한국사회는 세계에서 가장 빠른 속도로 이행되는 고령 현상으로 인해 고령화 쇼크에 직면해 있고, 1인 가구의 증가, 여성의 경제활동 증가 등의 사회현상과 라이프스타일의 변화에 따라 HMR시장의 성장과 다양화도 빠르게 진행되고 있다. 이런 초고령사회로의 이행 및 HMR 시장의 성장과 다변화는 공급측면에서의 시장에 대한 세분화 연구와 제품개발의 필요성을 증가시키고 있다. 따라서 본 연구에서는 고령자를 위한 HMR 제품 개발의 필요성을 인지하고 초고령사회의 가장 큰 소비자 집단으로 주목받는 ...
한국사회는 세계에서 가장 빠른 속도로 이행되는 고령 현상으로 인해 고령화 쇼크에 직면해 있고, 1인 가구의 증가, 여성의 경제활동 증가 등의 사회현상과 라이프스타일의 변화에 따라 HMR시장의 성장과 다양화도 빠르게 진행되고 있다. 이런 초고령사회로의 이행 및 HMR 시장의 성장과 다변화는 공급측면에서의 시장에 대한 세분화 연구와 제품개발의 필요성을 증가시키고 있다. 따라서 본 연구에서는 고령자를 위한 HMR 제품 개발의 필요성을 인지하고 초고령사회의 가장 큰 소비자 집단으로 주목받는 액티브시니어를 대상으로 하여 연구를 진행하였다. 본 연구의 주제는 조사대상자의 세분시장별 고령친화형 HMR 제품 개발요구도와 행동의도인 구매의도와 구전의도, 제품 선택속성 연구를 통해 고령친화형 HMR 제품의 개발 방안을 제시하고 컨조인트분석을 통해 도출된 최적속성 조합의 제품 도출 및 가상의 고령친화형 HMR 제품의 시장점유율 분석을 통해 관련기업의 제품 기획 및 마케팅 전략 수립의 유용한 자료를 제공하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 베이비부머 대상 식생활라이프스타일에 따른 고령친화 HMR 선택속성 및 개발요구분석을 한 선행연구(안미령 외, 2018) 결과를 바탕으로 2019년 2월 21일에서 2월 27일 까지 진행된 예비조사 결과와 2019년 3월 5일에서 3월 20일까지 진행된 전문가의 심층면접(in depth interview) 결과를 토대로 본 연구에서 사용할 가상의 고령친화형 HMR 제품 프로파일 도출 및 설문지를 작성하였다. 2019년 3월 25일에서 4월 3일까지 본 설문 조사를 실시하였고 총431부의 설문지를 분석 자료로 이용하였다. 소주제 1의 연구 과제를 효과적으로 수행하기 위해 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하였으며 소주제 2의 연구 과제를 효과적으로 수행하기 위해 컨조인트분석(conjoint analysis)을 연구방법으로 채택하였다. 본 연구의 세부적 결과는 다음과 같다. 첫째, 고령친화식품 및 고령친화형 HMR 제품에 대한 개발 요구 분석결과, 고령친화식품의 섭취 필요성에 대해서는 응답자의 80%이상이 필요하다 또는 꼭 필요하다고 응답하였다. 고령친화식품이 판매된다면 선호하는 판매형태로는 고령친화형 HMR 형태가 250명(58.0%)으로 절반 이상을 차지하였고 또한 고령친화형 HMR 이용의사는 399명(92.6%)이 이용의사가 있다고 답하였다. 둘째, 식생활라이프스타일 군집에 따른 인구통계학적 차이를 살펴본 결과 여자는 식생활라이프스타일 요인 중 안전이나 건강에 관심이 많은 반면 남자는 식생활에 있어 외식이나 편의성을 더 추구하는 것을 알 수 있었다. 셋째, 식생활라이프스타일 군집별 고령친화식품 및 고령친화형 HMR 제품 개발 요구도 차이를 분석한 결과 ‘다속성 추구집단’과‘안전∙건강 추구집단’이 ‘외식∙편의 추구집단’에 비해 고령친화식품 섭취가 더 필요하다고 생각하는 것으로 조사 되었다. 