본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아의 마음이론에 미치는 영향을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 제시할 수 있다. 연구문제 1. 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아의 마음이론에 미치는 영향은 어떠한가?
1-1. 마음이론의 하위영역인 유아의 위치이동능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 마음이론의 하위영역인 유아의 내용교체능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 마음이론의 하위영역인 유아의 이차 틀린 믿음 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 이와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 경기도 S시에 위치한 공립 단설 A유치원에 재원 중인 만 5세 2학급 유아 51명 중 A반 유아 25명을 실험집단으로 구성하고 B반 유아 26명을 비교집단으로 구성하여 연구대상으로 선정하였다. 실험은 2017년 9월 11일부터 11월 10일까지 추석연휴기간을 제외한 8주 동안 주 3회씩, 총 24회에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단에는 극화놀이를 중심으로 한 공감교육 활동을 구성하여 실시하였다. 활동의 목적은 ‘극화놀이를 중심으로 한 공감교육을 통해 나와 다른 사람의 마음을 이해하는 능력 증진’이다. 활동의 내용은 공감요소가 반영된 8편의 동화를 매주 한 권씩 들려주고 극화놀이를 중심으로 극화놀이 전의 공감적 이야기나누기와 극화놀이 후의 공감 평가하기를 통해 공감을 경험하고 다른 사람의 마음을 이해할 수 있도록 구성하였다. 비교집단에는 누리과정의 생활주제에 따른 활동으로 구성하되, 주 1회 동극 활동을 필수적으로 포함하여 운영하였다. 활동 시간은 실험집단과 비교집단 모두 40분~50분 정도 소요되었다. 유아의 마음이론을 측정하기 위하여 Carlson과 Moses(2001)가 사용한 ‘위치 이동 과제’와 Taylor와 Carlson(1997)이 사용한 ‘내용 교체 과제’, 그리고 이영자, 이종숙, 신은수(2004)가 ‘이차 틀린 믿음 과제’를 포함시켜 사용한 ‘마음이론 과제’를 사용하였다. 실험의 효과를 검증하기 위해서는 ...
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아의 마음이론에 미치는 영향을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 제시할 수 있다. 연구문제 1. 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아의 마음이론에 미치는 영향은 어떠한가?
1-1. 마음이론의 하위영역인 유아의 위치이동능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 마음이론의 하위영역인 유아의 내용교체능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 마음이론의 하위영역인 유아의 이차 틀린 믿음 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 이와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 경기도 S시에 위치한 공립 단설 A유치원에 재원 중인 만 5세 2학급 유아 51명 중 A반 유아 25명을 실험집단으로 구성하고 B반 유아 26명을 비교집단으로 구성하여 연구대상으로 선정하였다. 실험은 2017년 9월 11일부터 11월 10일까지 추석연휴기간을 제외한 8주 동안 주 3회씩, 총 24회에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단에는 극화놀이를 중심으로 한 공감교육 활동을 구성하여 실시하였다. 활동의 목적은 ‘극화놀이를 중심으로 한 공감교육을 통해 나와 다른 사람의 마음을 이해하는 능력 증진’이다. 활동의 내용은 공감요소가 반영된 8편의 동화를 매주 한 권씩 들려주고 극화놀이를 중심으로 극화놀이 전의 공감적 이야기나누기와 극화놀이 후의 공감 평가하기를 통해 공감을 경험하고 다른 사람의 마음을 이해할 수 있도록 구성하였다. 비교집단에는 누리과정의 생활주제에 따른 활동으로 구성하되, 주 1회 동극 활동을 필수적으로 포함하여 운영하였다. 활동 시간은 실험집단과 비교집단 모두 40분~50분 정도 소요되었다. 