초등학생의 미디어 정보 리터러시 함양을 위한 프로젝트 학습 프로그램 개발 Development of project-based learning program for cultivating elementary school students' Media and Information Literacy원문보기
정보 통신 기술 및 디지털 매체의 발달로 우리의 삶은 빠른 속도로 변화하고 있다. 미디어의 홍수 시대라고 불릴 만큼 미디어는 우리 생활의 필수가 되었으며 이를 통해 많은 양의 정보가 생성되고 있다. 이에 많은 양의 정보와 다양한 매체를 효율적이고 비판적으로 활용하는 능력의 필요성이 대두되고 있다. 특히 유튜브 등을 통해 미디어 및 정보를 접하는 연령이 점차 낮아지면서 초등학생을 대상으로 한 미디어 ...
정보 통신 기술 및 디지털 매체의 발달로 우리의 삶은 빠른 속도로 변화하고 있다. 미디어의 홍수 시대라고 불릴 만큼 미디어는 우리 생활의 필수가 되었으며 이를 통해 많은 양의 정보가 생성되고 있다. 이에 많은 양의 정보와 다양한 매체를 효율적이고 비판적으로 활용하는 능력의 필요성이 대두되고 있다. 특히 유튜브 등을 통해 미디어 및 정보를 접하는 연령이 점차 낮아지면서 초등학생을 대상으로 한 미디어 정보 리터러시 교육이 더욱 필요한 상황이다. 이미 전 세계적으로 미디어 정보 리터러시의 중요성을 인식하고 체계적인 교육과정을 개발하여 공교육에서 미디어 정보 리터러시 교육을 담당하고 있다. 우리나라에서도 관련 교육이 이루어지고 있지만 일회성에 그치는 경우가 많아 미디어 정보 리터러시의 중요성에 비해 지속적인 교육 프로그램이 부족한 실정이다. 본 연구의 목적은 초등학생의 미디어 정보 리터러시 함양을 위해 프로젝트 학습 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 미디어 정보 리터러시 함양을 위하여 학습 프로그램을 어떻게 설계하고 실행할 것인가? 둘째, 학습 프로그램은 초등학생의 미디어 정보 리터러시 함양에 어떠한 영향을 주는가? 본 연구에서는 미디어 및 정보의 중요성에 대해 이해하고, 이를 비판적으로 활용하며 새롭게 창조하는 인재를 양성할 수 있는 미디어 정보 리터러시 교육 프로그램을 개발하였다. 프로그램 개발을 위해 초등학교 5학년 한 학급 학생 28명(남 13명, 여 15명)을 대상으로 하여 미디어 환경 및 미디어 정보 리터러시 역량에 대해 설문조사를 실시하였다. 이와 함께 2015 개정 5학년 교육과정을 분석하여 관련 학습 주제를 추출하였다. 이를 토대로 교과 및 창의적 체험활동을 연계하여 12차시의 프로젝트 학습 프로그램을 개발하고 적용하였다. 프로그램 적용은 5주에 걸쳐 진행되었으며 학습 프로그램을 적용한 뒤 학생 설문조사 및 면담, 관찰을 통해 학습자의 미디어 정보 리터러시 역량의 변화를 분석하였다. 분석 결과 학생들은 미디어 정보 리터러시 역량을 함양하고, 이를 생활에서 지속적으로 실천하고자 노력하는 모습을 보였다. 이에 본 연구에서 개발한 프로젝트 학습 프로그램은 초등학생의 미디어 정보 리터러시 변화에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 제시한 프로그램을 바탕으로 하여 초등학교 학생들을 대상으로 미디어 정보 리터러시 교육을 실시한다면 미디어 및 정보를 효과적으로 활용하고 새로운 지식을 창조해내는 현대 사회에 필요한 인재 양성에 도움이 될 것으로 기대한다.
