본 연구는 학교미술치료가 초등학교 고학년의 자기표현과 자아탄력성에 미치는 효과에 대하여 알아보고자 하였다. 연구대상자는 D시의 한 초등학교에서 담임교사와 상담교사와의 논의를 통해 모집되었으며, 총 13명이 모집되었으나 최종적으로 11명의 자료가 연구에 사용되었다. 실험집단과 통제집단에게 학교미술치료 사전-사후에 자기표현 척도 검사와 자아탄력성 척도 검사를 시행하였다. 학교미술치료는 Nucho(2003)가 제안한 사이코사이버네틱(PMAT)을 바탕으로 구조화하여 진행하였으며, 10월 2일부터 11월 8일까지 주 2회, 50분씩 총 10회기 동안 실험집단에게 학교미술치료를 실시하였고, 사전-사후에 나무에서 사과 따는 사람 그림검사를 실시하였다. 수집된 자료는 독립표본 ...
본 연구는 학교미술치료가 초등학교 고학년의 자기표현과 자아탄력성에 미치는 효과에 대하여 알아보고자 하였다. 연구대상자는 D시의 한 초등학교에서 담임교사와 상담교사와의 논의를 통해 모집되었으며, 총 13명이 모집되었으나 최종적으로 11명의 자료가 연구에 사용되었다. 실험집단과 통제집단에게 학교미술치료 사전-사후에 자기표현 척도 검사와 자아탄력성 척도 검사를 시행하였다. 학교미술치료는 Nucho(2003)가 제안한 사이코사이버네틱(PMAT)을 바탕으로 구조화하여 진행하였으며, 10월 2일부터 11월 8일까지 주 2회, 50분씩 총 10회기 동안 실험집단에게 학교미술치료를 실시하였고, 사전-사후에 나무에서 사과 따는 사람 그림검사를 실시하였다. 수집된 자료는 독립표본 t-검증을 사용하여 통계적으로 유의미한 변화가 있는지에 대해 검증하였으며, 실험집단의 경우 사전-사후에 이루어진 PPAT검사의 FEATS점수를 채점하여 대응표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구문제의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교미술치료를 경험한 실험집단의 자기표현척도 점수는 감소하였으나 실험집단과 통제집단 아동의 점수 차는 유의미하지 않았다. 둘째, 실험집단의 자아탄력성의 척도 점수가 향상되었으며, 실험집단과 통제집단은 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 실험집단의 아동들에게 시행하였던 나무에서 사과 따는 사람 그림검사(PPAT)의 사전-사후의 비교 결과, PPAT FEATS척도의 통합, 발달단계, 기울기 영역에서 유의미한 상승을 보였다. 본 연구는 학교미술치료가 초등학교 고학년의 자기표현과 자아탄력성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 입증하였으며, 연구 결과를 통하여 학교미술치료의 효과성에 대한 연구가 활성화되고, 학교 환경 내에 체계적으로 정립되는 것을 제안하는데 목적이 있다.
본 연구는 학교미술치료가 초등학교 고학년의 자기표현과 자아탄력성에 미치는 효과에 대하여 알아보고자 하였다. 연구대상자는 D시의 한 초등학교에서 담임교사와 상담교사와의 논의를 통해 모집되었으며, 총 13명이 모집되었으나 최종적으로 11명의 자료가 연구에 사용되었다. 실험집단과 통제집단에게 학교미술치료 사전-사후에 자기표현 척도 검사와 자아탄력성 척도 검사를 시행하였다. 학교미술치료는 Nucho(2003)가 제안한 사이코사이버네틱(PMAT)을 바탕으로 구조화하여 진행하였으며, 10월 2일부터 11월 8일까지 주 2회, 50분씩 총 10회기 동안 실험집단에게 학교미술치료를 실시하였고, 사전-사후에 나무에서 사과 따는 사람 그림검사를 실시하였다. 수집된 자료는 독립표본 t-검증을 사용하여 통계적으로 유의미한 변화가 있는지에 대해 검증하였으며, 실험집단의 경우 사전-사후에 이루어진 PPAT검사의 FEATS점수를 채점하여 대응표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구문제의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교미술치료를 경험한 실험집단의 자기표현척도 점수는 감소하였으나 실험집단과 통제집단 아동의 점수 차는 유의미하지 않았다. 둘째, 실험집단의 자아탄력성의 척도 점수가 향상되었으며, 실험집단과 통제집단은 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 실험집단의 아동들에게 시행하였던 나무에서 사과 따는 사람 그림검사(PPAT)의 사전-사후의 비교 결과, PPAT FEATS척도의 통합, 발달단계, 기울기 영역에서 유의미한 상승을 보였다. 본 연구는 학교미술치료가 초등학교 고학년의 자기표현과 자아탄력성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 입증하였으며, 연구 결과를 통하여 학교미술치료의 효과성에 대한 연구가 활성화되고, 학교 환경 내에 체계적으로 정립되는 것을 제안하는데 목적이 있다.
