본 연구는 STEAM 교육을 실천하고 있는 보육교사를 대상으로 STEAM 교육 운영 경험에 대한 인식 및 요구를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구에서 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 유아 STEAM 교육 실천 경험에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아 STEAM 교육 활성화를 위한 보육교사의 개선 요구는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시와 경기도 소재에 유아교육기관 중 M재단 소속 직장어린이집에서 근무하는 보육교사 9명을 대상으로 면담을 통해 연구가 진행되었다. 이에 따른 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 유아 STEAM 교육 실천 경험에 대한 인식을 알아보면 다음과 같다. 연구 참여자들은 타의에 의해 STEAM 교육을 접하게 되었으며, 이로 인해 준비되지 않은 상태에서 STEAM 교육에 대한 이해가 전제되지 않은 상태에서 STEAM 교육을 실행하면서 많은 어려움과 고민, 교육의 방향성에 대한 혼란스러움과 막막함을 안고 시작하게 된 모습을 알 수 있었다. 하지만 STEAM 교육을 실천하는 과정을 통해서 교사에게는 교사로서의 반성과 성찰을 통해 성장하고 나아가면서 전문성과 ...
본 연구는 STEAM 교육을 실천하고 있는 보육교사를 대상으로 STEAM 교육 운영 경험에 대한 인식 및 요구를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구에서 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 유아 STEAM 교육 실천 경험에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아 STEAM 교육 활성화를 위한 보육교사의 개선 요구는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시와 경기도 소재에 유아교육기관 중 M재단 소속 직장어린이집에서 근무하는 보육교사 9명을 대상으로 면담을 통해 연구가 진행되었다. 이에 따른 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 유아 STEAM 교육 실천 경험에 대한 인식을 알아보면 다음과 같다. 연구 참여자들은 타의에 의해 STEAM 교육을 접하게 되었으며, 이로 인해 준비되지 않은 상태에서 STEAM 교육에 대한 이해가 전제되지 않은 상태에서 STEAM 교육을 실행하면서 많은 어려움과 고민, 교육의 방향성에 대한 혼란스러움과 막막함을 안고 시작하게 된 모습을 알 수 있었다. 하지만 STEAM 교육을 실천하는 과정을 통해서 교사에게는 교사로서의 반성과 성찰을 통해 성장하고 나아가면서 전문성과 교사 효능감이 길러질 수 있다고 인식하였고, 유아 주도적인 활동을 진행하는 과정에서 소통, 배려, 문제해결력, 창의성 등이 길러진다고 인식하고 있었다. 더불어 4차 산업혁명 시대에 맞는 미래 교육에 적합한 교육이라는 인식의 전환이 이루어지는 모습을 볼 수 있었다. 더불어 STEAM 교육의 실행을 통해 STEAM 교육이 주는 효과와 필요성을 느끼면서 유아교육 현장에 꼭 필요한 교육임을 인식하게 되어 앞으로도 지속적으로 STEAM 교육이 현장에 활성화되길 희망하는 모습을 보이면서 STEAM 교육에 대해 긍정적으로 인식하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 유아 STEAM 교육 활성화를 위한 보육교사의 개선 요구를 살펴보면 다음과 같다. STEAM 교육을 실천하고 있는 교사들의 개선 요구도를 살펴보면 현장의 STEAM 교육 활성화를 위해 원장님, 동료교사, 부모님들의 STEAM 교육에 대한 이해와 관심의 필요성을 강조하였다. STEAM 교육의 실행을 위해 현장사례 공유 및 다양한 연수, 스터디의 활성화, 학과 과목 교육을 통한 예비 교사 교육 등이 제공되어야 함과 STEAM 교육이 제대로 정착되고 실현되기 위해서는 국가의 지원과 관심이 필요함을 강조하고 있다. 위에서 밝혀진 결과를 종합해 보면, STEAM 교육을 실천하고 있는 보육교사들의 가지고 있는 STEAM 교육에 대한 인식은 유아교육 현장에 필요성과 중요성을 높게 인식하고 있음을 알 수 있었고, 또한 STEAM 교육이 주는 효과에 대해서도 긍정적으로 인식하고 있어 현장에 활성화 되어야 한다고 보고 있다. STEAM 교육이 활성화되기 위해서는 교사뿐만 아니라 STEAM 교육에 대한 전반적인 이해와 관심이 필요하고 교사들이 STEAM 교육에 집중할 수 있는 환경이 마련되어야 하며, 국가적인 제도와 지원이 뒷받침되어야 함을 알 수 있었다. 이에 STEAM 교육이 현장에 확대되어 안정적으로 시행될 수 있도록 하기 위한 제도적 마련이 뒷받침되어야 함을 시사한다.
