직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 스토리텔링 특성 연구 : tvN<윤식당>, <강식당> 사례 중심으로 A Study on the Storytelling Characteristic of the Job Experience Real Variety Program: Focusing on tvN and 원문보기
오늘날 '데이터 흐름'과 'eye-catching효과'는 미디어 생태의 준칙이 되었으며 체험형 리얼 버라이어티 프로그램은 TV 예능 프로그램에서 새로운 양식과 내용이 되었다. 또한 시청자들은 나날이 직업과 생활 스트레스를 풀고 시청자들의 문화적 소비의 수요를 만족시키는 '스트레스 해소' 수단이 되었다. 리얼 버라이어티 프로그램은 진실과 가상을 융합한 특별한 형태로서 그 독특한 스토리텔링 특징이 있지만, 리얼 버라이어티 프로그램의 성공은 미디어, ...
오늘날 '데이터 흐름'과 'eye-catching효과'는 미디어 생태의 준칙이 되었으며 체험형 리얼 버라이어티 프로그램은 TV 예능 프로그램에서 새로운 양식과 내용이 되었다. 또한 시청자들은 나날이 직업과 생활 스트레스를 풀고 시청자들의 문화적 소비의 수요를 만족시키는 '스트레스 해소' 수단이 되었다. 리얼 버라이어티 프로그램은 진실과 가상을 융합한 특별한 형태로서 그 독특한 스토리텔링 특징이 있지만, 리얼 버라이어티 프로그램의 성공은 미디어, 마케팅 전략의 영향을 받는 것 외에도 프로그램 자체의 매력에 중점을 두고 있다. 따라서 tvN<윤식당>과 <강식당>은 오늘날 성공에 이르기까지 자연스러운 스토리텔링 패턴과 떼놓을 수 없으며 이로써 연구 가치가 있다. 본 연구는 스토리텔링과 리얼 버라이어티 프로그램 이론에 대한 국내외 문헌에서 제시된 관점을 정리한 후 분석하여 <윤식당>과 <강식당>의 영상 자료를 반복적으로 시청하며 본 연구를 위한 기초를 마련하였다. <윤식당>과 <강식당>을 스토리텔링 특징의 3가지 방면에서 분석한 후 비교하여 스토리텔링의 인물, 행동, 구조 등 프로그램 고유의 특징을 파악한 후 프로그램 다양화 원인을 분석하였다. 체험형 리얼 버라이어티 프로그램은 텔레비전 프로그램의 유형 중 하나이다. 기존대로 '리얼', '사람', '쇼' 세 가지 측면을 출발점으로 하고 있으며 여기에 '체험'을 더한 것이다. 리얼리티 프로그램과 버라이어티 프로그램의 혼합 장르인 리얼 버라이어티 프로그램의 가장 큰 특징은 캐릭터의 개인화다. 리얼 버라이어티 프로그램의 출연자들은 모두 그들만의 독특한 캐릭터를 부여받는데, 이 캐릭터는 프로그램의 이야기를 만들고 희극성을 강화시켜나가는 기제로 역할을 한다. 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 스토리텔링 특성은 세 부분 나누어서 분석할 수 있다. 우선, 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 Story 특성. 인물은 프로그램에서 이미지 부각기능을 연구하고 표면적인 캐릭터의 '평면화'와 캐릭터 관계 간 만들어진 '원형'의 입체화된 인물을 제기하였다. 행동에서는 '행동원'의 개념을 인용하여 세 가지 유형의 행동원 모형에서 욕망의 '투사'와 신분 간의 한계를 해소하였다. 서사 구성의 각도에서는 핵심 사건의 구성 스토리 구조를 제기하였고 사건의 충실한 스토리 내용을 촉진하며 두 가지는 프로그램 창작에서 동등하게 중요하다. 