이 연구의 목적은 2018 평창동계올림픽 공식스폰서 포털사이트의 e-서비스품질과 기업인식, 이용만족 및 이용의도와의 구조적관계를 규명하는 것이다. 이를 위해 2018 평창동계올림픽에 공식스폰서로 참여한 포털사이트를 통해 기업인식의 긍정적인 변화와 공식스폰서 활동의 효과를 알아보고 이를 극대화 시킬 수 있는 마케팅 방안을 도출하는 데 기여할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 연구의 대상은 2018년 평창동계올림픽 경기기간 동안 네이버의 검색엔진을 이용한 경험이 있는 성인을 대상으로 하였다. 설문조사 응답자는 총 452명이었으며, 분석 자료로써 부적합하다고 판단된 9부를 제외한 443부를 최종분석 자료로 활용하였다. 자료처리는 ...
이 연구의 목적은 2018 평창동계올림픽 공식스폰서 포털사이트의 e-서비스품질과 기업인식, 이용만족 및 이용의도와의 구조적관계를 규명하는 것이다. 이를 위해 2018 평창동계올림픽에 공식스폰서로 참여한 포털사이트를 통해 기업인식의 긍정적인 변화와 공식스폰서 활동의 효과를 알아보고 이를 극대화 시킬 수 있는 마케팅 방안을 도출하는 데 기여할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 연구의 대상은 2018년 평창동계올림픽 경기기간 동안 네이버의 검색엔진을 이용한 경험이 있는 성인을 대상으로 하였다. 설문조사 응답자는 총 452명이었으며, 분석 자료로써 부적합하다고 판단된 9부를 제외한 443부를 최종분석 자료로 활용하였다. 자료처리는 IBM for SPSS 21.0과 AMOS 21.0을 사용하였고, 구체적인 내용은 다음과 같다. 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 확인적 요인분석, 구조방정식모형을 실시하였다. 자료처리에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 포털사이트의 e-서비스품질 중 정보성, 반응성, 이용용이성, 상호작용성은 기업인식(기능적가치, 상징적가치, 주관적가치, 기업평판)에 유의한 영향을 미쳤으나, 신뢰도 요인은 기업인식(기능적가치, 상징적가치, 주관적가치, 기업평판)에 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 포털사이트의 e-서비스품질의 하위요인인 정보성, 반응성, 신뢰성, 이용용이성, 상호작용성이 이용만족에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 포털사이트의 e-서비스품질의 하위요인인 정보성, 반응성, 신뢰성, 이용용이성, 상호작용성이 이용의도(지속의도, 추천의도)에 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 기업인식의 하위요인인 기능적가치, 상징적가치, 주관적가치가 이용만족에 유의한 영향을 미쳤다. 다섯째, 기업인식의 하위요인인인 기능적가치, 상징적가치, 주관적가치가 이용의도(지속의도, 추천의도)에 유의한 영향을 미쳤다. 여섯째, 이용만족이 이용의도(지속의도, 추천의도)에 유의한 영향을 미쳤다.
이 연구의 목적은 2018 평창동계올림픽 공식스폰서 포털사이트의 e-서비스품질과 기업인식, 이용만족 및 이용의도와의 구조적관계를 규명하는 것이다. 이를 위해 2018 평창동계올림픽에 공식스폰서로 참여한 포털사이트를 통해 기업인식의 긍정적인 변화와 공식스폰서 활동의 효과를 알아보고 이를 극대화 시킬 수 있는 마케팅 방안을 도출하는 데 기여할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 연구의 대상은 2018년 평창동계올림픽 경기기간 동안 네이버의 검색엔진을 이용한 경험이 있는 성인을 대상으로 하였다. 설문조사 응답자는 총 452명이었으며, 분석 자료로써 부적합하다고 판단된 9부를 제외한 443부를 최종분석 자료로 활용하였다. 자료처리는 IBM for SPSS 21.0과 AMOS 21.0을 사용하였고, 구체적인 내용은 다음과 같다. 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 확인적 요인분석, 구조방정식모형을 실시하였다. 자료처리에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 포털사이트의 e-서비스품질 중 정보성, 반응성, 이용용이성, 상호작용성은 기업인식(기능적가치, 상징적가치, 주관적가치, 기업평판)에 유의한 영향을 미쳤으나, 신뢰도 요인은 기업인식(기능적가치, 상징적가치, 주관적가치, 기업평판)에 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 포털사이트의 e-서비스품질의 하위요인인 정보성, 반응성, 신뢰성, 이용용이성, 상호작용성이 이용만족에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 포털사이트의 e-서비스품질의 하위요인인 정보성, 반응성, 신뢰성, 이용용이성, 상호작용성이 이용의도(지속의도, 추천의도)에 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 기업인식의 하위요인인 기능적가치, 상징적가치, 주관적가치가 이용만족에 유의한 영향을 미쳤다. 다섯째, 기업인식의 하위요인인인 기능적가치, 상징적가치, 주관적가치가 이용의도(지속의도, 추천의도)에 유의한 영향을 미쳤다. 여섯째, 이용만족이 이용의도(지속의도, 추천의도)에 유의한 영향을 미쳤다.
