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토지이용 유형에 따른 포유류 로드킬 발생 특성
The Effects of Land Use on the Frequency of Mammal Roadkills in Korea 원문보기

한국조경학회지 = Journal of Korean institute of landscape architecture, v.34 no.5 = no.118, 2006년, pp.52 - 58  

최태영 (서울대학교 환경계획연구소) ,  박종화 (서울대학교 환경대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Wildlife roadkill is a serious problem for road planners and biologists concerned with traffic safety, species conservation, and animal welfare. The objective of this paper was to analyze the effect of land use on the frequency of mammal roadkills. This study took part in three steps. First, data fo...

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문제 정의

  • 따라서, 본 연구에서는 26개월간 본 연구자에 의해 현장에서 조사된 로드킬 자료를 이용한 GIS 분석을 통하여 로드킬 발생 밀도와 주변 토지이용 유형의 특성을 밝혀, 향후 로드킬 저감을 위한 도로 노선의 선정과 기존 도로에 대한 야생동물 침입 방지 펜스와 생태 통로조성의 위치 선정에 활용될 수 있는 기초 자료의 제공을 목적으로 한다.
  • 로드킬과 주변 토지이용 유형과의 관계를 파악하는 것이 목적이므로 도로에 의해 아생동물의 이동이 영향받는 범위 내의 토지이용 유형을 분석하고자 하였다. 국내에서는 도로에 의해 아생동물의 행동이 영향 받는 공간 범위에 대해서 연구된 바가 없으나, 중소형 사슴과 동물인 미국의 mule deer(Odocoileus hemionus)의 행동이 도로에서부터 300m 거리까지 영향을 받는 것으로 연구된 바 있다(Rost and Bailey, 1979: Singer and Beattie, 1986).
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참고문헌 (20)

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  4. 윤영희, 한상훈, 오홍식, 김장근(2004) 한국의 포유동물. 서울: 동방미디어 

  5. 이경재, 한봉호(2002) 도로개발에 의히여 훼손된 산림지역 생물 이동통로 식재계획. 한국환경생태학회지 16(3): 321-337 

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  8. 최태영, 박종화(2006) 농촌 지역의 너구리(Nyctereutes procyonoides) 행동권. Journal of Ecology and Field Biology 29(3): 259-263 

  9. 최태영, 이용욱, 황기영, 김선명, 박문선, 박그림, 박종화, 이명우(2006) 도로횡단구조물 상의 눈 위 발자국 조사를 이용한 야생동물의 도로 횡단 특성 분석. 한국환경생태학회지 20(3) : 340-344 

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  12. Clevenger. A. P.. J. Wierzchowski, B. Chruszcz, and K Gunson (2002) GIS-generated, expertbased models for identifying wildlife habitat linkages and planning mitigation passages. Conservation Biology 16: 503-514 

  13. Finder. R. A. J. L. Roseberry. and A Woolf(1999) Site and landscape conditions at white-tailed deer/vehicle collision locations in Illinois. Landscape and Urban Planning 44: 77-85 

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  15. Joyce. T. L. and S. P. Mahoney(2001) Spatial and temporal distributions of moose-vehicle collisions in Newfoundland. Wildlife Society Bulletin 29: 281-291 

  16. Nielsen C. K. R. G. Anderson and M D. Grund(2003) Landscape influences on deer-vehicle accident areas in an urban environment. Journal of Wildlife Management 67: 46-51 

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  18. Seiler. A (2004) Trends and spatial pattern in ungulatevehicle collisions in Sweden. Wildlife Biology 10: 301-313 

  19. Seiler. A(2005) Predicting locations of moose-vehicle collisions in Sweden. Journal of Applied Ecology 42: 371- 382 

  20. Singer, F. J. and J. B. Beattie(1986) The controlled traffic system and associated wildlife responses in Denali National Park. Arctic 39: 195-203 

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