중학생의 진로장벽이 진로준비행동 및 진로결정 자기효능감에 미치는 영향 : 긍정심리자본의 조절효과 The Effect of Middle School Students' Career Barriers on Career Preparation Behavior and Career Decision-Making Self-Efficacy : The Moderating Effect of Positive Psychological Capital.원문보기
본 연구는 중학생의 진로장벽이 진로준비행동과 진로결정 자기효능감에 미치는 영향에서 긍정심리자본의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 중학생 470명(남 301명, 여 169명)을 대상으로 진로장벽, 진로준비행동, 진로결정 자기효능감, 긍정심리자본의 측정 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 설문 결과는 ...
본 연구는 중학생의 진로장벽이 진로준비행동과 진로결정 자기효능감에 미치는 영향에서 긍정심리자본의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 중학생 470명(남 301명, 여 169명)을 대상으로 진로장벽, 진로준비행동, 진로결정 자기효능감, 긍정심리자본의 측정 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 설문 결과는 SPSS 25.0을 활용하여 조절 회귀분석 (moderated regression)을 실시하였다. 본 연구의 결과 첫째, 중학생이 지각하는 진로장벽이 진로준비행동에 유의한 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 진로준비행동의 2개 하위요인인 진로탐색과 진로개발 모두에 유의한 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생이 지각하는 진로장벽이 진로결정 자기효능감에 유의한 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 진로준비행동의 3개 하위요인인 진로결정, 문제해결, 진로탐색 모두에 유의한 부적인의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중학생이 지각하는 진로장벽이 진로준비행동에 미치는 영향 관계에서 긍정심리자본의 조절 효과가 나타나지 않았고, 긍정심리자본의 하위요인들 또한 조절 효과를 나타내지 않았다. 넷째, 중학생이 지각하는 진로장벽이 진로결정 자기효능감에 미치는 영향 관계에서 긍정심리자본의 조절 효과가 나타나지 않았다. 그러나 긍정심리자본의 하위요인들 중에서 희망과 회복탄력성이 진로결정 자기효능감에 조절 효과를 갖는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 하여 중학생의 진로교육에서의 시사점과 연구의 제한점 및 후속 연구에 대한 필요성에 대해 제안하였다.
본 연구는 중학생의 진로장벽이 진로준비행동과 진로결정 자기효능감에 미치는 영향에서 긍정심리자본의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 중학생 470명(남 301명, 여 169명)을 대상으로 진로장벽, 진로준비행동, 진로결정 자기효능감, 긍정심리자본의 측정 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 설문 결과는 SPSS 25.0을 활용하여 조절 회귀분석 (moderated regression)을 실시하였다. 본 연구의 결과 첫째, 중학생이 지각하는 진로장벽이 진로준비행동에 유의한 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 진로준비행동의 2개 하위요인인 진로탐색과 진로개발 모두에 유의한 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생이 지각하는 진로장벽이 진로결정 자기효능감에 유의한 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 진로준비행동의 3개 하위요인인 진로결정, 문제해결, 진로탐색 모두에 유의한 부적인의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중학생이 지각하는 진로장벽이 진로준비행동에 미치는 영향 관계에서 긍정심리자본의 조절 효과가 나타나지 않았고, 긍정심리자본의 하위요인들 또한 조절 효과를 나타내지 않았다. 넷째, 중학생이 지각하는 진로장벽이 진로결정 자기효능감에 미치는 영향 관계에서 긍정심리자본의 조절 효과가 나타나지 않았다. 그러나 긍정심리자본의 하위요인들 중에서 희망과 회복탄력성이 진로결정 자기효능감에 조절 효과를 갖는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 하여 중학생의 진로교육에서의 시사점과 연구의 제한점 및 후속 연구에 대한 필요성에 대해 제안하였다.
The purpose of this study was to verify the moderating effect of positive psychological capital in the effects of career barriers on career preparation behavior and career decision-making self-efficacy of middle school students. To this end, a questionnaire consisting of 470 middle school students (...
The purpose of this study was to verify the moderating effect of positive psychological capital in the effects of career barriers on career preparation behavior and career decision-making self-efficacy of middle school students. To this end, a questionnaire consisting of 470 middle school students (301 males, 169 females) consisting of career barriers, career preparation behavior, career decision-making self-efficacy, and positive psychological capital was conducted. The survey results were analyzed using the moderated regression analysis method using SPSS 25.0. The results of this study are as follows. First, it was found that the career barrier perceived by middle school students had a significant negative effect on the career preparation behavior, and it was found to have a significant negative effect on both the two sub-factors of career preparation behavior, career search and career development. Second, it was found that the career barriers perceived by middle school students had a significant negative effect on the career decision-making self-efficacy. Has been shown to affect. Third, in the relationship of the effect of career barriers perceived by middle school students on career preparation behavior, the positive psychological capital did not show any moderating effect, and the sub-factors of the positive psychological capital also did not show any moderating effect. Fourth, in the relationship of the effect of career barriers perceived by middle school students on career decision-making self-efficacy, the positive psychological capital's moderating effect did not appear. However, among the sub-factors of positive psychological capital, hope and resilience were found to have a moderating effect on career decision-making self-efficacy. Based on these findings, the implications and limitations of the research and the need for follow-up research were proposed in middle school students' career education.
The purpose of this study was to verify the moderating effect of positive psychological capital in the effects of career barriers on career preparation behavior and career decision-making self-efficacy of middle school students. To this end, a questionnaire consisting of 470 middle school students (301 males, 169 females) consisting of career barriers, career preparation behavior, career decision-making self-efficacy, and positive psychological capital was conducted. The survey results were analyzed using the moderated regression analysis method using SPSS 25.0. The results of this study are as follows. First, it was found that the career barrier perceived by middle school students had a significant negative effect on the career preparation behavior, and it was found to have a significant negative effect on both the two sub-factors of career preparation behavior, career search and career development. Second, it was found that the career barriers perceived by middle school students had a significant negative effect on the career decision-making self-efficacy. Has been shown to affect. Third, in the relationship of the effect of career barriers perceived by middle school students on career preparation behavior, the positive psychological capital did not show any moderating effect, and the sub-factors of the positive psychological capital also did not show any moderating effect. Fourth, in the relationship of the effect of career barriers perceived by middle school students on career decision-making self-efficacy, the positive psychological capital's moderating effect did not appear. However, among the sub-factors of positive psychological capital, hope and resilience were found to have a moderating effect on career decision-making self-efficacy. Based on these findings, the implications and limitations of the research and the need for follow-up research were proposed in middle school students' career education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.