대머리가 6장단 많았으며, 이것은 오태석의 독창적인 사설임을 확인할 수 있다. 또한 선율을 동일, 유사, 상이 선율로 나누어 선율을 비교해본 결과 동일선율은 2회, 유사선율은 7회, 상이선율은 17회로 비해 상이선율의 비중이 높은 것을 확인하였다. 구성음계는 오태석 7음, 정남희는 6음으로 횟수는 적으나 D``음이 출현이 오태석 쑥대머리에서만 나타났고, G`음 이상의 상청진행이 정남희에 비해 많은 점으로 보아 선율이 다양함을 알 수 있었다.
본 연구는 오태석과 정남희의 가야금병창 춘향가 中 쑥대머리의 사설 및 선율을 분석하고 비교하는 것이 목적이다. 연구방법은 오태석·정남희의 쑥대머리 사설 내용의 분석을 편의상 사설의 내용과 말 붙임새의 따라 마루로 구분하여 분석하였다. 선율 비교분석은 오선보를 사용하여 오태석은 실음으로, 정남희는 실음보다 단 3도 위로 채보하였다.
오태석·정남희의 쑥대머리 사설구성 중 동일사설은 제 2·3·5·7마루였고, 유사사설은 제 1·4·6마루였다. 상이사설은 제 8마루의 25장단이었다. 오태석의 단독사설이 출현하는 부분은 제 6마루 중 23~24장단, 26~32장단이었다.
동일선율은 총 2회 출현하며 선율을 구성하는 중심선율이 9박 이상 동일하였다. 그리고 유사선율은 7회 출현하며 선율을 구성하는 중심선율이 6박 이상 동일하였다. 또한 상이선율은 16회로 선율을 구성하는 중심선율이 3박 이하 동일하였다.
그리고 오태석의 가야금병창 쑥대머리 단독선율은 6회이다. 정남희의 쑥대머리에서는 등장하지 않는 선율과 사설임으로 오태석의 단독적인 부분임을 알 수 있다.
오태석의 쑥대머리 구성음계는 B-E`-F`-G`-A`-B`-D``-E``로 구성되어있고, 정남희의 쑥대머리 구성음계는 B-E`-F`-G`-A`-B`-E``로 구성되어있다.
결론적으로 오태석·정남희 가야금병창 쑥대머리는 오태석은 중모리 32장단, 정남희는 중모리 25장단으로 오태석의 쑥대머리가 6장단 많았으며, 이것은 오태석의 독창적인 사설임을 확인할 수 있다. 또한 선율을 동일, 유사, 상이 선율로 나누어 선율을 비교해본 결과 동일선율은 2회, 유사선율은 7회, 상이선율은 17회로 비해 상이선율의 비중이 높은 것을 확인하였다. 구성음계는 오태석 7음, 정남희는 6음으로 횟수는 적으나 D``음이 출현이 오태석 쑥대머리에서만 나타났고, G`음 이상의 상청진행이 정남희에 비해 많은 점으로 보아 선율이 다양함을 알 수 있었다.
This researcm aimed at analyzing and comparing the narration and melody of Ssukdaemeori in O Taeseok and Jeong Namhee Gayageum Byeongchang Chunhyangga. As the research method, this research analyzed the narration content of O Taeseok·Jeong Namhee’s Ssukdaemeori by dividing into maru according to the...
This researcm aimed at analyzing and comparing the narration and melody of Ssukdaemeori in O Taeseok and Jeong Namhee Gayageum Byeongchang Chunhyangga. As the research method, this research analyzed the narration content of O Taeseok·Jeong Namhee’s Ssukdaemeori by dividing into maru according to the narration content and word attachment form for convenience. In respect of melody comparative analysis, O Taeseok noted actual tone using staff noration, while Jeong Namhee noted minor 3-line over the actual tone.
The same narrations among O Taeseok·Jeong Namhee’s Ssukdaemeori narration composition were 2·3·5·7 maru, while the similar narrations were 1·4·6 maru. Different narrations were 25 rhythm of 8 maru. O Taeseok’s solo narration parts were 23~24 rhythm, 26~32 rhythm of 6 maru.
