본 연구는 2015 개정 음악과 교육과정 중학교 음악 교과서 14종의 창작영역을 교육과정 성취기준을 기준으로 비교분석하여 향후 창작영역의 바람직한 방향 제시에 필요한 기초를 마련하는데 목적이 있다. 2015 개정 음악과 교육과정의 성취기준을 바탕으로 음악 교과서 14종 창작영역의 분석에 필요한 분석도구 8가지를 만들었다. 본 연구의 비교분석 결과에 의한 결론은 다음과 같다. 첫째, 소단원 수에 따른 전영역 분포는 가창영역, 감상영역, 기악영역, 생활화영역, 창작영역 순으로 나타나고 가장 낮은 비중을 차지하고 있는 창작영역은 14종 중학교 음악 교과서에서 10% 내외로 이루어지고 있으며, 그 중 교학사 교과서가 15.7%로 가장 높고, 비상교육 교과서가 7%로 가장 낮게 제시되고 있다. 둘째, 창작영역 주요활동 중 가사 만들기 활동은 교학사, 지학사 교과서에서 3회로 가장 많이 나타난다. 리듬 만들기, 가락 만들기 활동은 교학사 교과서에서 5회로 가장 많이 제시하고 있다. 음악작품 만들기 활동은 다락원 교과서에서 6회로 가장 많이 다루고 있다. 표현하기 활동은 다락원과 지학사 교과서에서 3회로 가장 많이 나타난다. 기타 만들기 활동은 교학사, 금성, 비상교육, YBM, 다락원, 동아 교과서에서 1회씩 나타난다. 즉흥연주하기 활동은 ...
본 연구는 2015 개정 음악과 교육과정 중학교 음악 교과서 14종의 창작영역을 교육과정 성취기준을 기준으로 비교분석하여 향후 창작영역의 바람직한 방향 제시에 필요한 기초를 마련하는데 목적이 있다. 2015 개정 음악과 교육과정의 성취기준을 바탕으로 음악 교과서 14종 창작영역의 분석에 필요한 분석도구 8가지를 만들었다. 본 연구의 비교분석 결과에 의한 결론은 다음과 같다. 첫째, 소단원 수에 따른 전영역 분포는 가창영역, 감상영역, 기악영역, 생활화영역, 창작영역 순으로 나타나고 가장 낮은 비중을 차지하고 있는 창작영역은 14종 중학교 음악 교과서에서 10% 내외로 이루어지고 있으며, 그 중 교학사 교과서가 15.7%로 가장 높고, 비상교육 교과서가 7%로 가장 낮게 제시되고 있다. 둘째, 창작영역 주요활동 중 가사 만들기 활동은 교학사, 지학사 교과서에서 3회로 가장 많이 나타난다. 리듬 만들기, 가락 만들기 활동은 교학사 교과서에서 5회로 가장 많이 제시하고 있다. 음악작품 만들기 활동은 다락원 교과서에서 6회로 가장 많이 다루고 있다. 표현하기 활동은 다락원과 지학사 교과서에서 3회로 가장 많이 나타난다. 기타 만들기 활동은 교학사, 금성, 비상교육, YBM, 다락원, 동아 교과서에서 1회씩 나타난다. 즉흥연주하기 활동은 세광 교과서에서 1회를 제시하고 있다. 미디어 매체를 활용한 만들기 활동은 성안당, 천재교육 교과서에서 6회로 가장 많이 나타난다. 미디어 매체를 활용한 만들기 활동은 14개 음악 교과서 중 12개 교과서에서 나타나고 있다. 미디어 매체의 구체적인 사용방법에 대한 제시는 학생들이 스스로 습득할 수 있도록 제시한 교과서도 있고 그렇지 않은 교과서도 있다.
