소프트웨어 기술은 정보통신 기술의 급격한 성장과 더불어 다양한 분야의 산업과 결합하여 새로운 응용 기술형태를 창출해내고 있다. 자율주행자동차, 가상현실과 같이 먼 미래에서 상용화 될 것만 같았던 일들은 더 이상 추상적 이미지가 아닌 실제의 형태로 준비되고 있다. 그리고 스마트폰을 이용한 금융/결제‧전자상거래 서비스는 일상영역 아주 깊숙한 곳까지 자리 잡고 있다. 이처럼 소프트웨어 기술발전이 다른 영역과의 복잡한 관계로 표현되고 있는 가운데, 새로운 소프트웨어 기술에 대한 권리 보호와 적용될 법‧제도적 측면은 더 이상 과거의 영역에서 머무를 수 없게 되었다. 게다가 소프트웨어 응용 기술은 매순간 발전 속도가 예측할 수 없을 만큼 진행되고 있다. 그렇다면 소프트웨어 기술을 활용하기 위한 전제조건으로서 권리의 보호방식이 어떠한 방법으로 필요한지에 대한 고민이 필요하다. 소프트웨어 응용 기술의 한 형태인 ...
소프트웨어 기술은 정보통신 기술의 급격한 성장과 더불어 다양한 분야의 산업과 결합하여 새로운 응용 기술형태를 창출해내고 있다. 자율주행자동차, 가상현실과 같이 먼 미래에서 상용화 될 것만 같았던 일들은 더 이상 추상적 이미지가 아닌 실제의 형태로 준비되고 있다. 그리고 스마트폰을 이용한 금융/결제‧전자상거래 서비스는 일상영역 아주 깊숙한 곳까지 자리 잡고 있다. 이처럼 소프트웨어 기술발전이 다른 영역과의 복잡한 관계로 표현되고 있는 가운데, 새로운 소프트웨어 기술에 대한 권리 보호와 적용될 법‧제도적 측면은 더 이상 과거의 영역에서 머무를 수 없게 되었다. 게다가 소프트웨어 응용 기술은 매순간 발전 속도가 예측할 수 없을 만큼 진행되고 있다. 그렇다면 소프트웨어 기술을 활용하기 위한 전제조건으로서 권리의 보호방식이 어떠한 방법으로 필요한지에 대한 고민이 필요하다. 소프트웨어 응용 기술의 한 형태인 BM 특허는 사업적 아이디어와 컴퓨터 프로그램의 구체적 실현을 바탕으로 한 특허의 한 부분이다. 특허제도는 다른 지식재산관련법령(저작권법‧부정경쟁 및 영업 비밀에 관한 법률 등)중 에서도 권리침해 범위를 확정하는 부분이 명확하기 때문에 침해의 대응에 빠르게 보호를 받을 수 있는 장점이 있어, 발명의 당사자/기업은 소프트웨어 관련 발명에 있어 특허제도를 다수 활용하고 있다. 그러나 특허제도는 사업적 아이디어를 보호하는 방법 중 가장 강력한 보호 수단 인만큼 특허 권리를 취득하기 위해서는 엄격한 기준을 적용하고 있다. 우리나라의 경우 지식재산정책에 대한 적극적 지원과 주요국과 비교해도 손색없을 정도의 수준 높은 네트워크 시스템을 바탕으로 BM 특허 기술 확보에 좋은 환경을 가지고 있다고 평가 할 수 있다. 그러나 우리나라 특허 등록율의 정점이었던 2000년대 이후 하향세를 기록하다가 평균적인 수준을 유지하고 있다. 한편, 특허의 출원‧등록의 비율에 대하여 갑자기 기준을 변경하거나 강제적으로 비율을 끌어올리게 되면 특허기술의 품질이나 동일한 기술에 대한 소송비용 증가의 문제가 발생할 수 있기 때문에 신중한 접근이 필요하다. 