마지막으로 사례를 여러 가지 방면의 서사 문의 진실성과 종합하였다. 두 번째, 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 Tell 특성. 즉, 스토리를 진술하는 전달자다. 그중에 실제 작가는 제작팀의 전문성과 직업 소양의 두 가지 방면에서 착수하며 통계를 통해 게스트들의 합은 프로그램의 질에 영향을 미치는 것과 제작팀이 이를 발굴해 내는 것은 비교적 강한 독창적인 능력이라는 것을 연구하였다. 철학적 사고와 문화를 퍼뜨리는 내포 작가로써 '의제설정'의 개념을 인용하여 프로그램의 가치 발전 방향과 문화에 내포된 구성을 분석하였다. 서술자 또한 프로그램을 구상하는 구현자이며 '의사결정권자'로써 프로그램의 실제를 자연스럽게 하고 카피할 수 없도록 한다. 다른 방면으로는 프로그램은 연예인이라는 '탈'을 벗어 던지고 일반인으로써의 '탈'을 쓰는 것을 분석하고 지위 평등의 진실한 의의를 나타내었다. 세 번째, 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 Tell 특성에서는 주로 각도, 시간 및 사운드와 자막 네 가지 각도를 분석하였는데 이는 어떻게 서사 '언어'가 '영상'으로 전환하여 서술의 중점이 되었는지이다. 서사 각도에서는 두 프로그램을 통해 평면적으로 제작된 '진실성'의 실천과 다른 방면으로는 구체적인 사례 분석으로 각기 다른 프로그램의 초점을 종합하여 내재된 초점과 외재적인 초점을 서사 각도로 사용하였다. 시간상으로는 템포의 처리 방식에 중점을 두고 분석하였다. 역으로 사운드와 자막은 프로그램 스타일을 만들어 내는 데 중점을 두고 분석하였다. 결론적으로, 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램 <윤식당>과 <강식당> 모두 '언어, 이미지'에서 '의미'까지 3단계로 내용을 표현하였으며 그중에서 문화의 구축은 단조로운 방식이나 정지된 도입이 아닌 여러 요소와 섞여 자연하면서고 강렬하게 드러났다. 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 흥행과 스토리화된 서사 전략은 서로 밀접한 관련이 있다.
오늘날 '데이터 흐름'과 'eye-catching효과'는 미디어 생태의 준칙이 되었으며 체험형 리얼 버라이어티 프로그램은 TV 예능 프로그램에서 새로운 양식과 내용이 되었다. 또한 시청자들은 나날이 직업과 생활 스트레스를 풀고 시청자들의 문화적 소비의 수요를 만족시키는 '스트레스 해소' 수단이 되었다. 리얼 버라이어티 프로그램은 진실과 가상을 융합한 특별한 형태로서 그 독특한 스토리텔링 특징이 있지만, 리얼 버라이어티 프로그램의 성공은 미디어, 마케팅 전략의 영향을 받는 것 외에도 프로그램 자체의 매력에 중점을 두고 있다. 따라서 tvN<윤식당>과 <강식당>은 오늘날 성공에 이르기까지 자연스러운 스토리텔링 패턴과 떼놓을 수 없으며 이로써 연구 가치가 있다. 본 연구는 스토리텔링과 리얼 버라이어티 프로그램 이론에 대한 국내외 문헌에서 제시된 관점을 정리한 후 분석하여 <윤식당>과 <강식당>의 영상 자료를 반복적으로 시청하며 본 연구를 위한 기초를 마련하였다. <윤식당>과 <강식당>을 스토리텔링 특징의 3가지 방면에서 분석한 후 비교하여 스토리텔링의 인물, 행동, 구조 등 프로그램 고유의 특징을 파악한 후 프로그램 다양화 원인을 분석하였다. 