코로나 시대에서 인터넷 회사에게 기회와 도전이 병존한다. 인터넷 기업은 코로나 시대에서 충격을 받을 뿐만 아니라, 성장 기회도 막강하다. 인터넷 기업은 혁신에 크게 의존하고 있으며, 코칭리더십은 구성원들의 혁신행동을 효과적으로 향상시킬 수 있다. 따라서 코로나-19시대 인터넷 기업으로서 코칭리더십과 혁신행동에 대한 연구를 더 필요가 있다. 본 연구의 주요 목적은 코칭리더십이 창의적 ...
코로나 시대에서 인터넷 회사에게 기회와 도전이 병존한다. 인터넷 기업은 코로나 시대에서 충격을 받을 뿐만 아니라, 성장 기회도 막강하다. 인터넷 기업은 혁신에 크게 의존하고 있으며, 코칭리더십은 구성원들의 혁신행동을 효과적으로 향상시킬 수 있다. 따라서 코로나-19시대 인터넷 기업으로서 코칭리더십과 혁신행동에 대한 연구를 더 필요가 있다. 본 연구의 주요 목적은 코칭리더십이 창의적 자기효능감과 심리적 주인의식을 통하여 구성원의 혁신행동에 어떤 영향을 미치는지를 탐구하고자 한다. 동시에, LMX(리더-구성원 교환관계)는 코칭리더십과 창의적 자기효능감 간의 관계 및 코칭리더십과 심리적 주인의식 간의 관계에서 조절 역할을 하는지를 확인하고자 한다. 창의적 조직 분위기는 창의적 자기효능감과 구성원의 혁신행동 간의 관계 및 심리적 주인의식과 구성원의 혁신행동 간의 관계를 조절효과를 있는지를 탐색하고자 한다. 본 연구의 목적을 달하기 위하여 중국에서 8개 인터넷 회사의 330명 종업원을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 중국 설문조사 전문사이트(www.wenjuanxing.com)에서 종단적 연구로 관한 데이터를 수집하였다. SPSS와 Smart PLS를 통하여 수집한 데이터를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 코칭리더십은 창의적 자기효능감에 정(+)적 영향을 미친다. 둘째, 코칭리더십은 심리적 주인의식에 정(+)적 영향을 미친다. 셋째, 창의적 자기효능감은 구성원의 혁신행동에 정(+)적 영향을 미친다. 넷째, 심리적 주인의식은 구성원의 혁신행동에 정(+)적 영향을 미친다. 다섯째, 창의적 자기효능감은 코칭리더십과 구성원의 혁신행동 간의 관계를 매개할 것이다. 여섯째, 심리적 주인의식은 코칭리더십과 구성원의 혁신행동 간의 정(+)적 매개역할을 할 것이다. 일곱째, LMX는 코칭리더십과 창의적 자기효능감 간의 관계를 조절역할을 한다. 여덟째, LMX는 코칭리더십과 심리적 주인의식 간의 관계를 조절역할을 안 미친다. 아홉째, 창의적 조직 분위기는 창의적 자기효능감과 구성원의 혁신행동 간의 관계를 조절역할을 한다. 열째, 창의적 조직 분위기는 심리적 주인의식과 구성원의 혁신행동 간의 관계를 조절역할을 한다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 학술적 시사점을 제시하였다. 첫째, 코칭리더십는 창의적 자기효능감과 심리적 주인의식에 각각 어떤 영향을 미치는지를 확인되었다. 둘째, 심리적 주인의식은 혁신행동 간의 관계를 확인되었다. 셋째, 창의적 자기효능감은 코칭리더십과 혁신행동 간의 매개 역할을 검증되었고 심리적 주인의식은 코칭리더십과 혁신행동 간의 관계를 매개하는 것이 밝혔다. 넷째, LMX(리더-구성원 교환관계)는 코칭리더십과 구성원의 심리적 주인의식 간의 관계를 조절 못하는 것을 밝혔다. 다섯째, 창의적 조직 분위기의 관한 연구를 보완해서 학술적 기여를 하였다.