Same melody appeared total twice, while the central melody that composed the melody appeared same in over 9 beats. Also, similar melody appeared 7 times, while the central melody that composed the melody appeared same in over 6 beats. Also, different melody appeared 16 times, the central melody that composed the melody appeared same in below 3 beats.
Also, sole melody of O Taeseok’s Gayageum Byeongchang Ssukdaemeori appeared 6 times. That was confirmed as O Taeseok’s sole part, since the melody and narration didn’t appear in Jeong Namhee’s Ssukdaemeori.
O Taeseok’s Ssukdaemeori scale was composed in order o B-E`-F`-G`-A`-B`-D``-E``, while Jeong Namhee’s Ssukdaemeori scale was composed in order of B-E`-F`-G`-A`-B`-E``.
In conclusion, O Taeseok·Jeong Namhee’s Gayageum Byeongchang Ssukdaemeori appeared Jungmori 32 rhythm in O Taeseok, while Jungmori 25 rhythm in Jeong Namhee, 6 rhythm more in O Taeseok’s Ssukdaemeori, which was determined as O Taeseok’s original narration. Also, as the result of comparing the melody by dividing melody into the same, similar, and different melodies, same melody appeared twice, similar melody 7 times, and different melody 17 times, accordingly, different melody appeared highest. Composition scale appeared 7 tones in O Taeseok while 6 tones in Jeong Namhee, nevertheless number of tone was small, however tone D`` appeared only in O Taeseok’s Ssukdaemeori, and diversity of melody was determined there considering that Sangcheon progress over tone G` appeared more frequently than in Jeong Namhee.
This researcm aimed at analyzing and comparing the narration and melody of Ssukdaemeori in O Taeseok and Jeong Namhee Gayageum Byeongchang Chunhyangga. As the research method, this research analyzed the narration content of O Taeseok·Jeong Namhee’s Ssukdaemeori by dividing into maru according to the narration content and word attachment form for convenience. In respect of melody comparative analysis, O Taeseok noted actual tone using staff noration, while Jeong Namhee noted minor 3-line over the actual tone.
The same narrations among O Taeseok·Jeong Namhee’s Ssukdaemeori narration composition were 2·3·5·7 maru, while the similar narrations were 1·4·6 maru. Different narrations were 25 rhythm of 8 maru. O Taeseok’s solo narration parts were 23~24 rhythm, 26~32 rhythm of 6 maru.
Same melody appeared total twice, while the central melody that composed the melody appeared same in over 9 beats. Also, similar melody appeared 7 times, while the central melody that composed the melody appeared same in over 6 beats. Also, different melody appeared 16 times, the central melody that composed the melody appeared same in below 3 beats.
Also, sole melody of O Taeseok’s Gayageum Byeongchang Ssukdaemeori appeared 6 times. That was confirmed as O Taeseok’s sole part, since the melody and narration didn’t appear in Jeong Namhee’s Ssukdaemeori.
O Taeseok’s Ssukdaemeori scale was composed in order o B-E`-F`-G`-A`-B`-D``-E``, while Jeong Namhee’s Ssukdaemeori scale was composed in order of B-E`-F`-G`-A`-B`-E``.
In conclusion, O Taeseok·Jeong Namhee’s Gayageum Byeongchang Ssukdaemeori appeared Jungmori 32 rhythm in O Taeseok, while Jungmori 25 rhythm in Jeong Namhee, 6 rhythm more in O Taeseok’s Ssukdaemeori, which was determined as O Taeseok’s original narration. Also, as the result of comparing the melody by dividing melody into the same, similar, and different melodies, same melody appeared twice, similar melody 7 times, and different melody 17 times, accordingly, different melody appeared highest. Composition scale appeared 7 tones in O Taeseok while 6 tones in Jeong Namhee, nevertheless number of tone was small, however tone D`` appeared only in O Taeseok’s Ssukdaemeori, and diversity of melody was determined there considering that Sangcheon progress over tone G` appeared more frequently than in Jeong Namhee.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.