본 연구의 목적은 초등학교 6학년 아동을 대상으로 형제구조가 도덕성에 미치는 영향을 확인하는 것이다. 기존의 아동 도덕성에 관한 연구들은 주로 도덕적 판단력을 분석한 것이 많은 반면 아동의 전인적인 도덕성을 측정한 연구는 많지 않았다. 또 아동의 형제 구조가 주는 영향에 대한 연구는 그 영향력에 비해 비교적 좁은 범위 내에서만 이루어지는 한계가 있었다. 따라서 본 연구에서는 이러한 선행연구들의 한계를 보완하기 위해 형제 구조를 분류하고 도덕성을 Rest의 4-구성요소 모형에 근거해 분석하여 아동의 형제 구조가 도덕성에 미치는 영향을 검증하였으며, 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 형제 수에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 출생 순위에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 3. 형제 성 구성에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 4. 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 가. 손위 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 나. 손아래 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가?
위와 같은 연구 문제를 분석하기 위해 서울, 경기 지역 5개 학교 6학년 학생 382명을 대상으로 형제 구성과 도덕성에 관한 설문조사를 실시하였다. 설문지는 형제 구조에 대해 응답한 후 도덕성과 관련된 딜레마를 읽고 질문에 응답하는 형태로 이루어져 있다. 총 4개의 딜레마로 구성되어 있는데 도덕적 판단력을 측정하기 위한 딜레마 2개와 도덕적 감수성, ...
본 연구의 목적은 초등학교 6학년 아동을 대상으로 형제구조가 도덕성에 미치는 영향을 확인하는 것이다. 기존의 아동 도덕성에 관한 연구들은 주로 도덕적 판단력을 분석한 것이 많은 반면 아동의 전인적인 도덕성을 측정한 연구는 많지 않았다. 또 아동의 형제 구조가 주는 영향에 대한 연구는 그 영향력에 비해 비교적 좁은 범위 내에서만 이루어지는 한계가 있었다. 따라서 본 연구에서는 이러한 선행연구들의 한계를 보완하기 위해 형제 구조를 분류하고 도덕성을 Rest의 4-구성요소 모형에 근거해 분석하여 아동의 형제 구조가 도덕성에 미치는 영향을 검증하였으며, 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 형제 수에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 출생 순위에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 3. 형제 성 구성에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 4. 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 가. 손위 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 나. 손아래 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가?
위와 같은 연구 문제를 분석하기 위해 서울, 경기 지역 5개 학교 6학년 학생 382명을 대상으로 형제 구성과 도덕성에 관한 설문조사를 실시하였다. 설문지는 형제 구조에 대해 응답한 후 도덕성과 관련된 딜레마를 읽고 질문에 응답하는 형태로 이루어져 있다. 총 4개의 딜레마로 구성되어 있는데 도덕적 판단력을 측정하기 위한 딜레마 2개와 도덕적 감수성, 동기화, 품성화를 측정하기 위한 딜레마 2개로 이루어져 있다. 기술적 분석과 상관관계 분석을 통하여 수집된 결과들의 일반적인 특성을 알아보았으며, 형제 구조가 아동의 도덕성에 미치는 영향을 확인하기 위해 아동의 형제 수, 출생 순위, 형제 성 구성, 연령차와 도덕성 요소 간의 다변량분산분석(MANOVA)과 사후 분석(Scheffe test)를 실시하였다. 연구 자료 분석은 SPSS Statistics 22.0 프로그램을 사용하였으며, 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 형제 수에 따라 아동의 도덕성은 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 도덕적 감수성과 동기화는 p<.05, 도덕적 품성화는 p<.01 수준에서 유의하였으며 도덕적 판단력은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 형제가 두 명 이상인 아동은 형제가 하나거나 외동인 아동보보다 도덕적 감수성, 동기화, 품성과 점수가 높은 결과를 보였다. 