따라서 BM 특허를 둘러싼 제도적·정책적 상황을 비추어 볼 때, 일반특허제도가 가지고 있는 입법목적을 몰각시키지 않으면서도 BM 특허에 대한 유연한 해석이 자리 잡을 수 있도록 몇 가지 개선방안을 제시하고자 한다. 첫 번째로 기존에 자리 잡고 있는 우선 심사 대상을 BM 특허로 확대하는 방안이다. 종래 우선 심사대상은 전자거래에 관련된 특허출원에 대한 것에서 전자상거래와 관련된 특허기술에 대한 BM 특허까지 확장된 개념을 포함하는 것이다. 소프트웨어가 기반이 된 BM 특허 기술은 그 기술 속도가 매우 빠르기 때문에 심사처리 기간의 단축이 다른 무엇보다 중요한 문제로 지적될 수 있으며 이러한 심사제도는 미국(PPH)제도와 결합하여 국제적인 특허출원문제를 보다 더 신속하게 처리하는 방법의 하나가 될 것이다. 두 번째는 특허 심사관제도의 개선이다. 심사관 1인이 처리하는 사건의 양도 많을 뿐만 아니라 심사품질의 제고를 향상시키기 위하여 심사관을 보조하거나 2단계 심사단계로 분업하는 절차를 두는 것이다. 추가적으로 우리나라 지식재산정책 방향을 살펴보고 BM 특허 심사에 있어 유연한 진보성 해석의 확보를 위한 가이드라인을 제시하고자 한다. 정보통신기술의 발전에 따라 BM 특허 형식으로 점차 범위를 확장하고 있다. 그러나 현행 제도는 엄격한 심사기준과 새로운 기술의 발달로 인한 복잡한 융합 기술이 저변에 있어 시간‧비용측면이 상당하기 때문에 BM 특허의 활성화가 더딘 상황에 있다. 우리나라는 특유의 활성화된 네트워크 시장을 좀 더 확장시킬 수 있도록 향후 정보통신기술과 관련된 산업 발전을 위한 오픈 정책과 적절한 규제수단의 조화가 요청된다.
소프트웨어 기술은 정보통신 기술의 급격한 성장과 더불어 다양한 분야의 산업과 결합하여 새로운 응용 기술형태를 창출해내고 있다. 자율주행자동차, 가상현실과 같이 먼 미래에서 상용화 될 것만 같았던 일들은 더 이상 추상적 이미지가 아닌 실제의 형태로 준비되고 있다. 그리고 스마트폰을 이용한 금융/결제‧전자상거래 서비스는 일상영역 아주 깊숙한 곳까지 자리 잡고 있다. 이처럼 소프트웨어 기술발전이 다른 영역과의 복잡한 관계로 표현되고 있는 가운데, 새로운 소프트웨어 기술에 대한 권리 보호와 적용될 법‧제도적 측면은 더 이상 과거의 영역에서 머무를 수 없게 되었다. 게다가 소프트웨어 응용 기술은 매순간 발전 속도가 예측할 수 없을 만큼 진행되고 있다. 그렇다면 소프트웨어 기술을 활용하기 위한 전제조건으로서 권리의 보호방식이 어떠한 방법으로 필요한지에 대한 고민이 필요하다. 소프트웨어 응용 기술의 한 형태인 BM 특허는 사업적 아이디어와 컴퓨터 프로그램의 구체적 실현을 바탕으로 한 특허의 한 부분이다. 특허제도는 다른 지식재산관련법령(저작권법‧부정경쟁 및 영업 비밀에 관한 법률 등)중 에서도 권리침해 범위를 확정하는 부분이 명확하기 때문에 침해의 대응에 빠르게 보호를 받을 수 있는 장점이 있어, 발명의 당사자/기업은 소프트웨어 관련 발명에 있어 특허제도를 다수 활용하고 있다. 