중학교 과학교육에서 변인통제 능력 향상 프로그램 적용 효과 The Effect of an Enhancing Program for Variable Control Abilities Applied to the Science Education in Middle School원문보기
본 연구에서는 중학교 학생들의 변인 판별 및 변인 통제 능력을 신장시킬 수 있는 15가지의 학습 프로그램을 개발하고, 이를 적용하여 수업효과를 분석하였다. 변인 판별 및 통제 학습 효과를 높이기 위하여 자신의 사고 과정을 모니터하고 인지 활동 결과에 대해 객관적으로 평가할 수 있도록 구성하였다. 이 프로그램의 수업 효과를 분석한 결과, 프로그램을 투입한 실험집단이 비교집단에 비해 변인 판별 점수가 높았으며, 변인통제 논리 형성정도도 증가하였는데, 특히 변인통제 논리 형성정도가 미형성 단계인 학생들에게 효과가 크게 나타났다. 이는 우리가 개발한 학습 프로그램을 통해 학생들의 변인 판별 및 통제 능력을 향상시키는 것이 가능함을 보여준다. 또한, 변인 통제 능력 점수와 메타 인지 수준 점수 간에 정(+)적인 상관관계를 보였다. 이는 메타인지 전략이 변인 통제 능력을 유의미하게 향상시키는 효과가 있다고 할 수 있다.
본 연구에서는 중학교 학생들의 변인 판별 및 변인 통제 능력을 신장시킬 수 있는 15가지의 학습 프로그램을 개발하고, 이를 적용하여 수업효과를 분석하였다. 변인 판별 및 통제 학습 효과를 높이기 위하여 자신의 사고 과정을 모니터하고 인지 활동 결과에 대해 객관적으로 평가할 수 있도록 구성하였다. 이 프로그램의 수업 효과를 분석한 결과, 프로그램을 투입한 실험집단이 비교집단에 비해 변인 판별 점수가 높았으며, 변인통제 논리 형성정도도 증가하였는데, 특히 변인통제 논리 형성정도가 미형성 단계인 학생들에게 효과가 크게 나타났다. 이는 우리가 개발한 학습 프로그램을 통해 학생들의 변인 판별 및 통제 능력을 향상시키는 것이 가능함을 보여준다. 또한, 변인 통제 능력 점수와 메타 인지 수준 점수 간에 정(+)적인 상관관계를 보였다. 이는 메타인지 전략이 변인 통제 능력을 유의미하게 향상시키는 효과가 있다고 할 수 있다.
In this study, we develop 15 learning programs to enhance the variable identification and control abilities for the middle school students and analyze the effect of the programs applied to the class. To increase the learning effect of the variable identification and control abilities, we design the ...
In this study, we develop 15 learning programs to enhance the variable identification and control abilities for the middle school students and analyze the effect of the programs applied to the class. To increase the learning effect of the variable identification and control abilities, we design the programs so that the students can monitor their thinking processes and also they can evaluate the results from their cognitive activities objectively. We analyze the effect of the programs applied to the class and the results show that the test group, which uses the program, marks higher scores in the variable identification abilities compared to the control group. Also, the test group has the increased level of logic to control the variables. Especially, the effect is higher with the students who do not have any logic to control the variables. From the results, we know that it is possible to improve the variable identification and control abilities of the students through the meta-cognitive learning programs developed by us. Furthermore, the results show that the score of variable control abilities positively correlate with that of meta-cognitive level. It means that the meta-cognitive strategy meaningfully increases the variable control abilities of middle school students.
In this study, we develop 15 learning programs to enhance the variable identification and control abilities for the middle school students and analyze the effect of the programs applied to the class. To increase the learning effect of the variable identification and control abilities, we design the programs so that the students can monitor their thinking processes and also they can evaluate the results from their cognitive activities objectively. We analyze the effect of the programs applied to the class and the results show that the test group, which uses the program, marks higher scores in the variable identification abilities compared to the control group. Also, the test group has the increased level of logic to control the variables. Especially, the effect is higher with the students who do not have any logic to control the variables. From the results, we know that it is possible to improve the variable identification and control abilities of the students through the meta-cognitive learning programs developed by us. Furthermore, the results show that the score of variable control abilities positively correlate with that of meta-cognitive level. It means that the meta-cognitive strategy meaningfully increases the variable control abilities of middle school students.
0 프로그램을 사용하였다. 첫째, 개발한 학습 프로그램 적용 전에, 실험 집단과 비교 집단의 동질성 여부를 분석하기 위하여 독립표본 t-검정을 실시하였다. 둘째, 학생들의 변인 판별 및 통제 능력 향상 정도가 통계적으로 의미 있는 차이가 있는지를 알아보기 위해, 학습 프로그램 적용 후에는 실험 집단과 비교 집단 간의 독립표본 t-검정과, 실험 집단 내에서 사전ㆍ사후 검사의 대응표본 t-검정을 실시하였다. 셋째, 변인 통제 논리 형성정도 변화를 분석하기 위해 프로그램 투입 전과 투입한 후의 변인 통제 논리 형성정도를 형성, 과도기, 미형성의 세 단계로 구분하여 백분율을 계산하였다. 넷째, 변인 통제 논리 형성정도에 따른 변인 통제 능력 향상정도를 알아보기 위해 형성 단계 별로 사전 검사 평균과 사후 검사 평균의 차이를 계산하였다. 마지막으로, 변인 통제 능력과 메타인지 수준의 상관관계 분석을 실시하였다.
과학교육의 목표는?
과학교육의 목표는 자연 현상과 사물에 대하여 흥미와 호기심을 가지고 탐구하여 과학의 기본 개념을 이해하고, 과학적 사고력과 창의적 문제 해결력을 길러 일상생활의 문제를 창의적이고 과학적으로 해결하는 데 필요한 과학적 소양을 기르는 것이다(교육과학기술부, 2008). 이처럼 과학 학습에서 과학지식의 습득뿐 아니라 과학적 사고능력을 향상시키는 것도 중요한 목적이 되었다.
본 연구에서 학습 프로그램은 어떻게 구성되어 있는가?
학습 프로그램은 조절 변인 찾기, 종속 변인 찾기, 통제 변인 찾기 활동과, 다른 학생의 실험을 평가하는 활동 등으로 구성되어 있다. 사전수업까지 포함하여 총 16차시 분량으로 1차시 분량은 A4용지 1장으로, 15분 가량이면 학생이 충분히 문제를 해결할 수 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.