둘째, 출생 순위에 따라 아동의 도덕성은 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 도덕적 동기화는 p<.05, 도덕적 품성화는 p<.01 수준에서 유의하였으며 도덕적 감수성과 판단력은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 아동의 출생 순위가 중간일 때 도덕적 동기화와 품성화 점수가 가장 높은 결과를 보였고 막내 아동의 결과가 가장 낮았다. 셋째, 형제 성 구성에 따라 아동의 도덕성은 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 도덕적 품성화가 p<.05 수준에서 유의하였으며 도덕적 감수성, 판단력, 동기화는 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 아동의 형제가 자신의 성별과 다른 이성일 경우 도덕적 품성화 점수가 가장 높았으며, 아동과 아동의 형제 성별이 모두 여성일 때가 뒤를 이었고, 모두가 남성일 때 가장 낮은 결과를 보였다. 넷째, 손위 형제와의 연령차에 따라서는 아동의 도덕성에 유의한 차이가 있은 것으로 확인되었으나 손아래 형제와의 연령차와 도덕성은 유의하지 않았다. 아동보다 연령이 많은 형제가 있을 때, 아동은 형제와의 연령차에 따라 도덕적 품성화에서 p<.01 수준으로 유의한 차이를 보였으며 도덕적 감수성, 판단력, 동기화에서는 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 형제와의 연령차는 1~2살, 3~4살, 5살 이상으로 구분하였는데 손위 형제와의 연령차가 적을수록 도덕적 품성화 결과가 높게 나타났다. 위와 같은 결과에 의한 본 연구의 결론과 의의는 다음과 같다. 첫째, 형제 수가 도덕성 전반에 긍정적인 영향을 주었음을 확인하였다. 이러한 결과는 여러 형제 사이의 상호작용이 도덕성 발달을 돕는다는 사실을 유추할 수 있게 해주며, 부부가 여러 자녀를 가지는 것이 자녀의 도덕성 발달에 긍정적인 영향을 준다는 점을 시사한다. 둘째, 아동의 출생 순위나 손위 형제와의 연령차에 따라 도덕적 품성화에 유의한 차이가 있었다. 이를 통해 아동이 가족 내에서 가지는 위치와 그에 따라 요구 받는 역할이 아동의 도덕적 행동과 실천에 영향을 미친다는 것을 확인 할 수 있었다. 특히 아동의 출생 순위가 막내인 경우 도덕적 품성화가 낮았기 때문에 막내 아동에게는 가정과 학교에서 도덕 행동을 실천할 기회를 더 많이 부여하고 격려하는 것이 필요할 것으로 생각된다. 셋째, 아동의 성별이 도덕성과 유의한 상관관계가 없음에도 불구하고 형제의 성별에 따라서는 도덕적 품성화에 유의한 차이가 있었다. 특히 이성 형제가 긍정적인 영향을 주는 것을 확인하였다. 이는 이성 형제 사이의 상호작용이 동성보다 도덕 발달에 더 도움이 될 수도 있다는 점을 시사한다. 마지막으로 도덕적 판단력이 형제 구조의 어떠한 요소와도 유의한 상관이 없었던 점과 도덕적 품성화가 모든 형제 구조 요소와 유의한 상관이 있었다. 결과를 통해 형제 구조가 아동의 도덕성에서 지적 판단이 아닌 행동 실천과 관련이 있음을 확인하였다. 또한 아동이 가진 형제들의 구성이 다양할수록 도덕적 품성화가 높았는데 이를 통해 다양한 형제와의 상호작용이 아동의 도덕적 행동 실천을 자극할 수 있음을 예상할 수 있다.
본 연구의 목적은 초등학교 6학년 아동을 대상으로 형제구조가 도덕성에 미치는 영향을 확인하는 것이다. 기존의 아동 도덕성에 관한 연구들은 주로 도덕적 판단력을 분석한 것이 많은 반면 아동의 전인적인 도덕성을 측정한 연구는 많지 않았다. 또 아동의 형제 구조가 주는 영향에 대한 연구는 그 영향력에 비해 비교적 좁은 범위 내에서만 이루어지는 한계가 있었다. 따라서 본 연구에서는 이러한 선행연구들의 한계를 보완하기 위해 형제 구조를 분류하고 도덕성을 Rest의 4-구성요소 모형에 근거해 분석하여 아동의 형제 구조가 도덕성에 미치는 영향을 검증하였으며, 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 형제 수에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 출생 순위에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 3. 형제 성 구성에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 연구문제 4. 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 가. 손위 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가? 나. 손아래 형제와의 연령차에 따라 아동의 도덕성에 차이가 있는가?
