본 연구는 초등학교 통합학급의 특수교육대상학생에게 적용가능한 음악과 교수․학습 지도안을 구안하는데 목적이 있다. 이는 특수교육대상학생들이 학급에서 소외감을 느끼지 않고, 통합수업에 즐겁게 참여할 수 있는 틀을 마련하기 위함이다.
이와 같은 목적을 위해 연구에서는 특수학교 음악과 교육과정과 기본 음악과 교육과정을 비교·분석하였다. 그리고 통합학급 담임교사 및 특수교사, 일반교사와 연구협력팀을 구성하여 표현영역의 수업안을 개발하였다. 수업 방법과 수업안의 개발은 특수교육대상 학생 1명과 일반학생 19명으로 구성된 통합학급에서...
본 연구는 초등학교 통합학급의 특수교육대상학생에게 적용가능한 음악과 교수․학습 지도안을 구안하는데 목적이 있다. 이는 특수교육대상학생들이 학급에서 소외감을 느끼지 않고, 통합수업에 즐겁게 참여할 수 있는 틀을 마련하기 위함이다.
이와 같은 목적을 위해 연구에서는 특수학교 음악과 교육과정과 기본 음악과 교육과정을 비교·분석하였다. 그리고 통합학급 담임교사 및 특수교사, 일반교사와 연구협력팀을 구성하여 표현영역의 수업안을 개발하였다. 수업 방법과 수업안의 개발은 특수교육대상 학생 1명과 일반학생 19명으로 구성된 통합학급에서의 음악수업을 토대로 구성하여, 현장적용가능성을 고려하였다. 통합학급의 담임교사와 특수학급 교사의 학생관찰, 교사면담을 통해 대상 학생들의 행동 특성을 파악하고, 이를 반영하여 교수·학습과정안을 구안하였다. 과정안에는 학습목표 및 활동, 교수환경, 교수집단, 교수자료의 수정내용 및 적절한 교수법 등이 포함되어 있다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 음악수업을 설계할 때 고려해야 할 것은 대상학생이 도움의 대상이 아니라 수업의 대상이어야 한다는 점이다. 일반학생과 특수교육대상학생이 수준에 맞는 활동을 하면서 각자의 학습목표를 성취할 수 있도록 수업을 설계해야 한다. 특수교육대상학생의 행동특성과 심리적 특징을 면밀히 관찰․분석하여 구안된 활동을 통해 학생은 효과적으로 성취수준에 도달할 수 있다.
둘째, 특수교육대상학생이 통합학급의 음악수업에 참여하기 위해서는 또래와의 상호작용이 필수적이다. 통합학급 담임교사는 긍정적이고 수용적인 학급 분위기를 만드는 것을 학기 초에 우선적인 과제로 삼아야 한다. 특수교육대상학생에 대한 교육적 배려와 안내는 일반학생들의 정서적 안정을 제공하고 통합학급의 구성원이 유기적으로 성장할 수 있는 기회를 줄 것으로 기대한다.
셋째, 특수교육대상학생의 장애유형에 따른 행동특성을 파악하는 것은 결코 쉬운 일이 아니다. 장애에 대한 일반화된 특성을 알고 있더라도 실제로 만나는 학생마다 개인차가 크기 때문에 적용하기 어려운 부분이 많다. 따라서 통합학급 담임교사는 특수학급 교사와 함께 아동을 관찰하고, 교육적 고민을 나누어야 한다. 또한, 활동 중심의 수업에서는 보조교사와의 협력수업을 통해 통합학급의 수업이 안정되고, 또래와의 상호작용도 유의미하게 가져갈 수 있다.
본 연구는 초등학교 통합학급의 특수교육대상학생에게 적용가능한 음악과 교수․학습 지도안을 구안하는데 목적이 있다. 이는 특수교육대상학생들이 학급에서 소외감을 느끼지 않고, 통합수업에 즐겁게 참여할 수 있는 틀을 마련하기 위함이다.
이와 같은 목적을 위해 연구에서는 특수학교 음악과 교육과정과 기본 음악과 교육과정을 비교·분석하였다. 그리고 통합학급 담임교사 및 특수교사, 일반교사와 연구협력팀을 구성하여 표현영역의 수업안을 개발하였다. 수업 방법과 수업안의 개발은 특수교육대상 학생 1명과 일반학생 19명으로 구성된 통합학급에서의 음악수업을 토대로 구성하여, 현장적용가능성을 고려하였다. 통합학급의 담임교사와 특수학급 교사의 학생관찰, 교사면담을 통해 대상 학생들의 행동 특성을 파악하고, 이를 반영하여 교수·학습과정안을 구안하였다. 과정안에는 학습목표 및 활동, 교수환경, 교수집단, 교수자료의 수정내용 및 적절한 교수법 등이 포함되어 있다.
본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 음악수업을 설계할 때 고려해야 할 것은 대상학생이 도움의 대상이 아니라 수업의 대상이어야 한다는 점이다. 일반학생과 특수교육대상학생이 수준에 맞는 활동을 하면서 각자의 학습목표를 성취할 수 있도록 수업을 설계해야 한다. 특수교육대상학생의 행동특성과 심리적 특징을 면밀히 관찰․분석하여 구안된 활동을 통해 학생은 효과적으로 성취수준에 도달할 수 있다.
