실행 기능은 일상 생활 속에서 목표와 관련된 정보에 집중하고 그에 맞는 사고와 행동을 보여야 할 때 요구되는 인지 능력이다. 실행 기능은 정서, 사회성 발달을 비롯한 다양한 영역에서 중요한 역할을 수행하는데, 특히 실행 기능의 하위 요인인 인지적 유연성은 문장 처리 능력의 발달과도 밀접한 관련을 보인다. 이와 더불어, 실행 기능의 향상을 촉진하는 훈련 프로그램 개발에 대한 연구가 꾸준히 진행되면서 실행 기능 발달이 빠르게 이루어지는 학령전기 실행 기능의 향상을 촉진하는 것이 중요하다는 주장이 제기되었다. 최근 연구에서는 순행적인 통제 훈련을 실시하는 경우에도 실행 기능의 하위 요인 중 억제 수준을 촉진할 수 있음을 보였다. 순행 통제 능력은 목표나 맥락을 자발적으로 탐지하고 이와 관련된 정보를 유지하는 능력으로, 문장 처리 능력과도 관련을 보인다. 따라서, 본 연구에서는 학령전기 아동을 대상으로 ...
실행 기능은 일상 생활 속에서 목표와 관련된 정보에 집중하고 그에 맞는 사고와 행동을 보여야 할 때 요구되는 인지 능력이다. 실행 기능은 정서, 사회성 발달을 비롯한 다양한 영역에서 중요한 역할을 수행하는데, 특히 실행 기능의 하위 요인인 인지적 유연성은 문장 처리 능력의 발달과도 밀접한 관련을 보인다. 이와 더불어, 실행 기능의 향상을 촉진하는 훈련 프로그램 개발에 대한 연구가 꾸준히 진행되면서 실행 기능 발달이 빠르게 이루어지는 학령전기 실행 기능의 향상을 촉진하는 것이 중요하다는 주장이 제기되었다. 최근 연구에서는 순행적인 통제 훈련을 실시하는 경우에도 실행 기능의 하위 요인 중 억제 수준을 촉진할 수 있음을 보였다. 순행 통제 능력은 목표나 맥락을 자발적으로 탐지하고 이와 관련된 정보를 유지하는 능력으로, 문장 처리 능력과도 관련을 보인다. 따라서, 본 연구에서는 학령전기 아동을 대상으로 보드게임 형태의 실행 기능 훈련을 실시하여 실행 기능, 순행적인 통제 및 언어 처리 능력에서 훈련에 따른 향상이 나타나는지를 탐색하고자 하였다. 만 4-5세 아동을 대상으로 훈련 집단과 통제 집단으로 나누어 사전 측정을 완료한 훈련 집단과 사후 측정을 완료한 통제 집단에게 훈련을 제공하였다. 훈련 프로그램은 Flexible Item Selection Task(FIST)의 수행 원리를 반영한 카드 게임으로 약 4주간 8회기에 걸쳐 실시하였다. 훈련 실시 전후에는 언어 처리 능력을 측정하는 문장 시연 과제(sentence act-out task), 어휘력을 측정 하는 수용 어휘 검사(Receptive-Expressive Vocabulary Test - Receptive), 순행 통제를 측정하는 언어 유창성 과제(verbal fluency task), 실행 기능 측정 배터리로 억제를 측정하는 반응 억제 과제(Go/No-Go task), 인지적 유연성을 측정하는 플랭커 과제(flanker task), 그리고 작업 기억 수준을 측정하는 청각 작업 기억 과제(auditory working memory task)를 실시하여 훈련에 따른 다양한 영역에서의 향상을 비교하였다. 연구 결과, 훈련 집단의 작업 기억 수준이 통제 집단에 비하여 유의한 향상을 보였다. 이는 실행 기능 훈련 시 작업 기억 수준이 향상됨을 검증한 기존 연구들의 결과와도 일치하는 결과이다. 반면, 작업 기억을 제외한 나머지 영역에서는 훈련을 통한 유의미한 향상이 관측되지 않았다. 이는 훈련과 사전 및 사후 측정 시 사용한 도구가 각각 달랐으며, 훈련 및 측정 과제가 학령전기 아동의 순행 통제 수준을 반영하기에는 적절하지 않았기 때문인 것으로 보인다. 또한, 통제 집단의 경우 사전 측정 이후 약 4주 동안 아무런 처치를 받지 않았으므로 훈련 이외의 잠재적인 요인을 충분히 통제하지 못하였을 수 있으며, 훈련의 효과가 장기적으로 이어지는지에 대하여 추가적으로 검증되지 않았다. 그럼에도 불구하고, 본 연구는 한국의 학령전기 아동을 대상으로 보드 게임 형식의 실행 기능 훈련을 제공하였으며, 훈련 유무에 따른 수행 향상 및 훈련 시 최종 도달 단계에 따른 수행 향상을 비교하였으므로 실행 기능 훈련 연구에 대하여 다양한 측면에서 새로운 시도를 보였다는 점에서 그 의의가 존재한다. 추후 연구에서는 학령전기 아동을 대상으로 한 실행 기능 훈련의 효과를 더욱 체계적으로 검증할 수 있는 방법을 고려해보아야 할 것이다.