위와 같은 연구 문제를 분석하기 위해 서울, 경기 지역 5개 학교 6학년 학생 382명을 대상으로 형제 구성과 도덕성에 관한 설문조사를 실시하였다. 설문지는 형제 구조에 대해 응답한 후 도덕성과 관련된 딜레마를 읽고 질문에 응답하는 형태로 이루어져 있다. 총 4개의 딜레마로 구성되어 있는데 도덕적 판단력을 측정하기 위한 딜레마 2개와 도덕적 감수성, 동기화, 품성화를 측정하기 위한 딜레마 2개로 이루어져 있다. 기술적 분석과 상관관계 분석을 통하여 수집된 결과들의 일반적인 특성을 알아보았으며, 형제 구조가 아동의 도덕성에 미치는 영향을 확인하기 위해 아동의 형제 수, 출생 순위, 형제 성 구성, 연령차와 도덕성 요소 간의 다변량분산분석(MANOVA)과 사후 분석(Scheffe test)를 실시하였다. 연구 자료 분석은 SPSS Statistics 22.0 프로그램을 사용하였으며, 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 형제 수에 따라 아동의 도덕성은 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 도덕적 감수성과 동기화는 p<.05, 도덕적 품성화는 p<.01 수준에서 유의하였으며 도덕적 판단력은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 형제가 두 명 이상인 아동은 형제가 하나거나 외동인 아동보보다 도덕적 감수성, 동기화, 품성과 점수가 높은 결과를 보였다. 둘째, 출생 순위에 따라 아동의 도덕성은 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 도덕적 동기화는 p<.05, 도덕적 품성화는 p<.01 수준에서 유의하였으며 도덕적 감수성과 판단력은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 아동의 출생 순위가 중간일 때 도덕적 동기화와 품성화 점수가 가장 높은 결과를 보였고 막내 아동의 결과가 가장 낮았다. 셋째, 형제 성 구성에 따라 아동의 도덕성은 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 도덕적 품성화가 p<.05 수준에서 유의하였으며 도덕적 감수성, 판단력, 동기화는 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 아동의 형제가 자신의 성별과 다른 이성일 경우 도덕적 품성화 점수가 가장 높았으며, 아동과 아동의 형제 성별이 모두 여성일 때가 뒤를 이었고, 모두가 남성일 때 가장 낮은 결과를 보였다. 넷째, 손위 형제와의 연령차에 따라서는 아동의 도덕성에 유의한 차이가 있은 것으로 확인되었으나 손아래 형제와의 연령차와 도덕성은 유의하지 않았다. 아동보다 연령이 많은 형제가 있을 때, 아동은 형제와의 연령차에 따라 도덕적 품성화에서 p<.01 수준으로 유의한 차이를 보였으며 도덕적 감수성, 판단력, 동기화에서는 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 형제와의 연령차는 1~2살, 3~4살, 5살 이상으로 구분하였는데 손위 형제와의 연령차가 적을수록 도덕적 품성화 결과가 높게 나타났다. 위와 같은 결과에 의한 본 연구의 결론과 의의는 다음과 같다. 첫째, 형제 수가 도덕성 전반에 긍정적인 영향을 주었음을 확인하였다. 이러한 결과는 여러 형제 사이의 상호작용이 도덕성 발달을 돕는다는 사실을 유추할 수 있게 해주며, 부부가 여러 자녀를 가지는 것이 자녀의 도덕성 발달에 긍정적인 영향을 준다는 점을 시사한다. 둘째, 아동의 출생 순위나 손위 형제와의 연령차에 따라 도덕적 품성화에 유의한 차이가 있었다. 이를 통해 아동이 가족 내에서 가지는 위치와 그에 따라 요구 받는 역할이 아동의 도덕적 행동과 실천에 영향을 미친다는 것을 확인 할 수 있었다. 특히 아동의 출생 순위가 막내인 경우 도덕적 품성화가 낮았기 때문에 막내 아동에게는 가정과 학교에서 도덕 행동을 실천할 기회를 더 많이 부여하고 격려하는 것이 필요할 것으로 생각된다. 셋째, 아동의 성별이 도덕성과 유의한 상관관계가 없음에도 불구하고 형제의 성별에 따라서는 도덕적 품성화에 유의한 차이가 있었다. 특히 이성 형제가 긍정적인 영향을 주는 것을 확인하였다. 이는 이성 형제 사이의 상호작용이 동성보다 도덕 발달에 더 도움이 될 수도 있다는 점을 시사한다. 마지막으로 도덕적 판단력이 형제 구조의 어떠한 요소와도 유의한 상관이 없었던 점과 도덕적 품성화가 모든 형제 구조 요소와 유의한 상관이 있었다. 결과를 통해 형제 구조가 아동의 도덕성에서 지적 판단이 아닌 행동 실천과 관련이 있음을 확인하였다. 또한 아동이 가진 형제들의 구성이 다양할수록 도덕적 품성화가 높았는데 이를 통해 다양한 형제와의 상호작용이 아동의 도덕적 행동 실천을 자극할 수 있음을 예상할 수 있다.