본 연구는 STEAM 교육을 실천하고 있는 보육교사를 대상으로 STEAM 교육 운영 경험에 대한 인식 및 요구를 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구에서 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 유아 STEAM 교육 실천 경험에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 유아 STEAM 교육 활성화를 위한 보육교사의 개선 요구는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시와 경기도 소재에 유아교육기관 중 M재단 소속 직장어린이집에서 근무하는 보육교사 9명을 대상으로 면담을 통해 연구가 진행되었다. 이에 따른 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 유아 STEAM 교육 실천 경험에 대한 인식을 알아보면 다음과 같다. 연구 참여자들은 타의에 의해 STEAM 교육을 접하게 되었으며, 이로 인해 준비되지 않은 상태에서 STEAM 교육에 대한 이해가 전제되지 않은 상태에서 STEAM 교육을 실행하면서 많은 어려움과 고민, 교육의 방향성에 대한 혼란스러움과 막막함을 안고 시작하게 된 모습을 알 수 있었다. 하지만 STEAM 교육을 실천하는 과정을 통해서 교사에게는 교사로서의 반성과 성찰을 통해 성장하고 나아가면서 전문성과 교사 효능감이 길러질 수 있다고 인식하였고, 유아 주도적인 활동을 진행하는 과정에서 소통, 배려, 문제해결력, 창의성 등이 길러진다고 인식하고 있었다. 더불어 4차 산업혁명 시대에 맞는 미래 교육에 적합한 교육이라는 인식의 전환이 이루어지는 모습을 볼 수 있었다. 더불어 STEAM 교육의 실행을 통해 STEAM 교육이 주는 효과와 필요성을 느끼면서 유아교육 현장에 꼭 필요한 교육임을 인식하게 되어 앞으로도 지속적으로 STEAM 교육이 현장에 활성화되길 희망하는 모습을 보이면서 STEAM 교육에 대해 긍정적으로 인식하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 유아 STEAM 교육 활성화를 위한 보육교사의 개선 요구를 살펴보면 다음과 같다. STEAM 교육을 실천하고 있는 교사들의 개선 요구도를 살펴보면 현장의 STEAM 교육 활성화를 위해 원장님, 동료교사, 부모님들의 STEAM 교육에 대한 이해와 관심의 필요성을 강조하였다. STEAM 교육의 실행을 위해 현장사례 공유 및 다양한 연수, 스터디의 활성화, 학과 과목 교육을 통한 예비 교사 교육 등이 제공되어야 함과 STEAM 교육이 제대로 정착되고 실현되기 위해서는 국가의 지원과 관심이 필요함을 강조하고 있다. 위에서 밝혀진 결과를 종합해 보면, STEAM 교육을 실천하고 있는 보육교사들의 가지고 있는 STEAM 교육에 대한 인식은 유아교육 현장에 필요성과 중요성을 높게 인식하고 있음을 알 수 있었고, 또한 STEAM 교육이 주는 효과에 대해서도 긍정적으로 인식하고 있어 현장에 활성화 되어야 한다고 보고 있다. STEAM 교육이 활성화되기 위해서는 교사뿐만 아니라 STEAM 교육에 대한 전반적인 이해와 관심이 필요하고 교사들이 STEAM 교육에 집중할 수 있는 환경이 마련되어야 하며, 국가적인 제도와 지원이 뒷받침되어야 함을 알 수 있었다. 이에 STEAM 교육이 현장에 확대되어 안정적으로 시행될 수 있도록 하기 위한 제도적 마련이 뒷받침되어야 함을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the perceptions and demands of STEAM education operation experiences for childcare teachers who operate STEAM education. The research problems set according to this purpose in this study are as follows.
1. Childcare teachers practice STEAM edu...
The purpose of this study is to investigate the perceptions and demands of STEAM education operation experiences for childcare teachers who operate STEAM education. The research problems set according to this purpose in this study are as follows.
