최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.22 no.3, 2002년, pp.571 - 585
한효순 (한국교원대학교) , 최병순 (한국교원대학교) , 강순민 (한국교원대학교) , 박종윤 (이화여자대학교)
This is one of the basic research for inspecting the possibility of the development of logical thinking capability to make possible formal thinking. The 5th grade students (n=306) in the elementary school were participated in this study. Performing the 6 variable-controlling activities in the 'Think...
강순희, 박종윤, 우애자, 허은규(1996). 중학교 화학개념이 요구하는 과학적 사고력 수준과 학생들의 인지수준을 고려한 교수방안에 관한 연구(제1보). 화학교육, 23(4), 267-278
강순희, 박종윤, 정지영(1999). 학습자의 인지수준과 학습내용의 인지요구도를 고려한 중등화학 학습전략 개발에 대한 연구. 화학교육, 43(5), 578-58
김영식(1999). 학생의 인지발달 수준에 따른 변인통제능력의 형성과 특수 전이 효과에 대한 연구. 한국교원대학교 석사 학위 논문
김영준(2001). CASE 프로그램의 적용과정에서 아동의 인지수준과 아동-교사의 상호작용이 문제해결과 논리적 사고력에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사 학위 논문
김현재(1991). 과학교육을 통한 인지가속 교육과정자료의 개발 연구, 한국초등과학교육학회지, 10(1), 59-112
김현재, 장경례(1991). 인지가속자료 적용을 통한 논리적 사고의 지도 효과. 한국초등과학교육학회지, 10(2), 159-173
김희성(2002). CASE 변인활동이 초등학생의 인지수준에 따라 변인통제 능력 발달에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사 학위 논문
문흥무, 최병순(1987). 고등학생들의 지적 발달 수준과 화학 교과 내용이 요구하는 조작 수준과의 관계 연구. 화학교육, 14(2), 116-127
박종윤, 강순희(1996). 고등학교 과학 II(하) 교과서 내용이 요구하는 논리적 사고력 수준과 학생들의 인지수준 비교 연구(제2보). 화학교육, 23(5), 335-344
박종윤, 강순희, 김선영, 김성희, 김인주, 이자현(1993). 고등학교 화학 교과서 내용이 요구하는 과학적사고력 수준과 학생들의 인지수준 비교 연구(제1보). 화학교육, 20(4), 285-294
이수진(2000). 학습자 특성과 문제상황에 따른 초등학생의 변인확인 능력. 한국교원대학교 석사 학위 논문
최병순(1987). 학생들의 인지수준과 구체적 및 형식적 과학 교과 내용과의 관계 분석. 화학교육학회지, 14(1), 30-42
최병순, 최미화(1998). CASE 프로젝트 고찰. 화학교육, 25(4), 228-232
최미화(2002). ‘Thinking Science’ 활동이 중학생의 인지 가속에 미치는 효과 및 인지수준과 동기 유형에 따른 문제해결과정 분석. 한국교원대학교 박사 학위 논문
한종하, 최돈형, 김영민(1982). 중 . 고등학교 학생의 과학적 사고발달에 관한 연구. 연구보고서, 한국교육개발원
한효순(2001). 인지가속 수업 전략에 따른 화학 수업 설계. 화학교육, 28(3), 40-47
홍현수(2001). 변인통제에 관한 과학 수업에서 학생들의 동기 수준에 따른 언어적 상호작용의 질적분석. 이화여자대학교 석사 학위 논문
AAAS (1963). Science: A process approach, part 4. American Association for Advancement of Science, Commission on Science Education: Washington, D. C.
Adey, P. & Shayer, M.(1990). Accelerating the development of formal thinking in middle and high school students. Journal of Research in Science teaching, 27(3), 267-285
Adey, P. & Shayer, M.(1994a). Thinking Science INSET. Routledge: London
Adey, P. & Shayer, M.(1994b). Really raising standards: Cognitive intervention and academic achievement. Routledge: London
Adey, P., Shayer, M., & Yates, C.(1995). Thinking Science, 2nd ed. Nelson & Sons Ltd: London
Cohen, J.(1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates: Hillsdale, NJ
Duggan, S., Johnson, P., & Gott, R.(1996). A critical point in investigative work: Defining variables. Journal of Research in Science Teaching, 33(5), 461-474
Germann, P. J., Aram, R., & Burke, G.(1996). Identify patterns and relationships among the responses of seventh-grade students to the science process skill of designing experiments. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 79-99
Germann, P. J., & Odom, A. L.(1996). Student performance on asking questions, identifying variables, and formulating hypotheses. School Science & Mathematics, 96(4), 192-202
Glass, G. V., McGaw, B., & Smith, M. L.(1981). Meta-analysis in social research. Sage: Beverly Hills, CA
Griffiths, A. K. & Thompson, J.(1993). Secondary school students' understandings of scientific processes: An interview study. Research in Science and Technological Education, 11(1). http://ehostweb2.epnet.com/fulltext.asp
Inhelder, B. & Piaget, J.(1958). The growth of logical thinking. Basic Books: New York
Karplus, R.(1977). Science teaching and the development of reasoning. University of California: Berkely, CA
Linn, N. C.(1980). When do adolescents reason? European Journal of Science Education, 2(4), 429-440
McGuinness, C.(1999). From thinking skills to thinking classroom: A review and evaluation of approaches for developing pupils' thinking. Research Report No. 115, London
Piaget, J. & Inhelder, B.(1974). The child's construction of quantities. Routlege and Kegan: London
Shayer, M.(1972). Piaget' s work and science teaching. M. Ed., University of Leicester
Shayer, M.(1978). A test of the validity of Piaget' s model of formal operational thinking. PhD thesis, University of London
Shayer, M. & Wylam, H.(1978). The distribution of Piagetian stages of thinking in British middle and secondary school children. II - 14- to 16-year-o1ds and sex differentials. British Journal of Educational Psychology, 48, 62-70
Shayer, M. & Adey, P. S.(1992a). Accelerating the development of formal thinking in middle and high school Students II : Project effects on science achievement. Journal of Research in Science Teaching, 29(1), 81-92
Shayer, M. & Adey, P. S.(1992b). Accelerating the development of formal thinking in middle and high school students III : Testing the permanency of effect. Journal of Research in Science Teaching, 29(10), 1101-1115
Shayer, M. & Adey, P. S.(1993). Accelerating the development of formal thinking in middle and high school students IV: Three years after a two-year intervention. Journal of Research in Science Teaching, 30(4), 351-366
Shayer, M.(1996). The Long Term Effects of Cognitive Acceleration on Pupil's School Achievement. http://www. themerve2.com/ca/Newres.html
Song, J. & Black, P. J.(1992). The effects of concept requirements and task contexts on pupils' performance in control of variables, International Journal of Science Education, 14(1), 83-93
Wollman, W.(1977). Controlling variables: Assessing levels of understanding. Science Education. 61(3), 371-383
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.