[학위논문]뷰티 온라인 마케팅에서 왕홍이 구매의도에 미치는 요인에 대한 연구 A Study on Determinants of Wang Hong (Internet Celebrity) on Purchase intention in Beauty Online Marketing원문보기
최근 중국 온라인 및 모바일 시장이 확대됨에 따라 왕홍을 활용하는 왕홍마케팅이 주목 받고 있다. ‘왕홍’은 ‘왕루어홍런’의 줄임말로 인터넷의 ‘왕뤄’와 유명인의 ‘홍런’이 합쳐져 탄생한 용어이다. 중국 인터넷상의 유명 사람들을 뜻하는 말로 한국의 파워 블로거 또는 유튜브 크리에이터와 비슷한 개념이다. 한국 업체 중 왕홍을 활용한 마케팅을 적극적으로 활용하는 곳은 ...
최근 중국 온라인 및 모바일 시장이 확대됨에 따라 왕홍을 활용하는 왕홍마케팅이 주목 받고 있다. ‘왕홍’은 ‘왕루어홍런’의 줄임말로 인터넷의 ‘왕뤄’와 유명인의 ‘홍런’이 합쳐져 탄생한 용어이다. 중국 인터넷상의 유명 사람들을 뜻하는 말로 한국의 파워 블로거 또는 유튜브 크리에이터와 비슷한 개념이다. 한국 업체 중 왕홍을 활용한 마케팅을 적극적으로 활용하는 곳은 뷰티 업체이며 다양한 행사활동에 왕홍을 초청해 자사의 제품 또는 브랜드를 홍보하고 매출을 올리는 효과를 톡톡히 보고 있다. 특히 중국 SNS 플랫폼으로 중국 왕홍을 활용하는 업체들이 많아지고 있기 때문에 한국 뷰티 기업들이 왕홍을 선정할 때 보다 효과적인 결과를 가져올 수 있는 왕홍을 선정하는 것이 중요하다. 그래서 본 논문에서는 국내 뷰티 업체의 중국 내 뷰티 마케팅에서 왕홍이 구매의도에 미치는 요인에 대해 연구했다. 왕홍의 마케팅이 가지는 마케팅정보성, 마케팅오락성, 뷰티전문성, 정보신뢰성, 구매실현성 총 5가지 요인을 기반으로 하여 이 5가지 요인들에 대해 이용성과 유용성에 매개하는지 분석하고 이를 통해 구매의도에 미치는 요인을 설문 조사 데이터를 통하여 분석 검증하였다. 검증을 위해 TAM 기술모형을 적용하였다. 연구결과 왕홍을 활용한 마케팅에서 마케팅오락성과 정보의 신뢰성이 구매의도로 이어질 수 있는 용이성과 유용성에 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 그리고 마케팅정보성과 구매실현성은 구매의도로 이어지는 유용성에 영향을 미치지 못하는 요인으로 분석되었다. 그리고 용이성과 유용성은 구매의도에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 또한 성별과 나이에 따른 각각의 요인에 미치는 영향은 미미했으며, 구매경험이 있는 소비자의 경우는 왕홍 정보의 신뢰성에 영향을 미치는 것으로 분석되어 왕홍이 제공하는 정보를 통해 지속적으로 제품을 구매하려는 소비자가 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 본 논문은 TAM 기술모형 기법을 통해 왕홍 정보에 대한 특징 등을 분석하여 향후 국내 화장품 업체들의 왕홍을 활용한 중국 내 뷰티 마케팅 진행시에 참고가 될 수 있기를 바란다.