유아의 마음이론을 측정하기 위하여 Carlson과 Moses(2001)가 사용한 ‘위치 이동 과제’와 Taylor와 Carlson(1997)이 사용한 ‘내용 교체 과제’, 그리고 이영자, 이종숙, 신은수(2004)가 ‘이차 틀린 믿음 과제’를 포함시켜 사용한 ‘마음이론 과제’를 사용하였다. 실험의 효과를 검증하기 위해서는 SPSS 20.0 통계 프로그램을 사용하였다. 구체적인 통계 분석 방법은 먼저, 실험집단과 비교집단 유아의 월령차를 알아보기 위하여 독립표본 t검증을 실시하였다. 다음으로 실험집단과 비교집단의 사전검사 결과에 대한 평균과 표준편차를 산출하고 독립표본 t검증을 실시하여 동질성을 확보하였다. 마지막으로, 극화놀이를 중심으로 한 공감교육을 실시한 후 유아의 마음이론에 미치는 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 유아를 대상으로 한 사후검사 결과에 대한 평균과 표준편차를 산출하고 독립표본 t검증을 실시하였다. 이러한 연구 과정을 바탕으로 나타난 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 마음이론의 사후검사 결과 유아의 전체 마음이론에서 실험집단 유아들이 비교집단 유아들보다 점수 변화가 의미 있게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 마음이론의 하위영역인 ‘내용 교체 능력’, ‘이차 틀린 믿음 능력’에서 실험집단 유아들이 비교집단의 유아들보다 점수 변화가 의미 있게 높은 것으로 나타났다. 이는 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아의 마음이론에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 셋째, 마음이론의 하위영역인 ‘위치 이동 능력’에서는 실험집단과 비교집단의 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과와 같이 극화놀이를 중심으로 한 공감교육은 만 5세 유아의 전체 마음이론과 하위영역인 ‘내용 교체 능력’, ‘이차 틀린 믿음 능력’에 긍정적인 효과가 있었다. 이는 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아기 반드시 습득해야 할 과업중 하나인 마음이론 향상에 도움을 주어 궁극적으로 사회적 맥락에서 원만한 대인관계 형성에 도움을 주었다고 볼 수 있다. 또한, 극화놀이를 중심으로 한 공감교육은 연중 지속적으로 실시되어야 할 공감교육 활동으로써 가치가 있음을 시사하며 유치원 교육현장에 적합한 공감교육의 교수-학습 방법으로 활용할 수 있는 지침과 정보를 제공하였다고 본다.
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아의 마음이론에 미치는 영향을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같이 제시할 수 있다. 연구문제 1. 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아의 마음이론에 미치는 영향은 어떠한가?
1-1. 마음이론의 하위영역인 유아의 위치이동능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 마음이론의 하위영역인 유아의 내용교체능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 마음이론의 하위영역인 유아의 이차 틀린 믿음 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 이와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 경기도 S시에 위치한 공립 단설 A유치원에 재원 중인 만 5세 2학급 유아 51명 중 A반 유아 25명을 실험집단으로 구성하고 B반 유아 26명을 비교집단으로 구성하여 연구대상으로 선정하였다. 실험은 2017년 9월 11일부터 11월 10일까지 추석연휴기간을 제외한 8주 동안 주 3회씩, 총 24회에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단에는 극화놀이를 중심으로 한 공감교육 활동을 구성하여 실시하였다. 활동의 목적은 ‘극화놀이를 중심으로 한 공감교육을 통해 나와 다른 사람의 마음을 이해하는 능력 증진’이다. 활동의 내용은 공감요소가 반영된 8편의 동화를 매주 한 권씩 들려주고 극화놀이를 중심으로 극화놀이 전의 공감적 이야기나누기와 극화놀이 후의 공감 평가하기를 통해 공감을 경험하고 다른 사람의 마음을 이해할 수 있도록 구성하였다. 비교집단에는 누리과정의 생활주제에 따른 활동으로 구성하되, 주 1회 동극 활동을 필수적으로 포함하여 운영하였다. 활동 시간은 실험집단과 비교집단 모두 40분~50분 정도 소요되었다. 