넷째, 식생활라이프스타일 유형이 고령친화형 HMR 제품 행동의도에 영향을 미칠 것이라는 가설 검증 결과 안전추구형, 외식추구형, 경제추구형이 구매의도와 구전의도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 식생활라이프스타일 유형이 고령친화형 HMR 제품 선택속성에 영향을 미칠 것이라는 가설을 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과 안전추구형은 고령친화형 HMR의 맛과 신선도, 식재료 안전성, 조리의 편리성, 제품의 경제성, 제품의 건강성의 모든 요인에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 외식추구형은 맛과 신선도에 정(+)의 유의한 영향을, 편의추구형은 맛과 신선도, 제품의 경제성, 제품의 건강성에 부(-)의 유의한 영향을, 경제추구형은 맛과 신선도, 조리의 편리성, 제품의 경제성에 정(+)의 유의한 영향을, 건강추구형은 식재료 안전성, 조리의 편리성에 정(+)의 유의한 영향을 미치고 맛과 신선도에 부(-)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 컨조인트분석을 통한 고령친화형 HMR 제품 속성의 상대적 중요도 분석결과, 조사대상자들이 고령친화형 HMR제품을 선택할 때 가장 중요하게 고려하는 속성은 식재료 안전성(29.78%), 제품의 가격(29.20%)순이었고 5가지 속성이 함께 존재할 때는 고령친화형 HMR 제품 선택 시에 다른 속성에 비해 식재료 안전성을 가장 중요하게 고려하는 것으로 분석되었다. 일곱째, 고령친화형 HMR 제품의 각 속성과 속성수준들의 부분가치를 이용하여 가상의 최적제품을 도출하기 위해 효용결합 값을 측정한 결과,‘가정에서 조리한 음식보다 높은 수준의 맛과 식품첨가물 사용을 최소화한 5,000원 미만의 가격에 조리시간이 짧고 영양적 균형이 맞는 제품’이 최적속성 조합으로 나타났다. 가상의 8개 고령친화형 HMR 제품 프로파일 각각의 총 효용을 계산한 결과 카드 2번 ‘가정에서 조리한 음식과 같은 수준의 맛으로 식품첨가물의 사용을 최소화하고 조리시간이 짧은 5,000원 미만의 영양적 균형이 맞는 제품’이 가장 높은 순위를 나타내었다. 마지막으로 컨조인트분석 시뮬레이션을 통해 본 연구에서 사용한 8개의 가상 고령친화형 HMR 제품에 대한 시장점유율을 분석한 결과, Logit이 가장 높은 가상의 고령친화형 HMR 제품은 카드번호 2번 제품(25.8%)으로‘가정에서 조리한 음식과 같은 수준의 맛과 식품첨가물 사용을 최소한으로 사용한 5,000원 미만 가격의 조리시간이 짧고 영양적 균형이 맞는 제품’으로 나타났다. 본 연구의 결과는 수요자는 물론 공급측면에서의 시장에 대한 세분화 연구와 제품개발의 필요성이 증가되고 있는 시점에 시의적절한 연구라고 판단되며, 연구결과는 고령친화형 HMR 제품 개발을 준비하는 식품기업에 제품개발 전략 및 제품 포지셔닝, 가격정책 등의 마케팅 전략 수립을 위한 유용한 자료로 활용될 것으로 사료되며 또한 향후 고령친화식품 및 HMR 제품 후속 연구의 방향성을 제시하는 효과를 기대한다. 연구의 한계점으로는 본 연구는 건강한 고령인구가 일상에서 쉽고 편하게 섭취할 수 있는 제품 개발에 더 중점을 둔 연구였으며 향후 연구에서는 건강한 고령자를 위한 고령친화 HMR 제품과 치료를 요하는 고령자를 위한 고령친화 HMR 제품을 분리하여 좀 더 세분화된 제품개발에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다. 조사 방법 또한 본 조사단계에서 정량적 연구와 정성적 연구를 병행한 연구가 이루어져서 고령자가 가진 여러 특수한 상황까지 고려한 좀 더 세분화된 고령친화형 HMR 제품 개발 연구가 이루어져야 할 것이다.