체험형 리얼 버라이어티 프로그램은 텔레비전 프로그램의 유형 중 하나이다. 기존대로 '리얼', '사람', '쇼' 세 가지 측면을 출발점으로 하고 있으며 여기에 '체험'을 더한 것이다. 리얼리티 프로그램과 버라이어티 프로그램의 혼합 장르인 리얼 버라이어티 프로그램의 가장 큰 특징은 캐릭터의 개인화다. 리얼 버라이어티 프로그램의 출연자들은 모두 그들만의 독특한 캐릭터를 부여받는데, 이 캐릭터는 프로그램의 이야기를 만들고 희극성을 강화시켜나가는 기제로 역할을 한다. 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 스토리텔링 특성은 세 부분 나누어서 분석할 수 있다. 우선, 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 Story 특성. 인물은 프로그램에서 이미지 부각기능을 연구하고 표면적인 캐릭터의 '평면화'와 캐릭터 관계 간 만들어진 '원형'의 입체화된 인물을 제기하였다. 행동에서는 '행동원'의 개념을 인용하여 세 가지 유형의 행동원 모형에서 욕망의 '투사'와 신분 간의 한계를 해소하였다. 서사 구성의 각도에서는 핵심 사건의 구성 스토리 구조를 제기하였고 사건의 충실한 스토리 내용을 촉진하며 두 가지는 프로그램 창작에서 동등하게 중요하다. 마지막으로 사례를 여러 가지 방면의 서사 문의 진실성과 종합하였다. 두 번째, 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 Tell 특성. 즉, 스토리를 진술하는 전달자다. 그중에 실제 작가는 제작팀의 전문성과 직업 소양의 두 가지 방면에서 착수하며 통계를 통해 게스트들의 합은 프로그램의 질에 영향을 미치는 것과 제작팀이 이를 발굴해 내는 것은 비교적 강한 독창적인 능력이라는 것을 연구하였다. 철학적 사고와 문화를 퍼뜨리는 내포 작가로써 '의제설정'의 개념을 인용하여 프로그램의 가치 발전 방향과 문화에 내포된 구성을 분석하였다. 서술자 또한 프로그램을 구상하는 구현자이며 '의사결정권자'로써 프로그램의 실제를 자연스럽게 하고 카피할 수 없도록 한다. 다른 방면으로는 프로그램은 연예인이라는 '탈'을 벗어 던지고 일반인으로써의 '탈'을 쓰는 것을 분석하고 지위 평등의 진실한 의의를 나타내었다. 세 번째, 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 Tell 특성에서는 주로 각도, 시간 및 사운드와 자막 네 가지 각도를 분석하였는데 이는 어떻게 서사 '언어'가 '영상'으로 전환하여 서술의 중점이 되었는지이다. 서사 각도에서는 두 프로그램을 통해 평면적으로 제작된 '진실성'의 실천과 다른 방면으로는 구체적인 사례 분석으로 각기 다른 프로그램의 초점을 종합하여 내재된 초점과 외재적인 초점을 서사 각도로 사용하였다. 시간상으로는 템포의 처리 방식에 중점을 두고 분석하였다. 역으로 사운드와 자막은 프로그램 스타일을 만들어 내는 데 중점을 두고 분석하였다. 결론적으로, 직업 체험형 리얼 버라이어티 프로그램 <윤식당>과 <강식당> 모두 '언어, 이미지'에서 '의미'까지 3단계로 내용을 표현하였으며 그중에서 문화의 구축은 단조로운 방식이나 정지된 도입이 아닌 여러 요소와 섞여 자연하면서고 강렬하게 드러났다. 체험형 리얼 버라이어티 프로그램의 흥행과 스토리화된 서사 전략은 서로 밀접한 관련이 있다.
