최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.25 no.2, 2005년, pp.146 - 161
This case study searched two secondary school science teachers' faiths on experiments in science classes. For this study, scaled questionnaires, open-ended questionnaires, structured and semi-structured interviews were conducted. Classroom activities were observed, and instructional plans and materi...
김상각(1999). 과학에 대한 초등 교사의 인식에 따른 자연과 수업 분석. 한국교원대학교 석사학위논문
김의철, 박영신, 양계민(1997). 자기효능감과 인간행동: 이론적 기초와 발달적 분석. 교육과학사: 서울
노태희, 임희준, 박수연(1998). 중학교 과학 수업에서 학생 중심 활동을 강조한 협동학습과 개별학습 전략의 효과. 화학교육, 25(2), 56-64
박성수(1982). 개인구념이론: 성격과 심리치료. 교육과학사: 서울
소원주(1998). 과학교사의 과학철학적 관점과 과학서술 방식이 중학생들의 과학관의 변화에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
안계원, 정영란(1996). 중학생의 과학에 관련된 태도, 과학성적, 과학 탐구능력, 과학교사의 과학에 대한 태도의 상관관계. 한국과학교육학회지, 16(4), 410-416
이윤종, 오철한, 기우항, 김영호, 정원우, 양승영, 강용희, 안병호, 임성규, 윤일희, 권용주, 전명남, 김중욱, 윤성효(1997). 현행 중등학교 과학 실험.실습 교육 실태 조사 및 그 운영 진단-중학교 과학 실험.실습 운영 실태를 중심으로. 한국과학교육학회지, 17(4), 435-450
이재천, 김범기(1996). 고등학생들의 과학에 대한 정의적 인식과 과학 탐구능력 및 과학 학습성취도의 구조분석. 한국과학교육학회지, 16(3), 249-259
이혁규(1994). 교과교육학 정립을 위한 교사 경험 연구의 필요성. 사회와 교육, 19, 277-290
최동현, 박현주, 이수영(2003). 과학교육의 질적 접근. (주) 북스힐: 서울
최병순, 남정희(1995). 고등학교 화학에서 실험실습과 실험평가에 대한 실태 조사 연구. 화학교육, 22(3), 276-283
허미화(1994). 질적 사례연구법. 양서원: 서울
Abd-EL-Khaick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417-436
Adams, P. E. & Krockover, G. H.(1999). Stimulating constructivist teaching styles through use of an observation rubric. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 955-971
Brickhouse, N. W.(1989). The teaching of the philosophy of science in secondary classrooms: Case studies of teachers' personal theories. International Journal of Science Education, 11, 437-449
Brooks, J. G. & Brooks, M. G.(1993). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria: The association of supervision and curriculum development
Clark, C. M. & Peterson, P. L.(1986). Teachers' thought processes. In M. C. Wittrock(Ed.), Handbook of research on teaching(3rd ed.). Macmillan: New York
Gallagher, J. J.(1991). Perspective and practicing secondary school science teachers' knowledge and beliefs about the philosophy of science. Science Education, 75, 121-134
Hashweh, M. Z.(1996). Effects of science teachers' epistemological beliefs in teaching. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 47-63
Kagan, D.(1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27, 65-90
Koehler, M. S. & Grouws, D. A.(1992). Mathematics teaching and their effects. In D. A. Grouws(Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning. Macmillan Publishing Company: New York
Lederman, N. G.(1999). Teachers' understanding of the NOS and classroom practice: Factors that facilitate or impede the relationship. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 916-928
Lederman, N. G. & Zeidler, D.(1987). Science teachers' conceptions of the NOS: Do they really influence teaching behavior? Science Education, 71, 721-734
Nisbett, R. & Ross, L.(1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. Prentice-Hall: Englewood Cliffs, NJ
Nussbaum, J.(1989). Classroom conceptual change: Philosophical perspectives. In D. E. Herget(Ed.), The history & philosophy of science in science teaching. Florida State University. Science Education and Department of Philosophy, Tallahassee
Pajares, M. F.(1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332
Peterman, F. P.(1993). Staff development and the process of changing: A teacher's emerging constructivist beliefs about learning and teaching. In K. Tobin(Ed.), The practice of constructivism in science education. Lawrence Erlbaum: Hillsdale, JN
Pomeroy, D.(1993). Implications of teachers' beliefs about the nature of science: Comparison of the beliefs of scientists, secondary science teachers, and elementary teachers. Science Education, 77(3), 261-278
Rokeach, M.(1968). Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. Jossey-Bass: San Francisco
Shapiro, B.(1996). A Case study of change in elementary student teacher thinking during an independent investigation in science: Learning about the 'face of science that does not yet know'. Science Education, 80(5), 535-560
Thompson, A. G.(1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws(Ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. Macmillan Publishing Company: New York
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.