한국사회는 세계에서 가장 빠른 속도로 이행되는 고령 현상으로 인해 고령화 쇼크에 직면해 있고, 1인 가구의 증가, 여성의 경제활동 증가 등의 사회현상과 라이프스타일의 변화에 따라 HMR시장의 성장과 다양화도 빠르게 진행되고 있다. 이런 초고령사회로의 이행 및 HMR 시장의 성장과 다변화는 공급측면에서의 시장에 대한 세분화 연구와 제품개발의 필요성을 증가시키고 있다. 따라서 본 연구에서는 고령자를 위한 HMR 제품 개발의 필요성을 인지하고 초고령사회의 가장 큰 소비자 집단으로 주목받는 액티브시니어를 대상으로 하여 연구를 진행하였다. 본 연구의 주제는 조사대상자의 세분시장별 고령친화형 HMR 제품 개발요구도와 행동의도인 구매의도와 구전의도, 제품 선택속성 연구를 통해 고령친화형 HMR 제품의 개발 방안을 제시하고 컨조인트분석을 통해 도출된 최적속성 조합의 제품 도출 및 가상의 고령친화형 HMR 제품의 시장점유율 분석을 통해 관련기업의 제품 기획 및 마케팅 전략 수립의 유용한 자료를 제공하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 베이비부머 대상 식생활라이프스타일에 따른 고령친화 HMR 선택속성 및 개발요구분석을 한 선행연구(안미령 외, 2018) 결과를 바탕으로 2019년 2월 21일에서 2월 27일 까지 진행된 예비조사 결과와 2019년 3월 5일에서 3월 20일까지 진행된 전문가의 심층면접(in depth interview) 결과를 토대로 본 연구에서 사용할 가상의 고령친화형 HMR 제품 프로파일 도출 및 설문지를 작성하였다. 2019년 3월 25일에서 4월 3일까지 본 설문 조사를 실시하였고 총431부의 설문지를 분석 자료로 이용하였다. 소주제 1의 연구 과제를 효과적으로 수행하기 위해 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하였으며 소주제 2의 연구 과제를 효과적으로 수행하기 위해 컨조인트분석(conjoint analysis)을 연구방법으로 채택하였다. 본 연구의 세부적 결과는 다음과 같다. 첫째, 고령친화식품 및 고령친화형 HMR 제품에 대한 개발 요구 분석결과, 고령친화식품의 섭취 필요성에 대해서는 응답자의 80%이상이 필요하다 또는 꼭 필요하다고 응답하였다. 고령친화식품이 판매된다면 선호하는 판매형태로는 고령친화형 HMR 형태가 250명(58.0%)으로 절반 이상을 차지하였고 또한 고령친화형 HMR 이용의사는 399명(92.6%)이 이용의사가 있다고 답하였다. 둘째, 식생활라이프스타일 군집에 따른 인구통계학적 차이를 살펴본 결과 여자는 식생활라이프스타일 요인 중 안전이나 건강에 관심이 많은 반면 남자는 식생활에 있어 외식이나 편의성을 더 추구하는 것을 알 수 있었다. 셋째, 식생활라이프스타일 군집별 고령친화식품 및 고령친화형 HMR 제품 개발 요구도 차이를 분석한 결과 ‘다속성 추구집단’과‘안전∙건강 추구집단’이 ‘외식∙편의 추구집단’에 비해 고령친화식품 섭취가 더 필요하다고 생각하는 것으로 조사 되었다. 넷째, 식생활라이프스타일 유형이 고령친화형 HMR 제품 행동의도에 영향을 미칠 것이라는 가설 검증 결과 안전추구형, 외식추구형, 경제추구형이 구매의도와 구전의도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 식생활라이프스타일 유형이 고령친화형 HMR 제품 선택속성에 영향을 미칠 것이라는 가설을 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과 안전추구형은 고령친화형 HMR의 맛과 신선도, 식재료 안전성, 조리의 편리성, 제품의 경제성, 제품의 건강성의 모든 요인에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 외식추구형은 맛과 신선도에 정(+)의 유의한 영향을, 편의추구형은 맛과 신선도, 제품의 경제성, 제품의 건강성에 부(-)의 유의한 영향을, 경제추구형은 맛과 신선도, 조리의 편리성, 제품의 경제성에 정(+)의 유의한 영향을, 건강추구형은 식재료 안전성, 조리의 편리성에 정(+)의 유의한 영향을 미치고 맛과 신선도에 부(-)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 컨조인트분석을 통한 고령친화형 HMR 제품 속성의 상대적 중요도 분석결과, 조사대상자들이 고령친화형 HMR제품을 선택할 때 가장 중요하게 고려하는 속성은 식재료 안전성(29.78%), 제품의 가격(29.20%)순이었고 5가지 속성이 함께 존재할 때는 고령친화형 HMR 제품 선택 시에 다른 속성에 비해 식재료 안전성을 가장 중요하게 고려하는 것으로 분석되었다. 일곱째, 고령친화형 HMR 제품의 각 속성과 속성수준들의 부분가치를 이용하여 가상의 최적제품을 도출하기 위해 효용결합 값을 측정한 결과,‘가정에서 조리한 음식보다 높은 수준의 맛과 식품첨가물 사용을 최소화한 5,000원 미만의 가격에 조리시간이 짧고 영양적 균형이 맞는 제품’이 최적속성 조합으로 나타났다. 가상의 8개 고령친화형 HMR 제품 프로파일 각각의 총 효용을 계산한 결과 카드 2번 ‘가정에서 조리한 음식과 같은 수준의 맛으로 식품첨가물의 사용을 최소화하고 조리시간이 짧은 5,000원 미만의 영양적 균형이 맞는 제품’이 가장 높은 순위를 나타내었다. 마지막으로 컨조인트분석 시뮬레이션을 통해 본 연구에서 사용한 8개의 가상 고령친화형 HMR 제품에 대한 시장점유율을 분석한 결과, Logit이 가장 높은 가상의 고령친화형 HMR 제품은 카드번호 2번 제품(25.8%)으로‘가정에서 조리한 음식과 같은 수준의 맛과 식품첨가물 사용을 최소한으로 사용한 5,000원 미만 가격의 조리시간이 짧고 영양적 균형이 맞는 제품’으로 나타났다. 본 연구의 결과는 수요자는 물론 공급측면에서의 시장에 대한 세분화 연구와 제품개발의 필요성이 증가되고 있는 시점에 시의적절한 연구라고 판단되며, 연구결과는 고령친화형 HMR 제품 개발을 준비하는 식품기업에 제품개발 전략 및 제품 포지셔닝, 가격정책 등의 마케팅 전략 수립을 위한 유용한 자료로 활용될 것으로 사료되며 또한 향후 고령친화식품 및 HMR 제품 후속 연구의 방향성을 제시하는 효과를 기대한다. 연구의 한계점으로는 본 연구는 건강한 고령인구가 일상에서 쉽고 편하게 섭취할 수 있는 제품 개발에 더 중점을 둔 연구였으며 향후 연구에서는 건강한 고령자를 위한 고령친화 HMR 제품과 치료를 요하는 고령자를 위한 고령친화 HMR 제품을 분리하여 좀 더 세분화된 제품개발에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다. 조사 방법 또한 본 조사단계에서 정량적 연구와 정성적 연구를 병행한 연구가 이루어져서 고령자가 가진 여러 특수한 상황까지 고려한 좀 더 세분화된 고령친화형 HMR 제품 개발 연구가 이루어져야 할 것이다.