This study investigates the influence of art therapy on elementary school senior-grade children on their self expression and Ego-resilience.
For this study 13 elementary school students were selected with agreement of their home room teachers and counseling teacher and with excluding dr...
This study investigates the influence of art therapy on elementary school senior-grade children on their self expression and Ego-resilience.
For this study 13 elementary school students were selected with agreement of their home room teachers and counseling teacher and with excluding dropout, data of 11 student were obtained. The participants were selected by their possibility to attendance for the School Art Therapy and they assigned to written consent before starting the study. Self expression Scale inspection and Ego-resilience scale inspection, the self-report questionnaire, were conducted on both Experimental group and Control group before and after school art therapy. The school art therapy was constructed based on Psychocybernetic Art Therapy(PMAT) witch was proposed by Nucho(2003), and students were provided with the weekly class (ten sessions from 10/2 to 11/8, one session per 50 minutes, 2 times a week). Person Picking an Apple from a Tree(PPAT) was conducted both before and after the school art therapy. To make sure if there is statistically meaningful change, independent two sample t-test was used. In case of Experimental group, results of PPAT test before/after school art therapy and format criteria(FEATS) were used to paired t-test. The results of this study could be summarized as follows:
First, the scale of Self-expression of Experimental group decreased but showed a bit of difference with the scale of Control group. Second, the scale of Ego-resilience of Experimental group showed significantly increased, while Control group did not show any significant changes. Third, with the comparison result of PPAT test FEATS which conducted on Experimental group, they showed significant changes on‘INTEGRATION’, ‘DEVELOPMAENTAL LEVEL’, ‘ROTATION’. The result of this study revolved that school art therapy on elementary school senior-grade student gives positive changes on their self expression and Ego-resilience and meaningful that the school art therapy went into effect as prevent.
This study investigates the influence of art therapy on elementary school senior-grade children on their self expression and Ego-resilience.
For this study 13 elementary school students were selected with agreement of their home room teachers and counseling teacher and with excluding dropout, data of 11 student were obtained. The participants were selected by their possibility to attendance for the School Art Therapy and they assigned to written consent before starting the study. Self expression Scale inspection and Ego-resilience scale inspection, the self-report questionnaire, were conducted on both Experimental group and Control group before and after school art therapy. The school art therapy was constructed based on Psychocybernetic Art Therapy(PMAT) witch was proposed by Nucho(2003), and students were provided with the weekly class (ten sessions from 10/2 to 11/8, one session per 50 minutes, 2 times a week). Person Picking an Apple from a Tree(PPAT) was conducted both before and after the school art therapy. To make sure if there is statistically meaningful change, independent two sample t-test was used. In case of Experimental group, results of PPAT test before/after school art therapy and format criteria(FEATS) were used to paired t-test. The results of this study could be summarized as follows:
First, the scale of Self-expression of Experimental group decreased but showed a bit of difference with the scale of Control group. Second, the scale of Ego-resilience of Experimental group showed significantly increased, while Control group did not show any significant changes. Third, with the comparison result of PPAT test FEATS which conducted on Experimental group, they showed significant changes on‘INTEGRATION’, ‘DEVELOPMAENTAL LEVEL’, ‘ROTATION’. The result of this study revolved that school art therapy on elementary school senior-grade student gives positive changes on their self expression and Ego-resilience and meaningful that the school art therapy went into effect as prevent.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.