유아의 마음이론을 측정하기 위하여 Carlson과 Moses(2001)가 사용한 ‘위치 이동 과제’와 Taylor와 Carlson(1997)이 사용한 ‘내용 교체 과제’, 그리고 이영자, 이종숙, 신은수(2004)가 ‘이차 틀린 믿음 과제’를 포함시켜 사용한 ‘마음이론 과제’를 사용하였다. 실험의 효과를 검증하기 위해서는 SPSS 20.0 통계 프로그램을 사용하였다. 구체적인 통계 분석 방법은 먼저, 실험집단과 비교집단 유아의 월령차를 알아보기 위하여 독립표본 t검증을 실시하였다. 다음으로 실험집단과 비교집단의 사전검사 결과에 대한 평균과 표준편차를 산출하고 독립표본 t검증을 실시하여 동질성을 확보하였다. 마지막으로, 극화놀이를 중심으로 한 공감교육을 실시한 후 유아의 마음이론에 미치는 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 유아를 대상으로 한 사후검사 결과에 대한 평균과 표준편차를 산출하고 독립표본 t검증을 실시하였다. 이러한 연구 과정을 바탕으로 나타난 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 마음이론의 사후검사 결과 유아의 전체 마음이론에서 실험집단 유아들이 비교집단 유아들보다 점수 변화가 의미 있게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 마음이론의 하위영역인 ‘내용 교체 능력’, ‘이차 틀린 믿음 능력’에서 실험집단 유아들이 비교집단의 유아들보다 점수 변화가 의미 있게 높은 것으로 나타났다. 이는 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아의 마음이론에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 셋째, 마음이론의 하위영역인 ‘위치 이동 능력’에서는 실험집단과 비교집단의 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과와 같이 극화놀이를 중심으로 한 공감교육은 만 5세 유아의 전체 마음이론과 하위영역인 ‘내용 교체 능력’, ‘이차 틀린 믿음 능력’에 긍정적인 효과가 있었다. 이는 극화놀이를 중심으로 한 공감교육이 유아기 반드시 습득해야 할 과업중 하나인 마음이론 향상에 도움을 주어 궁극적으로 사회적 맥락에서 원만한 대인관계 형성에 도움을 주었다고 볼 수 있다. 또한, 극화놀이를 중심으로 한 공감교육은 연중 지속적으로 실시되어야 할 공감교육 활동으로써 가치가 있음을 시사하며 유치원 교육현장에 적합한 공감교육의 교수-학습 방법으로 활용할 수 있는 지침과 정보를 제공하였다고 본다.
The purpose of this study was to analyze the effects of the empathy education centered on dramatic play on young children’s theory of mind. In order to achieve this purpose, the study questions were established as follows: Research Question 1. What is the effects of the empathy education centere...
The purpose of this study was to analyze the effects of the empathy education centered on dramatic play on young children’s theory of mind. In order to achieve this purpose, the study questions were established as follows: Research Question 1. What is the effects of the empathy education centered on dramatic play on young children’s theory of mind?
1-1. What is the effects of the empathy education centered on dramatic play on sub-area of young children’s theory of mind as ‘location shift task’? 1-2. What is the effects of the empathy education centered on dramatic play on sub-area of young children’s theory of mind as ‘content exchange task’? 1-3. What is the effects of the empathy education centered on dramatic play on sub-area of young children’s theory of mind as ‘second order false belief task’?