Korean society is facing the aging shock due to the aging phenomenon that is the fastest in the world, and the social phenomenon such as the increase of one person household and the increase of economic activity of women, and the change of lifestyle, growth and diversification are progressing rapidl...
Korean society is facing the aging shock due to the aging phenomenon that is the fastest in the world, and the social phenomenon such as the increase of one person household and the increase of economic activity of women, and the change of lifestyle, growth and diversification are progressing rapidly. The transition to this super-aged society and the growth and diversification of the HMR market are increasing the need for market segmentation research and product development on the supply side. Therefore, this research investigated the active senior who are aware of the necessity of developing HMR products for the 'Bluesumer' and who are attracting attention as the biggest consumer group of super-aged society. The subject of this study is to propose the development of the HMR products for seniors of each market in the survey participants through the study of requirements of HMR product for seniors development, behavioral intention such as purchasing intent and word of mouth intention, and product selection properties. It was intended to provide useful data for product planning and marketing strategies of related businesses through product extraction of optimal attributes combinations derived through joint analysis and analysis of market share of virtual HMR products for seniors. In order to achieve the objectives of the study, the HMR products for seniors selection attribute according to the food-related lifestyle of the baby boomers based on the results of previous studies(An et al., 2018) on the analysis of development needs and the results of preliminary surveys conducted from February 21 to February 27, 2019 and the in depth interview results conducted from March 5 to March 20, 2019, we have developed a virtual HMR product for seniors profile and questionnaires to use in this study. This survey was conducted from March 25 to April 3, 2019, and 431 questionnaires were used as analysis. The SPSS 24.0 program was used to statistically analyze the collected data to effectively carry out the research tasks of sub-theme 1. Conjoint analysis was adopted as a research method in order to effectively carry out the research tasks of sub-theme 2. The detailed results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the development needs of foods for seniors and HMR products for seniors, more than 80% of the respondents answered that the need for foods for seniors is necessary or very necessary. When foods for seniors are sold, 250 (58.0%) of HMR types are preferred, and 399 (92.6%) are willing to use HMR products for seniors respectively. Second, the results of the demographic differences according to the dietary lifestyle group showed that women were more interested in safety and health among the dietary lifestyle factors, while men were more likely to pursue eating out or convenience in their diet. Third, as a result of analyzing the difference in needs of foods for seniors and HMR products for seniors by dietary lifestyle groups, 'multi- attribute pursuit group' and 'safety and health pursuit group' food intake was found to be more necessary than those for ‘eat-out and convenience pursuit group’. Fourth, hypothesis that dietary lifestyle influenced behavioral intention of HMR product for seniors showed