관광소셜미디어 이용동기와 관광 소셜미디어 고객경험이 몰입 및 만족 그리고 재이용 의도에 미치는 영향 분석 Analysis on the Influence of Tourism Social Media Usage Motivation and Tourism Social Media Customer Experience on Commitment, Satisfaction, and Re-use Intention원문보기
오늘날 4차 산업혁명기술 시대에 미디어와 콘텐츠의 결합, 리믹스 애플리 케이션, 태그, 웹 포럼 및 게시판, 고객 평가 및 평가 시스템, 가상 세계, 블 로거, 블로그, 온라인 비디오 등과 같은 일련의 새로운 기술 애플리케이션이 관광산업에 기반이 되고 있다. 더불어 4차 산업혁명기술을 이용한 현대 관광 ...
오늘날 4차 산업혁명기술 시대에 미디어와 콘텐츠의 결합, 리믹스 애플리 케이션, 태그, 웹 포럼 및 게시판, 고객 평가 및 평가 시스템, 가상 세계, 블 로거, 블로그, 온라인 비디오 등과 같은 일련의 새로운 기술 애플리케이션이 관광산업에 기반이 되고 있다. 더불어 4차 산업혁명기술을 이용한 현대 관광 소셜미디어는 관광객들의 거의 모든 활동 측면을 지원하는 경향이 증가함에 따라, 소셜 미디어에 있어서의 관광객의 행동과 그 영향 메커니즘에 대한 관 심은 지대하며 동시에 연구의 필요성이 강조된다. 따라서 본연구의 목적은 관광소셜미디어 이용동기, 관광소셜미디어 고객경 험, 몰입, 만족 그리고 재이용의도 간의 구조적 영향관계를 규명함으로써 관 광소셜미디어를 이용하는 관광객 행동을 심층분석하고자 한다. 그 분석 결과 에 의거하여 관광마케팅전략을 수립하고자 함이 본연구의 궁극적 목적이다. 본 연구는 관광소셜미디어 이용동기, 관광소셜미디어 고객경험, 몰입, 만 족, 재이용의도 간의 구조적 영향관계를 객관적으로 검증하였다. 그에 따른 연구결과를 기반으로 하여 향후 관광소셜미디어의 발전방향을 제시함이 본 연구의 목적이다. 먼저 이 변수들 간의 영향관계를 실증 분석하여 결과를 요 약하면 다음과 같다. 첫째, 관광소셜미디어 이용동기는 몰입에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 관광소셜미디어 고객경험은 몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 몰입은 관광객 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광객 만족은 관광객 재이용의도에 정(+) 영향을 미치는 것 으로 나타났다. 본 연구의 결과로서, 관광소셜미디어 이용동기, 관광소셜미디어 고객경험, 몰입, 만족, 재이용의도 등의 영향관계는 통계적으로 유의한 것으로 나타났 다. 즉, 본 연구에 적용된 변수들 간의 인과관계 또한 매우 높은 수준의 긍 정적 영향관계를 가지는 것으로 분석되어졌다. 이러한 분석결과를 바탕으로 하여 다음과 같은 시사점을 제시하고자 한다. 첫째, 관광객들은 여행을 시작하기 전 인터넷에서 여행 정보(예로서 여행 후기, 여행지 정보, 여행 가격 등)를 조회하고, OTA(On-Line Travel Agency) 사이트에서 관광상품을 예약하고, 전화로 관련 사항을 물어 알아보 기도 한다. 현지 여행 도중에서 관광객들은 휴대폰, 모바일 인터넷을 이용하 여 위치기반 서비스를 이용한 실시간 관광느낌을 소셜 미디어에 올려 공유 한다. 여행이 끝난 후 관광객들은 소셜 미디어(인스타그램, 후기 사이트)나 온라인 관광 까페 등에 사진, 여행꿀팁, 여행 노하우 등을 올린다. 이러한 데 이터와 자료들은 관광객들의 이용 동기를 연구하는데 중요한 데이터가 된다. 관광관련 소셜미디어의 이용 동기에 관한 철저한 분석은 이러한 데이터를 기반으로 해서 이루어짐을 발견하였다. 따라서 관광소셜미디어에서의 고객들 의 여행정보(특히 여행후기 등)를 기반으로 한 경영전략이 이루어져야 할 것 이다. 향후 이 분야의 경영전략으로서 간과해서는 안될 사항으로 강조하고자 한다. 둘째, 소셜미디어는 온라인상에서 고객의 구매의사결정 과정을 고객차원에 서 파악을 할 수 있다는 장점을 가지고 있다 셋째, 관광소셜미디어는 신속한 고객의사결정이 가능하도록 하는 역할을 발휘할 수 있다. 넷째, 관광은 빈도가 낮고 금액이 높은 종류의 소비 항목이기에, 소비자들 은 이러한 결정을 할 때 신중히 생각하게 된다.