실행 기능은 일상 생활 속에서 목표와 관련된 정보에 집중하고 그에 맞는 사고와 행동을 보여야 할 때 요구되는 인지 능력이다. 실행 기능은 정서, 사회성 발달을 비롯한 다양한 영역에서 중요한 역할을 수행하는데, 특히 실행 기능의 하위 요인인 인지적 유연성은 문장 처리 능력의 발달과도 밀접한 관련을 보인다. 이와 더불어, 실행 기능의 향상을 촉진하는 훈련 프로그램 개발에 대한 연구가 꾸준히 진행되면서 실행 기능 발달이 빠르게 이루어지는 학령전기 실행 기능의 향상을 촉진하는 것이 중요하다는 주장이 제기되었다. 최근 연구에서는 순행적인 통제 훈련을 실시하는 경우에도 실행 기능의 하위 요인 중 억제 수준을 촉진할 수 있음을 보였다. 순행 통제 능력은 목표나 맥락을 자발적으로 탐지하고 이와 관련된 정보를 유지하는 능력으로, 문장 처리 능력과도 관련을 보인다. 따라서, 본 연구에서는 학령전기 아동을 대상으로 보드게임 형태의 실행 기능 훈련을 실시하여 실행 기능, 순행적인 통제 및 언어 처리 능력에서 훈련에 따른 향상이 나타나는지를 탐색하고자 하였다. 만 4-5세 아동을 대상으로 훈련 집단과 통제 집단으로 나누어 사전 측정을 완료한 훈련 집단과 사후 측정을 완료한 통제 집단에게 훈련을 제공하였다. 훈련 프로그램은 Flexible Item Selection Task(FIST)의 수행 원리를 반영한 카드 게임으로 약 4주간 8회기에 걸쳐 실시하였다. 훈련 실시 전후에는 언어 처리 능력을 측정하는 문장 시연 과제(sentence act-out task), 어휘력을 측정 하는 수용 어휘 검사(Receptive-Expressive Vocabulary Test - Receptive), 순행 통제를 측정하는 언어 유창성 과제(verbal fluency task), 실행 기능 측정 배터리로 억제를 측정하는 반응 억제 과제(Go/No-Go task), 인지적 유연성을 측정하는 플랭커 과제(flanker task), 그리고 작업 기억 수준을 측정하는 청각 작업 기억 과제(auditory working memory task)를 실시하여 훈련에 따른 다양한 영역에서의 향상을 비교하였다. 연구 결과, 훈련 집단의 작업 기억 수준이 통제 집단에 비하여 유의한 향상을 보였다. 이는 실행 기능 훈련 시 작업 기억 수준이 향상됨을 검증한 기존 연구들의 결과와도 일치하는 결과이다. 반면, 작업 기억을 제외한 나머지 영역에서는 훈련을 통한 유의미한 향상이 관측되지 않았다. 이는 훈련과 사전 및 사후 측정 시 사용한 도구가 각각 달랐으며, 훈련 및 측정 과제가 학령전기 아동의 순행 통제 수준을 반영하기에는 적절하지 않았기 때문인 것으로 보인다. 또한, 통제 집단의 경우 사전 측정 이후 약 4주 동안 아무런 처치를 받지 않았으므로 훈련 이외의 잠재적인 요인을 충분히 통제하지 못하였을 수 있으며, 훈련의 효과가 장기적으로 이어지는지에 대하여 추가적으로 검증되지 않았다. 그럼에도 불구하고, 본 연구는 한국의 학령전기 아동을 대상으로 보드 게임 형식의 실행 기능 훈련을 제공하였으며, 훈련 유무에 따른 수행 향상 및 훈련 시 최종 도달 단계에 따른 수행 향상을 비교하였으므로 실행 기능 훈련 연구에 대하여 다양한 측면에서 새로운 시도를 보였다는 점에서 그 의의가 존재한다. 추후 연구에서는 학령전기 아동을 대상으로 한 실행 기능 훈련의 효과를 더욱 체계적으로 검증할 수 있는 방법을 고려해보아야 할 것이다.
