현대사회는 자원 고갈, 생태계 파괴, 지속 불가능성 등의 위기를 겪고 있기 때문에 앞으로 생태교육에 대한 기대와 관심이 더욱 증가할 것이며, 특히 생태인문교육을 통하여 생태적 세계관을 바탕으로 사유하는 인간을 양성할 수 있기를 기대할 것이다. 그러나 국내에서는 생태인문교육에 관한 연구가 미흡한 실정이며 특히 초등학생을 대상으로 공교육 환경에서 실천한 사례는 전무하다. 이에 본 연구에서는 생태교육의 새로운 패러다임인 생태인문교육을 정의하고, 초등학생을 위한 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하였다. 생태인문교육 프로그램은 문학작품 ...
현대사회는 자원 고갈, 생태계 파괴, 지속 불가능성 등의 위기를 겪고 있기 때문에 앞으로 생태교육에 대한 기대와 관심이 더욱 증가할 것이며, 특히 생태인문교육을 통하여 생태적 세계관을 바탕으로 사유하는 인간을 양성할 수 있기를 기대할 것이다. 그러나 국내에서는 생태인문교육에 관한 연구가 미흡한 실정이며 특히 초등학생을 대상으로 공교육 환경에서 실천한 사례는 전무하다. 이에 본 연구에서는 생태교육의 새로운 패러다임인 생태인문교육을 정의하고, 초등학생을 위한 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하였다. 생태인문교육 프로그램은 문학작품 함께 읽기와 야외 관찰활동, 그리고 각 회기마다 제시되는 주제에 관한 탐구와 토론으로 구성하였으며 광주시내 초등학교 5학년을 대상으로 실시하였다.
주요 결과는 첫째, 생태인문교육 프로그램을 수행하기 전 비교집단과 실험집단간의 생태소양, 비판적 사고력, 공감능력, 대인문제해결능력 요인에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 생태인문교육 프로그램 수행 후 비교집단과 실험집단간의 생태소양 요인에서는 유의한 차이를 보이지 않았으나, 비판적 사고력, 공감능력, 대인문제해결능력 요인에서는 두 집단 간에 유의한 차이를 보였다. 셋째, 비교집단의 경우 생태소양, 비판적 사고력, 공감능력, 대인문제 해결능력 요인에서 유의한 차이를 보이지 않았으나, 실험집단의 경우는 비판적 사고력과 대인문제 해결능력 요인에서 유의한 차이를 보였다. 이러한 결과는 생태인문교육 프로그램이 초등학교 5학년 학생들의 비판적 사고력과 대인문제 해결능력 신장에 효과가 있음을 보여주는 것이라고 할 수 있다. 넷째, 학생 개개인의 학원(과외) 수와 학원(과외)가는 일수는 생태인문교육 프로그램 실시 후 측정한 생태소양, 비판적 사고력, 공감능력, 대인문제 해결능력에 유의한 영향을 미치지 않았다.
본 연구를 통해 얻은 결론을 바탕으로 첫째, 생태인문교육은 성인기보다 아동․청소년기에 그 효과가 극대화될 수 있어 초등학생 각 학년별 생태인문교육에 관한 보다 적극적이고 도전적인 생태인문 교육 프로그램 개발이 필요하다. 둘째, 전환교육의 구체적인 실현 방식으로 생태인문교육이 자리 잡고 발전하기 위해 학교 현장에 있는 교사들과 교육청, 그리고 전문 연구자들의 협업화가 매우 중요하며 필요하다는 점을 제언하였다.
현대사회는 자원 고갈, 생태계 파괴, 지속 불가능성 등의 위기를 겪고 있기 때문에 앞으로 생태교육에 대한 기대와 관심이 더욱 증가할 것이며, 특히 생태인문교육을 통하여 생태적 세계관을 바탕으로 사유하는 인간을 양성할 수 있기를 기대할 것이다. 그러나 국내에서는 생태인문교육에 관한 연구가 미흡한 실정이며 특히 초등학생을 대상으로 공교육 환경에서 실천한 사례는 전무하다. 이에 본 연구에서는 생태교육의 새로운 패러다임인 생태인문교육을 정의하고, 초등학생을 위한 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하였다. 생태인문교육 프로그램은 문학작품 함께 읽기와 야외 관찰활동, 그리고 각 회기마다 제시되는 주제에 관한 탐구와 토론으로 구성하였으며 광주시내 초등학교 5학년을 대상으로 실시하였다.
주요 결과는 첫째, 생태인문교육 프로그램을 수행하기 전 비교집단과 실험집단간의 생태소양, 비판적 사고력, 공감능력, 대인문제해결능력 요인에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 생태인문교육 프로그램 수행 후 비교집단과 실험집단간의 생태소양 요인에서는 유의한 차이를 보이지 않았으나, 비판적 사고력, 공감능력, 대인문제해결능력 요인에서는 두 집단 간에 유의한 차이를 보였다. 셋째, 비교집단의 경우 생태소양, 비판적 사고력, 공감능력, 대인문제 해결능력 요인에서 유의한 차이를 보이지 않았으나, 실험집단의 경우는 비판적 사고력과 대인문제 해결능력 요인에서 유의한 차이를 보였다. 이러한 결과는 생태인문교육 프로그램이 초등학교 5학년 학생들의 비판적 사고력과 대인문제 해결능력 신장에 효과가 있음을 보여주는 것이라고 할 수 있다. 넷째, 학생 개개인의 학원(과외) 수와 학원(과외)가는 일수는 생태인문교육 프로그램 실시 후 측정한 생태소양, 비판적 사고력, 공감능력, 대인문제 해결능력에 유의한 영향을 미치지 않았다.