코로나 시대에서 인터넷 회사에게 기회와 도전이 병존한다. 인터넷 기업은 코로나 시대에서 충격을 받을 뿐만 아니라, 성장 기회도 막강하다. 인터넷 기업은 혁신에 크게 의존하고 있으며, 코칭리더십은 구성원들의 혁신행동을 효과적으로 향상시킬 수 있다. 따라서 코로나-19시대 인터넷 기업으로서 코칭리더십과 혁신행동에 대한 연구를 더 필요가 있다. 본 연구의 주요 목적은 코칭리더십이 창의적 자기효능감과 심리적 주인의식을 통하여 구성원의 혁신행동에 어떤 영향을 미치는지를 탐구하고자 한다. 동시에, LMX(리더-구성원 교환관계)는 코칭리더십과 창의적 자기효능감 간의 관계 및 코칭리더십과 심리적 주인의식 간의 관계에서 조절 역할을 하는지를 확인하고자 한다. 창의적 조직 분위기는 창의적 자기효능감과 구성원의 혁신행동 간의 관계 및 심리적 주인의식과 구성원의 혁신행동 간의 관계를 조절효과를 있는지를 탐색하고자 한다. 본 연구의 목적을 달하기 위하여 중국에서 8개 인터넷 회사의 330명 종업원을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 중국 설문조사 전문사이트(www.wenjuanxing.com)에서 종단적 연구로 관한 데이터를 수집하였다. SPSS와 Smart PLS를 통하여 수집한 데이터를 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 코칭리더십은 창의적 자기효능감에 정(+)적 영향을 미친다. 둘째, 코칭리더십은 심리적 주인의식에 정(+)적 영향을 미친다. 셋째, 창의적 자기효능감은 구성원의 혁신행동에 정(+)적 영향을 미친다. 넷째, 심리적 주인의식은 구성원의 혁신행동에 정(+)적 영향을 미친다. 다섯째, 창의적 자기효능감은 코칭리더십과 구성원의 혁신행동 간의 관계를 매개할 것이다. 여섯째, 심리적 주인의식은 코칭리더십과 구성원의 혁신행동 간의 정(+)적 매개역할을 할 것이다. 일곱째, LMX는 코칭리더십과 창의적 자기효능감 간의 관계를 조절역할을 한다. 여덟째, LMX는 코칭리더십과 심리적 주인의식 간의 관계를 조절역할을 안 미친다. 아홉째, 창의적 조직 분위기는 창의적 자기효능감과 구성원의 혁신행동 간의 관계를 조절역할을 한다. 열째, 창의적 조직 분위기는 심리적 주인의식과 구성원의 혁신행동 간의 관계를 조절역할을 한다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 학술적 시사점을 제시하였다. 첫째, 코칭리더십는 창의적 자기효능감과 심리적 주인의식에 각각 어떤 영향을 미치는지를 확인되었다. 둘째, 심리적 주인의식은 혁신행동 간의 관계를 확인되었다. 셋째, 창의적 자기효능감은 코칭리더십과 혁신행동 간의 매개 역할을 검증되었고 심리적 주인의식은 코칭리더십과 혁신행동 간의 관계를 매개하는 것이 밝혔다. 넷째, LMX(리더-구성원 교환관계)는 코칭리더십과 구성원의 심리적 주인의식 간의 관계를 조절 못하는 것을 밝혔다. 다섯째, 창의적 조직 분위기의 관한 연구를 보완해서 학술적 기여를 하였다.
The COVID-19 era for the Internet company opportunities and challenges coexist. So there is a greater need for research on leadership and innovative behavior. The main purpose of this study is the influence of coaching leadership on innovative behavior through creative self-efficacy and psychologica...
