그림책 읽기 후 토의활동이 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 영향 The Effect of Discussion Activities Following Picture-Book Reading on Self-Efficacy for Children's Elementary School Adjustment원문보기
본 연구는 그림책 읽기 후 토의활동이 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 영향을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이에 만 5세 유아를 대상으로 본 연구목적을 달성하기 위해서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 어떤 영향을 미치는가?
1-1. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 인지적 효능감에 어떤 영향을 미치는가? 1-2. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 사회・정서적 효능감에 어떤 영향을 미치는가? 1-3. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 신체적 효능감에 어떤 영향을 미치는가?
본 연구는 이와 같은 연구문제를 검증하기 위해서 경기도 G시에 위치한 D어린이집에 다니고 있는 만 5세 유아 23명을 실험집단, K어린이집 유아 23명을 비교집단으로 하여 총 46명의 유아를 연구대상으로 선정하였다. 실험은 2016년 8월 30일부터 10월 25일까지 총 9주간 16회기에 걸쳐 이루어 졌다. 실험집단에는 초등학교 적응 관련 그림책 읽기활동 후 토의활동을, 비교집단은 초등학교 적응 관련 그림책 읽기활동을 각각 진행하였고 이를 검증하기 위해 사전-사후 검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 전인옥(1996)의 유아 ...
본 연구는 그림책 읽기 후 토의활동이 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 영향을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이에 만 5세 유아를 대상으로 본 연구목적을 달성하기 위해서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 어떤 영향을 미치는가?
1-1. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 인지적 효능감에 어떤 영향을 미치는가? 1-2. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 사회・정서적 효능감에 어떤 영향을 미치는가? 1-3. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 신체적 효능감에 어떤 영향을 미치는가?
본 연구는 이와 같은 연구문제를 검증하기 위해서 경기도 G시에 위치한 D어린이집에 다니고 있는 만 5세 유아 23명을 실험집단, K어린이집 유아 23명을 비교집단으로 하여 총 46명의 유아를 연구대상으로 선정하였다. 실험은 2016년 8월 30일부터 10월 25일까지 총 9주간 16회기에 걸쳐 이루어 졌다. 실험집단에는 초등학교 적응 관련 그림책 읽기활동 후 토의활동을, 비교집단은 초등학교 적응 관련 그림책 읽기활동을 각각 진행하였고 이를 검증하기 위해 사전-사후 검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 전인옥(1996)의 유아 자기 효능감 검사 도구를 초등학교 상황에 맞추어 수정한 노주희(2014)의 초등학교 적응 관련 효능감 측정 도구이다. 이 검사 도구는 인지적 효능감, 사회・정서적 효능감, 신체적 효능감 등의 3개의 하위요인으로 구성되어 있다. 실험의 효과를 검증하기 위해 SPSS(PASW) 18.0 프로그램을 이용하여 두 집단 간의 동질성 검증 및 사후검사의 집단 간 차이는 Mann-Whitney U-test로 집단 내 사전-사후검사의 차이는 Wilcoxon 부호-순위 검정을 통해 알아보았다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 초등학교 적응 관련 효능감의 사전-사후 검사를 분석한 결과 실험집단과 비교집단 모두 유의미한 차이를 보이면서 증진된 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 적응 관련 효능감의 사후 검사 결과를 두 집단을 비교하여 분석한 결과 실험집단이 비교집단보다 증진된 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 인지적 효능감의 사전-사후 검사를 분석한 결과 실험집단과 비교집단 모두 유의미한 차이를 보이면서 증진된 것으로 나타났다. 넷째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 인지적 효능감의 사후 검사 결과를 두 집단을 비교하여 분석한 결과 실험집단이 비교집단보다 증진된 것으로 나타났다. 다섯째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 사회・정서적 효능감의 사전-사후 검사를 분석한 결과 실험집단은 유의미한 차이를 보이면서 증진된 것으로 나타났으나 비교집단은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 여섯째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 사회・정서적 효능감의 사후 검사 결과를 두 집단을 비교하여 분석한 결과 실험집단이 비교집단보다 증진된 것으로 나타났다. 일곱째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 신체적 효능감의 사전-사후 검사를 분석한 결과 실험집단과 비교집단 모두 유의미한 차이를 보이면서 증진된 것으로 나타났다. 여덟째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 신체적 효능감의 사후 검사 결과를 두 집단을 비교하여 분석한 결과 실험집단과 비교집단의 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과와 같이 그림책 읽기 후 토의활동은 만 5세 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 효과가 있으며 하위요인별로는 인지적 효능감, 사회・정서적 효능감에 효과가 있음을 알 수 있다. 따라서 현장에서는 유아들의 원만한 초등학교 적응을 돕기 위하여 이와 관련된 자기 효능감을 향상 시킬 수 있는 프로그램을 제공할 필요가 있으며 이를 위해 초등학교 적응과 관련된 그림책을 적극 활용하고, 토의활동을 활발하게 실시하려는 노력이 필요하다고 할 수 있겠다.