如今,“数据流”和“eye-catching效应”已经成为媒体生态的准则,体验型真人秀节目也成为电视综艺节目的新样式和内容。此外,为缓解观众们日益增加的职业和生活压力,满足观众文化消费需求,这也成为了一种“消除压力”的方式。真人秀节目是将真实与假想融合在一起的特殊形态,具有其独特的故事讲述特点,但真人秀节目的成功除了受到媒体、营销战略的影响之外,还应把重点放在节目本身的魅力上。所以tvN《尹食堂》和《姜食堂》的成功,与其自然的故事模式是分不开的,因此具有研究价值。 本研究将国内外叙事特点和真人秀节目理论的相关文献进行了整理分析,并通过反复观看《尹食堂》和《姜食堂》的视频资料,以此作为本研究的理论基础。把《尹食堂》和《姜食堂》从故事讲述方面的3大特点进行分析、比较,掌握故事讲述中的人物、行动、结构等综艺节目的固有特点,分析节目多样化的原因。 体验型真人秀节目是电视节目的类型之一。以“真实”、“人”、“秀”三个方面为出发点,再加上“体验”。真人秀节目和真人秀节目的混合型真人秀节目的最大特点是角色的个人化。真人秀节目的出演者们都被赋予了自己独特的角色,而这一角色是制作节目故事,强化喜剧性的机制。 职业体验型真人秀节目的叙事特性可分为3个部分进行分析。首先,职业体验型真人秀节目的Story特性。人物在节目中研究形象塑造功能,提出表面人物的“平面化”与人物关系之间建立的“原型”的立体人物。在行动中引用‘行动元’的概念,在三种类型的行动员模型中,消除了欲望的‘斗士’与身份的界限。从叙事构成的角度出发,提出了核心事件的构成故事结构,促进了事件充实的故事内容,两者在节目创作上同样重要。最后,将案例综合起来,综合了各方面叙事文章的真实性。 第二,职业体验型真人秀节目的Tell特性。即,陈述故事的传达者。其中实际作者从制作组的专业性和职业素养两方面着手,通过统计研究嘉宾们的配合对节目质量产生影响和制作组发掘出这些来是较强的独创能力。作为哲学思考和传播文化的内涵作家,引用了“设定议题”的概念,分析了节目价值发展方向和文化内涵的构成。叙述者也是构想节目的体现者,以“决策者”的身份使节目的实际情况自然地发生,无法复制。另一方面,节目则摘去了艺人的‘面具’,分析了普通人的‘面具’,显示出地位平等的真实意义。 第三,职业体验型真人秀节目的Ing特性上,主要分析了角度、时间以及声音和字幕四个方面,这是如何把叙事‘语言’转换成‘影像’而成为叙述的重点。叙事角度是通过两个节目平面‘真实性’的实践,另一方面是通过具体的案例分析,综合不同节目的焦点,将内在的焦点和外在的焦点作为叙事角度来使用。从时间上着重分析了步伐的处理方式。相反,声音和字幕以制作节目风格为重点进行了分析。 总之,职业体验型真人秀节目《尹食堂》和《姜食堂》从“语言,形象”到“意义”,共分3个阶段进行了内容表现,其中文化的构建不是以单调的方式或静止的引进,而是和各种要素混合在一起自然形成的,表现得非常强烈。体验型真人秀节目的票房和故事化的叙事战略有着密切的联系。Nowadays, 'data flow' and 'eye-catching effect' have become the norm of the media ecology, and experiential real variety programs have become the new style and content of TV variety program. In addition, in order to relieve the audience's increasing professional and life pressure and meet the audience's cultural consumption needs, this has become a way to 'eliminate pressure'. Real variety program is a special form that integrates reality and imagination together and has its unique story-telling characteristics. However, besides being influenced by media and marketing strategies, the success of real variety program should also focus on the charm of the program itself. Therefore, the success of tvN and is inseparable from its natural story mode, so it has research value. This study sorted out and analyzed the relevant literatures of domestic and foreign narrative characteristics and real variety program theory, and took the video materials of and as the theoretical basis of this study by repeatedly watching them. This paper analyzes and compares and from the three characteristics of story telling, grasp the inherent characteristics of the characters, actions, structures and other variety program in the story telling, and analyze the reasons for the diversification of the program. Experience real variety program is one of the types of TV programs. Starting from the three aspects of 'reality', 'people' and 'show', plus 'experience'. The biggest characteristic of the mixed of real variety program and real variety program is the personalization of characters. The actors of real variety programs are endowed with their own unique roles, which are the mechanism for making the story of the show and strengthening the comedy. The narrative characteristics of job experience real variety programs can be divided into three parts. First, the Story characteristics of job experience real variety programs. Characters in the program to study the image building function, put forward the surface of the characters 'plane' and the relationship between the establishment of the 'prototype' three-dimensional characters. Citing the concept of 'action mobilization' in action, the three types of action mobilization models eliminate the boundary between the 'fighter' of desire and identity. From the perspective of narrative composition, this paper puts forward the story structure of the core event, which promotes the story content of the event. Both of them are equally important in the creation of the program. Finally, the cases are integrated and the authenticity of the narrative articles is integrated. Second, Tell characteristics of job experience real variety programs. That is, the