본 연구는 중국계 중도입국청소년들이 학교생활에서 어떠한 경험을 했는지를 살펴보고 또한 이들이 겪은 학교 생활경험의 의미는 무엇인지를 밝히고자 하는 것을 주요 목적으로 하고 있다. 이에 따른 연구문제는‘ 중국계 중도입국청소년의 학교생활과정에서 어떠한 경험을 했는가?’, ‘중국계 중도입국청소년에게 학교생활이 주는 의미는 무엇인가?’ 이를 위해 연구 대상자는 현재 중·고등학교 재학 중인 총 7명인 중국계 중도입국청소년을 선정하여 심층 면접하였고, 수집된 자료를 현상학적 연구방법으로 분석하였다.
현상학적 방법으로 분석한 결과는 5개의 구성요소와 17개의 하위구성요소가 도출하였다. 5개의 구성요소는 ‘새로운 학교생활의 시작’, ‘새로운 공부에 대한 적응’, ‘중국과는 다른 한국학교’, ‘때로는 힘들지만 버팀목이 되기도 하는 대인관계’, ‘홀로 서 있는 것’으로 나타났다.
본 연구결과를 바탕으로 나타난 논의점은 첫째, 한국어를 잘 구사하지 못하는 중도입국청소년들을 위하여 방과 후 한국어 학습 및 학습용어 교육을 제공할 필요가 있다. 둘째, 학교 내에서 중도입국청소년들의 이중문화를 드러날 수 있는 국제교류활동 프로그램을 만들거나 타국문화에 관련된 내용을 교양과목 중 하나로 구성하여 중도입국청소년들의 강점을 개발할 수 있는 기회와 환경을 마련해 줄 필요가 있다. 셋째, 중도입국청소년들이 친구관계에서 차별이나 편견을 경험하지 않도록 학교 내에서 일상적인 상호이해를 넓힐 수 있는 또래관계 형성기회를 마련해 줄 필요가 있다. 넷째, 대학별로 특별전형을 확대하여 중도입국청소년의 대학진입에 관련된 다양한 형태와 수준을 고려할 필요가 있다.
본 연구는 중국계 중도입국청소년들이 학교생활에서 어떠한 경험을 했는지를 살펴보고 또한 이들이 겪은 학교 생활경험의 의미는 무엇인지를 밝히고자 하는 것을 주요 목적으로 하고 있다. 이에 따른 연구문제는‘ 중국계 중도입국청소년의 학교생활과정에서 어떠한 경험을 했는가?’, ‘중국계 중도입국청소년에게 학교생활이 주는 의미는 무엇인가?’ 이를 위해 연구 대상자는 현재 중·고등학교 재학 중인 총 7명인 중국계 중도입국청소년을 선정하여 심층 면접하였고, 수집된 자료를 현상학적 연구방법으로 분석하였다.
현상학적 방법으로 분석한 결과는 5개의 구성요소와 17개의 하위구성요소가 도출하였다. 5개의 구성요소는 ‘새로운 학교생활의 시작’, ‘새로운 공부에 대한 적응’, ‘중국과는 다른 한국학교’, ‘때로는 힘들지만 버팀목이 되기도 하는 대인관계’, ‘홀로 서 있는 것’으로 나타났다.
본 연구결과를 바탕으로 나타난 논의점은 첫째, 한국어를 잘 구사하지 못하는 중도입국청소년들을 위하여 방과 후 한국어 학습 및 학습용어 교육을 제공할 필요가 있다. 둘째, 학교 내에서 중도입국청소년들의 이중문화를 드러날 수 있는 국제교류활동 프로그램을 만들거나 타국문화에 관련된 내용을 교양과목 중 하나로 구성하여 중도입국청소년들의 강점을 개발할 수 있는 기회와 환경을 마련해 줄 필요가 있다. 셋째, 중도입국청소년들이 친구관계에서 차별이나 편견을 경험하지 않도록 학교 내에서 일상적인 상호이해를 넓힐 수 있는 또래관계 형성기회를 마련해 줄 필요가 있다. 넷째, 대학별로 특별전형을 확대하여 중도입국청소년의 대학진입에 관련된 다양한 형태와 수준을 고려할 필요가 있다.
The study focuses on looking at what Chinese Immigrant youth have experienced in school and discovering what it means to have been in school. The question is ’What did the Chinese Immigrant youth experience in their school life?‘, ’What is the meaning of school life for Chinese Immigrant youth?’In t...
The study focuses on looking at what Chinese Immigrant youth have experienced in school and discovering what it means to have been in school. The question is ’What did the Chinese Immigrant youth experience in their school life?‘, ’What is the meaning of school life for Chinese Immigrant youth?’In the pursuit of this purpose, the researcher conducted in-depth interviews with seven Chinese Immigrant youth. In addition, data collected were analyzed using Giorgi’s phenomenological research method.
Through the analysis obtained results of analysis techniques five elements and 17 sub-elements. Five elements respectively “The beginning of the new school life,” “Adapt to new learning environment,” “South Korea schools unlike China,” “Hard relationship but sometime helpful,” “Alone”
Based on the results of the argument for the First it is necessary to provide Korean language learning and learning Mandarin education for Immigrant youth who don't speak in korean fluently. Second, it is necessary to give Chinese Immigrant youth a chance and environment to develop their strong point by making the curriculum consisting of content about different culture comprehension or making the program that Chinese Immigrant youth can express their dual cultire dilemma in school. Third,To avoid experiencing discrimination or prejudice in a friend's relationship, it is necessary to give Chinese Immigrant youth a chance to hold a party shaping the good relationship with their peer to expand their daily mutual understanding each other in school. Fourth,It is necessary to consider the various forms and levels of the university's special admission system for Chinese Immigrant youth.
The study focuses on looking at what Chinese Immigrant youth have experienced in school and discovering what it means to have been in school. The question is ’What did the Chinese Immigrant youth experience in their school life?‘, ’What is the meaning of school life for Chinese Immigrant youth?’In the pursuit of this purpose, the researcher conducted in-depth interviews with seven Chinese Immigrant youth. In addition, data collected were analyzed using Giorgi’s phenomenological research method.
Through the analysis obtained results of analysis techniques five elements and 17 sub-elements. Five elements respectively “The beginning of the new school life,” “Adapt to new learning environment,” “South Korea schools unlike China,” “Hard relationship but sometime helpful,” “Alone”
Based on the results of the argument for the First it is necessary to provide Korean language learning and learning Mandarin education for Immigrant youth who don't speak in korean fluently. Second, it is necessary to give Chinese Immigrant youth a chance and environment to develop their strong point by making the curriculum consisting of content about different culture comprehension or making the program that Chinese Immigrant youth can express their dual cultire dilemma in school. Third,To avoid experiencing discrimination or prejudice in a friend's relationship, it is necessary to give Chinese Immigrant youth a chance to hold a party shaping the good relationship with their peer to expand their daily mutual understanding each other in school. Fourth,It is necessary to consider the various forms and levels of the university's special admission system for Chinese Immigrant youth.
주제어
#학교생활 중도입국청소년 현상학적 연구 질적 연구
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.