positive(+) influence on purchase intention and word of mouth intention of 'safety pursuit type', 'eat-out pursuit type' and 'economy pursuit type'. Fifth, we conducted a multi-return analysis to verify the hypothesis that the type of dietary lifestyle will affect the selectivity of the HMR product for seniors, and found that safety pursuit has a positive(+) effect on all factors such as taste, freshness, food safety, convenience of cooking, economy of the product, and health of the product. In addition, it has been shown that 'eat-out pursuit type' has a positive(+) effect on taste and freshness, 'convenience pursuit type' has a negative(-) effect on taste, freshness, economy of product and product health, 'economy pursuit type' has a positive(+) effect on taste, freshness, convenience of cooking, economy of product, 'health pursuit type' has a positive(+) effect on food safety, convenience of cooking, and negative(-) influence on taste and freshness. Sixth, as a result of analyzing the relative importance of the attributes of HMR products for seniors through the conjoint analysis, the most important factors to consider when choosing the HMR products for seniors are food safety(29.78%), product price(29.20%), and when five attributes are present together, it is analyzed that the safety of food ingredients is considered as the most important consideration in selecting the HMR product for seniors compared to other attributes. Seventh, using the partial value of each attribute and attribute levels of the HMR product for seniors, the utility combination value was measured to derive the hypothetical optimal product. As a result, it was found that 'the product with the shortest cooking time and nutritional balance at the price of less than 5,000 won'. The total utility of each of eight hypothetical HMR product for seniors profiles was calculated. Card 2 was used to minimize the use of food additives with the same level of taste as home-cooked food, and balanced product 'showed the highest ranking. Finally, as a result of analyzing the market share of eight virtual HMR products for seniors used in this study through conjoint analysis simulation, it is found that the product of card number 2 (25.8%), which is the virtual HMR product for seniors with the highest Logit, 'It is a nutritional balance product that cooks at less than 5,000 won, which uses the same level of taste and food additives as home-cooked food.' The results of this study suggest that it is a timely study at the time when the need for segmentation research and product development for the market. In addition, they are expected to be useful for establishing marketing strategies such as product development strategy, product positioning, and pricing policy for food companies preparing for the HMR product for seniors development. We also expect the effect of suggesting directionality. The limitations of the study are that this study focuses more on developing products that are readily and conveniently available to healthy older people, and future research will require more detailed product development by separating HMR products for older adults who need treatment. In addition, research methods will need to be conducted at this stage of the survey in parallel with quantitative and qualitative studies, which will require more detailed and advanced HMR product for seniors development studies to take into account the various special circumstances of the elderly.
