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상품화된 육수의 이용 현황 및 소비자 의견 조사
A survey on the Status of Utilization and Consumers' Opinions for Commercial Soup Stock 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.16 no.1, 2001년, pp.65 - 72  

최성은 (이화여자대학교 가정과학대학 식품영양학과) ,  이종미 (이화여자대학교 가정과학대학 식품영양학과)

초록
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본 연구는 상품화된 육수 재료의 이용 현황 및 소비자 의견을 조사하기 위하여 수행되었고 이를 위해 서울에 거주하는 500명의 주부를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과, 사용하는 제품의 종류는 분말형이 가장 많았고 시간 절약과 편리함이 상품화된 육수재료를 사용하는 가장 주된 이유였다. 또한 육수 재료를 사용하는 방법으로는 육류로 만든 육수에 섞어서 사용하는 방법이 가장 많이 쓰이고 있었다. 상품화된 육수 재료의 기호도에 대해서는 응답자의 81%가 상품화된 육수에 대해 '좋아하지 않는다'라고 하였다. 좋아하지 않는 가장 큰 이유는 '첨가제에 대한 염려와 인공조미료 때문'이었다. 연령이 높고 결혼지속년수가 길수록 상품화된 육수 재료를 좋아하지 않는 비율은 높아졌다. 상품화된 육수가 품질만 보장된다면 응답자의 75%는 사용할 의사가 있는 것으로 나타났으나 나머지는 아무리 좋은 품질이라 해도 육수는 직접 제조하겠다고 응답하였다. 60대 이상의 응답자들만은 상품화된 육수를 사용하지 않겠다는 비율이 더 높아 60대 이상의 고령층은 상품화된 육수 제품에 대해 가장 거부감이 큰 연령대인 것으로 판단된다. 본 연구 결과, 상품화된 육수의 수요는 크나 시판되는 제품들에 대한 만족도는 낮은 것으로 나타났으므로 소비자 요구를 반영한 육수 제품에 대한 연구가 시급한 것으로 생각된다.

주제어

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문제 정의

  • The research indicated that there was a high correlation between intention to use the commercial soup stock material and respondenfs age (Table 6). Except for the 60's group, a higher percentage of respondents intended to use the products if the quality could be guaranteed than those who expressed no intention to use the product regardless of the quality.
  • This research surveyed the demographic characteristics of the respondents and general information regarding their views on food. In another words, we determined the age, number of continuous marriage years, education levels, number of family members, monthly average income, monthly average food expenses (including eating out cost), origin of cooking methods, and channel of cooking information.
  • Educational level of the respondents did not show specific trends, however, the primary school graduates or lower educational levels revealed the least preference for commercial soup stock. This study showed the acceptance for commercial soup stock did not have any significant correlation with the respondent's economic environment, such as the monthly average income and food expenses. Lee et al.
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