본 연구는 유아교사 핵심역량이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아교사의 핵심역량, 교사-유아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 2. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용의 검사 총점에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용의 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 인천시에 소재한 어린이집과 유치원에 근무하는 유아교사 212명이며, 본 설문조사는 2019년 3월 22일부터 2019년 4월 19일까지 총 4주간에 걸쳐 실시하였다. 연구에서 사용된 검사도구는 박경진(2015)의 연구에서 사용된 유아교사 핵심역량 설문지를 사용하였으며, 교사-유아 상호작용을 검사하기 위해 이정숙(2003)이 개발한 도구를 곽희경(2010)이 수정·보완한 설문지를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하여, 유아교사의 핵심역량과 교사-유아 상호작용 상관관계를 알아보기 위하여 Pearson의 상관관계계수를 산출하였고, 유아교사의 핵심역량이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향력을 알아보기 위하여 ...
본 연구는 유아교사 핵심역량이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아교사의 핵심역량, 교사-유아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 2. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용의 검사 총점에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용의 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 인천시에 소재한 어린이집과 유치원에 근무하는 유아교사 212명이며, 본 설문조사는 2019년 3월 22일부터 2019년 4월 19일까지 총 4주간에 걸쳐 실시하였다. 연구에서 사용된 검사도구는 박경진(2015)의 연구에서 사용된 유아교사 핵심역량 설문지를 사용하였으며, 교사-유아 상호작용을 검사하기 위해 이정숙(2003)이 개발한 도구를 곽희경(2010)이 수정·보완한 설문지를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하여, 유아교사의 핵심역량과 교사-유아 상호작용 상관관계를 알아보기 위하여 Pearson의 상관관계계수를 산출하였고, 유아교사의 핵심역량이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향력을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였고 SPSS 25.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 핵심역량과 교사-유아 상호작용 간에는 모두 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 핵심역량의 하위요소가 교사-유아 상호작용 전체에 어떠한 영향을 미치는 지 살펴본 결과, 환경 및 교육과정 변인만이 교사-유아 상호작용 전체에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 핵심역량의 하위요소가 교사-유아 상호작용의 하위요소에 어떠한 영향을 미치는 지 살펴본 결과, 환경 및 교육과정, 전문성과 리더십, 건강·안전·영양 변인이 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 유아성장과 발달, 가족 및 지역사회 협력, 관찰 및 평가, 운영 및 관리 하위요소에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
이러한 결과를 종합하면 유아교사의 핵심역량 수준이 높아지면 교사-유아 상호작용에 영향을 미치는 것을 의미한다. 유아교육기관에서 교사와 유아의 상호작용에 대한 중요성이 강조되는 시점에서 유아교사는 교사 자신의 전문적인 핵심역량의 수준을 높일 수 있도록 노력해야하며, 교육의 질적 수준과 유아교사의 질적 수준을 신장시키기 위해 필요한 유아교사의 핵심역량에 관련한 구체적인 교육 프로그램 개발이 필요함을 시사한다.
본 연구는 유아교사 핵심역량이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 유아교사의 핵심역량, 교사-유아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 2. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용의 검사 총점에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 유아교사 핵심역량의 하위요인들이 교사-유아 상호작용의 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 인천시에 소재한 어린이집과 유치원에 근무하는 유아교사 212명이며, 본 설문조사는 2019년 3월 22일부터 2019년 4월 19일까지 총 4주간에 걸쳐 실시하였다. 연구에서 사용된 검사도구는 박경진(2015)의 연구에서 사용된 유아교사 핵심역량 설문지를 사용하였으며, 교사-유아 상호작용을 검사하기 위해 이정숙(2003)이 개발한 도구를 곽희경(2010)이 수정·보완한 설문지를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하여, 유아교사의 핵심역량과 교사-유아 상호작용 상관관계를 알아보기 위하여 Pearson의 상관관계계수를 산출하였고, 유아교사의 핵심역량이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향력을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였고 SPSS 25.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 핵심역량과 교사-유아 상호작용 간에는 모두 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 핵심역량의 하위요소가 교사-유아 상호작용 전체에 어떠한 영향을 미치는 지 살펴본 결과, 환경 및 교육과정 변인만이 교사-유아 상호작용 전체에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 핵심역량의 하위요소가 교사-유아 상호작용의 하위요소에 어떠한 영향을 미치는 지 살펴본 결과, 환경 및 교육과정, 전문성과 리더십, 건강·안전·영양 변인이 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 유아성장과 발달, 가족 및 지역사회 협력, 관찰 및 평가, 운영 및 관리 하위요소에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
이러한 결과를 종합하면 유아교사의 핵심역량 수준이 높아지면 교사-유아 상호작용에 영향을 미치는 것을 의미한다. 유아교육기관에서 교사와 유아의 상호작용에 대한 중요성이 강조되는 시점에서 유아교사는 교사 자신의 전문적인 핵심역량의 수준을 높일 수 있도록 노력해야하며, 교육의 질적 수준과 유아교사의 질적 수준을 신장시키기 위해 필요한 유아교사의 핵심역량에 관련한 구체적인 교육 프로그램 개발이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study is to examine the effect of the early childhood teacher’s core competencies on the teacher-child interaction. The research questions selected to address this purpose are below. 1. How does the core competency of an early childhood teacher affect the teacher-child intera...