본 연구는 2015 개정 음악과 교육과정 중학교 음악 교과서 14종의 창작영역을 교육과정 성취기준을 기준으로 비교분석하여 향후 창작영역의 바람직한 방향 제시에 필요한 기초를 마련하는데 목적이 있다. 2015 개정 음악과 교육과정의 성취기준을 바탕으로 음악 교과서 14종 창작영역의 분석에 필요한 분석도구 8가지를 만들었다. 본 연구의 비교분석 결과에 의한 결론은 다음과 같다. 첫째, 소단원 수에 따른 전영역 분포는 가창영역, 감상영역, 기악영역, 생활화영역, 창작영역 순으로 나타나고 가장 낮은 비중을 차지하고 있는 창작영역은 14종 중학교 음악 교과서에서 10% 내외로 이루어지고 있으며, 그 중 교학사 교과서가 15.7%로 가장 높고, 비상교육 교과서가 7%로 가장 낮게 제시되고 있다. 둘째, 창작영역 주요활동 중 가사 만들기 활동은 교학사, 지학사 교과서에서 3회로 가장 많이 나타난다. 리듬 만들기, 가락 만들기 활동은 교학사 교과서에서 5회로 가장 많이 제시하고 있다. 음악작품 만들기 활동은 다락원 교과서에서 6회로 가장 많이 다루고 있다. 표현하기 활동은 다락원과 지학사 교과서에서 3회로 가장 많이 나타난다. 기타 만들기 활동은 교학사, 금성, 비상교육, YBM, 다락원, 동아 교과서에서 1회씩 나타난다. 즉흥연주하기 활동은 세광 교과서에서 1회를 제시하고 있다. 미디어 매체를 활용한 만들기 활동은 성안당, 천재교육 교과서에서 6회로 가장 많이 나타난다. 미디어 매체를 활용한 만들기 활동은 14개 음악 교과서 중 12개 교과서에서 나타나고 있다. 미디어 매체의 구체적인 사용방법에 대한 제시는 학생들이 스스로 습득할 수 있도록 제시한 교과서도 있고 그렇지 않은 교과서도 있다.
The purpose of this thesis is to lay the foundation for the desirable direction of creative domain by comparative analyzing the area in 14 music middle school textbooks of 2015 revised music curriculum on the basis of the standard of accomplishment of the curriculum. The 8 analysis tools for of the ...
The purpose of this thesis is to lay the foundation for the desirable direction of creative domain by comparative analyzing the area in 14 music middle school textbooks of 2015 revised music curriculum on the basis of the standard of accomplishment of the curriculum. The 8 analysis tools for of the creative domain in the 14 textbooks are created in accordance with the achievement standards of 2015 revised music curriculum. The result of the study on the analysis is as follows. Firstly, the area of singing has the great percentage, which is followed by the area of appreciation, instrumental music, living, creation in order. The about 10% area of creation which occupies the lowest rate is included among the 14 music textbooks. The textbook of Kyohaksa has the highest ratio with 15.7%, while that of Visang has the lowest ratio with only 7%. Secondly, the activity of making lyrics in the area of creation among the 14 music textbooks appears 3 times in the Kyohaksa and Jihaksa textbooks, which is the highest times. The activity of making rhythm and melody appears 3 times in the Kyohaksa and Jihaksa textbooks, which is the highest times. The exception is contained 1 time, the highest times in Kyohaksa, Kumsung, Visang, YBM, Darakwon and Donga textbooks. The textbook of Sekwang Music treat the activity of improvising with 1 time. The number of making of application of multimedia materials is 6 times in the Sungandang and Chunjae textbooks, which is the highest times. The 12 textbooks among the 14 textbooks have included the major activity of creation domain the application of multimedia materials. The explanation for the time to acquisition and the method of use have been presented differently depending on the textbooks.
The purpose of this thesis is to lay the foundation for the desirable direction of creative domain by comparative analyzing the area in 14 music middle school textbooks of 2015 revised music curriculum on the basis of the standard of accomplishment of the curriculum. The 8 analysis tools for of the creative domain in the 14 textbooks are created in accordance with the achievement standards of 2015 revised music curriculum. The result of the study on the analysis is as follows. Firstly, the area of singing has the great percentage, which is followed by the area of appreciation, instrumental music, living, creation in order. The about 10% area of creation which occupies the lowest rate is included among the 14 music textbooks. The textbook of Kyohaksa has the highest ratio with 15.7%, while that of Visang has the lowest ratio with only 7%. Secondly, the activity of making lyrics in the area of creation among the 14 music textbooks appears 3 times in the Kyohaksa and Jihaksa textbooks, which is the highest times. The activity of making rhythm and melody appears 3 times in the Kyohaksa and Jihaksa textbooks, which is the highest times. The exception is contained 1 time, the highest times in Kyohaksa, Kumsung, Visang, YBM, Darakwon and Donga textbooks. The textbook of Sekwang Music treat the activity of improvising with 1 time. The number of making of application of multimedia materials is 6 times in the Sungandang and Chunjae textbooks, which is the highest times. The 12 textbooks among the 14 textbooks have included the major activity of creation domain the application of multimedia materials. The explanation for the time to acquisition and the method of use have been presented differently depending on the textbooks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.