The purpose of this study is to verify the structural relationships among corporate perception, satisfaction, intention to use, and e-service quality of portal site as the official sponsor of the 2018 Pyeongchang Winter Olympics. This study aims to understand the positive changes in corporate percep...
The purpose of this study is to verify the structural relationships among corporate perception, satisfaction, intention to use, and e-service quality of portal site as the official sponsor of the 2018 Pyeongchang Winter Olympics. This study aims to understand the positive changes in corporate perception and the effects of official sponsor activity through the portal site participating as an official sponsor of the 2018 Pyeongchang Winter Olympics, and also to suggest the measures for drawing the marketing measures that could maximize the effects. A survey was conducted targeting 452 adults who had experiences in using the NAVER search engine during the 2018 Pyeongchang Winter Olympics. Total 443 questionnaires were used for final analysis after excluding nine questionnaires that were judged as unsuitable for analysis. For dataprocessing, the IBM for SPSS 21.0 and AMOS 21.0 were used, and the concrete contents are as follows. The frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, confirmatory factor analysis, and structural equation model were performed. The results of dataprocessing are as follows. First, the informativeness, responsiveness, ease of use, and interactivity out of e-service quality of portal site had significant effects on the corporate perception(functional value, symbolic value, subjective value, corporate reputation) while the reliability had no significant effects on the corporate perception(functional value, symbolic value, subjective value, corporate reputation). Second, the sub-factors of e-service quality of portal site such as informativeness, responsiveness, reliability, ease of use, and interactivity had significant effects on the satisfaction. Third, the sub-factors of e-service quality of portal site such as informativeness, responsiveness, reliability, ease of use, and interactivity had significant effects on the intention to use(intention to continue, intention to recommend). Fourth, the sub-factors of corporate perception such as functional value, symbolic value, and subjective value had significant effects on the satisfaction. Fifth, the sub-factors of corporate perception such as functional value, symbolic value, and subjective value had significant effects on the intention to use(intention to continue, intention to recommend). Sixth, the satisfaction had significant effects on the intention to use(intention to continue, intention to recommend).
The purpose of this study is to verify the structural relationships among corporate perception, satisfaction, intention to use, and e-service quality of portal site as the official sponsor of the 2018 Pyeongchang Winter Olympics. This study aims to understand the positive changes in corporate perception and the effects of official sponsor activity through the portal site participating as an official sponsor of the 2018 Pyeongchang Winter Olympics, and also to suggest the measures for drawing the marketing measures that could maximize the effects. A survey was conducted targeting 452 adults who had experiences in using the NAVER search engine during the 2018 Pyeongchang Winter Olympics. Total 443 questionnaires were used for final analysis after excluding nine questionnaires that were judged as unsuitable for analysis. For dataprocessing, the IBM for SPSS 21.0 and AMOS 21.0 were used, and the concrete contents are as follows. The frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, confirmatory factor analysis, and structural equation model were performed. The results of dataprocessing are as follows. First, the informativeness, responsiveness, ease of use, and interactivity out of e-service quality of portal site had significant effects on the corporate perception(functional value, symbolic value, subjective value, corporate reputation) while the reliability had no significant effects on the corporate perception(functional value, symbolic value, subjective value, corporate reputation). Second, the sub-factors of e-service quality of portal site such as informativeness, responsiveness, reliability, ease of use, and interactivity had significant effects on the satisfaction. Third, the sub-factors of e-service quality of portal site such as informativeness, responsiveness, reliability, ease of use, and interactivity had significant effects on the intention to use(intention to continue, intention to recommend). Fourth, the sub-factors of corporate perception such as functional value, symbolic value, and subjective value had significant effects on the satisfaction. Fifth, the sub-factors of corporate perception such as functional value, symbolic value, and subjective value had significant effects on the intention to use(intention to continue, intention to recommend). Sixth, the satisfaction had significant effects on the intention to use(intention to continue, intention to recommend).
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