Key words : HMR Products for seniors, Market Segmentation, Food-related lifestyle, behavioral intention, selection attributes, Conjoint analysis
Korean society is facing the aging shock due to the aging phenomenon that is the fastest in the world, and the social phenomenon such as the increase of one person household and the increase of economic activity of women, and the change of lifestyle, growth and diversification are progressing rapidly. The transition to this super-aged society and the growth and diversification of the HMR market are increasing the need for market segmentation research and product development on the supply side. Therefore, this research investigated the active senior who are aware of the necessity of developing HMR products for the 'Bluesumer' and who are attracting attention as the biggest consumer group of super-aged society. The subject of this study is to propose the development of the HMR products for seniors of each market in the survey participants through the study of requirements of HMR product for seniors development, behavioral intention such as purchasing intent and word of mouth intention, and product selection properties. It was intended to provide useful data for product planning and marketing strategies of related businesses through product extraction of optimal attributes combinations derived through joint analysis and analysis of market share of virtual HMR products for seniors. In order to achieve the objectives of the study, the HMR products for seniors selection attribute according to the food-related lifestyle of the baby boomers based on the results of previous studies(An et al., 2018) on the analysis of development needs and the results of preliminary surveys conducted from February 21 to February 27, 2019 and the in depth interview results conducted from March 5 to March 20, 2019, we have developed a virtual HMR product for seniors profile and questionnaires to use in this study. This survey was conducted from March 25 to April 3, 2019, and 431 questionnaires were used as analysis. The SPSS 24.0 program was used to statistically analyze the collected data to effectively carry out the research tasks of sub-theme 1. Conjoint analysis was adopted as a research method in order to effectively carry out the research tasks of sub-theme 2. The detailed results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the development needs of foods for seniors and HMR products for seniors, more than 80% of the respondents answered that the need for foods for seniors is necessary or very necessary. When foods for seniors are sold, 250 (58.0%) of HMR types are preferred, and 399 (92.6%) are willing to use HMR products for seniors respectively. Second, the results of the demographic differences according to the dietary lifestyle group showed that women were more interested in safety and health among the dietary lifestyle factors, while men were more likely to pursue eating out or convenience in their diet. Third, as a result of analyzing the difference in needs of foods for seniors and HMR products for seniors by dietary lifestyle groups, 'multi- attribute pursuit group' and 'safety and health pursuit group' food intake was found to be more necessary than those for ‘eat-out and convenience pursuit group’. Fourth, hypothesis that dietary lifestyle influenced behavioral intention of HMR product for seniors showed positive(+) influence on purchase intention and word of mouth intention of 'safety pursuit type', 'eat-out pursuit type' and 'economy pursuit type'. Fifth, we conducted a multi-return analysis to verify the hypothesis that the type of dietary lifestyle will affect the selectivity of the HMR product for seniors, and found that safety pursuit has a positive(+) effect on all factors such as taste, freshness, food safety, convenience of cooking, economy of the product, and health of the product. In addition, it has been shown that 'eat-out pursuit type' has a positive(+) effect on taste and freshness, 'convenience pursuit type' has a negative(-) effect on taste, freshness, economy of product and product health, 'economy pursuit type' has a positive(+) effect on taste, freshness, convenience of cooking, economy of product, 'health pursuit type' has a positive(+) effect on food safety, convenience of cooking, and negative(-) influence on taste and freshness. Sixth, as a result of analyzing the relative importance of the attributes of HMR products for seniors through the conjoint analysis, the most important factors to consider when choosing the HMR products for seniors are food safety(29.78%), product price(29.20%), and when five attributes are present together, it is analyzed that the safety of food ingredients is considered as the most important consideration in selecting the HMR product for seniors compared to other attributes. Seventh, using the partial value of each attribute and attribute levels of the HMR product for seniors, the utility combination value was measured to derive the hypothetical optimal product. As a result, it was found that 'the product with the shortest cooking time and nutritional balance at the price of less than 5,000 won'. The total utility of each of eight hypothetical HMR product for seniors profiles was calculated. Card 2 was used to minimize the use of food additives with the same level of taste as home-cooked food, and balanced product 'showed the highest ranking. Finally, as a result of analyzing the market share of eight virtual HMR products for seniors used in this study through conjoint analysis simulation, it is found that the product of card number 2 (25.8%), which is the virtual HMR product for seniors with the highest Logit, 'It is a nutritional balance product that cooks at less than 5,000 won, which uses the same level of taste and food additives as home-cooked food.' The results of this study suggest that it is a timely study at the time when the need for segmentation research and product development for the market. In addition, they are expected to be useful for establishing marketing strategies such as product development strategy, product positioning, and pricing policy for food companies preparing for the HMR product for seniors development. We also expect the effect of suggesting directionality. The limitations of the study are that this study focuses more on developing products that are readily and conveniently available to healthy older people, and future research will require more detailed product development by separating HMR products for older adults who need treatment. In addition, research methods will need to be conducted at this stage of the survey in parallel with quantitative and qualitative studies, which will require more detailed and advanced HMR product for seniors development studies to take into account the various special circumstances of the elderly.
Key words : HMR Products for seniors, Market Segmentation, Food-related lifestyle, behavioral intention, selection attributes, Conjoint analysis
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