본 연구를 통해 얻은 결론을 바탕으로 첫째, 생태인문교육은 성인기보다 아동․청소년기에 그 효과가 극대화될 수 있어 초등학생 각 학년별 생태인문교육에 관한 보다 적극적이고 도전적인 생태인문 교육 프로그램 개발이 필요하다. 둘째, 전환교육의 구체적인 실현 방식으로 생태인문교육이 자리 잡고 발전하기 위해 학교 현장에 있는 교사들과 교육청, 그리고 전문 연구자들의 협업화가 매우 중요하며 필요하다는 점을 제언하였다.
Since modern society is experiencing crises such as resource depletion, ecosystem destruction, and unsustainability, expectations and interest in ecological education will increase in the future. However, research on ecological humanities education is insufficient in Korea, and there is no case of p...
Since modern society is experiencing crises such as resource depletion, ecosystem destruction, and unsustainability, expectations and interest in ecological education will increase in the future. However, research on ecological humanities education is insufficient in Korea, and there is no case of practicing it in a public education environment, especially for elementary school students. Therefore, in this study, ecological humanities education, a new paradigm of ecological education was defined, and a program for elementary school students was developed and its effectiveness was tested. The ecological humanities education program consisted of reading literature together, outdoor observation activities, and inquiry and discussion on the topics presented in each session. The program was conducted for the 5th graders of elementary school in Gwangju.
The main results are that first, there was no significant difference in the factors of ecological literacy, critical thinking ability, empathy, and interpersonal problem-solving ability between the comparison group and the experimental group before the ecological humanities education program. Second, there was no significant difference in the ecological literacy factors between the comparison group and the experimental group after performing the ecological humanities education program, but there were significant differences between the two groups in the factors of critical thinking ability, empathy ability, and interpersonal problem solving ability. Third, in the case of the comparison group, there was no significant difference in the factors of ecological literacy, critical thinking ability, empathy ability, and interpersonal problem solving ability, but in the case of the experimental group, there was a significant difference in the factors of critical thinking ability and interpersonal problem solving ability. These results can be said to show that the ecological humanities education program is effective in improving the critical thinking ability and interpersonal problem solving ability of 5th graders of elementary school. Fourth, the number of private academies (tutorials) and the number of days each student went to private institutes (tutorials) did not significantly affect ecological literacy, critical thinking, empathy, and interpersonal problem solving ability measured after the implementation of the ecological humanities education program.
Based on the conclusions obtained through this study, first, ecological humanities education can be more effective in children and adolescents than in adulthood, so it is necessary to develop more active and challenging ecological humanities education programs for each grade level of elementary school students. Second, it was suggested that collaboration between teachers, the Office of Education, and professional researchers at school sites is very important and necessary for ecological humanities education to establish and develop as a concrete realization method of transformation education.
Since modern society is experiencing crises such as resource depletion, ecosystem destruction, and unsustainability, expectations and interest in ecological education will increase in the future. However, research on ecological humanities education is insufficient in Korea, and there is no case of practicing it in a public education environment, especially for elementary school students. Therefore, in this study, ecological humanities education, a new paradigm of ecological education was defined, and a program for elementary school students was developed and its effectiveness was tested. The ecological humanities education program consisted of reading literature together, outdoor observation activities, and inquiry and discussion on the topics presented in each session. The program was conducted for the 5th graders of elementary school in Gwangju.
The main results are that first, there was no significant difference in the factors of ecological literacy, critical thinking ability, empathy, and interpersonal problem-solving ability between the comparison group and the experimental group before the ecological humanities education program. Second, there was no significant difference in the ecological literacy factors between the comparison group and the experimental group after performing the ecological humanities education program, but there were significant differences between the two groups in the factors of critical thinking ability, empathy ability, and interpersonal problem solving ability. Third, in the case of the comparison group, there was no significant difference in the factors of ecological literacy, critical thinking ability, empathy ability, and interpersonal problem solving ability, but in the case of the experimental group, there was a significant difference in the factors of critical thinking ability and interpersonal problem solving ability. These results can be said to show that the ecological humanities education program is effective in improving the critical thinking ability and interpersonal problem solving ability of 5th graders of elementary school. Fourth, the number of private academies (tutorials) and the number of days each student went to private institutes (tutorials) did not significantly affect ecological literacy, critical thinking, empathy, and interpersonal problem solving ability measured after the implementation of the ecological humanities education program.
Based on the conclusions obtained through this study, first, ecological humanities education can be more effective in children and adolescents than in adulthood, so it is necessary to develop more active and challenging ecological humanities education programs for each grade level of elementary school students. Second, it was suggested that collaboration between teachers, the Office of Education, and professional researchers at school sites is very important and necessary for ecological humanities education to establish and develop as a concrete realization method of transformation education.
주제어
#생태인문교육 생태교육 비판적 사고력 생태소양 공감능력
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.