주요어: 초등학교 적응, 자기 효능감, 그림책 읽기활동, 토의활동
* 본 논문은 2017년 8월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위논문임.
본 연구는 그림책 읽기 후 토의활동이 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 미치는 영향을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이에 만 5세 유아를 대상으로 본 연구목적을 달성하기 위해서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 어떤 영향을 미치는가?
1-1. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 인지적 효능감에 어떤 영향을 미치는가? 1-2. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 사회・정서적 효능감에 어떤 영향을 미치는가? 1-3. 그림책 읽기 후 토의활동은 유아의 초등학교 적응 관련 신체적 효능감에 어떤 영향을 미치는가?
본 연구는 이와 같은 연구문제를 검증하기 위해서 경기도 G시에 위치한 D어린이집에 다니고 있는 만 5세 유아 23명을 실험집단, K어린이집 유아 23명을 비교집단으로 하여 총 46명의 유아를 연구대상으로 선정하였다. 실험은 2016년 8월 30일부터 10월 25일까지 총 9주간 16회기에 걸쳐 이루어 졌다. 실험집단에는 초등학교 적응 관련 그림책 읽기활동 후 토의활동을, 비교집단은 초등학교 적응 관련 그림책 읽기활동을 각각 진행하였고 이를 검증하기 위해 사전-사후 검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 전인옥(1996)의 유아 자기 효능감 검사 도구를 초등학교 상황에 맞추어 수정한 노주희(2014)의 초등학교 적응 관련 효능감 측정 도구이다. 이 검사 도구는 인지적 효능감, 사회・정서적 효능감, 신체적 효능감 등의 3개의 하위요인으로 구성되어 있다. 실험의 효과를 검증하기 위해 SPSS(PASW) 18.0 프로그램을 이용하여 두 집단 간의 동질성 검증 및 사후검사의 집단 간 차이는 Mann-Whitney U-test로 집단 내 사전-사후검사의 차이는 Wilcoxon 부호-순위 검정을 통해 알아보았다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 초등학교 적응 관련 효능감의 사전-사후 검사를 분석한 결과 실험집단과 비교집단 모두 유의미한 차이를 보이면서 증진된 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 적응 관련 효능감의 사후 검사 결과를 두 집단을 비교하여 분석한 결과 실험집단이 비교집단보다 증진된 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 인지적 효능감의 사전-사후 검사를 분석한 결과 실험집단과 비교집단 모두 유의미한 차이를 보이면서 증진된 것으로 나타났다. 넷째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 인지적 효능감의 사후 검사 결과를 두 집단을 비교하여 분석한 결과 실험집단이 비교집단보다 증진된 것으로 나타났다. 다섯째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 사회・정서적 효능감의 사전-사후 검사를 분석한 결과 실험집단은 유의미한 차이를 보이면서 증진된 것으로 나타났으나 비교집단은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 여섯째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 사회・정서적 효능감의 사후 검사 결과를 두 집단을 비교하여 분석한 결과 실험집단이 비교집단보다 증진된 것으로 나타났다. 일곱째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 신체적 효능감의 사전-사후 검사를 분석한 결과 실험집단과 비교집단 모두 유의미한 차이를 보이면서 증진된 것으로 나타났다. 여덟째, 초등학교 적응 관련 효능감 하위요인인 신체적 효능감의 사후 검사 결과를 두 집단을 비교하여 분석한 결과 실험집단과 비교집단의 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과와 같이 그림책 읽기 후 토의활동은 만 5세 유아의 초등학교 적응 관련 효능감에 효과가 있으며 하위요인별로는 인지적 효능감, 사회・정서적 효능감에 효과가 있음을 알 수 있다. 따라서 현장에서는 유아들의 원만한 초등학교 적응을 돕기 위하여 이와 관련된 자기 효능감을 향상 시킬 수 있는 프로그램을 제공할 필요가 있으며 이를 위해 초등학교 적응과 관련된 그림책을 적극 활용하고, 토의활동을 활발하게 실시하려는 노력이 필요하다고 할 수 있겠다.