narrator of the story. Among them, the actual author started from the professional and professional quality of the production group. Through statistical research, the cooperation of the guests had an impact on the quality of the program, and the production group explored these as strong original ability. As a writer of connotation of philosophical thinking and communication culture, he quoted the concept of 'setting the topic' and analyzed the development direction of program value and the composition of cultural connotation. The narrator is also the embodiment of the conception of the program. As the 'decision maker', the actual situation of the program occurs naturally and cannot be duplicated. On the other hand, the program takes away the 'mask' of artists and analyzes the 'mask' of ordinary people, showing the true meaning of equality. Third, in terms of the Ing characteristics of job experience real variety programs, this paper mainly analyzes the Angle, time, sound and subtitles, which is how to transform narrative 'language' into 'image' and become the focus of narration. The narrative perspective is the practice of the 'authenticity' of the two program planes. On the other hand, the focus of different programs is integrated through specific case analysis, and the internal focus and external focus are used as the narrative perspective. The processing way of the step is analyzed emphatically from time. Instead, the sound and subtitles were analyzed with a focus on the production style of the program. In a word, the job experiencereal variety programs and , from 'language, image' to 'meaning', have carried out content expression in three stages. Among them, the construction of culture is not introduced in a monotonous or static way, but is formed naturally with various elements mixed together, which is very strong. The job experiential real variety programs is closely related to the storytelling narrative strategy.
如今,“数据流”和“eye-catching效应”已经成为媒体生态的准则,体验型真人秀节目也成为电视综艺节目的新样式和内容。此外,为缓解观众们日益增加的职业和生活压力,满足观众文化消费需求,这也成为了一种“消除压力”的方式。真人秀节目是将真实与假想融合在一起的特殊形态,具有其独特的故事讲述特点,但真人秀节目的成功除了受到媒体、营销战略的影响之外,还应把重点放在节目本身的魅力上。所以tvN《尹食堂》和《姜食堂》的成功,与其自然的故事模式是分不开的,因此具有研究价值。 本研究将国内外叙事特点和真人秀节目理论的相关文献进行了整理分析,并通过反复观看《尹食堂》和《姜食堂》的视频资料,以此作为本研究的理论基础。把《尹食堂》和《姜食堂》从故事讲述方面的3大特点进行分析、比较,掌握故事讲述中的人物、行动、结构等综艺节目的固有特点,分析节目多样化的原因。 体验型真人秀节目是电视节目的类型之一。以“真实”、“人”、“秀”三个方面为出发点,再加上“体验”。真人秀节目和真人秀节目的混合型真人秀节目的最大特点是角色的个人化。真人秀节目的出演者们都被赋予了自己独特的角色,而这一角色是制作节目故事,强化喜剧性的机制。 职业体验型真人秀节目的叙事特性可分为3个部分进行分析。首先,职业体验型真人秀节目的Story特性。人物在节目中研究形象塑造功能,提出表面人物的“平面化”与人物关系之间建立的“原型”的立体人物。在行动中引用‘行动元’的概念,在三种类型的行动员模型中,消除了欲望的‘斗士’与身份的界限。从叙事构成的角度出发,提出了核心事件的构成故事结构,促进了事件充实的故事内容,两者在节目创作上同样重要。最后,将案例综合起来,综合了各方面叙事文章的真实性。 第二,职业体验型真人秀节目的Tell特性。即,陈述故事的传达者。其中实际作者从制作组的专业性和职业素养两方面着手,通过统计研究嘉宾们的配合对节目质量产生影响和制作组发掘出这些来是较强的独创能力。作为哲学思考和传播文化的内涵作家,引用了“设定议题”的概念,分析了节目价值发展方向和文化内涵的构成。叙述者也是构想节目的体现者,以“决策者”的身份使节目的实际情况自然地发生,无法复制。另一方面,节目则摘去了艺人的‘面具’,分析了普通人的‘面具’,显示出地位平等的真实意义。 第三,职业体验型真人秀节目的Ing特性上,主要分析了角度、时间以及声音和字幕四个方面,这是如何把叙事‘语言’转换成‘影像’而成为叙述的重点。叙事角度是通过两个节目平面‘真实性’的实践,另一方面是通过具体的案例分析,综合不同节目的焦点,将内在的焦点和外在的焦点作为叙事角度来使用。从时间上着重分析了步伐的处理方式。相反,声音和字幕以制作节目风格为重点进行了分析。 总之,职业体验型真人秀节目《尹食堂》和《姜食堂》从“语言,形象”到“意义”,共分3个阶段进行了内容表现,其中文化的构建不是以单调的方式或静止的引进,而是和各种要素混合在一起自然形成的,表现得非常强烈。体验型真人秀节目的票房和故事化的叙事战略有着密切的联系。Nowadays, 'data flow' and 'eye-catching effect' have become the norm of the media ecology, and experiential real variety programs have become the new style and content of TV variety program. In addition, in order to relieve the audience's increasing professional and life pressure and meet the audience's cultural consumption needs, this has become a way to 'eliminate pressure'. Real variety program is a special form that integrates reality and imagination together and has its unique story-telling characteristics. However, besides being influenced by media and marketing strategies, the success of real variety program should also focus on the charm of the program itself. Therefore, the success of tvN and is inseparable from its natural