본 연구는 동극실행 연구과정을 통해 유아들이 또래들과 바람직한 사회적 관계를 형성해나가는 행동변화 과정을 기술해보고자 하였다. 또한 교사와 연구자의 협력적 동극실행 연구를 통해 유아들의 행동변화를 기술하고 이를 범주화하여 그 의미를 알아보고자 하는데 연구의 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
첫째, 대소집단 활동에 적합한 유아의 행동변화를 위한 동극실행 과정은 어떠한가?
둘째, 대소집단 활동에 적합한 행동변화를 위한 동극실행을 통 하여 유아의 대소집단 활동에서의 행동변화...
본 연구는 동극실행 연구과정을 통해 유아들이 또래들과 바람직한 사회적 관계를 형성해나가는 행동변화 과정을 기술해보고자 하였다. 또한 교사와 연구자의 협력적 동극실행 연구를 통해 유아들의 행동변화를 기술하고 이를 범주화하여 그 의미를 알아보고자 하는데 연구의 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
첫째, 대소집단 활동에 적합한 유아의 행동변화를 위한 동극실행 과정은 어떠한가?
둘째, 대소집단 활동에 적합한 행동변화를 위한 동극실행을 통 하여 유아의 대소집단 활동에서의 행동변화는 어떠한가?
연구자는 2017년 3월부터 7월까지 약 5개월에 걸쳐 담임교사와 협력적 관계를 유지하면서 만5세반 유아들을 대상으로 동극실행연구를 진행하였다. 실행과정 동안에는 관찰과 저널 등을 통해 자료를 수집하였고 이를 분석한 결과는 연구문제에 따라 요약하였다.
첫째, 대소집단 활동에 적합한 유아의 행동변화를 위한 동극실행과정은 다음과 같다. 3월 한 달 동안은 예비연구기간 으로 유아들의 행동과 활동내용 등을 관찰하면서, 동극활동이 유아들의 흥미와 집중을 높이는데 최적의 활동임을 인식하였다. 그 후에 16주 동안 1,2,3차 실행연구를 하였는데 연구 과정은 계획, 실행, 관찰, 반성, 재계획 등의 나선형적 순환 연구방식으로 반복되었다.
둘째, 대소집단 활동에 적합한 유아의 행동변화를 위한 동극실행연구에서 유아들의 행동변화는 자기조절, 또래관계, 의사소통 등 세가지로 범주화하였다.
자기조절에서는, 유아들은 동극활동시 처음에는 자기주장만 고집하고 충동적인 모습을 보였지만 점점 또래들과 타협하고 규칙을 따르며 집중하면서 행동을 조절해가는 모습으로 변화하였다.
또래관계에서는 처음에는 친한 친구만 칭찬하고 친한 친구가 없으면 활동을 하지 않던 친구 의존적인 유아들이 서로 역할을 분담하여 활동하는 모습을 보였다. 또한 친구들을 어리게 보거나 비난하거나 불평하던 유아들도 동극 활동을 하면서 상호작용 기회가 많아지면서 또래들의 새로운 면을 발견하면서 친구를 칭찬하고 서로 도움을 주고받는 관계로 변화하였다.
의사소통면에서 보면 큰 소리로 말하지 못한 유아들은 동극을 통해 점점 자신감있게 길게 표현하는 등 말하기 능력이 증진됨을 보였고 다른 친구들의 말을 경청하지 못하고 자기가 하고 싶은 말만 하였던 유아들은 동극의 진행 순서와 규칙을 준수하려고 노력하는 모습을 보이고 다른 친구들의 말을 경청하고 배려하고 존중하는 등 예의를 갖춘 모습을 보였다.
본 연구는 동극실행 연구과정을 통해 유아들이 또래들과 바람직한 사회적 관계를 형성해나가는 행동변화 과정을 기술해보고자 하였다. 또한 교사와 연구자의 협력적 동극실행 연구를 통해 유아들의 행동변화를 기술하고 이를 범주화하여 그 의미를 알아보고자 하는데 연구의 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
첫째, 대소집단 활동에 적합한 유아의 행동변화를 위한 동극실행 과정은 어떠한가?
둘째, 대소집단 활동에 적합한 행동변화를 위한 동극실행을 통 하여 유아의 대소집단 활동에서의 행동변화는 어떠한가?
연구자는 2017년 3월부터 7월까지 약 5개월에 걸쳐 담임교사와 협력적 관계를 유지하면서 만5세반 유아들을 대상으로 동극실행연구를 진행하였다. 실행과정 동안에는 관찰과 저널 등을 통해 자료를 수집하였고 이를 분석한 결과는 연구문제에 따라 요약하였다.
첫째, 대소집단 활동에 적합한 유아의 행동변화를 위한 동극실행과정은 다음과 같다. 3월 한 달 동안은 예비연구기간 으로 유아들의 행동과 활동내용 등을 관찰하면서, 동극활동이 유아들의 흥미와 집중을 높이는데 최적의 활동임을 인식하였다. 그 후에 16주 동안 1,2,3차 실행연구를 하였는데 연구 과정은 계획, 실행, 관찰, 반성, 재계획 등의 나선형적 순환 연구방식으로 반복되었다.
둘째, 대소집단 활동에 적합한 유아의 행동변화를 위한 동극실행연구에서 유아들의 행동변화는 자기조절, 또래관계, 의사소통 등 세가지로 범주화하였다.