The purpose of this study is to examine the effect of sibling structure on morality of 6th-grade elementary school children. The existing studies on child morality have mainly analyzed moral judgment, so have failed to measure the holistic morality of children. The study of sibling structure and mor...
The purpose of this study is to examine the effect of sibling structure on morality of 6th-grade elementary school children. The existing studies on child morality have mainly analyzed moral judgment, so have failed to measure the holistic morality of children. The study of sibling structure and morality, therefore, have a limitation considering its importance in child development. Therefore, in order to overcome the limitations of the prior research, this study focused on sibling structure and examined how sibling structure was related to morality based on Rest's 4-component theory. The purpose of this study is to verify the effect of sibling structure on comprehensive morality. Specific research questions are as follows: Research problem 1. Is there any difference in morality between children according to the number of siblings? Research problem 2. Is there any difference in children's morality according to the birth order? Research problem 3. Is there any difference in children's morality according to the composition of the siblings’ gender? Research problem 4. Is there any difference in children's morality according to the age gap between the siblings?
In order to answer the questions, a total of 382 students 6th graders from schools located in Seoul and Gyeonggi areas responded questionnaires. The questionnaire consisted of two dilemmas to measure moral judgment (e.g. cognitive morality), two dilemmas to measure moral sensitivity, motivation (e.g. affective morality), and character (e.g. behavioral morality). In order to examine the effect of the sibling structure on the morality of the children, I examined the relationship between children's number of siblings, birth order, sibling composition, Multivariate analysis of variance (MANOVA) and post-hoc analysis (Scheffe test) were conductedusing SPSS Statistics 22.0 program. The results of this study are as follows. First, according to the number of siblings, the morality of children was found to be significantly different. Moral sensitivity and motivation were significant at p <.05, moral character at p <.01 level, and moral judgment was not significantly different. This means that children with more than two siblings showed higher moral sensitivity, motivation, character scores than only child or children with only one sibling. Second, according to the birth order, the morality of the children was found to be significantly different. Moral motivation was significant at p <.05, moral character at p <.01 level, and moral sensitivity and judgment were not significantly different. When the children's birth order is in the middle, moral motivation and character scores were the highest. However, the youngest children reported the lowest morality. Third, the morality of children was found to be significantly different according to the gender composition of siblings. Moral character was significant at p <.05 level, and moral sensitivity, judgment and motivation were not significantly different. Specifically, moral character scores were highest when the child's sibling was different from his or her gender, followed by all-sisters (the target child and siblings are females) and all-brothers (the target child and siblings are males). Fourth, it was found that there was a significant difference in the morality of the children according to the age gap with the elder siblings, but the age gap with younger siblings were not statistically significant. When there were siblings older than the target child there was a significant difference in moral character at p <.01 level, and there was no significant difference in moral sensitivity, judgment, and motivation. The age gap was coded as 1=one to two years, 2=three to four years, and 3=five years and older. As the age gap increased, the scores of moral character became larger. The conclusions and implications of this study are as follows. First, this study confirms that the number of siblings influence positively on morality in general. These results suggest that interactions among siblings help to develop morality and having multiple children positively influence the moral development of children. Second, there was a significant difference in moral character according to the children's birth order and the age gap with the siblings. The position of the target child in the family and the role required accordingly influence the moral behavior and practices. It is important to note that when the birth order of children was the youngest, moral character was low. It is necessary for youngest children to give and encourage more opportunity to practice moral behavior in home and school. Third, although there was no significant correlation between the gender of the child and morality, there was a significant difference in moral character depending on the gender composition among the siblings. This suggests that the interaction with different gender may be more helpful to develop morality. Finally, moral judgment had no significant correlation with any element of sibling structure, while moral character had a significant correlation with all sibling structure factors. This indicates that sibling structure is more likely to associated with behavioral rather than cognitive/ intellectual morality. In addition, moral character was higher as the composition of the children's siblings varied, so it could be expected that interaction with various kinds of siblings could stimulate the moral behavior and practice of the child.