The purpose of this study is to examine the effect of the early childhood teacher’s core competencies on the teacher-child interaction. The research questions selected to address this purpose are below. 1. How does the core competency of an early childhood teacher affect the teacher-child interaction? 2. How do the sub-factors of an early childhood teacher’s core competency affect the teacher-child interaction? 2-1. How do the sub-factors of an early childhood teacher’s core competency affect the total score of the teacher-child interaction? 2-2. How do the sub-factors of an early childhood teacher’s core competency affect the sub-factors of the teacher-child interaction? This study is based on a 4 week survey conducted from March 22, 2019 to April 19, 2019 of 212 early childhood teachers working in infant care facilities and kindergartens in Incheon. The surveys have been designed based on Kyungjin Park early childhood teacher’s core competency survey(2015), with additions based on Jeongsook Lee’s teacher-child interaction survey(2003), which was further supplemented and modified by Heekyung Kwak(2010). To understand and explain the correlation between the early childhood teacher’s cor competencies and the teacher-child interaction, the study has extracted Pearson’s correlation coefficient and conducted a multi-regression analysis using SPSS 25.0. The following summarizes the finding of this study. First, there is meaningful static correlation between the core competency of early childhood teachers and the teacher-child interaction. Second, among the sub-factors of the core competencies of an early childhood teacher, only the environmental and curriculum factor had a meaningful effect on the teacher-child interaction. Third, among the sub-factors of the core competencies of an early childhood teacher and the sub-factors of teacher-child interaction, only the environment and curriculum, specialization and leadership, health, safety, nutrition had a meaningful effect on emotional interactions, linguistic interactions and behavioral interactions. However, no significant correlation was found for the infant growth and development, family and community cooperation and obsevation and management sub-factors. In conclusion, the study suggests that core competency of an early childhood teacher has a positive effect teacher-child interaction. In an environment where teacher-child interactions are emphasized and valued in early child education, this study reinforces the importance of teacher’s focus on enhancing their cor competencies as well as the importance of development of training programs that provide more competent teachers for higher quality teachers and education.
The purpose of this study is to examine the effect of the early childhood teacher’s core competencies on the teacher-child interaction. The research questions selected to address this purpose are below. 1. How does the core competency of an early childhood teacher affect the teacher-child interaction? 2. How do the sub-factors of an early childhood teacher’s core competency affect the teacher-child interaction? 2-1. How do the sub-factors of an early childhood teacher’s core competency affect the total score of the teacher-child interaction? 2-2. How do the sub-factors of an early childhood teacher’s core competency affect the sub-factors of the teacher-child interaction? This study is based on a 4 week survey conducted from March 22, 2019 to April 19, 2019 of 212 early childhood teachers working in infant care facilities and kindergartens in Incheon. The surveys have been designed based on Kyungjin Park early childhood teacher’s core competency survey(2015), with additions based on Jeongsook Lee’s teacher-child interaction survey(2003), which was further supplemented and modified by Heekyung Kwak(2010). To understand and explain the correlation between the early childhood teacher’s cor competencies and the teacher-child interaction, the study has extracted Pearson’s correlation coefficient and conducted a multi-regression analysis using SPSS 25.0. The following summarizes the finding of this study. First, there is meaningful static correlation between the core competency of early childhood teachers and the teacher-child interaction. Second, among the sub-factors of the core competencies of an early childhood teacher, only the environmental and curriculum factor had a meaningful effect on the teacher-child interaction. Third, among the sub-factors of the core competencies of an early childhood teacher and the sub-factors of teacher-child interaction, only the environment and curriculum, specialization and leadership, health, safety, nutrition had a meaningful effect on emotional interactions, linguistic interactions and behavioral interactions. However, no significant correlation was found for the infant growth and development, family and community cooperation and obsevation and management sub-factors. In conclusion, the study suggests that core competency of an early childhood teacher has a positive effect teacher-child interaction. In an environment where teacher-child interactions are emphasized and valued in early child education, this study reinforces the importance of teacher’s focus on enhancing their cor competencies as well as the importance of development of training programs that provide more competent teachers for higher quality teachers and education.
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