$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 학습에 대한 자기주도성 영향요인
Factors Influencing Self-Directedness in Learning of Nursing Students 원문보기

대한간호학회지= Journal of Korean academy of nursing, v.32 no.5, 2002년, pp.684 - 693  

오원옥 (동국대학교 의과대학 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to detect the correlations and the main factors influencing self-directedness in learning of nursing students. Method: The samples were composed of 224 nurse students who were from three nursing department in Seoul, Chungnam & Kyunbook. The reliability of 4 instruments was t...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 간호대학생외 학습에 대한 자기주도성과 관련된 변인들과외 관계를 파악하고 자기주도성에 영향하는 요인들외 상대적인 증요성올 규명함으로써 간호대학생외 자기주도적 학습과 관련된 경험적 준거외 축적 과 자기주도적 학습 모형개밮올 위한 실제적 인자료를 제공하고자 한다.
  • 본 연구는 간호대학생외 학슴에 대한 자기주도성에영향하는 요인올 규명하기 위한 서숱적 조사연구이다
  • 본 연구는 간호대학생외 학습에 대한 자기주도성>자아존중감>틍제위 정도 및 생홭만족도를 파악하고>그관계를 규명하며 자기주도성에 영향하는 요인들외 상대적 인 증요성올 규명하고자 시 도되 었다
  • 1975). 본 연구에서는 Yg(1997)가 일반 성인 학습자들외 생홭만족도 측정올 위해 문헌고찰올 틍하여 개발한 척도를 이응하여 자가로고로 측정된 점수를 맟하며 점수가 높올수록 생홭만족외 정도가 높음올 외미한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. American Nurse Association (1978). Ad Hoccommittee on nontraditional study for self-directed learning. Self-directed continuing education in learning. Kansas city 

  2. Bower, T. G. R. (1979). Infant perceptions of the third dimension and object concept development, In L. B. Cohen & P. Salapatek(Eds), Infant perception : From sensation to coquition, N. Y. : Academic. 2 

  3. Brockett, R. G. (1983). Self-directed learning readiness and life satisfaction among older adults. Doctoral dissertation, Syracuse university 

  4. Brockett, R G., & Rogers, H. (1989). Self-direction in adult learning: perspective on theory, research and practice. Ney York: Routedge 

  5. Candy, P. (1991). Self-direction for lifelong learning: A comprehensive guide to theory and practice. San Francisco: Jossey-Bass 

  6. Cha, C. H. (1975). Son preference ideology in Korea. Korean Behavior Science Institute 

  7. Choi, G. S. (1999). A study on the Relationship of learner variables to self-directed learning. Unpublished Master's thesis, Hong Ik University of Korea, Seoul 

  8. Coopersmith, S. (1975). Coopersmith self-esteem inventory. Technical manual Palo Alto, Ca: Consulting Psychologists press 

  9. Curry, M. A. (1983). The analysis of self-directed learning readiness characteristics in older adults engaged in formal learning activities in two settings. Unpublished doctoral dissertation, Kansas state university 

  10. East, J. M. (1987). The relationship between self-directed learning readiness and life satisfaction among elderly. Unpublished doctoral dissertation, Florida state university 

  11. Finestone, P. M. (1984). A construct validation of the self-directed learning readiness scale with labour education participants. Unpublished doctoral dissertation, University of georgia 

  12. Fisher, M, King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 21(7), 516-525 

  13. Guglielmino, L. M. (1977), Development of the self-directed learning. Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia 

  14. Kalish, R. A. (1975). Adulthood: perspectives on human development. Berkeley: Cole publishing Co 

  15. Kang, J. G. (1986). The influence of the self-esteem, course consciousness maturing and learning achievement on the occupation ambition level. Unpublished master's thesis, Seoul University of Korea, Seoul 

  16. Kim, C. R. (1994). SAS statistics box. Data research publishing Co. Seoul 

  17. Kim, D, Y. (1999). A study on self-directive learning readiness according to general characteristics of adult learner. Unpublished master's thesis, Seoul University of Korea, Seoul 

  18. Kim, J. H. (1995). A study of Self-directed learning of farmer successor and related variables. Unpublished master's thesis, Seoul University of Korea, Seoul 

  19. Kim, W. Y. (2000). Effects of Self-Directed learning for intrinsic motivation, self-concept, academic achievement & problem solving ability of learners. Unpublished master's thesis, Korea University of Korea, Seoul 

  20. Kim, Y. S. (1997). Factors irfluencing self-directed learning of background and psychological variables of learners Unpublished master's thesis, Korea university of Korea, Seoul 

  21. Knowles, M. (1975). Self-directed learning : A guide for learners and teachers. Toronto, on : The Adult Education company 

  22. Patterson, C., Crooks, D., & Lunyk-Child, D. (2002). A new perspective on competencies for self-directed learning. J. of Nursing Education, 4(1), 25-31 

  23. Phares, E. J. (1976). Locus of control in personality. General learning press. New Jersey 

  24. Ponto, M. T. (1999). Relationship between student's locus of control and satisfaction, British J. of Nursing, 8(3), 176-181 

  25. Reynolds, M. M. (1985). The self-directedness and motivational orientation of adult part-time students at a community college. Unpublished Doctoral dissertation. Syracuse university 

  26. Roberts, D. G. (1986). A study of the use of Self-directed learning readiness scale as related to selected organizational variables. Unpublished Doctoral dissertation. George Washington university 

  27. Sabbaghian, A. S. (1980). Adult self-directedness and self-concept : An exploration of relationships. Unpublished doctoral dissertation. Iowa State University 

  28. Schalock, R. (1996). Quality of life. New York : American Association on Mental Retardation 

  29. Taft, L. (1985). Self-esteem in later life. Nursing Perspective Advances in Nursing Science, 8(1), 77-84 

  30. You, G. O. (1997). A study on the self-direction of adult learners and its demographic and socio-psychological variables. Unpublished doctoral dissertation. Seoul national university of Korea, Seoul 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로