주요어: 초등학교 적응, 자기 효능감, 그림책 읽기활동, 토의활동
* 본 논문은 2017년 8월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위논문임.
The purpose of this study is to investigate the effect of discussion activities upon reading a picture book on young children’s self-efficacy for their elementary school adjustment. In order to accomplish the purpose of this study, the following research questions were developed:
Research Q...
The purpose of this study is to investigate the effect of discussion activities upon reading a picture book on young children’s self-efficacy for their elementary school adjustment. In order to accomplish the purpose of this study, the following research questions were developed:
Research Question 1. How do discussion activities after reading a picture-book affect young children's self-efficacy for elementary school adjustment?
1-1. How do discussion activities after reading a picture-book affect young children's cognitive self-efficacy for elementary school adjustment? 1-2. How do discussion activities after reading a picture-book affect young children's social and emotional self-efficacy for elementary school adjustment? 1-3. How do discussion activities after reading a picture-book affect young children's physical self-efficacy for elementary school adjustment?
The participants of this study were a total of 46 five-year-old children (23 children from D Child-care Center and 23 children from K Child-care Center) in G city, Gyeonggi province. Children from D Child-care Center were assigned to an experimental group and the children from K Child-care Center were assigned to a comparison group. The experiment treatment was conducted for 16 sessions from August 30, 2016 to October 25, 2016 for 9 weeks. For the experimental group, for discussion activities after reading a picture book had been implemented. To the comparison group, reading a picture book without any follow-up activity was implemented. To statistically test the effect of discussion activities, pre-post tests were conducted.
The tool used in this study was developed by Rho(2014) which was adapted from Jeonk(1996)'s self-efficacy test tool in order to measure elementary school students' efficacy related to elementary school adjustment. This tool consists of three sub-domains including cognitive self-efficacy, social and emotional self-efficacy, and physical self-efficacy. The SPSS(PASW) 18.0 program was used to examine the effectiveness of the experiment. The differences of within-group pre-post test results were examined by Wilcoxon Signed-Rank test. The differences of between -group homogeneity test and post-test results were examined using Mann-Whitney U-test.
The results of this study are summarized as follows. First, comparing the pre-post test score of self-efficacy related to children's elementary school adjustment, there was a significant difference between the experiment group and the comparison group. The experimental group's self-efficacy score was significantly increased in comparison to that of the comparison group. Second, the post-test results of the groups' self-efficacy for children's elementary school adjustment showed that the experimental group resulted in a significant increase than the comparison group. Third, comparing the pre-post test results of cognitive self-efficacy related to children's elementary school adjustment, the experimental group showed a significant increase than the comparison group. Fourth, the post-test results of the groups' cognitive self-efficacy for children's elementary school adjustment showed that the experimental group had a significant increase than the comparison group. Fifth, comparing the pre-post test results of social and emotional self-efficacy related to children's elementary school adjustment, the experimental group showed a significant increase but the comparison group did not showed a significant increase. Sixth, the post-test results of the groups' social and emotional self-efficacy for children's elementary school adjustment showed that the experimental group had a significant increase than the comparison group. Seventh, comparing the pre-post test results of physical self-efficacy related to children's elementary school adjustment, there was a significant difference between the experiment group and the comparison group Eighth, the post-test results of the groups' physical self-efficacy for children's elementary school adjustment there was not a significant difference between the experiment group and the comparison group
As a result of the above study, it can be seen that discussion activities following reading a picture book are effective for 5-year-old young children's self-efficacy affecting their elementary school adjustment, including its sub-domains, such as cognitive self-efficacy, and social and emotional self-efficacy. Therefore, in the field, it is necessary to devise a program that can positively affect children's self-efficacy for their elementary school adjustment. In order to do this, it is suggested to actively use picture books related to elementary school adjustment and conduct discussion activities.
