본 연구의 목적은 현장에서 활용하는 방안을 탐색하기 위해 신체활동교육 현황, 운영 모델 개발시 고려사항을 개발 내용에 초점을 맞추어 영아 특별활동 내에 신체활동 운영 모델을 개발하는데 있다. 현장적용이 가능한 특별활동 내 신체활동교육의 실용적 운영모델을 제시하고자 통합연구방법론을 적용한 기초조사를 수행하였으며, 이를 토대로 운영모델의 구체적 내용을 확정하여 모델로 제시하고 현장교사와 전문가의 관점에서 이에 대한 활용방안을 논의하였다. 첫째, 특별활동 내 신체활동교육이 영아의 신체성장과 성숙, 그리고 운동능력과 학습능력의 발달에 긍정적인 영향을 미치는 전인적 교육의 도구라는 점을 현장교사들이 분명히 인지하고 있다. 현장교사와 전문가들은 영아의 발달수준에 적합한 프로그램을 개발하고 적용하는 노력을 기울여야 한다. 둘째, 특별활동 내 신체활동교육이 향후 영아들의 생애주기에 걸친 신체활동 참여에 대한 ...
본 연구의 목적은 현장에서 활용하는 방안을 탐색하기 위해 신체활동교육 현황, 운영 모델 개발시 고려사항을 개발 내용에 초점을 맞추어 영아 특별활동 내에 신체활동 운영 모델을 개발하는데 있다. 현장적용이 가능한 특별활동 내 신체활동교육의 실용적 운영모델을 제시하고자 통합연구방법론을 적용한 기초조사를 수행하였으며, 이를 토대로 운영모델의 구체적 내용을 확정하여 모델로 제시하고 현장교사와 전문가의 관점에서 이에 대한 활용방안을 논의하였다. 첫째, 특별활동 내 신체활동교육이 영아의 신체성장과 성숙, 그리고 운동능력과 학습능력의 발달에 긍정적인 영향을 미치는 전인적 교육의 도구라는 점을 현장교사들이 분명히 인지하고 있다. 현장교사와 전문가들은 영아의 발달수준에 적합한 프로그램을 개발하고 적용하는 노력을 기울여야 한다. 둘째, 특별활동 내 신체활동교육이 향후 영아들의 생애주기에 걸친 신체활동 참여에 대한 동기부여로 이어질 수 있도록 구체적이고 실천적인 방안들이 현장에서 지속적으로 시도되고 검증되어져야 한다. 이를 위해 정형화된 교수학습방법 및 교수학습방법에서 벗어난 놀이, 야외활동, 체험활동, 가족중심 신체활동 등의 다양하고 새로운 시도들이 지속되어야 하고, 이에 대한 안전수립 방안 및 평가 또한 계속되어야 한다. 셋째, 교육을 담당하는 교사들의 책무와 역할이 막중하다. 따라서 정부와 학계는 교사가 전문성, 자질, 역량을 함양시킬 수 있는 교육기회에 충분히 접근할 수 있도록 지속적인 제도적 지원을 해야 한다. 마지막으로 교육정책과 법적 근거를 마련하는 정부의 역할도 재고되어야만 한다. 제도적 문제점을 극복하기 위해서 학계가 정부와 협력하여 지속적인 감시와 제언의 기능을 소홀히 해서는 안 된다. 이 연구는 어린이집 현장의 의견 수렴을 통해 특별활동에서 활용할 수 있는 신체활동교육에 대한 전반적인 운영방안을 구체적이고 실용적인 모델제시를 통해 논의한 현장중심의 종합적 연구로 수행되었다. 현장에서 제시된 특별활동 내 신체활동교육 관련 다양한 의견들이 향후 이를 현장적용 함에 있어 선험적 지식으로서 활용되어지기를 기대해본다.