The COVID-19 era for the Internet company opportunities and challenges coexist. So there is a greater need for research on leadership and innovative behavior. The main purpose of this study is the influence of coaching leadership on innovative behavior through creative self-efficacy and psychological ownership. At the same time, the effect of LMX on the relationship between coaching leadership and creative self-efficacy, and the relationship between coaching leadership and psychological ownership was examined. The effect of LMX on the relationship between creative self-efficacy and creative behavior, and the effect of psychological ownership on creative behavior was examined. In order to test the hypotheses proposed in this study, a questionnaire survey was conducted with 330 employees of eight Chinese Internet companies. The data were obtained through a follow-up study on the questionnaire website (www.wenjuanxing.com). To analyze these data, SPSS and PLS were used. firstly, correlations, exploratory factor analysis and validation factor analysis were analyzed. Secondly the hypotheses were tested using PLS. The results of the test are as follows. First, coaching leadership has a significant positive effect on creative self-efficacy. Second, coaching leadership had a significant positive effect on psychological ownership. Third, creative self-efficacy has a significant positive effect on creative behavior. Fourth, psychological ownership had a significant positive effect on innovative behavior. Fifth, creative self-efficacy mediates between coaching leadership and innovative behavior. Sixth, psychological ownership mediates between coaching leadership and innovative behavior. Seventh, LMX moderated the relationship between coaching leadership and creative self-efficacy. Eighth, LMX did not moderate the relationship between coaching leadership and psychological ownership. Ninth, innovative organizational climate moderated the relationship between creative self-efficacy and innovative behavior. Tenth, innovative organizational climate moderated the relationship between psychological ownership and innovative behavior. The following academic insights are presented through this study. First, the impact of coaching leadership competencies on creative self-efficacy and psychological ownership, respectively, is identified. Second, the relationship between psychological ownership and innovative action was identified. Third, the role of creative self-efficacy in mediating the relationship between coaching leadership and innovative action and the relationship between psychological ownership in coaching leadership and innovative action were confirmed. Fourth, it showed that LMX could not regulate the relationship between coaching leadership and members' psychological ownership. Fifth, it makes a scholarly contribution by refining the study of innovative organizational climate.
The COVID-19 era for the Internet company opportunities and challenges coexist. So there is a greater need for research on leadership and innovative behavior. The main purpose of this study is the influence of coaching leadership on innovative behavior through creative self-efficacy and psychological ownership. At the same time, the effect of LMX on the relationship between coaching leadership and creative self-efficacy, and the relationship between coaching leadership and psychological ownership was examined. The effect of LMX on the relationship between creative self-efficacy and creative behavior, and the effect of psychological ownership on creative behavior was examined. In order to test the hypotheses proposed in this study, a questionnaire survey was conducted with 330 employees of eight Chinese Internet companies. The data were obtained through a follow-up study on the questionnaire website (www.wenjuanxing.com). To analyze these data, SPSS and PLS were used. firstly, correlations, exploratory factor analysis and validation factor analysis were analyzed. Secondly the hypotheses were tested using PLS. The results of the test are as follows. First, coaching leadership has a significant positive effect on creative self-efficacy. Second, coaching leadership had a significant positive effect on psychological ownership. Third, creative self-efficacy has a significant positive effect on creative behavior. Fourth, psychological ownership had a significant positive effect on innovative behavior. Fifth, creative self-efficacy mediates between coaching leadership and innovative behavior. Sixth, psychological ownership mediates between coaching leadership and innovative behavior. Seventh, LMX moderated the relationship between coaching leadership and creative self-efficacy. Eighth, LMX did not moderate the relationship between coaching leadership and psychological ownership. Ninth, innovative organizational climate moderated the relationship between creative self-efficacy and innovative behavior. Tenth, innovative organizational climate moderated the relationship between psychological ownership and innovative behavior. The following academic insights are presented through this study. First, the impact of coaching leadership competencies on creative self-efficacy and psychological ownership, respectively, is identified. Second, the relationship between psychological ownership and innovative action was identified. Third, the role of creative self-efficacy in mediating the relationship between coaching leadership and innovative action and the relationship between psychological ownership in coaching leadership and innovative action were confirmed. Fourth, it showed that LMX could not regulate the relationship between coaching leadership and members' psychological ownership. Fifth, it makes a scholarly contribution by refining the study of innovative organizational climate.
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