정보 통신 기술 및 디지털 매체의 발달로 우리의 삶은 빠른 속도로 변화하고 있다. 미디어의 홍수 시대라고 불릴 만큼 미디어는 우리 생활의 필수가 되었으며 이를 통해 많은 양의 정보가 생성되고 있다. 이에 많은 양의 정보와 다양한 매체를 효율적이고 비판적으로 활용하는 능력의 필요성이 대두되고 있다. 특히 유튜브 등을 통해 미디어 및 정보를 접하는 연령이 점차 낮아지면서 초등학생을 대상으로 한 미디어 정보 리터러시 교육이 더욱 필요한 상황이다. 이미 전 세계적으로 미디어 정보 리터러시의 중요성을 인식하고 체계적인 교육과정을 개발하여 공교육에서 미디어 정보 리터러시 교육을 담당하고 있다. 우리나라에서도 관련 교육이 이루어지고 있지만 일회성에 그치는 경우가 많아 미디어 정보 리터러시의 중요성에 비해 지속적인 교육 프로그램이 부족한 실정이다. 본 연구의 목적은 초등학생의 미디어 정보 리터러시 함양을 위해 프로젝트 학습 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 미디어 정보 리터러시 함양을 위하여 학습 프로그램을 어떻게 설계하고 실행할 것인가? 둘째, 학습 프로그램은 초등학생의 미디어 정보 리터러시 함양에 어떠한 영향을 주는가? 본 연구에서는 미디어 및 정보의 중요성에 대해 이해하고, 이를 비판적으로 활용하며 새롭게 창조하는 인재를 양성할 수 있는 미디어 정보 리터러시 교육 프로그램을 개발하였다. 프로그램 개발을 위해 초등학교 5학년 한 학급 학생 28명(남 13명, 여 15명)을 대상으로 하여 미디어 환경 및 미디어 정보 리터러시 역량에 대해 설문조사를 실시하였다. 이와 함께 2015 개정 5학년 교육과정을 분석하여 관련 학습 주제를 추출하였다. 이를 토대로 교과 및 창의적 체험활동을 연계하여 12차시의 프로젝트 학습 프로그램을 개발하고 적용하였다. 프로그램 적용은 5주에 걸쳐 진행되었으며 학습 프로그램을 적용한 뒤 학생 설문조사 및 면담, 관찰을 통해 학습자의 미디어 정보 리터러시 역량의 변화를 분석하였다. 분석 결과 학생들은 미디어 정보 리터러시 역량을 함양하고, 이를 생활에서 지속적으로 실천하고자 노력하는 모습을 보였다. 이에 본 연구에서 개발한 프로젝트 학습 프로그램은 초등학생의 미디어 정보 리터러시 변화에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 제시한 프로그램을 바탕으로 하여 초등학교 학생들을 대상으로 미디어 정보 리터러시 교육을 실시한다면 미디어 및 정보를 효과적으로 활용하고 새로운 지식을 창조해내는 현대 사회에 필요한 인재 양성에 도움이 될 것으로 기대한다.
With the development of information and communication technology and digital media, our lives are changing at a rapid pace. The media has become a necessity in our lives to the extent that it is called the flood era of the media, and a large amount of information is being generated. Accordingly, the...
With the development of information and communication technology and digital media, our lives are changing at a rapid pace. The media has become a necessity in our lives to the extent that it is called the flood era of the media, and a large amount of information is being generated. Accordingly, the need for the ability to efficiently and critically utilize large amounts of information and various media is emerging. In particular, as the age of access to media and information is gradually decreasing, media and information literacy education for elementary school students is more necessary. Many countries are aware of the importance of media and information literacy and have developed a systematic curriculum to take charge of media and information literacy education in public education. Related education is also being conducted in Korea, but it is often only one-time, so there is a lack of continuous education programs compared to the importance of media and information literacy. The purpose of this study is to develop and apply a project learning program to cultivate media and information literacy for elementary school students. The following research problems are set up for this purpose: First, how will we design and implement learning programs to cultivate media and information literacy for elementary school students? Second, how does the learning program affect elementary school students’ cultivation of media and information literacy? This study developed a media and information literacy education program that can understand the importance of media and information, make critical use of it, and cultivate new creative talents. To develop the program, 28 students from one class in the fifth grade of elementary school were surveyed on their media environment and media and information literacy capabilities. In addition, the 2015 revised fifth grade curriculum was analyzed and related learning topics were extracted. Based on this, the project learning program was developed and applied in the 12th period by linking the curriculum and creative experience activities. The application of the program was conducted over five weeks, and after applying the learning program, the change in the learner’s media and information literacy skills was analyzed through student surveys, interviews, and observations. According to the analysis, students were shown to develop their media and information literacy skills and to continue to practice developed in this study had a positive effect on the change of media and information literacy in elementary school students. Based on the program presented in this study, media and information literacy education for elementary school students is expected to help foster talent needed in modern society, which effectively utilizes media and information and creates new knowledge.
With the development of information and communication technology and digital media, our lives are changing at a rapid pace. The media has become a necessity in our lives to the extent that it is called the flood era of the media, and a large amount of information is being generated. Accordingly, the need for the ability to efficiently and critically utilize large amounts of information and various media is emerging. In particular, as the age of access to media and information is gradually decreasing, media and information literacy education for elementary school students is more necessary. Many countries are aware of the importance of media and information literacy and have developed a systematic curriculum to take charge of media and information literacy education in public education. Related education is also being conducted in Korea, but it is often only one-time, so there is a lack of continuous education programs compared to the importance of media and information literacy. The purpose of this study is to develop and apply a project learning program to cultivate media and information literacy for elementary school students. The following research problems are set up for this purpose: First, how will we design and implement learning programs to cultivate media and information literacy for elementary school students? Second, how does the learning program affect elementary school students’ cultivation of media and information literacy? This study developed a media and information literacy education program that can understand the importance of media and information, make critical use of it, and cultivate new creative talents. To develop the program, 28 students from one class in the fifth grade of elementary school were surveyed on their media environment and media and information literacy capabilities. In addition, the 2015 revised fifth grade curriculum was analyzed and related learning topics were extracted. Based on this, the project learning program was developed and applied in the 12th period by linking the curriculum and creative experience activities. The application of the program was conducted over five weeks, and after applying the learning program, the change in the learner’s media and information literacy skills was analyzed through student surveys, interviews, and observations. According to the analysis, students were shown to develop their media and information literacy skills and to continue to practice developed in this study had a positive effect on the change of media and information literacy in elementary school students. Based on the program presented in this study, media and information literacy education for elementary school students is expected to help foster talent needed in modern society, which effectively utilizes media and information and creates new knowledge.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.