본 연구의 목적은 현장에서 활용하는 방안을 탐색하기 위해 신체활동교육 현황, 운영 모델 개발시 고려사항을 개발 내용에 초점을 맞추어 영아 특별활동 내에 신체활동 운영 모델을 개발하는데 있다. 현장적용이 가능한 특별활동 내 신체활동교육의 실용적 운영모델을 제시하고자 통합연구방법론을 적용한 기초조사를 수행하였으며, 이를 토대로 운영모델의 구체적 내용을 확정하여 모델로 제시하고 현장교사와 전문가의 관점에서 이에 대한 활용방안을 논의하였다. 첫째, 특별활동 내 신체활동교육이 영아의 신체성장과 성숙, 그리고 운동능력과 학습능력의 발달에 긍정적인 영향을 미치는 전인적 교육의 도구라는 점을 현장교사들이 분명히 인지하고 있다. 현장교사와 전문가들은 영아의 발달수준에 적합한 프로그램을 개발하고 적용하는 노력을 기울여야 한다. 둘째, 특별활동 내 신체활동교육이 향후 영아들의 생애주기에 걸친 신체활동 참여에 대한 동기부여로 이어질 수 있도록 구체적이고 실천적인 방안들이 현장에서 지속적으로 시도되고 검증되어져야 한다. 이를 위해 정형화된 교수학습방법 및 교수학습방법에서 벗어난 놀이, 야외활동, 체험활동, 가족중심 신체활동 등의 다양하고 새로운 시도들이 지속되어야 하고, 이에 대한 안전수립 방안 및 평가 또한 계속되어야 한다. 셋째, 교육을 담당하는 교사들의 책무와 역할이 막중하다. 따라서 정부와 학계는 교사가 전문성, 자질, 역량을 함양시킬 수 있는 교육기회에 충분히 접근할 수 있도록 지속적인 제도적 지원을 해야 한다. 마지막으로 교육정책과 법적 근거를 마련하는 정부의 역할도 재고되어야만 한다. 제도적 문제점을 극복하기 위해서 학계가 정부와 협력하여 지속적인 감시와 제언의 기능을 소홀히 해서는 안 된다. 이 연구는 어린이집 현장의 의견 수렴을 통해 특별활동에서 활용할 수 있는 신체활동교육에 대한 전반적인 운영방안을 구체적이고 실용적인 모델제시를 통해 논의한 현장중심의 종합적 연구로 수행되었다. 현장에서 제시된 특별활동 내 신체활동교육 관련 다양한 의견들이 향후 이를 현장적용 함에 있어 선험적 지식으로서 활용되어지기를 기대해본다.
The purpose of this study is to develop a physical activity operation model in infant physical activity and to find a plan to be used in the field, focusing on the current status of infant physical activity and development of operation model. In order to present a practical operation model of physic...
The purpose of this study is to develop a physical activity operation model in infant physical activity and to find a plan to be used in the field, focusing on the current status of infant physical activity and development of operation model. In order to present a practical operation model of physical education education in special activities that can be applied in the field, a basic survey was conducted using an integrated research methodology. Based on this, the specific contents of the operating model were confirmed and presented as a model, and the utilization plan was discussed from the viewpoint of field teachers and experts. First, field teachers clearly recognize that physical activity education in special activities is a tool of holistic education that has a positive effect on the development of young children's physical growth and maturity, exercise ability and learning ability. Field teachers and experts should make efforts to develop and apply programs that are suitable for the development level of infants. Second, physical education in special activities should be continuously attempted and verified in the field so that it can induce the motivation of participation in physical activities throughout the life cycle of infants. For this, various new attempts such as play, outdoor activities, experiential activities, and family-centered physical activities should be continued, and safety building plans and evaluation should be continued. Third, the teachers in charge of education have great responsibility and role. Therefore, the government and academia should provide continuous institutional support so that teachers can fully access educational opportunities to cultivate professionalism, qualities and competence. Finally, the role of the government to establish educational policies and legal grounds should be reconsidered. To overcome institutional problems, academia should not cooperate with the government to ignore the function of continuous monitoring and proposals. This study was conducted as a comprehensive field-based study that discussed the overall operation plan of physical education that can be used for special activities through collecting opinions at the nursery school site and presenting concrete and practical models. It is expected that various opinions related to physical education will be used as a priori knowledge in applying them to the field in the special activities presented in the field.
The purpose of this study is to develop a physical activity operation model in infant physical activity and to find a plan to be used in the field, focusing on the current status of infant physical activity and development of operation model. In order to present a practical operation model of physical education education in special activities that can be applied in the field, a basic survey was conducted using an integrated research methodology. Based on this, the specific contents of the operating model were confirmed and presented as a model, and the utilization plan was discussed from the viewpoint of field teachers and experts. First, field teachers clearly recognize that physical activity education in special activities is a tool of holistic education that has a positive effect on the development of young children's physical growth and maturity, exercise ability and learning ability. Field teachers and experts should make efforts to develop and apply programs that are suitable for the development level of infants. Second, physical education in special activities should be continuously attempted and verified in the field so that it can induce the motivation of participation in physical activities throughout the life cycle of infants. For this, various new attempts such as play, outdoor activities, experiential activities, and family-centered physical activities should be continued, and safety building plans and evaluation should be continued. Third, the teachers in charge of education have great responsibility and role. Therefore, the government and academia should provide continuous institutional support so that teachers can fully access educational opportunities to cultivate professionalism, qualities and competence. Finally, the role of the government to establish educational policies and legal grounds should be reconsidered. To overcome institutional problems, academia should not cooperate with the government to ignore the function of continuous monitoring and proposals. This study was conducted as a comprehensive field-based study that discussed the overall operation plan of physical education that can be used for special activities through collecting opinions at the nursery school site and presenting concrete and practical models. It is expected that various opinions related to physical education will be used as a priori knowledge in applying them to the field in the special activities presented in the field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.