그러나 특허제도는 사업적 아이디어를 보호하는 방법 중 가장 강력한 보호 수단 인만큼 특허 권리를 취득하기 위해서는 엄격한 기준을 적용하고 있다. 우리나라의 경우 지식재산정책에 대한 적극적 지원과 주요국과 비교해도 손색없을 정도의 수준 높은 네트워크 시스템을 바탕으로 BM 특허 기술 확보에 좋은 환경을 가지고 있다고 평가 할 수 있다. 그러나 우리나라 특허 등록율의 정점이었던 2000년대 이후 하향세를 기록하다가 평균적인 수준을 유지하고 있다. 한편, 특허의 출원‧등록의 비율에 대하여 갑자기 기준을 변경하거나 강제적으로 비율을 끌어올리게 되면 특허기술의 품질이나 동일한 기술에 대한 소송비용 증가의 문제가 발생할 수 있기 때문에 신중한 접근이 필요하다. 따라서 BM 특허를 둘러싼 제도적·정책적 상황을 비추어 볼 때, 일반특허제도가 가지고 있는 입법목적을 몰각시키지 않으면서도 BM 특허에 대한 유연한 해석이 자리 잡을 수 있도록 몇 가지 개선방안을 제시하고자 한다. 첫 번째로 기존에 자리 잡고 있는 우선 심사 대상을 BM 특허로 확대하는 방안이다. 종래 우선 심사대상은 전자거래에 관련된 특허출원에 대한 것에서 전자상거래와 관련된 특허기술에 대한 BM 특허까지 확장된 개념을 포함하는 것이다. 소프트웨어가 기반이 된 BM 특허 기술은 그 기술 속도가 매우 빠르기 때문에 심사처리 기간의 단축이 다른 무엇보다 중요한 문제로 지적될 수 있으며 이러한 심사제도는 미국(PPH)제도와 결합하여 국제적인 특허출원문제를 보다 더 신속하게 처리하는 방법의 하나가 될 것이다. 두 번째는 특허 심사관제도의 개선이다. 심사관 1인이 처리하는 사건의 양도 많을 뿐만 아니라 심사품질의 제고를 향상시키기 위하여 심사관을 보조하거나 2단계 심사단계로 분업하는 절차를 두는 것이다. 추가적으로 우리나라 지식재산정책 방향을 살펴보고 BM 특허 심사에 있어 유연한 진보성 해석의 확보를 위한 가이드라인을 제시하고자 한다. 정보통신기술의 발전에 따라 BM 특허 형식으로 점차 범위를 확장하고 있다. 그러나 현행 제도는 엄격한 심사기준과 새로운 기술의 발달로 인한 복잡한 융합 기술이 저변에 있어 시간‧비용측면이 상당하기 때문에 BM 특허의 활성화가 더딘 상황에 있다. 우리나라는 특유의 활성화된 네트워크 시장을 좀 더 확장시킬 수 있도록 향후 정보통신기술과 관련된 산업 발전을 위한 오픈 정책과 적절한 규제수단의 조화가 요청된다.
Software technology, along with the rapid growth of information and communication technologies, is creating new forms of application technology in a relation with various industries. Innovation that seemed to be commercialized in the distant future, such as unmanned cars and virtual reality, are now...