오늘날 4차 산업혁명기술 시대에 미디어와 콘텐츠의 결합, 리믹스 애플리 케이션, 태그, 웹 포럼 및 게시판, 고객 평가 및 평가 시스템, 가상 세계, 블 로거, 블로그, 온라인 비디오 등과 같은 일련의 새로운 기술 애플리케이션이 관광산업에 기반이 되고 있다. 더불어 4차 산업혁명기술을 이용한 현대 관광 소셜미디어는 관광객들의 거의 모든 활동 측면을 지원하는 경향이 증가함에 따라, 소셜 미디어에 있어서의 관광객의 행동과 그 영향 메커니즘에 대한 관 심은 지대하며 동시에 연구의 필요성이 강조된다. 따라서 본연구의 목적은 관광소셜미디어 이용동기, 관광소셜미디어 고객경 험, 몰입, 만족 그리고 재이용의도 간의 구조적 영향관계를 규명함으로써 관 광소셜미디어를 이용하는 관광객 행동을 심층분석하고자 한다. 그 분석 결과 에 의거하여 관광마케팅전략을 수립하고자 함이 본연구의 궁극적 목적이다. 본 연구는 관광소셜미디어 이용동기, 관광소셜미디어 고객경험, 몰입, 만 족, 재이용의도 간의 구조적 영향관계를 객관적으로 검증하였다. 그에 따른 연구결과를 기반으로 하여 향후 관광소셜미디어의 발전방향을 제시함이 본 연구의 목적이다. 먼저 이 변수들 간의 영향관계를 실증 분석하여 결과를 요 약하면 다음과 같다. 첫째, 관광소셜미디어 이용동기는 몰입에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 관광소셜미디어 고객경험은 몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 몰입은 관광객 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광객 만족은 관광객 재이용의도에 정(+) 영향을 미치는 것 으로 나타났다. 본 연구의 결과로서, 관광소셜미디어 이용동기, 관광소셜미디어 고객경험, 몰입, 만족, 재이용의도 등의 영향관계는 통계적으로 유의한 것으로 나타났 다. 즉, 본 연구에 적용된 변수들 간의 인과관계 또한 매우 높은 수준의 긍 정적 영향관계를 가지는 것으로 분석되어졌다. 이러한 분석결과를 바탕으로 하여 다음과 같은 시사점을 제시하고자 한다. 첫째, 관광객들은 여행을 시작하기 전 인터넷에서 여행 정보(예로서 여행 후기, 여행지 정보, 여행 가격 등)를 조회하고, OTA(On-Line Travel Agency) 사이트에서 관광상품을 예약하고, 전화로 관련 사항을 물어 알아보 기도 한다. 현지 여행 도중에서 관광객들은 휴대폰, 모바일 인터넷을 이용하 여 위치기반 서비스를 이용한 실시간 관광느낌을 소셜 미디어에 올려 공유 한다. 여행이 끝난 후 관광객들은 소셜 미디어(인스타그램, 후기 사이트)나 온라인 관광 까페 등에 사진, 여행꿀팁, 여행 노하우 등을 올린다. 이러한 데 이터와 자료들은 관광객들의 이용 동기를 연구하는데 중요한 데이터가 된다. 관광관련 소셜미디어의 이용 동기에 관한 철저한 분석은 이러한 데이터를 기반으로 해서 이루어짐을 발견하였다. 따라서 관광소셜미디어에서의 고객들 의 여행정보(특히 여행후기 등)를 기반으로 한 경영전략이 이루어져야 할 것 이다. 향후 이 분야의 경영전략으로서 간과해서는 안될 사항으로 강조하고자 한다. 둘째, 소셜미디어는 온라인상에서 고객의 구매의사결정 과정을 고객차원에 서 파악을 할 수 있다는 장점을 가지고 있다 셋째, 관광소셜미디어는 신속한 고객의사결정이 가능하도록 하는 역할을 발휘할 수 있다. 넷째, 관광은 빈도가 낮고 금액이 높은 종류의 소비 항목이기에, 소비자들 은 이러한 결정을 할 때 신중히 생각하게 된다.
In today's 4th industrial revolution technology era, a series of new technology applications such as media and content combination, remix applications, tags, web forums and bulletin boards, customer rating and rating systems, virtual worlds, bloggers, blogs, online videos, etc. is be...