Executive function is the cognitive ability required to focus on the information related to the goal in daily life and guide the thinking and behavior appropriate to the goal. The executive function plays an important role in various domain such as emotion and social development. Especially, the cog...
Executive function is the cognitive ability required to focus on the information related to the goal in daily life and guide the thinking and behavior appropriate to the goal. The executive function plays an important role in various domain such as emotion and social development. Especially, the cognitive flexibility as a subordinate factor of executive function is closely related to the development of sentence processing ability. In addition, it has been argued that it is important to improve executive function in preschoolers, which show rapid development of the executive function, as the research on the development of the training program for executive function is steadily progressed. Recent studies have shown that inhibition, which is the subordinate factors of executive function, was also improved by proactive control training. Proactive control is the ability to spontaneously detect goals and contexts and maintain information related to them, and it is also related to sentence processing ability. Therefore, the present study aimed to investigate whether there is improvement in executive function, proactive control, and language processing ability by conducting executive function training in the form of board game for preschoolers. The training group was divided into a training group and a control group for 4-5-year-old children, and training was provided to the training group who completed the pretest and the control group who completed the first posttest. The training program is a card game that reflects the principle of Flexible Item Selection Task (FIST). Before and after the training, a sentence act out task measuring the language processing ability, a Receptive-Expressive Vocabulary Test - Receptive measuring the vocabulary, a verbal fluency task measuring the progressive control, and the executive function battery which contains a Go/No-Go task measuring inhibition, a flanker task measuring cognitive flexibility, and auditory working memory task measuring working memory was conducted. The results revealed that the training group showed a significant improvement on their working memory compared to the control group, like the results of previous studies which showed that have shown that the working memory level is improved during execution function training. On the other hand, the remaining areas except working memory did not improve significantly. It seems to be due to the discrepancy between training tools and tasks used in pretest and posttest, and that training and tasks related to proactive control were not appropriate to reflect the level of proactive control of preschool children. In addition, the control group did not receive any treatment for about 4 weeks after the pretest, so that the potential factors other than the training could not be fully controlled. And it also the long-term effect of the training was not examined. Nonetheless, the significance of this study is that it provides executive function training in the form of a board game for Korean preschoolers and examines the effect of executive training by comparing whether they participated the training or not and what phase they achieved. Future research should consider ways to more systematically validate the effects of executive function training for preschoolers.
Executive function is the cognitive ability required to focus on the information related to the goal in daily life and guide the thinking and behavior appropriate to the goal. The executive function plays an important role in various domain such as emotion and social development. Especially, the cognitive flexibility as a subordinate factor of executive function is closely related to the development of sentence processing ability. In addition, it has been argued that it is important to improve executive function in preschoolers, which show rapid development of the executive function, as the research on the development of the training program for executive function is steadily progressed. Recent studies have shown that inhibition, which is the subordinate factors of executive function, was also improved by proactive control training. Proactive control is the ability to spontaneously detect goals and contexts and maintain information related to them, and it is also related to sentence processing ability. Therefore, the present study aimed to investigate whether there is improvement in executive function, proactive control, and language processing ability by conducting executive function training in the form of board game for preschoolers. The training group was divided into a training group and a control group for 4-5-year-old children, and training was provided to the training group who completed the pretest and the control group who completed the first posttest. The training program is a card game that reflects the principle of Flexible Item Selection Task (FIST). Before and after the training, a sentence act out task measuring the language processing ability, a Receptive-Expressive Vocabulary Test - Receptive measuring the vocabulary, a verbal fluency task measuring the progressive control, and the executive function battery which contains a Go/No-Go task measuring inhibition, a flanker task measuring cognitive flexibility, and auditory working memory task measuring working memory was conducted. The results revealed that the training group showed a significant improvement on their working memory compared to the control group, like the results of previous studies which showed that have shown that the working memory level is improved during execution function training. On the other hand, the remaining areas except working memory did not improve significantly. It seems to be due to the discrepancy between training tools and tasks used in pretest and posttest, and that training and tasks related to proactive control were not appropriate to reflect the level of proactive control of preschool children. In addition, the control group did not receive any treatment for about 4 weeks after the pretest, so that the potential factors other than the training could not be fully controlled. And it also the long-term effect of the training was not examined. Nonetheless, the significance of this study is that it provides executive function training in the form of a board game for Korean preschoolers and examines the effect of executive training by comparing whether they participated the training or not and what phase they achieved. Future research should consider ways to more systematically validate the effects of executive function training for preschoolers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.