본 연구는 플립러닝 수업 방식과 스마트교육 방식을 결합하는 수업을 연구하여, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업 교수·학습 지도안을 개발하였다. 연구를 통해 개발한 지도안을 현장에 적용하여 교육적 효과에 관해 고찰해보고, 스마트교육을 적용하여 현장에서 플립러닝 수업 준비에서의 교사의 디딤 영상 제작 부담을 낮추고 ...
논 문 요 약
스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업 지도 방안 : 초등학교 5학년을 대상으로
최 소 라 서울교육대학교 교육전문대학원 초등음악교육전공 (지도교수 장 기 범)
본 연구는 플립러닝 수업 방식과 스마트교육 방식을 결합하는 수업을 연구하여, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업 교수·학습 지도안을 개발하였다. 연구를 통해 개발한 지도안을 현장에 적용하여 교육적 효과에 관해 고찰해보고, 스마트교육을 적용하여 현장에서 플립러닝 수업 준비에서의 교사의 디딤 영상 제작 부담을 낮추고 음악 교육의 효과를 높이기 위함에 그 목적이 있다. 이를 위해 연구한 내용은 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 초등학교 음악과 교육과정, 플립러닝의 정의 및 교육적 효과, 스마트교육의 정의 및 교육적 활용을 문헌 연구를 통해 고찰하였다. 둘째, 스마트교육 모형과 5-6학년군 8종 교과서 분석을 통하여 스마트교육을 적용한 음악과 교수·학습과정안을 개발하였다. 셋째, 음악과 교수·학습과정안을 초등학교 5학년 수업에 적용한 후, 실태조사를 통해 본 수업의 효과를 분석하고, 문제점을 파악하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업은 학생들의 자기주도성을 높일 수 있었다. 수업의 단계가 뒤바뀐 플립러닝은 학습자를 능동적인 주체로 변화시켰고, 학습자의 성취도를 진단하고 스스로 학습하게 하는 방식은 학생의 자기 주도적인 학습을 가능하게 하였다. 둘째, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업은 학생들의 흥미를 높일 수 있었다. 플립러닝을 통해 체험을 기반으로 지식을 구성하였으며, 다양한 체험 중심의 음악 학습과 과정 중심의 평가를 지향하였다. 이를 통해 학생들은 수업에 재미를 느끼고 음악 교과 학습에 참여할 수 있었다. 셋째, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업에서의 다른 교과와의 통합학습은 학습자의 문화적 소양을 높일 수 있었다. 플립러닝을 통한 본 차시 학습시간의 확보는 미술, 국어 등의 교과와의 통합을 가능하게 하였고 이를 통해 학습자는 다양한 경험을 하며 음악의 아름다움을 느낄 수 있었다. 본 연구는 미래지향적인 교실에서 정보통신기술을 활용하여 음악 학습의 효과를 높이기 위한 스마트교육을 적용한 플립러닝 지도방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 플립러닝 수업 방식과 스마트교육 방식을 결합하는 수업을 연구하여, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업 교수·학습 지도안을 개발하였다. 연구를 통해 개발한 지도안을 현장에 적용하여 교육적 효과에 관해 고찰해보고, 스마트교육을 적용하여 현장에서 플립러닝 수업 준비에서의 교사의 디딤 영상 제작 부담을 낮추고 음악 교육의 효과를 높이기 위함에 그 목적이 있다. 이를 위해 연구한 내용은 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 초등학교 음악과 교육과정, 플립러닝의 정의 및 교육적 효과, 스마트교육의 정의 및 교육적 활용을 문헌 연구를 통해 고찰하였다. 둘째, 스마트교육 모형과 5-6학년군 8종 교과서 분석을 통하여 스마트교육을 적용한 음악과 교수·학습과정안을 개발하였다. 셋째, 음악과 교수·학습과정안을 초등학교 5학년 수업에 적용한 후, 실태조사를 통해 본 수업의 효과를 분석하고, 문제점을 파악하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업은 학생들의 자기주도성을 높일 수 있었다. 수업의 단계가 뒤바뀐 플립러닝은 학습자를 능동적인 주체로 변화시켰고, 학습자의 성취도를 진단하고 스스로 학습하게 하는 방식은 학생의 자기 주도적인 학습을 가능하게 하였다. 둘째, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업은 학생들의 흥미를 높일 수 있었다. 플립러닝을 통해 체험을 기반으로 지식을 구성하였으며, 다양한 체험 중심의 음악 학습과 과정 중심의 평가를 지향하였다. 이를 통해 학생들은 수업에 재미를 느끼고 음악 교과 학습에 참여할 수 있었다. 셋째, 스마트교육을 적용한 플립러닝 음악 수업에서의 다른 교과와의 통합학습은 학습자의 문화적 소양을 높일 수 있었다. 플립러닝을 통한 본 차시 학습시간의 확보는 미술, 국어 등의 교과와의 통합을 가능하게 하였고 이를 통해 학습자는 다양한 경험을 하며 음악의 아름다움을 느낄 수 있었다. 본 연구는 미래지향적인 교실에서 정보통신기술을 활용하여 음악 학습의 효과를 높이기 위한 스마트교육을 적용한 플립러닝 지도방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
A Flipped Learning Music Class for 5th Grade based on Smart Education System
Choi So-Ra
Major in music education Graduate School of Education Seoul National University of Education
Supervised by Professor : Jang, Ki-Beom
...