story mode, so it has research value. This study sorted out and analyzed the relevant literatures of domestic and foreign narrative characteristics and real variety program theory, and took the video materials of and as the theoretical basis of this study by repeatedly watching them. This paper analyzes and compares and from the three characteristics of story telling, grasp the inherent characteristics of the characters, actions, structures and other variety program in the story telling, and analyze the reasons for the diversification of the program. Experience real variety program is one of the types of TV programs. Starting from the three aspects of 'reality', 'people' and 'show', plus 'experience'. The biggest characteristic of the mixed of real variety program and real variety program is the personalization of characters. The actors of real variety programs are endowed with their own unique roles, which are the mechanism for making the story of the show and strengthening the comedy. The narrative characteristics of job experience real variety programs can be divided into three parts. First, the Story characteristics of job experience real variety programs. Characters in the program to study the image building function, put forward the surface of the characters 'plane' and the relationship between the establishment of the 'prototype' three-dimensional characters. Citing the concept of 'action mobilization' in action, the three types of action mobilization models eliminate the boundary between the 'fighter' of desire and identity. From the perspective of narrative composition, this paper puts forward the story structure of the core event, which promotes the story content of the event. Both of them are equally important in the creation of the program. Finally, the cases are integrated and the authenticity of the narrative articles is integrated. Second, Tell characteristics of job experience real variety programs. That is, the narrator of the story. Among them, the actual author started from the professional and professional quality of the production group. Through statistical research, the cooperation of the guests had an impact on the quality of the program, and the production group explored these as strong original ability. As a writer of connotation of philosophical thinking and communication culture, he quoted the concept of 'setting the topic' and analyzed the development direction of program value and the composition of cultural connotation. The narrator is also the embodiment of the conception of the program. As the 'decision maker', the actual situation of the program occurs naturally and cannot be duplicated. On the other hand, the program takes away the 'mask' of artists and analyzes the 'mask' of ordinary people, showing the true meaning of equality. Third, in terms of the Ing characteristics of job experience real variety programs, this paper mainly analyzes the Angle, time, sound and subtitles, which is how to transform narrative 'language' into 'image' and become the focus of narration. The narrative perspective is the practice of the 'authenticity' of the two program planes. On the other hand, the focus of different programs is integrated through specific case analysis, and the internal focus and external focus are used as the narrative perspective. The processing way of the step is analyzed emphatically from time. Instead, the sound and subtitles were analyzed with a focus on the production style of the program. In a word, the job experiencereal variety programs and , from 'language, image' to 'meaning', have carried out content expression in three stages. Among them, the construction of culture is not introduced in a monotonous or static way, but is formed naturally with various elements mixed together, which is very strong. The job experiential real variety programs is closely related to the storytelling narrative strategy.
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