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논문 상세정보

병원 간호사의 의사소통 능력, 의사소통 유형, 조직몰입간의 관계

Relationship among Communication Competence, Communication Types, and Organizational Commitment in Hospital Nurses

Abstract

Purpose: This study was done to explore the relationship in hospital nurses' of communication competence, communication types, and organizational commitment and to provide basic data for developing programs to improve internal communication and to promote nurses' commitment to their organizations. Methods: The participants included 316 nurses who worked in two general hospitals. The tools used for this study were the Global Interpersonal Communication Competence Scale (GICC) and Communication Satisfaction Questionnaire by Downs & Hazen (1981), revised by Seo (2002) and Mowday's tool (1979) for organizational commitment. Data were analyzed using SPSS/PC+12.0. Results: The mean score for communication competence was 3.46, and for organizational commitment, 3.19. For communication types, the mean score for formal communication was 3.18 and informal communication, 2.59. Communication competence had a positive relationship with formal communication (r=.32) and with informal communication (r=.16). Organizational commitment had a positive relationship with formal communication (r=.53), communication competence (r=.30), and informal communication (r=.27). Conclusion: The results indicate the necessity of developing programs to promote nurses' communication competence and also developing a system that will enrich active communication. Systematic and continuous training in communication is also highly recommended.

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조직몰입
조직몰입이란 무엇인가?
자신이 속한 조직의 구성원으로 남아 있고자 하는 욕망, 조직을 위해 높은 수준의 노력을 경주하는 정도, 조직의 목표와 가치를 수용하려는 자세

조직몰입은 자신이 속한 조직의 구성원으로 남아 있고자 하는 욕망, 조직을 위해 높은 수준의 노력을 경주하는 정도, 조직의 목표와 가치를 수용하려는 자세를 말한다(Kim, 2005). 본 연구에서는 Mowday, Porter와 Steers(1979)가 개발한 도구를 Kim(1986)이 수정 ·보완한 도구를 이용하여 조사한 점수를 의미하며, 점수가 높을수록 의사소통 능력이 높음을 의미한다.

조직에서 효율적인 의사소통
조직에서 효율적인 의사소통을 하기 위하여 어떤 방법을 사용하는 것이 바람직한가?
하부 구성원의 의견을 상부로 전달하는 상향적 의사소통과, 상급자의 의견이 구성원에게 전달하는 하향적 의사소통이 균형적으로 사용되는 것이 바람직하며, 수평적 의사소통을 통하여 구성원 개인 간의 갈등과 부서 간 갈등을 관리하여서 효과적으로 조직의 목표를 달성

조직에서 효율적인 의사소통은 조직구성원 상호 간의 간섭을 해소하고 그들의 활동을 조정하고 통합시켜 집단의 응집력을 강화시키고 근무의욕, 사기, 협동심과 조직의 효율성을 향상시키며, 조직 활동에 필요한 정보가 교환되어 문제해결과 합리적인 의사소통에 중요한 역할을 하게 된다(Park, 1999; Pincus 1986). 그러므로 조직에서 효율적 인 의사소통을 위하여 하부 구성원의 의견을 상부로 전달하는 상향적 의사소통과, 상급자의 의견이 구성원에게 전달하는 하향적 의사소통이 균형적으로 사용되는 것이 바람직하며, 수평적 의사소통을 통하여 구성원 개인 간의 갈등과 부서 간 갈등을 관리하여서 효과적으로 조직의 목표를 달성할 수 있으나 현재 간호조직에서는 보수적이고 권위주의적인 하향적 의사소통을 많이 사용하는 것으로 나타났다(Jang, 2004; Jeong, 2007; Kim et al., 2003; Lee, 2005; Seo, 2002).

의사소통
의사소통이란 무엇인가?
사람들이 의사소통 과정에서 상대를 효과적으로 다루는 과정

의사소통은 ‘사람들이 의사소통 과정에서 상대를 효과적으로 다루는 과정’이며, 효과적인 의사소통 행위에 관한 지식이다(Rubin Graham, Mignerey, 1990; Spitzberg & Cupach, 1989). 다양한 전문 인력으로 구성된 병원 조직에서 직원 간의 효율적인 의사소통은 단순히 환자들의 의료서비스 만족을 높여주는 것 뿐 만 아니라, 의료행위의 필수적인 구성요소이다(Maria, 2007).

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저자의 다른 논문

참고문헌 (29)

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