A B S T R A C T
A Flipped Learning Music Class for 5th Grade based on Smart Education System
Choi So-Ra
Major in music education Graduate School of Education Seoul National University of Education
Supervised by Professor : Jang, Ki-Beom
This study aimed at the class combined with flip-learning and smart education methods, and developed the Flip-learning music guidance based on smart education. The purpose of the project is to consider the educational effects of applying the guidance developed through the research to the site and to reduce the burden of producing stepping images of teachers in preparation for flip-learning classes on the site and to enhance the effectiveness of music education. The research procedures are as follows. First, the 2015 revised elementary school music and curriculum, definition and educational effects of flip-learning, definition of smart education and educational use are discussed through literature research. Second, the smart education model and eight types of textbooks for the 5th and 6th graders are analyzed to develop music, teaching, and learning programs that are applied with smart education. Third, after applying the music, teaching and learning program to the fifth grade class of elementary school, the effect of this class was analyzed and problems identified through a post-factory survey. The main findings are as follows. First, flip-learning music classes applying smart education could enhance students' self-reliance. The flip-flopping of the class turned learners into active subjects, and the way learners were diagnosed and taught on their own made self-directed learning possible. Second, flip-learning music classes with smart education could boost students' interest. Through flip-learning, the company constructed knowledge based on experience, and aimed at diverse experience-oriented music learning and process-oriented evaluation. This allowed students to have fun in class and participate in music lessons. Third, integrated learning with other subjects in flip-learning music classes applying smart education could enhance the cultural sophistication of learners. Securing this class of learning through flip-learning enabled integration with subjects such as art and Korean, allowing learners to experience diverse experiences and feel the beauty of music. This study is meaningful in that it presented a flip-learning guidance plan that applies smart education to enhance the effectiveness of music learning by utilizing ICT in future-oriented classrooms.
* A Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
A B S T R A C T
A Flipped Learning Music Class for 5th Grade based on Smart Education System
Choi So-Ra
Major in music education Graduate School of Education Seoul National University of Education
Supervised by Professor : Jang, Ki-Beom
This study aimed at the class combined with flip-learning and smart education methods, and developed the Flip-learning music guidance based on smart education. The purpose of the project is to consider the educational effects of applying the guidance developed through the research to the site and to reduce the burden of producing stepping images of teachers in preparation for flip-learning classes on the site and to enhance the effectiveness of music education. The research procedures are as follows. First, the 2015 revised elementary school music and curriculum, definition and educational effects of flip-learning, definition of smart education and educational use are discussed through literature research. Second, the smart education model and eight types of textbooks for the 5th and 6th graders are analyzed to develop music, teaching, and learning programs that are applied with smart education. Third, after applying the music, teaching and learning program to the fifth grade class of elementary school, the effect of this class was analyzed and problems identified through a post-factory survey. The main findings are as follows. First, flip-learning music classes applying smart education could enhance students' self-reliance. The flip-flopping of the class turned learners into active subjects, and the way learners were diagnosed and taught on their own made self-directed learning possible. Second, flip-learning music classes with smart education could boost students' interest. Through flip-learning, the company constructed knowledge based on experience, and aimed at diverse experience-oriented music learning and process-oriented evaluation. This allowed students to have fun in class and participate in music lessons. Third, integrated learning with other subjects in flip-learning music classes applying smart education could enhance the cultural sophistication of learners. Securing this class of learning through flip-learning enabled integration with subjects such as art and Korean, allowing learners to experience diverse experiences and feel the beauty of music. This study is meaningful in that it presented a flip-learning guidance plan that applies smart education to enhance the effectiveness of music learning by utilizing ICT in future-oriented classrooms.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.