1. Childcare teachers practice STEAM education for infants. What is the perception of experience like? 2. What are the demands of childcare teachers to improve early childhood STEAM education?
The subjects of this study were interviews with nine childcare teachers working at work daycare centers belonging to the M Foundation among early childhood education institutions in Seoul and Gyeonggi-do. The results of the study accordingly are as follows. First, the perception of childcare teachers' experience in early childhood STEAM education is as follows. Participants in the study encountered STEAM education by others, which showed that they started with a lot of difficulties, worries, and confusion and hopelessness about the direction of education while conducting STEAM education without premised understanding of STEAM education. However, through the process of implementing STEAM education, teachers recognized that professionalism and teacher efficacy could be developed as they grow and move forward through reflection and reflection as teachers, and that communication, consideration, problem-solving, and creativity were developed in the process of early childhood-led activities. In addition, it was seen that the perception of education suitable for future education suitable for the era of the 4th industrial revolution was changed. In addition, through the implementation of STEAM education, we felt the effects and necessity of STEAM education, and we recognized that STEAM education is essential in the early childhood education field, and we showed our hope that STEAM education will continue to be activated in the future.
Second, the demand for improvement of childcare teachers to revitalize early childhood STEAM education is as follows. Looking at the needs of teachers implementing STEAM education, the need for understanding and interest in STEAM education by directors, fellow teachers, and parents was emphasized to revitalize STEAM education in the field. In order to implement STEAM education, on-site case sharing, various training, activation of studies, and pre-service teacher education through subject education should be provided, and national support and attention are needed to properly establish and realize STEAM education. Summarizing the results revealed above, it can be seen that the perception of STEAM education held by childcare teachers who operate STEAM education highly recognizes the necessity and importance of early childhood education sites. In addition, it is positively aware of the effects of STEAM education, so it should be activated in the field. In order to revitalize STEAM education, not only teachers but also overall understanding and interest in STEAM education must be provided, an environment in which teachers can focus on STEAM education must be provided, and national systems and support must be supported. This suggests that institutional arrangements should be supported to ensure that STEAM education can be expanded to the current administration and implemented stably.
The purpose of this study is to investigate the perceptions and demands of STEAM education operation experiences for childcare teachers who operate STEAM education. The research problems set according to this purpose in this study are as follows.
1. Childcare teachers practice STEAM education for infants. What is the perception of experience like? 2. What are the demands of childcare teachers to improve early childhood STEAM education?
The subjects of this study were interviews with nine childcare teachers working at work daycare centers belonging to the M Foundation among early childhood education institutions in Seoul and Gyeonggi-do. The results of the study accordingly are as follows. First, the perception of childcare teachers' experience in early childhood STEAM education is as follows. Participants in the study encountered STEAM education by others, which showed that they started with a lot of difficulties, worries, and confusion and hopelessness about the direction of education while conducting STEAM education without premised understanding of STEAM education. However, through the process of implementing STEAM education, teachers recognized that professionalism and teacher efficacy could be developed as they grow and move forward through reflection and reflection as teachers, and that communication, consideration, problem-solving, and creativity were developed in the process of early childhood-led activities. In addition, it was seen that the perception of education suitable for future education suitable for the era of the 4th industrial revolution was changed. In addition, through the implementation of STEAM education, we felt the effects and necessity of STEAM education, and we recognized that STEAM education is essential in the early childhood education field, and we showed our hope that STEAM education will continue to be activated in the future.
Second, the demand for improvement of childcare teachers to revitalize early childhood STEAM education is as follows. Looking at the needs of teachers implementing STEAM education, the need for understanding and interest in STEAM education by directors, fellow teachers, and parents was emphasized to revitalize STEAM education in the field. In order to implement STEAM education, on-site case sharing, various training, activation of studies, and pre-service teacher education through subject education should be provided, and national support and attention are needed to properly establish and realize STEAM education. Summarizing the results revealed above, it can be seen that the perception of STEAM education held by childcare teachers who operate STEAM education highly recognizes the necessity and importance of early childhood education sites. In addition, it is positively aware of the effects of STEAM education, so it should be activated in the field. In order to revitalize STEAM education, not only teachers but also overall understanding and interest in STEAM education must be provided, an environment in which teachers can focus on STEAM education must be provided, and national systems and support must be supported. This suggests that institutional arrangements should be supported to ensure that STEAM education can be expanded to the current administration and implemented stably.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.