둘째, 특수교육대상학생이 통합학급의 음악수업에 참여하기 위해서는 또래와의 상호작용이 필수적이다. 통합학급 담임교사는 긍정적이고 수용적인 학급 분위기를 만드는 것을 학기 초에 우선적인 과제로 삼아야 한다. 특수교육대상학생에 대한 교육적 배려와 안내는 일반학생들의 정서적 안정을 제공하고 통합학급의 구성원이 유기적으로 성장할 수 있는 기회를 줄 것으로 기대한다.
셋째, 특수교육대상학생의 장애유형에 따른 행동특성을 파악하는 것은 결코 쉬운 일이 아니다. 장애에 대한 일반화된 특성을 알고 있더라도 실제로 만나는 학생마다 개인차가 크기 때문에 적용하기 어려운 부분이 많다. 따라서 통합학급 담임교사는 특수학급 교사와 함께 아동을 관찰하고, 교육적 고민을 나누어야 한다. 또한, 활동 중심의 수업에서는 보조교사와의 협력수업을 통해 통합학급의 수업이 안정되고, 또래와의 상호작용도 유의미하게 가져갈 수 있다.
This thesis pursues the onsite applicable music teaching plan for the special education students in elementary inclusive class. With properly prepared teaching plan the corresponding special education students may be free from the sense of alienation and enjoy the inclusive music course willingly.
This thesis pursues the onsite applicable music teaching plan for the special education students in elementary inclusive class. With properly prepared teaching plan the corresponding special education students may be free from the sense of alienation and enjoy the inclusive music course willingly.
To achieve this goal this thesis compares and analyzes the music curriculum between elementary school and special education school. Then to design the teaching plan for enhancing the student's expression domain, organizing the team which is formed of the inclusive class teacher, the special education teacher and the normal class teacher is reasonable.
This case study is based on the inclusive class which is composed of 1 special education student and 19 normal students. With the results of teachers' observation of relevant students and teacher-interviews of the inclusive class teachers and the special education teachers, and all the teachers related inclusive class as a group contrive the suitable teaching plan. In this teaching plan, both the revised learning objectives, activities, teaching materials, teaching environments, teaching groups and the appropriate teaching methods are included. This teaching plan also checks the validity of the onsite applicability and then follows the secondary revision.
It is demanding that following factors of the conclusion should be included in the contrived music teaching plan:
1. In designing the teaching plan for the music course, relevant students are not the objectives of help but of the course itself. Teaching plan must be designed for normal students and the special education student on their affordable level to achieve their own learning objectives. With the thoroughly designed activities which cover psychological and behavior characteristics, relevant student can reach the achievement level with effect.
2. Among peer group mutual interaction is fundamental for the special education student to attend the inclusive music course easily. At the beginning of the every semester the inclusive class teacher ought to consider the positive and receptive atmosphere in the class as a top agenda. I hope that proper educational care and guide to the special education student may give the emotional stability to the rest of normal students and then members of the inclusive class may get the opportunity to systematic grow.
3. Although general characteristics of the disability are known to the inclusive class teacher, it is not easy for the inclusive class teacher to figure out the types of disability and the behavior characteristics of the special education student. Anymore to apply the knowledge directly to the specific special education student is not easy. This is because of the fact that each student is a unique person. It is recommended that the inclusive class teacher and the special education class teacher share the observational results and education problems of the relevant student. To make a good activity course for a special education student, assistance teacher is imperative. Cooperating the activity course with assistance teacher, the inclusive class teacher stabilizes the inclusive class easily and makes the mutual interaction of peer group meaningful.
This thesis pursues the onsite applicable music teaching plan for the special education students in elementary inclusive class. With properly prepared teaching plan the corresponding special education students may be free from the sense of alienation and enjoy the inclusive music course willingly.
To achieve this goal this thesis compares and analyzes the music curriculum between elementary school and special education school. Then to design the teaching plan for enhancing the student's expression domain, organizing the team which is formed of the inclusive class teacher, the special education teacher and the normal class teacher is reasonable.
This case study is based on the inclusive class which is composed of 1 special education student and 19 normal students. With the results of teachers' observation of relevant students and teacher-interviews of the inclusive class teachers and the special education teachers, and all the teachers related inclusive class as a group contrive the suitable teaching plan. In this teaching plan, both the revised learning objectives, activities, teaching materials, teaching environments, teaching groups and the appropriate teaching methods are included. This teaching plan also checks the validity of the onsite applicability and then follows the secondary revision.
It is demanding that following factors of the conclusion should be included in the contrived music teaching plan:
1. In designing the teaching plan for the music course, relevant students are not the objectives of help but of the course itself. Teaching plan must be designed for normal students and the special education student on their affordable level to achieve their own learning objectives. With the thoroughly designed activities which cover psychological and behavior characteristics, relevant student can reach the achievement level with effect.
2. Among peer group mutual interaction is fundamental for the special education student to attend the inclusive music course easily. At the beginning of the every semester the inclusive class teacher ought to consider the positive and receptive atmosphere in the class as a top agenda. I hope that proper educational care and guide to the special education student may give the emotional stability to the rest of normal students and then members of the inclusive class may get the opportunity to systematic grow.
3. Although general characteristics of the disability are known to the inclusive class teacher, it is not easy for the inclusive class teacher to figure out the types of disability and the behavior characteristics of the special education student. Anymore to apply the knowledge directly to the specific special education student is not easy. This is because of the fact that each student is a unique person. It is recommended that the inclusive class teacher and the special education class teacher share the observational results and education problems of the relevant student. To make a good activity course for a special education student, assistance teacher is imperative. Cooperating the activity course with assistance teacher, the inclusive class teacher stabilizes the inclusive class easily and makes the mutual interaction of peer group meaningful.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.