$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 6학년 학생들의 온라인 기반 영어동화 읽기와 학습자 자율성 향상에 관한 연구
A Study on Sixth Graders’ Online-Based English Storybook Reading and Learner Autonomy Development 원문보기


강미영 (전주교육대학교 교육대학원 초등영어교육 초등영어교육 국내석사)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Ever since COVID-19 hit the world in 2019, almost all parts of education have been undergoing major changes. Online learning/teaching has been the norm and this study focused on four elementary school students’ online English learning at N English Learning Center (NELC) in Jeollabuk-do, South Korea. The study participants were four 6th-grade NELC after-school program students. The dual purpose of this study was to take a close look (1) at their English reading ability development and (2) at their learner autonomy development while taking part in the study for five months.
The researcher performed two roles throughout the study. First, as a teacher, she was an active participant who planned and taught online English classes. Second, as a researcher, she collected and analyzed the study data which were mostly saved on her computer files. The teacher researcher also guided the four students on how to take Zoom-based online English-storybook-reading classes, and on how to upload assignments to the class module.
The storybooks used in this study were “Sunshine Readers” which are composed of five stages of 60 books. The students read them in online classes three times a week for 5 months. Each week, they also selected one book to read aloud, and uploaded their audio-recorded reading assignment to an internet portal (https://cafe.daum.net/englishzoom). To scrutinize the four students’ reading ability development, the researcher listened to the students' recorded assignments, gave individual feedback as online replies, and conducted reading comprehension tests and speed tests. The students’ study journals were also used to check the students’ reading ability development. In ...

주제어

#“온라인 기반 읽기” “학습자 자율성” “영어동화” “초등 영어교육” “읽기 능력” “online-based reading” “learner autonomy” “English storybooks” “primary English education” “reading ability” 

학위논문 정보

저자 강미영
학위수여기관 전주교육대학교 교육대학원
학위구분 국내석사
학과 초등영어교육 초등영어교육
지도교수 오마리아
발행연도 2021
총페이지 120
키워드 “온라인 기반 읽기” “학습자 자율성” “영어동화” “초등 영어교육” “읽기 능력” “online-based reading” “learner autonomy” “English storybooks” “primary English education” “reading ability”
언어 kor
원문 URL http://www.riss.kr/link?id=T15920351&outLink=K
정보원 한국교육학술정보원
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로