* A thesis submitted to the committee of the Graduate School of Seoul National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of education in August 2017.
The purpose of this study is to investigate the effect of discussion activities upon reading a picture book on young children’s self-efficacy for their elementary school adjustment. In order to accomplish the purpose of this study, the following research questions were developed:
Research Question 1. How do discussion activities after reading a picture-book affect young children's self-efficacy for elementary school adjustment?
1-1. How do discussion activities after reading a picture-book affect young children's cognitive self-efficacy for elementary school adjustment? 1-2. How do discussion activities after reading a picture-book affect young children's social and emotional self-efficacy for elementary school adjustment? 1-3. How do discussion activities after reading a picture-book affect young children's physical self-efficacy for elementary school adjustment?
The participants of this study were a total of 46 five-year-old children (23 children from D Child-care Center and 23 children from K Child-care Center) in G city, Gyeonggi province. Children from D Child-care Center were assigned to an experimental group and the children from K Child-care Center were assigned to a comparison group. The experiment treatment was conducted for 16 sessions from August 30, 2016 to October 25, 2016 for 9 weeks. For the experimental group, for discussion activities after reading a picture book had been implemented. To the comparison group, reading a picture book without any follow-up activity was implemented. To statistically test the effect of discussion activities, pre-post tests were conducted.
The tool used in this study was developed by Rho(2014) which was adapted from Jeonk(1996)'s self-efficacy test tool in order to measure elementary school students' efficacy related to elementary school adjustment. This tool consists of three sub-domains including cognitive self-efficacy, social and emotional self-efficacy, and physical self-efficacy. The SPSS(PASW) 18.0 program was used to examine the effectiveness of the experiment. The differences of within-group pre-post test results were examined by Wilcoxon Signed-Rank test. The differences of between -group homogeneity test and post-test results were examined using Mann-Whitney U-test.
The results of this study are summarized as follows. First, comparing the pre-post test score of self-efficacy related to children's elementary school adjustment, there was a significant difference between the experiment group and the comparison group. The experimental group's self-efficacy score was significantly increased in comparison to that of the comparison group. Second, the post-test results of the groups' self-efficacy for children's elementary school adjustment showed that the experimental group resulted in a significant increase than the comparison group. Third, comparing the pre-post test results of cognitive self-efficacy related to children's elementary school adjustment, the experimental group showed a significant increase than the comparison group. Fourth, the post-test results of the groups' cognitive self-efficacy for children's elementary school adjustment showed that the experimental group had a significant increase than the comparison group. Fifth, comparing the pre-post test results of social and emotional self-efficacy related to children's elementary school adjustment, the experimental group showed a significant increase but the comparison group did not showed a significant increase. Sixth, the post-test results of the groups' social and emotional self-efficacy for children's elementary school adjustment showed that the experimental group had a significant increase than the comparison group. Seventh, comparing the pre-post test results of physical self-efficacy related to children's elementary school adjustment, there was a significant difference between the experiment group and the comparison group Eighth, the post-test results of the groups' physical self-efficacy for children's elementary school adjustment there was not a significant difference between the experiment group and the comparison group
As a result of the above study, it can be seen that discussion activities following reading a picture book are effective for 5-year-old young children's self-efficacy affecting their elementary school adjustment, including its sub-domains, such as cognitive self-efficacy, and social and emotional self-efficacy. Therefore, in the field, it is necessary to devise a program that can positively affect children's self-efficacy for their elementary school adjustment. In order to do this, it is suggested to actively use picture books related to elementary school adjustment and conduct discussion activities.
* A thesis submitted to the committee of the Graduate School of Seoul National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of education in August 2017.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.