Software technology, along with the rapid growth of information and communication technologies, is creating new forms of application technology in a relation with various industries. Innovation that seemed to be commercialized in the distant future, such as unmanned cars and virtual reality, are now visible realties than mere abstract ideas. And phone-based financial / payment / e-commerce services have encountered the daily life. As technology developments are expressed in complex relationships with other areas, the protection of new technologies and the legal and institutional aspects to be applied can no longer stay in the past. If so, what kind of protection is needed for the software technology, and how the rights should be done. The BM patent, a form of application technology, is part of a patent that is an integration of software-related technology and business idea. BM patents have a strong protection scheme for software inventions. The patent system has the advantage of being able to receive rapid protection against the violation because it clearly identifies the scope of infringement among other intellectual property laws (COPYRIGHT ACT, UNFAIR COMPETITION PREVENTION AND TRADE SECRET PROTECTION ACT etc.) Firms use patent systems in software-related inventions. Hence, the patent system is the most powerful safeguard for protecting business ideas, so strict standards are being applied to obtain patent rights. In the case of Korea, it can be said that it has an unquestionable environment for acquiring BM patent technology based on active support for intellectual property policy and a network system of a level comparable to that of major countries. However, since 2000, which was the peak of Korea 's patent registration rate, it has recorded a downward trend, and eventually has marked the average level. In the case of patent applications and registrations, sudden changes in standards or a compulsory increase in the proportion may lead to problems with the quality of patented technology or the cost of litigation over the same technology. Therefore, in the institutional and policy situation surrounding the BM patents, we propose some improvements in this paper so that flexible interpretation of the BM patents can be established without disturbing the legislative purpose of the general patent system. First, it is a plan to expand the existing priority examination subject to BM patent. Prior arts include the concept extended from patent applications related to electronic transactions to BM patents related to electronic commerce. It will be one of the ways to handle it faster. The second is an improvement plan for the examiner system. It is not only a lot of cases that an examiner handles, but also a procedure to assist the examiner or to separate into two stages of examination according to the measures to improve the quality of examination. In addition, we will examine the direction of Korea's intellectual property policy. And to provide a guideline for securing flexible interpretation of progress in BM patent examination. As Korea's patent system has been accepted in earnest, it has been gradually expanding into the BM patent format in accordance with the recent development of information and communication technology. However, the existing system is under active development due to the rigorous examination standards and the development of new technologies. In this paper, we propose an institutional countermeasure for expanding the patent system to solve this problem. Korea needs to harmonize its open policy and appropriate regulatory measures for industry development related to information and communication technology in order to expand the specific active network market.
Software technology, along with the rapid growth of information and communication technologies, is creating new forms of application technology in a relation with various industries. Innovation that seemed to be commercialized in the distant future, such as unmanned cars and virtual reality, are now visible realties than mere abstract ideas. And phone-based financial / payment / e-commerce services have encountered the daily life. As technology developments are expressed in complex relationships with other areas, the protection of new technologies and the legal and institutional aspects to be applied can no longer stay in the past. If so, what kind of protection is needed for the software technology, and how the rights should be done. The BM patent, a form of application technology, is part of a patent that is an integration of software-related technology and business idea. BM patents have a strong protection scheme for software inventions. The patent system has the advantage of being able to receive rapid protection against the violation because it clearly identifies the scope of infringement among other intellectual property laws (COPYRIGHT ACT, UNFAIR COMPETITION PREVENTION AND TRADE SECRET PROTECTION ACT etc.) Firms use patent systems in software-related inventions. Hence, the patent system is the most powerful safeguard for protecting business ideas, so strict standards are being applied to obtain patent rights. In the case of Korea, it can be said that it has an unquestionable environment for acquiring BM patent technology based on active support for intellectual property policy and a network system of a level comparable to that of major countries. However, since 2000, which was the peak of Korea 's patent registration rate, it has recorded a downward trend, and eventually has marked the average level. In the case of patent applications and registrations, sudden changes in standards or a compulsory increase in the proportion may lead to problems with the quality of patented technology or the cost of litigation over the same technology. Therefore, in the institutional and policy situation surrounding the BM patents, we propose some improvements in this paper so that flexible interpretation of the BM patents can be established without disturbing the legislative purpose of the general patent system. First, it is a plan to expand the existing priority examination subject to BM patent. Prior arts include the concept extended from patent applications related to electronic transactions to BM patents related to electronic commerce. It will be one of the ways to handle it faster. The second is an improvement plan for the examiner system. It is not only a lot of cases that an examiner handles, but also a procedure to assist the examiner or to separate into two stages of examination according to the measures to improve the quality of examination. In addition, we will examine the direction of Korea's intellectual property policy. And to provide a guideline for securing flexible interpretation of progress in BM patent examination. As Korea's patent system has been accepted in earnest, it has been gradually expanding into the BM patent format in accordance with the recent development of information and communication technology. However, the existing system is under active development due to the rigorous examination standards and the development of new technologies. In this paper, we propose an institutional countermeasure for expanding the patent system to solve this problem. Korea needs to harmonize its open policy and appropriate regulatory measures for industry development related to information and communication technology in order to expand the specific active network market.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.