자기조절에서는, 유아들은 동극활동시 처음에는 자기주장만 고집하고 충동적인 모습을 보였지만 점점 또래들과 타협하고 규칙을 따르며 집중하면서 행동을 조절해가는 모습으로 변화하였다.
또래관계에서는 처음에는 친한 친구만 칭찬하고 친한 친구가 없으면 활동을 하지 않던 친구 의존적인 유아들이 서로 역할을 분담하여 활동하는 모습을 보였다. 또한 친구들을 어리게 보거나 비난하거나 불평하던 유아들도 동극 활동을 하면서 상호작용 기회가 많아지면서 또래들의 새로운 면을 발견하면서 친구를 칭찬하고 서로 도움을 주고받는 관계로 변화하였다.
의사소통면에서 보면 큰 소리로 말하지 못한 유아들은 동극을 통해 점점 자신감있게 길게 표현하는 등 말하기 능력이 증진됨을 보였고 다른 친구들의 말을 경청하지 못하고 자기가 하고 싶은 말만 하였던 유아들은 동극의 진행 순서와 규칙을 준수하려고 노력하는 모습을 보이고 다른 친구들의 말을 경청하고 배려하고 존중하는 등 예의를 갖춘 모습을 보였다.
This study tried to describe children' suitable behavior change and social relationship in group activity. The purpose of this study was to know chilren's behavior change in drama activity and to find the meaning of children's behavior categorized through collaborative action research.
The subje...
This study tried to describe children' suitable behavior change and social relationship in group activity. The purpose of this study was to know chilren's behavior change in drama activity and to find the meaning of children's behavior categorized through collaborative action research.
The subject matters to discuss are as follows:
1. How the process of action research children's drama activity which suitable behavior change in group activity?
2. What is the meaning of children's behavior change in group activity through action research on drama activity?
Accordingly, for this study, the twenty children, the age of 5, in Y day care center were participated for this study. I have engaged with Y day care center as the chief and collaborated with teacher in charge for action research. Data were collected via participatory observation, interview with teachers, teacher-the- author consultation, teacher's journals, the author's journals, documents from March, 2017 to July, 2017.
Study findings are as follows: First, the process of the action research on children's drama activity consisted of forming a collaborative relationship between teachers and the author was conducted from first to third . And the research was carried out with continuous observation, reflection, modification and re-implementation based on the planning of implementation, actual implemen- tation. Children's behavior characteristics in group activities such as inattention, play with next person, not good at speaking and listening were drawn as problems to improve. Therefore, children's drama activities together with 7 fairy tales were conducted as plan to improve the drawn problems, and a positive change in children were observed through a cyclic process to observe and re-reflect a change in children.
Second, the meaning of collaborative action research for suitable behavior change in children's drama activity could be found in children. Children's changed behavior were categorized self regulation, peer relationship, communi- cation.
In terms of self regulation, children insisted on their own way and impulsive at first, But they gradually changed to solve a problem by communication and compromise, obey the rules and pay attention.
In terms of peer relationship, children were dependent on close friend at first, but they gradually played with other friends sharing their roles.
In terms of communication, children who had difficulty in speaking loudly in front of their friends at first, but they gradually get long speaking and self- confidence. On the other hand, children who didn't listen to friends gradually get to listen and have regard for others and show a respect.
As a result, the collaborative action research was assessed to be a best way of research for teacher's self-controlled growth and development of expertise.
This study tried to describe children' suitable behavior change and social relationship in group activity. The purpose of this study was to know chilren's behavior change in drama activity and to find the meaning of children's behavior categorized through collaborative action research.
The subject matters to discuss are as follows:
1. How the process of action research children's drama activity which suitable behavior change in group activity?
2. What is the meaning of children's behavior change in group activity through action research on drama activity?
Accordingly, for this study, the twenty children, the age of 5, in Y day care center were participated for this study. I have engaged with Y day care center as the chief and collaborated with teacher in charge for action research. Data were collected via participatory observation, interview with teachers, teacher-the- author consultation, teacher's journals, the author's journals, documents from March, 2017 to July, 2017.
Study findings are as follows: First, the process of the action research on children's drama activity consisted of forming a collaborative relationship between teachers and the author was conducted from first to third . And the research was carried out with continuous observation, reflection, modification and re-implementation based on the planning of implementation, actual implemen- tation. Children's behavior characteristics in group activities such as inattention, play with next person, not good at speaking and listening were drawn as problems to improve. Therefore, children's drama activities together with 7 fairy tales were conducted as plan to improve the drawn problems, and a positive change in children were observed through a cyclic process to observe and re-reflect a change in children.
Second, the meaning of collaborative action research for suitable behavior change in children's drama activity could be found in children. Children's changed behavior were categorized self regulation, peer relationship, communi- cation.
In terms of self regulation, children insisted on their own way and impulsive at first, But they gradually changed to solve a problem by communication and compromise, obey the rules and pay attention.
In terms of peer relationship, children were dependent on close friend at first, but they gradually played with other friends sharing their roles.
In terms of communication, children who had difficulty in speaking loudly in front of their friends at first, but they gradually get long speaking and self- confidence. On the other hand, children who didn't listen to friends gradually get to listen and have regard for others and show a respect.
As a result, the collaborative action research was assessed to be a best way of research for teacher's self-controlled growth and development of expertise.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.