최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.36 no.1, 2002년, pp.127 - 143
필자는 팬터지 문학작품을 이용하는 것이 학생들의 창의력 함양에 도움이 되는 이유를 밝히고 있다. 창의성이란 정보를 통합하는 두뇌활동 중에 생산되는 것인데 팬터지 작품은 등장인물이나 배경을 통하여 이질적인 현실세계와 비현실의 있을 수 없는 정보들을 하나의 이야기로 엮음으로써 이질적인 정보를 하나의 시스템에 통합시킨다. 팬터지를 읽는 독자의 두뇌는 매우 이질적 정보들이 시스템(이야기)화 하는 즉 정보 통합의 예를 경험하게 된다. 그러므로 독서지도에서 팬터지 작품을 많이 이용하면 학생들의 두뇌활동 중에 정보를 통합하는 기회가 많아 질 것이고 학생들은 자연히 창의성 함양의 기회를 많이 가질 수 있다.
The author describes the reasons why fantasy literature is more useful for reading guidance than realistic fiction. The activities of the human brain are in accordance with the activities of creating fantastic stories. She explains that the characteristics of creativity. according to the findings of...
이현주. '아기도깨비와 오토제국'. 웅진, 1999 (1991 초판) 175p
화이트, E.B. '샤롯의 거미줄' E.B. 화이트 글 ; 가스 일리엄즈 그림 ; 김화곤 옮김. 시공주니어, 2000. 242p
Barlow, Horace. 'What is the computational goal of the neocortex?' Large-scale ne-uronal theories of the brain, ed. by Cristof Koch and Joel L. Davis. Cambridge Mass. : MIT Press, 1994 p.1-22
Carpenter, Malcolm B. and Jerome Sutin. Human neuroanatomy, 8ed. Baltimore : Williams and Wilkins, 1983, 872p
Coney, Jeffrey and Peter Serna. 'Creative thinking from an information processing perspective : a new approach to Mednicks theory of associative hierarchies.' Journal of creative behavior. vol. 29, no.2 (Second quarter 1995). p.109-132
Margaret E. MacIntosh. High fantasy literature as a genre for gifted children and youth. '1983'. ERIC Database ED244473
Nilsen, Alleen P. and Kenneth L. Donelson. Literature for today ' s young adults, 4th ed. Harper Collins College Publishers, 1993. 626p
Piaget, Jean. 'The construction of reality in the child.' The essential Piaget, ed. by Howard E. Gruber and J. Jacques Vone. Northrale, NJ : Jason Aroson, 1995(1937)
Rodari, Gianni. The grammar of fantasy : an introduction to the art of inventing stories. New York : Teachers & Writers Collaborative, 1996. 139p
Ruddell, Robert. 'A whole language and literature perspective : creating a meaning-making instructional environment' Language arts 69 (December 1992) p.612-619
Tolkien, J.R.R. The Tolkien Reader. Ballan- tine Books, 1966
Yoo, Soyoung. Necessity of information processing models as functional tools. U.S. Dept. of Education, ERIC Database, 1997. 35p. ED413914
Vygotsky, Lev Semenovich. Thought and language, trans. by Hanfmann and G. Vakar. Cambridge, Mass. : MIT Press, 1962. 168p
Wilson, John. 'Attention and concentration.' Educational research vol. 37, no.1 (Spring 1995) p.35-38
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.