The purpose of this study is to examine the effect of sibling structure on morality of 6th-grade elementary school children. The existing studies on child morality have mainly analyzed moral judgment, so have failed to measure the holistic morality of children. The study of sibling structure and morality, therefore, have a limitation considering its importance in child development. Therefore, in order to overcome the limitations of the prior research, this study focused on sibling structure and examined how sibling structure was related to morality based on Rest's 4-component theory. The purpose of this study is to verify the effect of sibling structure on comprehensive morality. Specific research questions are as follows: Research problem 1. Is there any difference in morality between children according to the number of siblings? Research problem 2. Is there any difference in children's morality according to the birth order? Research problem 3. Is there any difference in children's morality according to the composition of the siblings’ gender? Research problem 4. Is there any difference in children's morality according to the age gap between the siblings?
In order to answer the questions, a total of 382 students 6th graders from schools located in Seoul and Gyeonggi areas responded questionnaires. The questionnaire consisted of two dilemmas to measure moral judgment (e.g. cognitive morality), two dilemmas to measure moral sensitivity, motivation (e.g. affective morality), and character (e.g. behavioral morality). In order to examine the effect of the sibling structure on the morality of the children, I examined the relationship between children's number of siblings, birth order, sibling composition, Multivariate analysis of variance (MANOVA) and post-hoc analysis (Scheffe test) were conductedusing SPSS Statistics 22.0 program. The results of this study are as follows. First, according to the number of siblings, the morality of children was found to be significantly different. Moral sensitivity and motivation were significant at p <.05, moral character at p <.01 level, and moral judgment was not significantly different. This means that children with more than two siblings showed higher moral sensitivity, motivation, character scores than only child or children with only one sibling. Second, according to the birth order, the morality of the children was found to be significantly different. Moral motivation was significant at p <.05, moral character at p <.01 level, and moral sensitivity and judgment were not significantly different. When the children's birth order is in the middle, moral motivation and character scores were the highest. However, the youngest children reported the lowest morality. Third, the morality of children was found to be significantly different according to the gender composition of siblings. Moral character was significant at p <.05 level, and moral sensitivity, judgment and motivation were not significantly different. Specifically, moral character scores were highest when the child's sibling was different from his or her gender, followed by all-sisters (the target child and siblings are females) and all-brothers (the target child and siblings are males). Fourth, it was found that there was a significant difference in the morality of the children according to the age gap with the elder siblings, but the age gap with younger siblings were not statistically significant. When there were siblings older than the target child there was a significant difference in moral character at p <.01 level, and there was no significant difference in moral sensitivity, judgment, and motivation. The age gap was coded as 1=one to two years, 2=three to four years, and 3=five years and older. As the age gap increased, the scores of moral character became larger. The conclusions and implications of this study are as follows. First, this study confirms that the number of siblings influence positively on morality in general. These results suggest that interactions among siblings help to develop morality and having multiple children positively influence the moral development of children. Second, there was a significant difference in moral character according to the children's birth order and the age gap with the siblings. The position of the target child in the family and the role required accordingly influence the moral behavior and practices. It is important to note that when the birth order of children was the youngest, moral character was low. It is necessary for youngest children to give and encourage more opportunity to practice moral behavior in home and school. Third, although there was no significant correlation between the gender of the child and morality, there was a significant difference in moral character depending on the gender composition among the siblings. This suggests that the interaction with different gender may be more helpful to develop morality. Finally, moral judgment had no significant correlation with any element of sibling structure, while moral character had a significant correlation with all sibling structure factors. This indicates that sibling structure is more likely to associated with behavioral rather than cognitive/ intellectual morality. In addition, moral character was higher as the composition of the children's siblings varied, so it could be expected that interaction with various kinds of siblings could stimulate the moral behavior and practice of the child.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.