최근 중국 온라인 및 모바일 시장이 확대됨에 따라 왕홍을 활용하는 왕홍마케팅이 주목 받고 있다. ‘왕홍’은 ‘왕루어홍런’의 줄임말로 인터넷의 ‘왕뤄’와 유명인의 ‘홍런’이 합쳐져 탄생한 용어이다. 중국 인터넷상의 유명 사람들을 뜻하는 말로 한국의 파워 블로거 또는 유튜브 크리에이터와 비슷한 개념이다. 한국 업체 중 왕홍을 활용한 마케팅을 적극적으로 활용하는 곳은 뷰티 업체이며 다양한 행사활동에 왕홍을 초청해 자사의 제품 또는 브랜드를 홍보하고 매출을 올리는 효과를 톡톡히 보고 있다. 특히 중국 SNS 플랫폼으로 중국 왕홍을 활용하는 업체들이 많아지고 있기 때문에 한국 뷰티 기업들이 왕홍을 선정할 때 보다 효과적인 결과를 가져올 수 있는 왕홍을 선정하는 것이 중요하다. 그래서 본 논문에서는 국내 뷰티 업체의 중국 내 뷰티 마케팅에서 왕홍이 구매의도에 미치는 요인에 대해 연구했다. 왕홍의 마케팅이 가지는 마케팅정보성, 마케팅오락성, 뷰티전문성, 정보신뢰성, 구매실현성 총 5가지 요인을 기반으로 하여 이 5가지 요인들에 대해 이용성과 유용성에 매개하는지 분석하고 이를 통해 구매의도에 미치는 요인을 설문 조사 데이터를 통하여 분석 검증하였다. 검증을 위해 TAM 기술모형을 적용하였다. 연구결과 왕홍을 활용한 마케팅에서 마케팅오락성과 정보의 신뢰성이 구매의도로 이어질 수 있는 용이성과 유용성에 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 그리고 마케팅정보성과 구매실현성은 구매의도로 이어지는 유용성에 영향을 미치지 못하는 요인으로 분석되었다. 그리고 용이성과 유용성은 구매의도에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 또한 성별과 나이에 따른 각각의 요인에 미치는 영향은 미미했으며, 구매경험이 있는 소비자의 경우는 왕홍 정보의 신뢰성에 영향을 미치는 것으로 분석되어 왕홍이 제공하는 정보를 통해 지속적으로 제품을 구매하려는 소비자가 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 본 논문은 TAM 기술모형 기법을 통해 왕홍 정보에 대한 특징 등을 분석하여 향후 국내 화장품 업체들의 왕홍을 활용한 중국 내 뷰티 마케팅 진행시에 참고가 될 수 있기를 바란다.
Recently, as the online and mobile market in China has expanded, marketing of Wang Hong using Wang Hong has attracted attention. 'Wanghong' is the abbreviation of 'Wang Luang Hongrun', which is a term born from the combination of 'Wangnuo' on the Internet and 'Hongrun' of celebrity. It is a concept ...
Recently, as the online and mobile market in China has expanded, marketing of Wang Hong using Wang Hong has attracted attention. 'Wanghong' is the abbreviation of 'Wang Luang Hongrun', which is a term born from the combination of 'Wangnuo' on the Internet and 'Hongrun' of celebrity. It is a concept similar to Korea's Power Blog or Youtube creator. Among the Korean companies, Wang Hong is actively utilizing marketing and is a beauty company, inviting Wang Hong to various event activities, promoting its products or Korean brands and raising sales. Especially, since there are many companies that utilize China Wang Hong as a SNS platform for China, it is very important for Korean beauty companies to select Wang Hong who can make a marketing effect when selecting Wang Hong. Therefore, in this paper, I investigated the factors that influence Wang Hong 's purchase intention in domestic beauty marketing in China. Based on the five factors of information, entertainment, expertise, credibility, and feasibility of marketing, Wang Hong-I analyzed whether these factors are mediated by usability and usability. TAM technology model was applied for verification. The results of this study were as follows; marketing and entertainment credibility and information reliability were found to be factors affecting the ease and usefulness of purchasing. And marketing information and purchase realism are analyzed as factors that do not affect usability of purchasing. And ease and usefulness were found to be influential factors on purchase intention. In addition, the effect of each factor on gender and age was negligible. Consumers who had experience of purchasing had an influence on the reliability of Wang Hong information. This paper analyzes the characteristics of Wang Hong information through the TAM technology modeling technique and hopes that it will be a reference point in the future of beauty marketing in China using Wang Hong of domestic cosmetics companies in the future.
Recently, as the online and mobile market in China has expanded, marketing of Wang Hong using Wang Hong has attracted attention. 'Wanghong' is the abbreviation of 'Wang Luang Hongrun', which is a term born from the combination of 'Wangnuo' on the Internet and 'Hongrun' of celebrity. It is a concept similar to Korea's Power Blog or Youtube creator. Among the Korean companies, Wang Hong is actively utilizing marketing and is a beauty company, inviting Wang Hong to various event activities, promoting its products or Korean brands and raising sales. Especially, since there are many companies that utilize China Wang Hong as a SNS platform for China, it is very important for Korean beauty companies to select Wang Hong who can make a marketing effect when selecting Wang Hong. Therefore, in this paper, I investigated the factors that influence Wang Hong 's purchase intention in domestic beauty marketing in China. Based on the five factors of information, entertainment, expertise, credibility, and feasibility of marketing, Wang Hong-I analyzed whether these factors are mediated by usability and usability. TAM technology model was applied for verification. The results of this study were as follows; marketing and entertainment credibility and information reliability were found to be factors affecting the ease and usefulness of purchasing. And marketing information and purchase realism are analyzed as factors that do not affect usability of purchasing. And ease and usefulness were found to be influential factors on purchase intention. In addition, the effect of each factor on gender and age was negligible. Consumers who had experience of purchasing had an influence on the reliability of Wang Hong information. This paper analyzes the characteristics of Wang Hong information through the TAM technology modeling technique and hopes that it will be a reference point in the future of beauty marketing in China using Wang Hong of domestic cosmetics companies in the future.
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