In today's 4th industrial revolution technology era, a series of new technology applications such as media and content combination, remix applications, tags, web forums and bulletin boards, customer rating and rating systems, virtual worlds, bloggers, blogs, online videos, etc. is becoming the basis. In addition, as modern tourism social media using the 4th industrial revolution technology tends to support almost all aspects of tourists' activities, there is a great need for research on the behavior of tourists and their influence mechanisms in social media. Therefore, the purpose of this study is to analyze the behavior of tourists who use tourism social media in depth by examining the structural influence relationship among motives for using tourism social media, customer experience of tourism social media, immersion, satisfaction, and re-use intention. The ultimate purpose of this study is to establish a tourism marketing strategy based on the analysis results. This study objectively verified the structural influence relationship among tourism social media usage motive, tourism social media customer experience, immersion, satisfaction, and re-use intention. The purpose of this study is to suggest the future development direction of tourism social media based on the research results. First, an empirical analysis of the influence relationship between these variables is conducted and the results are summarized as follows. First, the motivation to use tourism social media was found to have a direct effect on immersion. Second, tourism social media customer experience was found to have a significant effect on immersion. Third, it was found that immersion had a positive (+) effect on tourist satisfaction. Fourth, it was found that tourist satisfaction had a positive (+) effect on the intention to re-use tourists. As a result of this study, the influence relationship among tourism social media usage motive, tourism social media customer experience, immersion, satisfaction, and re-use intention was found to be statistically significant. That is, it was analyzed that the causal relationship between the variables applied in this study also had a very high level of positive influence relationship. Based on these analysis results, we would like to suggest the following implications. First, before starting a trip, tourists inquire about travel information on the Internet (eg, travel reviews, travel destination information, travel prices, etc.) you can also ask to find out. During a local trip, tourists use their cell phones and mobile internet to share their real-time tourism experience using location-based services on social media. After the trip, tourists post photos, travel tips, and travel know-how on social media (Instagram, review sites) or online tourism cafes. These data and materials become important data for studying the motives of tourists. It was found that a thorough analysis of the motives for using tourism-related social media was made based on these data. Therefore, management strategies based on customers' travel information (especially travel reviews, etc.) in tourism social media should be implemented. As a future management strategy in this field, we would like to emphasize it as a point that should not be overlooked. Second, social media has the advantage of being able to understand the purchasing decision-making process of customers through online at the customer level. Third, tourism social media can play a role in enabling rapid customer decision-making. Fourth, since tourism is a low-frequency and high-cost type of consumption item, consumers must think carefully when making such a decision.
In today's 4th industrial revolution technology era, a series of new technology applications such as media and content combination, remix applications, tags, web forums and bulletin boards, customer rating and rating systems, virtual worlds, bloggers, blogs, online videos, etc. is becoming the basis. In addition, as modern tourism social media using the 4th industrial revolution technology tends to support almost all aspects of tourists' activities, there is a great need for research on the behavior of tourists and their influence mechanisms in social media. Therefore, the purpose of this study is to analyze the behavior of tourists who use tourism social media in depth by examining the structural influence relationship among motives for using tourism social media, customer experience of tourism social media, immersion, satisfaction, and re-use intention. The ultimate purpose of this study is to establish a tourism marketing strategy based on the analysis results. This study objectively verified the structural influence relationship among tourism social media usage motive, tourism social media customer experience, immersion, satisfaction, and re-use intention. The purpose of this study is to suggest the future development direction of tourism social media based on the research results. First, an empirical analysis of the influence relationship between these variables is conducted and the results are summarized as follows. First, the motivation to use tourism social media was found to have a direct effect on immersion. Second, tourism social media customer experience was found to have a significant effect on immersion. Third, it was found that immersion had a positive (+) effect on tourist satisfaction. Fourth, it was found that tourist satisfaction had a positive (+) effect on the intention to re-use tourists. As a result of this study, the influence relationship among tourism social media usage motive, tourism social media customer experience, immersion, satisfaction, and re-use intention was found to be statistically significant. That is, it was analyzed that the causal relationship between the variables applied in this study also had a very high level of positive influence relationship. Based on these analysis results, we would like to suggest the following implications. First, before starting a trip, tourists inquire about travel information on the Internet (eg, travel reviews, travel destination information, travel prices, etc.) you can also ask to find out. During a local trip, tourists use their cell phones and mobile internet to share their real-time tourism experience using location-based services on social media. After the trip, tourists post photos, travel tips, and travel know-how on social media (Instagram, review sites) or online tourism cafes. These data and materials become important data for studying the motives of tourists. It was found that a thorough analysis of the motives for using tourism-related social media was made based on these data. Therefore, management strategies based on customers' travel information (especially travel reviews, etc.) in tourism social media should be implemented. As a future management strategy in this field, we would like to emphasize it as a point that should not be overlooked. Second, social media has the advantage of being able to understand the purchasing decision-making process of customers through online at the customer level. Third, tourism social media can play a role in enabling rapid customer decision-making. Fourth, since tourism is a low-frequency and high-cost type of consumption item, consumers must think carefully when making such a decision.
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