The participants of this study were 51 five-year-old children attending an A kindergarten located in S city, Gyeonggi province. 25 Children from A class were assigned to an experiment group and the 26 children from B class were assigned to a control group. The 24 experiment treatments were conducted third a week from September 11, 2017 to November 10, 2017 for a total 8 weeks. The empathy education centered on dramatic play was treated to the experiment group while the ordinary dramatic play without any previous activity or follow-up activity was provided to the control group. The empathy education centered on dramatic play for young children established following the aim: to increase the ability of understanding self and other's mind phenomena. The step of teaching-learning consisted of such three steps as a discussion activity following picture book reading as a previous activity and a dramatic play activity based on empathy as a main activity, a letter writing activity as a following activity. To measure children’s theory of mind, it was used that ‘Mind Theory Task’ which includes ‘location shift task’ by Carlson and Moses(2001), ‘content exchange task’ by Taylor and Carlson(1997), and ‘second order false belief task’ by Lee Young-ja, Lee Jong-suk and Shin Eun-su(2002). The data collected through the pre-test and post-test from experiment and control groups were analyzed through a t-test using the statistics program SPSS 20.0.
The results of this study can be summarized as follows : It was revealed that there were significant differences between the experiment group and the control group in the development of theory of mind. The total scores of the experimental group were significantly higher than the scores of the control group in ‘total theory of mind’ and such sub-areas of theory of mind as ‘content exchange task’ and ‘second order false belief task’, This finding presents the fact that the empathy education centered on dramatic play for young children have positive effects on the development of young children’s theory of mind.
The empathy education centered on dramatic play was effective in the improvement of young children's theory of mind. This study findings seems to prove that the empathy education centered on dramatic play for young children can be valid and effective activity which is applicable to the actual scene of early childhood education. The author hopes the empathy education centered on dramatic play for young children can be a meaningful teaching-learning activity in the field of early childhood education.
The purpose of this study was to analyze the effects of the empathy education centered on dramatic play on young children’s theory of mind. In order to achieve this purpose, the study questions were established as follows: Research Question 1. What is the effects of the empathy education centered on dramatic play on young children’s theory of mind?
1-1. What is the effects of the empathy education centered on dramatic play on sub-area of young children’s theory of mind as ‘location shift task’? 1-2. What is the effects of the empathy education centered on dramatic play on sub-area of young children’s theory of mind as ‘content exchange task’? 1-3. What is the effects of the empathy education centered on dramatic play on sub-area of young children’s theory of mind as ‘second order false belief task’?
The participants of this study were 51 five-year-old children attending an A kindergarten located in S city, Gyeonggi province. 25 Children from A class were assigned to an experiment group and the 26 children from B class were assigned to a control group. The 24 experiment treatments were conducted third a week from September 11, 2017 to November 10, 2017 for a total 8 weeks. The empathy education centered on dramatic play was treated to the experiment group while the ordinary dramatic play without any previous activity or follow-up activity was provided to the control group. The empathy education centered on dramatic play for young children established following the aim: to increase the ability of understanding self and other's mind phenomena. The step of teaching-learning consisted of such three steps as a discussion activity following picture book reading as a previous activity and a dramatic play activity based on empathy as a main activity, a letter writing activity as a following activity. To measure children’s theory of mind, it was used that ‘Mind Theory Task’ which includes ‘location shift task’ by Carlson and Moses(2001), ‘content exchange task’ by Taylor and Carlson(1997), and ‘second order false belief task’ by Lee Young-ja, Lee Jong-suk and Shin Eun-su(2002). The data collected through the pre-test and post-test from experiment and control groups were analyzed through a t-test using the statistics program SPSS 20.0.
The results of this study can be summarized as follows : It was revealed that there were significant differences between the experiment group and the control group in the development of theory of mind. The total scores of the experimental group were significantly higher than the scores of the control group in ‘total theory of mind’ and such sub-areas of theory of mind as ‘content exchange task’ and ‘second order false belief task’, This finding presents the fact that the empathy education centered on dramatic play for young children have positive effects on the development of young children’s theory of mind.
The empathy education centered on dramatic play was effective in the improvement of young children's theory of mind. This study findings seems to prove that the empathy education centered on dramatic play for young children can be valid and effective activity which is applicable to the actual scene of early childhood education. The author hopes the empathy education centered on dramatic play for young children can be a meaningful teaching-learning activity in the field of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.