최근 많은 기업들이 온라인에서 검색어 1위를 차지하기 위해 해당 산업‧비즈니스‧메시지와 관련해 고품질의 콘텐츠를 만들기 시작하게 되었으며 소비자의 관심을 끌면서 브랜드와 제품에 대한 정보를 소비자에게 전달하는 마케팅 방법인 콘텐츠 마케팅 광고전략은 점점 활성화 되고 있다. 이에 숏폼 광고 콘텐츠 유형에 따라 소비자들이 경험하는 콘텐츠 마케팅 광고전략의 광고효과를 검증하고자 하였다. 콘텐츠 마케팅 광고 전략의 활발한 뷰티 제품을 실험 제품군으로 하여 약 460명의 피험자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 시험결과, 정보형 콘텐츠에서는 소비자가 인식하는 지각적 효능 가치가 가장 높게 나타난 반면에 오락형 콘텐츠에서는 소비자가 인식하는 지각적 감정 가치가 가장 높게 나타났다. 정보형 콘텐츠는 오락형 콘텐츠보다 소비자의 제품태도와 ...
최근 많은 기업들이 온라인에서 검색어 1위를 차지하기 위해 해당 산업‧비즈니스‧메시지와 관련해 고품질의 콘텐츠를 만들기 시작하게 되었으며 소비자의 관심을 끌면서 브랜드와 제품에 대한 정보를 소비자에게 전달하는 마케팅 방법인 콘텐츠 마케팅 광고전략은 점점 활성화 되고 있다. 이에 숏폼 광고 콘텐츠 유형에 따라 소비자들이 경험하는 콘텐츠 마케팅 광고전략의 광고효과를 검증하고자 하였다. 콘텐츠 마케팅 광고 전략의 활발한 뷰티 제품을 실험 제품군으로 하여 약 460명의 피험자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 시험결과, 정보형 콘텐츠에서는 소비자가 인식하는 지각적 효능 가치가 가장 높게 나타난 반면에 오락형 콘텐츠에서는 소비자가 인식하는 지각적 감정 가치가 가장 높게 나타났다. 정보형 콘텐츠는 오락형 콘텐츠보다 소비자의 제품태도와 구매의도가 더 좋게 나타났다. 또한 소비자의 지각적 가치는 숏폼 광고 콘텐츠 유형가 콘텐츠 마케팅 효과에 미치는 영향 사이에 매개효과가 있음을 확인하였고 제품 관여도는 그 중에 조절효과가 있는 사실을 나타낸다.
최근 많은 기업들이 온라인에서 검색어 1위를 차지하기 위해 해당 산업‧비즈니스‧메시지와 관련해 고품질의 콘텐츠를 만들기 시작하게 되었으며 소비자의 관심을 끌면서 브랜드와 제품에 대한 정보를 소비자에게 전달하는 마케팅 방법인 콘텐츠 마케팅 광고전략은 점점 활성화 되고 있다. 이에 숏폼 광고 콘텐츠 유형에 따라 소비자들이 경험하는 콘텐츠 마케팅 광고전략의 광고효과를 검증하고자 하였다. 콘텐츠 마케팅 광고 전략의 활발한 뷰티 제품을 실험 제품군으로 하여 약 460명의 피험자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 시험결과, 정보형 콘텐츠에서는 소비자가 인식하는 지각적 효능 가치가 가장 높게 나타난 반면에 오락형 콘텐츠에서는 소비자가 인식하는 지각적 감정 가치가 가장 높게 나타났다. 정보형 콘텐츠는 오락형 콘텐츠보다 소비자의 제품태도와 구매의도가 더 좋게 나타났다. 또한 소비자의 지각적 가치는 숏폼 광고 콘텐츠 유형가 콘텐츠 마케팅 효과에 미치는 영향 사이에 매개효과가 있음을 확인하였고 제품 관여도는 그 중에 조절효과가 있는 사실을 나타낸다.
"Content marketing advertising" refers to a marketing advertising strategy using content to post on social media and introduce the brand's value, products, and services to consumers so that consumers can increase their purchase intention. Recently, many companies have begun creating high-quality con...
"Content marketing advertising" refers to a marketing advertising strategy using content to post on social media and introduce the brand's value, products, and services to consumers so that consumers can increase their purchase intention. Recently, many companies have begun creating high-quality content related to the industry, business, and message to top the search word online, and content marketing advertising strategy, a marketing method that delivers information about brands and products to consumers, is becoming more active. However, despite the activation of such content marketing advertising strategies, research on marketing effects by linking them with the perspective of consumer perceptual value is insufficient. In addition, research conducted so far has been limited in that it has focused on the effect of content marketing advertising strategies by limiting it to Borland, channels, and platforms, excluding short form advertising content types. Therefore, this study analyzed the effect of consumers' product attitudes and purchase intentions according to the most representative types of content, and examined the mediating effect of consumer perceptual value and product involvement between short product content types and product attitude and purchase. Through this, we tried to verify the advertising effect of the content marketing advertising strategy experienced by consumers according to the type of short form advertising content. A survey was conducted on about 460 subjects using active beauty products from content marketing advertising strategies as experimental products. As a result of the test, the perceived efficacy value perceived by consumers was the highest in information-type content, while the perceived emotional value perceived by consumers was the highest in entertainment-type content. Information-type content showed better product attitudes and purchase intentions of consumers than entertainment-type content. In addition, it was confirmed that the perceptual value of consumers has a mediating effect between the effects of short form advertising content types on content marketing effects, and product involvement indicates that there is a moderating effect among them.
"Content marketing advertising" refers to a marketing advertising strategy using content to post on social media and introduce the brand's value, products, and services to consumers so that consumers can increase their purchase intention. Recently, many companies have begun creating high-quality content related to the industry, business, and message to top the search word online, and content marketing advertising strategy, a marketing method that delivers information about brands and products to consumers, is becoming more active. However, despite the activation of such content marketing advertising strategies, research on marketing effects by linking them with the perspective of consumer perceptual value is insufficient. In addition, research conducted so far has been limited in that it has focused on the effect of content marketing advertising strategies by limiting it to Borland, channels, and platforms, excluding short form advertising content types. Therefore, this study analyzed the effect of consumers' product attitudes and purchase intentions according to the most representative types of content, and examined the mediating effect of consumer perceptual value and product involvement between short product content types and product attitude and purchase. Through this, we tried to verify the advertising effect of the content marketing advertising strategy experienced by consumers according to the type of short form advertising content. A survey was conducted on about 460 subjects using active beauty products from content marketing advertising strategies as experimental products. As a result of the test, the perceived efficacy value perceived by consumers was the highest in information-type content, while the perceived emotional value perceived by consumers was the highest in entertainment-type content. Information-type content showed better product attitudes and purchase intentions of consumers than entertainment-type content. In addition, it was confirmed that the perceptual value of consumers has a mediating effect between the effects of short form advertising content types on content marketing effects, and product involvement indicates that there is a moderating effect among them.
주제어
#숏폼 광고 콘텐츠 마케팅 지각적 가치 제품 관여도 숏폼 영상 Content marketing advertisi perceptual value product involvement
학위논문 정보
저자
장예소
학위수여기관
韓國外國語大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
신문방송학과
지도교수
정윤재
발행연도
2023
총페이지
viii, 115 p.
키워드
숏폼 광고 콘텐츠 마케팅 지각적 가치 제품 관여도 숏폼 영상 Content marketing advertisi perceptual value product involvement
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